Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
22-03-2017 om 19:53
Mijn oudste moet binnenkort zijn profiel kiezen. Hij zit in 3 gymnasium op een scholengemeenschap waar ook atheneum is. In de eerste drie jaar heeft hij Latijn en Grieks gevolgd, vanaf het vierde jaar kan hij echter ook Duits kiezen ipv een Klassieke Taal. Hij haalt dan zijn atheneumdiploma. Hij vindt Duits leuker dan Grieks en Latijn en denkt dat hij daar meer aan heeft in de toekomst. Maar hij vindt het ook wel jammer om geen gymnasiumdiploma te halen (heeft hem best veel extra tijd gekost in de eerste drie jaar en vanaf de vierde is de extra last er juist vanaf) en vraagt zich af of hij dan voordelen misloopt. Bv voordeel bij toelating op het WO of bij het zoeken van een baan.
Zelf heb ik er eigenlijk geen duidelijk advies over. Ik vind Duits nuttiger dan Grieks, maar kan me ook wel voorstellen dat hij waarde hecht aan het gymnasiumpapiertje. Qua cijfers zit het allebei wel goed.
Wat denken jullie!
19-06-2017 om 11:53
meer van hetzelfde
Volgens mij is het al meerdere keren gezegd: je kan deze vraag vanuit drie kanten beantwoorden.
- Ja, zowel gymnasium als atheneum geven een VWO-diploma die je toegang biedt tot de universiteit. Welke studie je kan doen hangt in beide gevallen af van het profiel.
- Nee, subjectief gezien is er een verschil want in de maatschappij heb je te maken met het oordeel van anderen. En die kunnen een (voor)oordeel hebben over de opleiding, zowel in positieve als negatieve zin.
- Hangt af van de school (hb-profiel, categoraal, extra vakken et cetera).
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.