Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniempje2

Anoniempje2

13-02-2012 om 09:32

Havo/vwo of vwo?

Beste mede-ouders,

Ik zit met het volgende en zou graag jullie mening horen. Zoon heeft net CITO gedaan en zal waarschijnlijk rond de 546/547 scoren (volgens de leerkracht die het al heeft nagekeken). Hij heeft advies HAVO/VWO gekregen. Belangrijkste reden voor dit gemengde advies is zijn (lichte vorm van) ASS waardoor de sociale contacten moeilijker zijn voor hem en hij ook wel 'vreemd' kan reageren in nieuwe situaties. Hij heeft wel een rugzakje gehad, maar nu al jaren niet meer omdat het zo goed ging op de basisschool. Zoon heeft zelf al de school gekozen, het gaat er nu alleen nog om welke stroom: de HAVO/VWO of puur VWO. HAVO/VWO biedt een half jaar een kunst en mediaprogramma en een half jaar een betaprogramma. VWO is puur een betaprogramma. Zoon geeft zelf aan dat het hem niet uitmaakt, nou ja, het lijkt hem wel leuk om beide (kunst en beta) af te wisselen en hoeft niet perse naar het VWO. Komt bij dat hij een echte beta is, sterker in exacte vakken dan de talen. Hij ziet school als een noodzakelijk kwaad, m.a.w. weinig intrinsieke motivatie/slechte werkhouding. De overstap naar middelbare school is beste een grote voor hem.

Mijn vraag is: is het verstandig om de HAVO/VWO stroom te kiezen, zodat hij wat meer lucht krijgt om te wennen aan de middelbare school. Is mijn aanname juist dat in de HAVO/VWO klas het tempo rustiger is en daardoor meer tijd voor het leren plannen, organiseren etc. Wordt op het VWO veel meer zelfwerkzaamheid verwacht? Wordt er dan op meerdere niveaus lesgegeven in de HAVO/VWO klas en hoe wordt bepaald aan het eind van het brugjaar welke leerling naar HAVO gaat en welke naar VWO?

Mijn dilemma is een beetje dat ik hem een goede start gun, maar dat hij ook voldoende wordt uitgedaagd en/of zich op kan trekken aan de leerlingen om hem heen.

Uiteraard zal ik deze vragen aan de school stellen, maar ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen.

Bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misverstand

Havo is niet makkelijker/minder werk/ minder eisend.
Het tegendeel eigenlijk: hoe lager het niveau, hoe meer controle en huiswerk.
Dus in antwoord op je vraag: nee, hij krijgt niet meer lucht op het havo. Eerder minder.
Ook van de leerlingen is op het vwo meer 'lucht' te verwachten dan op het havo.
Groet,
Miriam Lavell

Zelfde aantal uren

"Je gaat wel steeds korter door de bocht "
Ik heb nooit wat anders gezegd. Mijn dochter is van gymnasium naar vwo, naar uiteindelijk havo gegaan. Ik ken de verschillen.
Bij elke stap meer controle op zaken die er feitelijk niet toe doen, meer huiswerk, meer vergrootglas.
"Ik vind als je het hierover hebt het verschil tussen VMBO en HAVO groter dan tussen HAVO en VWO."
Ja, dat mag je vinden. Maar het verschil tussen havo en vwo is er ook. Zeker in de brugklassen. Er wordt op havo-niveau nu eenmaal voorschot genomen op uitval naar vmbo.
"Meer lucht in de HAVO/VWO klas dan op het VWO. Daar geloof ik al helemaal niet in. "
Dat heb ik ook niet gezegd. Er is meer lucht in een vwo-klas.
"Het gaat hier dan vooral om de extra\'s en hoeveel uren dat zijn en of er uren van de andere vakken afgaan."
Nee. Het aantal uren is hetzelfde.
Op vwo niveau gaan die uren vaker ergens over. Havo doet meer aan tijdvulling.
Groet,
Miriam Lavell

Ise

Ise

13-02-2012 om 10:27

Zelfde situatie

Net als jij hebben wij een zoon met een lichte vorm van ASS. Hij zit nu in een HAVO/VWO brugklas en er wordt les gegeven op VWO niveau. De schoolgids zegt in het kort het volgende over de overgangsnorm:

Bevorderen naar 2 vwo:
De leerling wordt bevorderd naar 2 vwo bij:
„« minimaal een 6.0 op het 3e rapport voor Nederlands, Engels en wiskunde
„« maximaal 2 tekortpunten
met
„« minimaal 2 compensatiepunten

„« In de dakpanbrugklas wordt op het hoogste niveau lesgegeven en becijferd.
„« Nederlands, Engels en wiskunde zijn kernvakken omdat die een belangrijke
voorspellende waarde hebben. Bij de kernvakken wordt wel gekeken naar het
onafgeronde cijfer op het 3e rapport. Dat cijfer moet minimaal een 6.0 zijn!
„« De bevorderingsvergadering kan in afwijking van de normen leerlingen in bespreking
brengen als er sprake is van bijzondere omstandigheden.

