Sara
24-05-2010 om 09:24
Help! 4-jarige eerst halve dagen naar school?!
Om maar eens een lange hulpvraag te proberen te vatten in één zin....
Het volgende is er aan de hand. Wij hebben een brief gekregen van de onderbouwcoördinator en die wist ons mede te delen dat onze dochter, die in november 4 wordt, de eerste 2 weken dat ze naar school gaat alleen maar de ochtenden mag komen. Vanwege "de rust in de klas en beter voor het jonge kind wat nog aan veel dingen moet wennen, zoals op je stoeltje etc blijven zitten".
Nu heb ik een enorm probleem, aangezien mijn man en ik allebei full time werken. Mijn man heeft het al zo geregeld dat hij 1 dag thuis werkt en door de week 1 dag vrij (werkt dus op zaterdag), dus hem kan ik moeilijk vragen nog meer niet op zijn werk te zijn. Dat betekent dus bijna dat ik 6 dagen vrij moet nemen, omdat door mijn reisafstand een halve werkdag nauwelijks te realiseren valt aangezien dochter dus 2 weken lang elke ochtend om 11.45 uit is.
Ik vraag mij dus af het volgende:
- mag de school dit doen?
- zo nee, hoe kan ik het beste reageren
- zo ja, hebben jullie intelligente tips dit op te lossen?
Mijn werk gaat er niet blij van worden dat ik er 6 dagen nauwelijks ben, mijn vrije dagen zijn dan ook op, en kan dus met kerst ook niet meer vrij, het kdv kan me niet helpen omdat ze hier nog nooit van gehoord hebben (dit is het eerste jaar).
Ik begrijp er niks van, mijn dochter zou er totaal geen problemen mee hebben om direct full time naar school te gaan, het klinkt eerder alsof de juffen het moeilijk vinden. Hoe denken ze nou dat werkende ouders dit gaan doen?? Heb je eindelijk de opvang geregeld, verdeel je werk en zorg zo goed mogelijk, moet je gewoon even 2 weken overbruggen.
Eigenlijk ben ik ook boos, kan me niet indenken dat ik de enige ben die hier problemen mee heeft. Maar voor ik op hoge poten reageer naar school, dacht maar even bij jullie mijn oor te luisteren te leggen!

rodebeuk
24-05-2010 om 09:43
Sara
In onze stad zijn ook scholen die dit doen. Ik was aanvankelijk ook verbaasd. Onze school doet het niet, maar ik heb wel gemerkt dat het eigenlijk helemaal geen gek idee is. De overgang is namelijk groot, van kdv naar school. School is veel drukker met veel meer prikkels. Mijn zoon ging aan het eind van de eerste week 's ochtends om kwart over negen in de leeshoek op een kussen liggen en viel zo in slaap.
Natuurlijk is dit soort dingen heel erg lastig voor werkende ouders, en ik wil ook niet goed praten dat school dit zomaar voor je snufferd legt. Wel moet je bedenken dat dit nog maar het begin is. Heel veel kleuterouders moeten eraan wennen dat een school een veel minder dienstverlenende houding heeft dan een professionele kinderopvangorganisatie. Je komt wat dat betreft de eerste jaren voor veel vervelende verrassingen te staan. Bijvoorbeeld brengen naar een andere locatie op een ander tijdstip voor sportdag, met Kerst op donderdag vrij vanaf 12 uur en dan om 6 uur terugkomen voor het kerstdiner, op heel korte termijn spullen mee voor kerststukje/verkleedfeest enzenzenz.
November is trouwens een vervelende tijd om te beginnen vanwege de Sinterklaasdrukte, maar dat ff terzijde.
Ik ben hier nogal soft in, andere ouders op dit forum vinden het wel prima om meteen met hele dagen te beginnen. Zelf heb ik het ook gedaan maar we hebben wel de eerste weken af en toe mijn zoon een middag thuis gehouden. Zonder planning zodat hij zich er niet op kon beroepen.
Wat jij kan doen: ik weet niet exact hoe het juridisch zit maar ik zou aansturen op een compromis. Een student of andere oppas zoeken voor een paar dagen, elk een dag vrij nemen, en niet de volle 2 weken halve dagen draaien.
Weet je, ik herken heel goed je verontwaardiging. Zoals gezegd moeten veel verse kleuterouders wennen. Maar je zult toch wat achterwacht moeten hebben voor onverwachte studiedagen, dagen dat ze later beginnen of eerder ophouden vanwege een activiteit en niet te vergeten de acht weken per jaar dat je dochter wel vrij heeft en jij niet (uitgaande van 12 weken vakantie, 2 weken studiedagen en gezamenlijk vrij hebben). Dat red je niet alleen met professionele bso, meestal moet er ook nog wat andere logistieke rambam opgevangen worden.
Oh ja hier in de stad doen scholen het trouwens vier weken lang, die halve dagen. Ouders houden daar rekening mee en sparen al jaren van te voren vrije uren op.

