branca2
21-06-2010 om 07:22
Havo nieuwe stijl
Op de school van mijn zoon willen ze de Havo veranderen.
De bedoeling is dat de 3 bovenbouw klassen in een grote vleugel van de school gaan zitten(45 kinderen)
Ze gaan werken met weektaken en zelfstadnig werken.
Ze krijgen een soort vierkantrooster van 8 uur tot 16.15 elke dag. alleen als je alle werk af hebt mag je vrijdags om 14 uur naar huis.Mijn zoon is dyslecties en zou waarschijnlijk altijd de vrijdag middag ook moeten blijven voor extra hulp.
Hij is bijna 14 en ik vind het zulke lange dagen...
hun argument is dat ze geen huiswerk meer hebben maar leerwerk wel.Normaal als hij uit school komt gaat hij eerst een uur sporten en buiten rommellen en dan eten en na het eten aan het huiswerk.
Nu als hij straks thuis komt (16.15 vrij 40 minuten fietsen)Is het in de winter al donker en als hij weggaat smorgens 7.20 ook nog denk ik.
Ben ik nou de enige ouder die dit erg lange dagen vind voor een jongen van 14??
Heeft iemand hier ervaring mee ???
Hij wil al afgaan zakken naar TL/mavo maar dat vind ik zo zonde.
M Lavell
21-06-2010 om 08:45
Niet zeuren maar doen
Tja, als je zelf al begint met het zielig vinden, dan help je je zoon niet echt om deze nieuwigheid te accepteren. Nieuwigheden zijn altijd lastig.
Een schooldag ton 16:15 is goed te doen voor 14 jarigen. Mijn lagere school deed de deuren ook pas op die tijd open. In België en Frankrijk is die eindtijd normaal.
Je maakt je druk omdat het anders is, terwijl het niet meer dan wennen is.
Dan de voordelen: ja ik heb ervaring met dit systeem.
Het is geweldig. Kind kan na schooltijd de deur dicht trekken. Hoeft nergens meer aan te denken na schooltijd en is vrij. Echt vrij.
Nog belangrijker: kind heeft invloed op de eigen vrije tijd. Hard werken levert een vrije vrijdagmiddag op. Dat dyslectische leerlingen dat per definitie niet zouden kunnen, ben ik niet tegengekomen. Sommigen wel, sommigen niet en dat hing ook in hun geval vooral af van de manier waarop ze hun werk tijdens de week deden.
"Hij wil al afgaan zakken naar TL/mavo maar dat vind ik zo zonde."
Verbied het hem. Gewoon proberen. Help hem te wennen aan het idee door de voordelen te benadrukken. Verzeker hem dat jij er alles aan zal doen om die voordelen zoveel mogelijk te benutten.
Groet,
Miriam Lavell
abc
21-06-2010 om 09:07
Re op pelle
wees blij met zo'n rooster..geen vrije tussenuren, kind heeft gewoon elke dag les!! Perfect toch! Ik zou er voor tekenen. Hoop dat meer scholen dit gaan doen!
Astrid
21-06-2010 om 13:43
Niks bijzonders zo'n rooster.
Zoon zit nu in de brugklas van het VWO (2 talig) en ze hebben hier het hele jaar 4 dagen per week van 8.15 tot 16.00 en 1 dag van 8.15 tot 15.05. Dat is gewoon normaal hier! En dat is dan een rooster zonder tussen uren. Het huiswerk doen ze bij ons ook niet op school, dus dat komt er bij ons gewoon 's avonds nog achteraan!! Op drukke dagen is dat na school nog eens 8 vakken huiswerk in de avond uren. Als ze wel een tussen uur hebben (bij afwezigheid docent) doen ze wel alvast huiswerk. Mijn zoon is vorige maand pas 12 geworden en hij vindt het prima te doen zo. Ach, ze weten ook niet beter.
Volgend schooljaar hebben ze geloof ik 1 uur minder...Zoon heeft overigens hier nu al vakantie. 9 weken, ik vind het wel erg veel!
Kaaskopje
21-06-2010 om 14:22
Eens
Ik merk dat je nog weinig gewend bent wat schooltijden betreft.
Waar jij het over hebt heet Studiehuis. Ik vind het belangrijkste bij dit soort zaken dat er genoeg hulp aanwezig is op school bij de zelfstandige uren. Dat ze de kinderen niet laten zwemmen. Als dat zo is is dit een ideaal systeem lijkt me. Op de school van mijn jongste dochter zit 3 t/m 5 ook apart en dat is alleen maar prettig. Dat het huiswerk tijdens de schooluren al klaar is is voor de kinderen zelf misschien niet zo 'boeie', maar als ouder weet je dan wel dat dát goed zit. Als je zoon naar het HBO gaat zal hij héél erg zelfstandig moeten werken. Als op de HAVO die zelfstandigheid al ingepompt wordt heeft hij daar alleen maar profijt van. Je kunt het erg vinden dat het zo ligt, maar het ligt nu eenmaal zo en daar kun je dus beter in mee gaan.
