guera
28-03-2011 om 20:25
Helaas toch weer munitie nodig, kleuterverlengen
Even stoom afblazen hier en wellicht nieuwe argumenten op doen. Dochter (5) is herfst kleuter van eind okt. School zegt we bekijken individueel maar praktijk wijst uit dat 99 % verlengt. Hier combi klas en heb haar naar gr 2 gekregen. Maar zo hard was de lijn niet. Nu blijkt weer dat dochter weektaak niet maakt. Dochter zegt: ik mag kiezen of ik het doe maar juf vraagt het nooit dus vergeet ze me dus doe ik het niet. Juf gebruikt dit tegen haar. Nog niet leer rijp . Oudere kinderen vragen zelf om werk taak. Dat soort dingen. Ook moet ze met de nieuwe kleintjes spelen. Dat wil ze niet. De oudere kleuters hoeven dat niet. Juf zegt dat oudere kinderen verzorgend moeten zijn naar kleintjes. Ze zijn echt munitie aan het verzamelen. Alles gericht op dat soc emo. In kleuter dossier hier op site zijn de vragen nogal op cogn vaardigheden gericht. School gooit alles op soc emo. En vervelende nu is dat ik haar misschien ook best klein vind en haarnu ook nog niet in groep 3 zie, maar ik heb het gevoel een punt te moeten maken over de rug van mijn kind. Ik vind heel moeilijk het helder te blijven zien. School haalt niet beste uit mijn kind en er voltrekt zich een self fulfilling prophecy... er was handelplan voor extra letters ed. Gebeurt niks mee.... ik zit er eind van de week weer voor gesprek, maar wat zeg ik nog ? Pfff ik baal.

Philou
31-03-2011 om 11:42
Guera
"Dochter (5) is herfst kleuter van eind okt. School zegt we bekijken individueel maar praktijk wijst uit dat 99 % verlengt.'
Jij hebt het over verlengen maar is dat vanuit jouw standpunt of is in de ogen van school 'gangbaar met soms een uitzondering' en wil jij in hun ogen eigenlijk versnellen?

Tango
31-03-2011 om 12:38
Lies
Jouw verhaal lijkt sterk op het onze. Alleen scoorde Tangozoon geen AA op de cito maar vorig jaar CE en nu BC.
Hij heeft er ook veel aan gehad om de oudste te zijn en heeft nu volop vriendjes, terwijl hij vorig jaar maar een beetje 'bij' de klasgenootjes hing die nu in groep 3 zitten. In dat opzicht is hij er dus zeker op vooruit gegaan. Ik vind alleen en vraag me dus af of jij dat ook hebt, dat een heel jaar gewoon te lang is. Wat ons betreft had hij in januari naar groep 3 mogen gaan.

Guinevere
31-03-2011 om 12:54
Gestoord
Ik vind het gestoord. Wie gaat er nou in godsnaam een kind met een B en een C, of nóg erger, met een A en een B, nog een jaar bij de kleuters laten rondhangen? Kun je soms soc-emo niet meer groeien in groep 3? Zitten er alleen maar ouwe vroegvolwassenen in groep 3?
Verder hebben wij onze zoon indertijd zéér bewust doorgeduwd naar groep 3, aangezien ik liever zag dat hij zijn tijd besteedde aan leren lezen, schrijven en rekenen dan aan knippen en plakken. Laat je een kind niet tijdig doorgaan naar groep 3, dan verpruts je zijn tijd. Want de leeftijd die het meest gunstig is voor het aanleren van lezen en schrijven is niet oneindig. Dreigt een kind iets zwakker te zijn op dat vlak, dan ben je helemaal verkeerd bezig door het te laten doubleren bij de kleuters. Later doubleren is ook niet leuk, maar dan léér je tenminste nog iets.
Reuze leuk trouwens, zit je daar als om en nabij 7-jarige bij de kleuters en dan komen er allemaal 3-jarigen instromen om te "wennen". De verschillen binnen die groep zijn dan immens. Absurd.

Geerke
31-03-2011 om 13:29
Ik vind
Ik vind het echt onzin dat kinderen een A of B moeten hebben om door te mogen naar groep 3.
Soc em kan wel een factor zijn in het wel of niet doorgaan naar groep 3 vind ik, maar dan als onderdeel van het totale plaatje. Het is relatief: je weet niet hoe een kind zich ontwikkelt, kan ineens heel snel gaan (wij zijn hier een verbetering bij een kind binnen een paar maanden tijd die je niet voor mogelijk had gehouden).

Roosje Katoen
31-03-2011 om 14:27
Jeltje
Jouw beschrijving komt overeen met mijn zoon, maar ik neig toch naar verlengen. Er zijn kinderen in de klas die 11 maanden ouder zijn en die zijn natuurlijk veel verder. Zoon heeft een slechte fijne motoriek en kan bv niet goed rondjes tekenen (handig met schrijven), maar is op zich best slim. Toont maar weinig interesse in letters en schrijven, lezen interesseert hem ook niet. Alleen buitenspelen vindt hij leuk.
Ik denk dat een extra jaar kleuteren hem wel wat brengt, niet altijd de jongste zijn, niet altijd op zijn tenen hoeven lopen. Hij is ook wel wat faalangstig. Aan de andere kant heeft hij misschien juist uitdaging nodig.
Bevriende juffen (andere school) en kenissen die zelf jongste leerling waren adviseren mij allemaal om hem langer te laten kleuteren. Ik vind het wel opvallend dat de meningen hier op het forum juist vooral op doorgaan zijn gericht.
Overigens las ik laatst (maar waar?) dat herfstkinderen uit het oude systeem of die langer kleuteren, daar levenslang voordeel bij hebben in hun loopbaan. Vanwege een stevige basis.
Dus wat is nou wijsheid?
Overigens heb ik ook de kleutercito gezien en heb me enorm opgewonden over slechte kwaliteit daarvan. Bijna alle vragen zijn op meerdere manieren te interpreteren, waarbij er meerdere antwoorden mogelijk zijn. Er wordt er alleen maar 1 goed geteld.