M Lavell
24-05-2010 om 10:12
Geen hoge poten, adem in, adem uit...
Begrijp ik goed dat dit allemaal pas vanaf november speelt? In dat geval heb je nog even om iets te regelen. Ik zou niet nu al in paniek raken.
Je zou wel even de school kunnen bellen en vragen of ze dat bij alle kinderen zo doen, of dat november toevallig een maand is waarin ze veel nieuwe instroom verwachten en ze het daarom op die manier doen.
Je kunt ook vragen of er uitzonderingen mogelijk zijn. Leg niks uit over je eigen situatie. Laat niet merken dat je boos bent. Dat doet er nog niet toe.
"Eigenlijk ben ik ook boos, kan me niet indenken dat ik de enige ben die hier problemen mee heeft. "
Dat ben je niet en vergis je niet, er zijn ook scholen die 4 jarigen vanaf maart helemaal niet toelaten en pas in laten stromen vanaf augustus. Dan ben je helemaal in de aap gelogeerd.
"mag de school dit doen? "
Scholen vinden van wel. De meest eenvoudige stelling is dat het kind nog niet leerplichtig is.
Anderen goochelen met uren en lestijden en verstoppen daarin de redenatie dat in feite alle 4 jarigen die na 1 augustus jarig worden, helemaal geen les hoeven krijgen (oa 50tien, de lesuren voor deze lln tellen niet, beweert men).
Ik ben het daar niet mee eens.
art. 39 wpo is duidelijk over de toelatingsleeftijd
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003420/HoofdstukI/TitelII/Afdeling1/4/Artikel39/tekst_bevat_leeftijd/geldigheidsdatum_24-05-2010
* toelating gebeurt vanaf 4 jaar
* vanaf 3 jaar en 10 maanden mag wennen, maar die kinderen zijn geen leerling in de zin van de wet.
* impliciet: 4 jarigen zijn wel lln in de zin van de wet.
Maar ook, zie het 2e lid: de school mag elke maand een toelatingsdatum vaststellen. Dat betekent dat de lln niet meteen (vanaf de verjaardag) hoeft te worden toegelaten, maar dat dat ook mag op bijvoorbeeld de eerste schooldag van de volgende maand.
Kennelijk laat jouw school wel meteen toe (vanaf 4 jaar), maar pas volledig 2 weken na de 4e verjaardag. Dat is niet slecht. Het kan slechter, binnen de wet.
Dit "het kdv kan me niet helpen omdat ze hier nog nooit van gehoord hebben (dit is het eerste jaar)." lijkt me onzin. Zie de wet en de mogelijke toelatingsdatum 1 x per maand.
Als je al op hoge poten iets wil en je wilt ook nog dat dat effect heeft, dan zou ik dat bij het kdv proberen te halen. 2 weken halve dagen... daar moet toch een mouw aan te passen zijn. Het is toch niet meer dan logisch dat het kdv juist op dit punt aansluiting op het bo biedt.
Maar verder: je hebt nog alle tijd van de wereld en je zal inderdaad niet de enige zijn met het probleem. Vraag andere ouders op het kdv. Kunnen jullie onderling wat regelen?
En tegen die tijd..... ergens in september, kun je ook nog de school vragen of ze voor jouw kind een uitzondering kunnen/willen maken.
Groet,
Miriam Lavell