Mach
21-06-2010 om 14:36
Hier zouden we er ook niet blij mee zijn
Mijn dochter doet ook veel liever haar huiswerk thuis. En ook in de bovenbouw havo/VWO hebben ze niet zo'n rooster. daar zijn ze maximaal 1 keer tot 4 uur op school, incl de Z-uren. (zelfstandig werken uren).
Waarom wil jullie school dit? Zijn de resultaten niet voldoende? Willen ze de leerlingen extra gaan begeleiden in dei schooluren?
Als voorbereiding op het HBO lijkt me het helemaal niets. Daar moet je juist thuis veel zelfstandig doen, niet op school.
Maar goed, als het el besloten is kan je er weinig meer aan doen. En maar met goede moet beginnen dan.
Wilgenkatje-
21-06-2010 om 19:25
Alles staat en valt met goede begeleiding!
Op een vorige school van mijn dochter werkte het studiehuis niet positief. Veel te veel vrijheid. De leerlingen zijn daar over het algemeen gewoon nog niet aan toe, missen de rijpheid en dat is er helaas niet in te pompen.
De resultaten van die school vlogen achteruit omdat die studiehuisuren werden verboemeld met niksdoen. Daarna heeft men flink gas terug genomen, maar de goede naam van de school is niet zomaar herwonnen.
Alles staat en valt met goede begeleiding!
Bromvlieg
Kaaskopje
21-06-2010 om 23:37
Bromvlieg
Ik sluit me aan bij je laatste zin![]()
Vanaf volgend schooljaar heb ik geen kinderen meer op het VO. (hmm, toch wel gek idee!) De jongste gaat ook naar het mbo. Ze zal een hele dobber krijgen aan het zelfstandig werken wat daar van haar verwacht wordt. Ik zie aan de oudste dochter dat er veel werk op ze af komt op het mbo. In die zin vind ik het wel goed als op het VO in de bovenbouw al veel aandacht besteed wordt aan zelfstandig werken. Het is iets waar je hoe dan ook ooit aan moet geloven.
tsjor
22-06-2010 om 23:33
Weektaken
Ik ken het van een VMBO: kind moet zelf weektaken inplannen en zorgen dat alles aan het einde van de week af is. Daar bleef de school trouwens tot 20.00 uur open op vrijdag als het nodig was (vrijwel nooit dus).
Het heeft niet zozeer met het studiehuis te maken, wel met een andere manier van organiseren. Vreemd genoeg zijn de ervaringen in vergelijking met een HAVO/VWO school, dat het op VMBO beter ging dan op HAVO/VWO. De voorlopige analyse is, dat VMBO-leerlingen graag concrete resultaten zien van hun werk (zoveel eerder klaar) en HAVO/VWO leerlingen liever de input van de docent afwachten.
Het is wel van belang dat er ergens beloningen te halen zijn met een goede organisatie, dus leerlingen moeten dat terug kunnen vinden in iets wat voor hen positief is: eerder uit of vooruit werken of extra taken die ze leuk vinden (werken aan de balie waar je de uitkomstenboekjes mag uitdelen). Als het verplicht zitten blijven tot de eindtijd wordt haal je de spirit uit het systeem.
Tsjor
branca2
27-06-2010 om 20:09
Reacties
sorry dat ik niet meer heb gereageerd ivm met niet lekker in mijn vel zitten ben ik even niet geweest.
Ik zie dus veel positieve reactie's Zoon ziet het zelf nu ook wel zitten hoor en wij praten ook alleen maar positief tegen hem erover.Hij kwam ook heel trots uit school dat hij idd geval over is naar3 havo.
Mijn grote angst is dat er leerkrachten uit gaan vallen en dat de begeleiding niet goed is.En dat het heel chaotisch gaat worden 45 leerlingen van 3,4 en 5 havo allemaal bij elkaar in een klas.Hij gaat het gewoon proberen en anders kan hij rond dec altijd nog switchen naareen andere school.En toch die dagen die zo lang zijn.Thuis leren zou er toch gewoon nog bij horen ben ik bang.Op zich is het zelfstandig werken en zo ook niet zo negatief.
Waarom ze deze vorm van Havo gaan doen vroeg iemand??
Omdat de havo bovenbouw kleinschalig is bij ons op school zoals ik als zei 45 leerlingen 3,4 en 5 havo.Op deze manier kan de havo bovenbouw optimaal draaien is de mening van de directeur(niet alle leraren staan er heel positief tegen over)
Nou ja we wachten af de norm is nu wel als je over gaat naar3 Havo ga je ook niet van school zonder havo diploma dus dat is wel positief.Ook het voorbereiden op exames gaat al vanaf de derde beginnen en de profiel werkstukken worden ook vanaf de derde al opgezet.Dat is dus wel een positeif ding denk ik.Iklaat nog wel eens horen hoe het gaat en hoe het bevalt.Bedankt voor alle reactie's
Tirza G.
28-06-2010 om 17:16
Chaos
Och, 45 kinderen? Dat valt toch wel mee? In zo'n grote groep is één docent met 1 of 2 assistenten vaak voldoende. En er zal wellicht gestuurd worden op het verantwoordelijkheidsgevoel van de 5e-jaars om de jongeren te helpen enzo. Ik zou het met vertrouwen tegemoet zien
Tirza