CC
31-03-2011 om 17:16
Pelle
De vraagstelling was weldegelijk met "minder" en niet "het minst" en dat was nog maar 1 van de onbegrijpelijke vragen hoor.

jeltje
31-03-2011 om 21:26
Roosje
Ja, ik kan me je gedub goed voorstellen.
Bij mij kwam de omslag toen ik een paar ochtenden mee had geholpen op school bij een soort 'voorbereidend lezen'-uurtjes. Ik zag toen echt dat hij prima op zijn plek was: hartstikke gemotiveerd, en niet veel slechter dan de jongetjes die een half jaar ouder waren. Opeens dacht ik toen ook: waarom zou hij nou béter dan de anderen moeten zijn, om door te gaan? Hij zit gewoon prima op niveau.
Tweede doorslaggevende factor was toen mijn gedachte: wat heeft hij er aan om wél nog een jaar te kleuteren: juist doordat hij motorisch niet zo sterk is heeft hij nooit zoveel lol gekregen in alle kleuterwerkjes. Hij is dol op spelen, maar dat is vooral het 'ridders-dino's-piraten'-playmobil spelen, en dat doe je in de kleuterklas toch ook niet zoveel (bij ons op school in ieder geval). Dus wat moet een jongen die nu al begint met wat interesse in letters, sommetjes als hoeveel is 6 plus 3, en ook gewoon in het programma van groep 2 heeft meegedraaid (met iedere week een letter als thema bijvoorbeeld), nou nóg een jaar in een kleuterklas?
Derde factor: misschien is hij motorisch iets minder rijp dan andere kinderen. Maar die rijping versnel je niet door nog een jaar in de kleuterklas te blijven. Hij kan ook bij stof die wél op zijn cognitieve niveau is rustig rijpen en steeds beter worden in schrijven. In groep 3 dus.
Komt bij dat mijn zoon qua karakter behoorlijk stabiel is. Geen allemansvriend, maar wel op zijn gemak in gezelschap. Paar vriendjes die door gaan naar groep 3. Huidige groep 1 kinderen vindt hij echt klein. Geen streber, maar vindt zichzelf erg goed in van alles en nog wat, en roept bij dingen die hij niet kan altijd heel hard dat dat niet erg is omdat hij gewoon nog moet oefenen.
Kortom, waarom zouden we niet?
Wat betreft het motorische: het verbaast mij hoe snel hij het oppikt door de één-op-één aandacht van de fysio. Thuis tekent hij niet graag (want dan duikt hij op zijn dino's), maar daar moet hij wel en hebben ze het samen erg leuk. De spanning verdwijnt nu uit zijn schouders en armen, zijn pennegreep is nu vrijwel voortdurend goed, en hij begint zelfs steeds meer vanuit zijn vingers te tekenen, ipv zijn hele arm heen en weer schuiven. Ongeveer tegelijkertijd is hij ook begonnen met voetbal en zwemles, en ook daar is hij gemotiveerd en heel instructiegevoelig. Kortom, hij gaat als een speer (hoewel allemaal reuze gemiddeld) dus hem in groep 2 houden zou echt voelen als afremmen.
En ja, hij zal de jongste zijn. Maar uiteindelijk zal je in iedere klas altijd een verschil van bijna een jaar hebben tussen de oudste en de jongste. En mijn zoon is wel typisch een kind dat zich optrekt aan anderen. Ik denk dat hij met kinderen die minder kunnen/doen dan hij ook weinig nieuws zal leren. Uit zichzelf is hij niet zo gemotiveerd, en nogmaals: wat zou hem in een extra kleuterjaar nou moeten motiveren? Daar hoeft hij immers nog niets te kunnen, behalve werkjes die hij stom vindt?
Overigens ben ik zelf van 10 oktober en heb wel lang gekleuterd. Geen enkele cognitieve reden toe (ik begon in de eerste klas met leesniveau van de zesde klas, en eindigde de zesde klas met 0 fout in de Cito). Maar ik was een angstig, verlegen kind, en had er enorm veel baat bij om dan in ieder geval de oudste van de klas te zijn. Maar mijn zoon is dus een totaal ander kind dan ik was.
Ik blijf er dus bij: er moeten wel heel goede redenen zijn om een kind te laten zitten, en niet bij de allerbesten horen is géén goede reden.

Vic
01-04-2011 om 10:00
Pelle
Jij had toch laatst ook zo'n linkje over begrijpend lezen cito's (groep 8 ofzo)? Die vond ik van een zelfde onduidelijkheid als de kleutercito's. En toch zijn er nog steeds kinderen die A's halen, wonderlijk.