rodebeuk
24-05-2010 om 10:26
Idd mirjam
..dat was ik alweer vergeten.
Mijn jongste is van juni en mocht pas per 1 september naar school.
Vond ik stom, heb ik ook wel ff over overlegd op school, maar uiteindelijk hebben we dat geregeld met zeven weken langer kdv en in de vakantie alvast 'wennen' op de bso plus allebei wat vrije dagen gebruikt.
Sara heeft natuurlijk wel een lastigheidje dat haar kind dan om 11:45 naar het kdv gebracht zou moeten worden.
Maar Sara, een 'enorm probleem' heb je niet. Met alle respect. Zo keek ik er ook tegenaan in het begin maar dat leer je snel af. Een school is geen dienstverlenende instelling, dus je zult je verwachtingen moeten terugschroeven. Je hebt gewoon een kind en daar moet je af en toe wat voor regelen. Als ik het goed heb heb je nog een half jaar om dat te doen.
Tis denk ik meer dat je had verwacht dat school doet wat jij denkt dat ze doen. Die verwachting zul je moeten bijstellen.
En ik klink nu misschien wat hard, maar het is gewoon heel raar geregeld in NL. Ik vond de kleuterjaren heel vermoeiend kwa schooltoestanden. En de grote bewegingen gaan wel de goede kant op, maar in het hier en nu hebben we daar als ouders niets aan. Dan moeten we gewoon zorgen dat het goedkomt.

angelina ballerina
24-05-2010 om 12:28
2 middagen
Hier gaan kinderen uit groep 1 maar 2 middagen per week naar school, ik ben benieuwd hoe dat bij jou is. Als het bij jou ook maar 2 of 3 middagen is moet dat toch wel te regelen zijn lijkt mij. Helemaal op zo'n lange termijn. 5 middagen is natuurlijk lastiger maar, zoals al gezegt, zal je nog veel vaker tegen dergelijke dingen aan lopen.
Daarbij snap ik best de gedachte van de school erachter. Ik denk ook niet dat jij bij voorbaad kan stellen, dat het zowiezo geen probleem wordt voor je kind, om hele dagen naar school te gaan, dat kan je niet voorspellen.
Dat je je man niet kan vragen, in deze iets te betekenen, vind ik ook raar. Het is toch samen jullie kind en ik vind het logisch dat je dan ook samen zoekt naar een oplossing. Maar als ik het goed begrijp is man er dus al 2 middagen. Het gaat dus om 3 middagen per week. Stel je man neemt er 1 voor zijn rekening (extra), jij neemt er 1 )dan kost het zowel je man als jezelf, 1 vrije dag) en je vraag nog voor 2 keer iemand anders, dan is het al opgelost.
Daarbij zou ik als ik er problemen mee had eerst bij school informeren of ze niet toch gewoon hele dagen mag komen.

vlinder72
24-05-2010 om 12:38
School en werkende ouders
Helaas Sara scholen denken niet aan werkende ouders. Ik schoot in het begin ook regelmatig in de stress maar geloof mij het went. Zo gebeurt het dat je kind gewoon naar huis gestuurd wordt omdat een leerkracht ziek is. Of er is iets leuks (sportdag) en je kind komt dan ineens eerder naar huis. Of er is een kijkmiddag op school. Natuurlijk op een onmogelijk tijdstip maar ja, je gaat natuurlijk wel kijken. Etc. Etc. Etc. Ik miste het kinderdagverblijf in het begin echt ontzettend. Daar is altijd alles zo goed geregeld. Maar inmiddels zit mijn oudste in groep 4, nummer 2 in groep 2 en nummer 3 in groep 1 en ik kan je verzekeren, het went. Stel je flexibel op en probeer iets te regelen. Het zal niet de eerste keer zijn dat je onverwacht vrij moet nemen. Denk ook aan studiedagen van de leerkrachten.