De overgang naar het VO is sowieso al groot. Volgens mij maakt het dan niet uit of het dan HAVO/VWO of VWO wordt. Ook bij ons gaf de basisschool een HAVO/VWO advies, om dezelfde reden als bij jullie. Wij zijn er niet tegenin gegaan, maar als ik het over moest doen zou ik hem proberen direct in de VWO klas te plaatsen. Nu komt hij grotendeels weer in een andere klas, wat minder het geval zou zijn geweest als hij direct VWO was gaan doen (de school heeft namelijk deze mogelijkheid). Daarbij merk ik dat onze zoon juist meer aansluiting heeft bij de VWO kinderen. In zijn klas zijn dat de meer serieuze kinderen en (toeval of niet) vaak kinderen die om soortgelijke redenen in de dakplanklas zijn gekomen.
Verder sluit ik me aan bij de reactie van Miriam.

Ise

Ise

13-02-2012 om 10:33

Anoniempje2

Iedere school heeft natuurlijk zjn eigen overgangsnormen.
Ook hier een dochter van VWO naar HAVO afgezakt. Ze dacht dat ze daar minder hard voor hoefde te werken, maar kwam inderdaag van een koude kermis thuis.
Of het overal zo is weet ik niet, maar hier op de HAVO werd veel meer in projectgroepjes gedaan dan op het VWO, wat voor onze zoon juist weer een nadeel zou zijn.

Hbo-gedachte

Projectgroepjes is een typische hbo-activiteit. Havo bereidt daarop voor. Sociale kwaliteiten krijgen op het havo juist daarom een veel groter gewicht.
Dat wil niet zeggen dat dat er op vwo niveau helemaal niet is (hangt ook een beetje van de school af), maar het lesprogramma met 'echte lessen' is voller, waardoor er minder tijd is voor dit soort gedoe.
Groet,
Miriam Lavell

Ise

Ise

13-02-2012 om 11:01

"Het gaat om een HAVO/VWO brugklas met soms precies dezelfde stof maar cijfers op HAVO nivo."
Dat zou betekenen dat je les krijgt op VWO niveau en dan in plaats van een 6 een 7 of 8 krijgt omdat je op HAVO niveau beoordeeld wordt? Lijkt me toch dat er dan op twee niveau's beoordeeld wordt. Of is het dan zo dat je minimaal een 7.5 moet staan om naar het VWO te kunnen?
Misschien ook belangrijk te weten wanneer er gekozen wordt voor HAVO of VWO. Bij ons is dat na het eerste jaar al, maar er zijn hier in de buurt ook scholen waar dat pas na het tweede of zelfs derde jaar is.

De vraag van anoniempje

P:"Jij vergelijkt steeds Havo met VWO maar hier gaat het niet om HAVO maar om een HAVO/VWO brugklas!"
Volgens mij gaat de vraag over óf een havo/vwo brugklas of een vwo brugklas. Mijn antwoord is duidelijk: kies vwo.
Ik heb het niet over jou of 'hier' als bij jou in de buurt
P:"Dat hoeft niet: hier heb je VWO en heb je VWO met science."
Dat is het gymnasiummodel, waarbij het extra vak zich gedraagt als latijn/grieks (extra uren verplicht). Dit soort extra vakken (anders dan latijn/grieks) hebben vaak de onhebbelijke gewoonte om ook vooral 'projectgroepje' te zijn.
P:"Wie zegt dat dit kind naar de HAVO gaat? "
Niemand, maar in een gemengde brugklas komt het havo aanbod ook in beeld. Er wordt een voorschot genomen op leerlingen die alsnog de havo-stroom vervolgen. Alle leerlingen hobbelen daarin mee.
Stukje kinderachtiger dan vwo. Minder zakelijk, meer franje.
In het algemeen dan. Ik heb geen zicht op 'hier' of 'bij jou'.
Groet,
Miriam Lavell

Marjolein

Marjolein

13-02-2012 om 11:12

Kiezen voor vwo

zou ik doen, als je kind het aankan. Daar is meer denkwerk, meer inzicht, minder "stamp"huiswerk. En zie verder Mirjam.
Let idd ook goed op de havo/vwo invulling, bij P wordt VWO les gegeven, bij ons is dat havo (wel uit havo/vwo boeken, dat zegt niet zoveel).