Nasha 1st
24-05-2010 om 12:50
En weer
ben ik toch zo blij met onze school....kinderen worden niet naar huis gestuurd bij ziekte, desnoods gaat het locatiehoofd zelf voor de klas staan. Heb je eens een probleem om op tijd bij school te zijn? Geen punt, juf zit er meestal tot 5 uur dus je koter mag best even langer blijven. Kinderen gaan vanaf 4 gewoon hele dagen naar school, tenzij jij als ouder dat anders wilt. Kijkavonden ipv kijkmiddagen. Zit je in de ouderraad en heb je nog een jonger kind? Geen probleem, die mag in de kleutergroep spelen....Veel dingen worden op woensdag gedaan, wetende dat de meeste ouders dan wel vrij zijn. Ik moet echt zeggen, er zijn ook scholen die wel rekening houden met werkende ouders....en ik heb al eens in een ander draadje aangegeven, flexibiliteit komt van 2 kanten, dat geldt ook voor school....omdat de school zich vaak flexiber opstelt naar mij, heb ik ook minder moeite ALS er wel eens iets is bij school....

Nasha 1st
24-05-2010 om 12:51
Typefout
vaak flexiber opstelt naar mij...moet natuurlijk zijn...vaak flexibel opstelt naar mij

Tineke
24-05-2010 om 14:04
Foutje
Sara, het is een foutje in je gedachtengang dat school komt in plaats van KDV. KDV is kinderopvang. Je zult, naast school (=onderwijs, geen opvang), nog steeds kinderopvang moeten regelen. Alleen zullen dat waarschijnlijk minder uren dan nu zijn, omdat je kind ook naar school zal gaan.

Nasha 1st
24-05-2010 om 14:25
Jawel...
maar de meesten al oudere kinderen die voor zichzelf kunnen zorgen

rodebeuk
24-05-2010 om 15:25
Riool overstroomd
..bellen ze donderdagmiddag dat vrijdag alle klassen van die dependance vrij zijn. Mensen die werken krijgen dat pas bij de bso na vijven te horen. Nou hoeft mijn zoon ook niet tussen de drijvende drollen naar school en snap ik ook wel dat ze niet opeens acht klaslokalen kunnen indikken, maar je bent dan wel blij als je vrijdag niet werkt.
sportdag: beginnen ze later, houden eerder op, brengen niet naar school maar naar sportcomplex en oh ja, heb je dan bso? Zelf regelen dat kinderen van sportcomplex naar bso komen.
kersttijd (verder toch niets omhanden...): dinsdag te horen krijgen dat ze woensdag alle benodigdheden voor een kerststukje moeten meenemen. Pasen idem incl gekookt ei. Donderdagmiddag van 12 tot 18 uur opvang regelen wegens eerder genoemd kerstdiner.
Bij ziekte docent worden kinderen in principe 'verdeeld' over de andere klassen, maar door gedonder met noodgebouwen en tijdelijke oplossingen komen ze dan in vreemde klas bij vreemde juf in vreemd gebouw. Allemaal huilende kleuters.
Reguliere studiedagen worden opgevangen door de bso, maar bij kortetermijn dingen zoals dat overgelopen riool moet je het zelf doen. Bij studiedagen die extra zijn krijg je een extra rekening van de bso, ook als je het totaalpakket hebt. Daar heb ik echt ouders over zien schreeuwen tegen de leiding uit begrijpelijk maar volstrekt misplaatste (pedagogisch medewerker gaat niet over facturen) woede/machteloosheid.
Sara: naast reguliere achtervang is het zeer raadzaam om contacten op te bouwen met andere ouders, dus om regelmatig op het schoolplein te staan. Anders ga je het met overgelopen riolen niet redden. Die vrijdagochtend werden de kleuters herverdeeld over de ouders die niet werkten, gewoon ff netwerken.
En inderdaad, buitenlandse ouders snappen er niets van dat NL scholen geen enkele dienstverlenende of opvangende rol op zich nemen.
Over het pestprobleem tijdens de overblijf in externe handen (speelt slechts af en toe bij ons) hebben we het nu nog niet eens gehad.

Sara
24-05-2010 om 17:09
@rodebeuk
en ook anderen, bedankt voor de reacties, ik zal per naam reageren, anders volg ik het ook niet meer.
Ik ben geen verse kleuterouder, ik heb al een zoon in groep 3, dus ik weet al de chaotische toestanden in de kleuterjaren.
Mijn zoon dus (groep 3) ging 2 jaar geleden dus gewoon volledige dagen naar school. Nu komt dit wel plotseling, onverwacht. Dit is het eerste jaar dat ze dit doen (dat weet ik, een vriendje van mijn dochter is normaal ingestroomd) dus ik heb geen kans gehad om vrije dagen te sparen of id. Het kdv kan me niet helpen want ze zijn er nu nog niet op ingericht. Het kdv stopt ook de dagopvang op 1 november, terwijl ze dan nog niet eens naar school gaat. Dat probeer ik te regelen, en dat gaat ook nog wel, ze gaat gewoon nog even door op de dagopvang.
De kdv organisatie kan het iig niet regelen, misschien dat ik het via de locatiemanager kan proberen op te lossen.
Mijn achterwacht zijn mijn vrije dagen, af en toe thuis werken, zo ook mijn man. Maar nu hup, onverwacht, bij aanmelding (anderhalf jaar geleden) niks van genoemd, dit dus.

Sara
24-05-2010 om 17:15
@miriam
Ik ben niet in paniek
Voor zover ik de brief goed begrijp, geldt dit nu voor alle kindjes die voor het eerst naar groep 1 gaan, dus onafhankelijk van het instroom moment. Het boeit mij niet zo dat "december al een drukke maand is", kind wordt 4, kind moet naar school, klaar.
Ik weet (van de schoolgids van vorig jaar) dat er wel altijd een datum wordt vastgesteld voor de zomervakantie. Dan vindt men het onhandig dat kinderen nog maar 2 weken ofzo komen. Dat was bij mijn zoon zo, dat wist ik direct, dat heb ik toen ook met het kdv kunnen organiseren.
Ik snap wel DAT een school dit doet, maar dit komt redelijk voor ons uit de lucht vallen. En het lijkt ver weg, maar over 4 weken is het hier al zomervakantie, dus netto is er in mijn beleving niet een wereld van tijd. Op mijn werk moet ik ook dingen afstemmen.
Ik heb al een beetje rondgevraagd op het kdv, voor nu zet men grote ogen op, en kijkend naar het groepje waar dochter in zit, is ze de eerstvolgende die 4 wordt, en dan een hele tijd niks.

Sara
24-05-2010 om 17:19
@rodebeuk -2
Ja dat weet ik, geen dienstverlenende instelling. Maar hier wordt gebruikelijk met veel rekening gehouden. Als men plotseling een continurooster naar binnen gooit, dan regelt men ook opvang tot einde normale schooltijd, ook bij een tropenrooster.
Studiemiddagen staan in de agenda, en dit jaar was er maar 1 onverwachte extra dag. Dat snap ik, en is te doen.
Nogmaals ik snap wel dat een school dit doet, maar waarom hoor ik het nu pas en kan dat zomaar (ineens).
Een half jaar klinkt erg ver weg, maar no time like the present om dat compromis eens aan te kaarten.

Sara
24-05-2010 om 17:26
@pelle
Mijn man is al 2 dagen door de week thuis (aan het werk). Ongetwijfeld kan daar nog wel 1 dag bij ofzo. Woensdag is 1 van zijn dagen.
Vrijdagmiddag is hier een gewone dag tot 15.15 uur. Op donderdagmiddag is hier uit om 11.45, en inderdaad, dat is al met de nso geregeld, was ik vast vergeten. Dat zijn er al vast 2 minder.
Oomstantesomasopas wonen op anderhalf uur rijden, buuf heeft kinderen tot 15 jaar en werkt, en ik zou in de aanstaande groepslijsten moeten kijken of ik wat met een andere ouder kan regelen, ook goed idee.
God, hou op met dat kleutergedoe, tis af en toe te zot voor woorden. Man en ik wisselen dat af, schrijven onze agenda's op 1 september vol met al dat soort gedoe en bidden dat groep 3 gauw komt (want wat een verschil).
Werk is ook wel flexibel hoor, af en toe een dagje thuis werken, prima, maar 6 (4) dagen in een week? Dat is gewoon vrij hoor.
Ziek kind is normaal gezien bij ons zorg- of calimiteitenverlof, ikzelf neem er vrij voor als het 1 of 2 dagen is. Maar ik heb het nog niet gevraagd of het problemen geeft, ik wil eerst met school beginnen.