Meer gebruikelijk

"bij P wordt VWO les gegeven, bij ons is dat havo "
Precies, dat laatste is gebruikelijk.
De overgangseisen voor doorstroom naar vwo worden daarop aangepast: wie vwo door wil stromen moet gemiddeld 8 staan, geen onvoldoendes hebben, etc.
In een vwo klas stroom je door met zessen.
Groet,
Miriam Lavell

Ise

Ise

13-02-2012 om 11:39

Sorry, overheen gelezen. Dat zou betekenen dat degenen die een 6 hoog genoeg vinden (en dat zijn er genoeg) automatisch naar de HAVO gaan, terwijl ze misschien zes jaar lang zessen op het VWO zouden scoren .

Tutut

P, doe niet zo driftig alsjeblieft.
Ik vind je logica prachtig, maar het is wel jouw logica. Er is geen algemene richtlijn of beleid die onderschrijft wat jij zegt.
Het tegendeel eigenlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Yura

Yura

13-02-2012 om 11:53

Vwo

Mijn zoon heeft havo/vwo brugklas gedaan, bij ons is dat op vwo-niveau. Een deel vond het allemaal erg gezellig en hing de clown uit in de klas en kwamen dus op havo terecht terwijl ze meer konden. Dit lijkt me een lastige situatie voor een kind met ass. Dochter zit in een vwo-brugklas, wat ik daar zie is dat de kinderen toch een stuk serieuzer zijn.

Annet

Annet

13-02-2012 om 12:07

Ik zou kiezen voor vwo

Cognitief is er meer kans op aansluiting bij de andere kinderen (VWO trekt eerder de kinderen aan die goed/graag leren)
Sociaal denk ik dat de kans op aansluiting ook groter is.
Qua begeleiding door de ouders of school zie ik geen verschil.

Zesjescultuur

P, een zes is een voldoende. Bij een gemiddelde zes ga je over. Dat is op elk niveau zo: vmbo/havo/vwo.
De beoordeling door leerkrachten is daarop afgestemd.
Bij dakpanklassen worden verschillende beoordelingsschema's gebruikt. Het niveau is niet anders, de beoordeling wel. Aan vwo doorstroom wordt hogere eisen gesteld (7/8, of een puntensysteem zoals jij dat beschreef. een zes is onvoldoende).
In vwo klassen wordt het niveau wel aangepast (vaak niet eens andere boeken, wel een hoger tempo, minder tijd voor franje). Daar ga je met zessen weer gewoon over.
Groet,
Miriam Lavell

Anoniempje2

Anoniempje2

13-02-2012 om 12:56

Bedankt

voor jullie bijdragen. Het heeft ons wel gesterkt in de keuze voor VWO! Fijn, dit forum.

Hartelijke groet.

Eveline

Eveline

13-02-2012 om 22:02

Anoniempje2

Gezien je posting lijk je voor VWO te gaan. Zou ik ook doen. Bij ons ook het systeem: bij HAVO/VWO les op HAVO niveau, tenminste 7,5 om over te gaan, terwijl je op VWO met zesjes overgaat. De lat ligt dus hoog om naar VWO op te stromen, je moet je kop boven het maaiveld uitsteken. VOor zesjesklanten (op welk niveau dan ook) een uitdaging.
Wij kiezen daarom voor het VWO; gymnasium hier overigens, bij gebrek aan Atheneum in de 1e, voor 1 jaartje ook maar Latijn erbij
Succes. Mooi trouwens als je zoon met Havo/VWO advies naar het VWO kan. Dat is bij ons vaak een moeilijke kwestie, tenzij hele hoge Cito of NIO score.

P

P

14-02-2012 om 22:29

Zesjesmentaliteit

Dat zou goed kunnen kloppen, maar er zijn kinderen die tevreden zijn met een 6 en als er op Havo niveau cijfers gegeven worden en zij dus een zesjesmentaliteit hebben (zeg maar er niet heel gelukkig van worden hoge cijfers te scoren en daar hun best voor te doen), dan halen ze Havo-6-jes en ga je dus niet door naar het VWO. Dat soort kinderen (die het VWO wel aankunnen) zouden op het VWO (vermoedelijk) ook VWO-6-jes halen en dan wel op het VWO blijven....
Bij hele ijverige kinderen die voor de achten gaan, is een Havo/VWO klas vermoedelijk prima, die halen die 7,5 gemiddeld wel, maar bij andere kinderen is het een risico dat ze na de brugklas niet mogen opstromen naar het VWO, terwijl ze dat WEL zouden aankunnen.

Eveline

Eveline

14-02-2012 om 22:30

P.... zesjesmentaliteit

Sorry, vorige posting was aan P gericht en niet van P .

Hier

wordt in de havo/vwo brugklas les gegeven op VWO niveau. Er wordt bij de toetsen ook nagekeken op VWO niveau. (strenger dan havo niveau. Bijvoorbeeld bij frans moeten ze 30 van de 40 vragen goed hebben voor een 6 in de VWO/havo brugklas en in de havobrugklas 20 van de 30)Als je eindcijfer 7,5 gemiddeld is ga je naar het VWO, anders ga je naar de havo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.