Sara
24-05-2010 om 17:28
@vlinder72
Geloof me, ik ben flexibel, dat wil je niet weten
Alleen, huppa, oh ja, uw kind mag toch niet hele dagen komen, 2 weken halve dagen was even schrikken.
Ons kdv regelt alles idd ook prachtig, ik hoor ze regelmatig zuchten dat ze alweer niet geinformeerd zijn door school over die extra studiemiddag.... maar dan toch alles doen om alle kids op te vangen

Sara
24-05-2010 om 17:32
@nasha
Eens hoor, flexibiliteit komt van 2 kanten. Ik hoor van juf verhalen over kinderen die ziek gemeld worden op vrijdag en dan op maandag vertellen hoe leuk de skivakantie was, of worden helemaal niet ziek gemeld en dan krijgt school de zorg om er achter aan te bellen, want "stel" er is wat gebeurd. Nee, juf wordt daar niet blij van. Wij zijn nogal netjes met afbellen etc dus wordt dan ook "beloond" door meedenken met die ene vrijdag dat zoon een bruiloft van vrienden heeft.

Tirza G.
24-05-2010 om 17:32
Kun je niet
hele gekke move, maar je kind gewoon twee weken later laten beginnen? Dus dat je het KDV er nog volledig twee weken bijregelt? Dan komt ze niet op 1 november, maar op 15 november. En dan is ze precies 4 jaar en twee weken oud en stevig genoeg om hele dagen naar school te gaan. Dat is tenminste school's eigen redenatie ook. Met vier jaar kunnen ze het nog niet, met vier jaar en twee weken wel. Wat een geneuzel. Van school dan he, niet van jou. Wij beslissen wel dat uw kind het niet aan kan. Zucht.
Tirza

Sara
24-05-2010 om 17:34
@kaatje
Ik weet het. Ik heb alles al zo goed mogelijk geregeld, ik sta helaas al 2 jaar op de wachtlijst voor de nso, het is een geploeter. Ik weet die nachtmerrie van groep 1 en 2 ook nog maar ik kan er gewoon niet bijhebben dat er nog 8 middagen in gegooid worden.

Nasha 1st
24-05-2010 om 19:33
Sara
en nu nog wat extra werken om die dagen in november op te vangen? Ik bedoel, het is pas eind mei....nog bijna een half jaar...

Yvon Meijer
25-05-2010 om 12:00
Sara
Het hangt toch ontzettend van het kind af- ze zijn niet allemaal gelijk dacht ik.. Mijn dochter kon niet wachten tot ze braaf op haar stoeltje er bij mocht zitten en eindelijk ging leren lezen en rekenen (in haar beleving dan). Ze kon prima blijven zitten. Ik zou toch proberen of ze gewoon kan beginnen; de problemen uitleggen en zeggen dat je verwacht dat je dochter meteen goed mee kan doen. En eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat halve dagen beginnen anders zou verlopen dan hele dagen beginnen. Ben blij dat onze school niet zulke rare dingen verzint. En anders: kan ze niet twee weken eerder met school beginnen; halve dagen naar school en waar nodig nog het kdv? Lijkt me ook niet leuk voor je kind, maar goed.. Maar halve dagen naar school mogen lijkt me ook niet leuk. Mijn dochter kwam in de klas bij twee vriendinnetjes die een maandje eerder begonnen waren; ze zou het totaal oneerlijk gevonden hebben als haar vriendinnen wél en zij niet de hele dag naar school zou mogen. Succes ermee!

cqcq
25-05-2010 om 12:22
Beginnen met praten..
Maar helemaal rechtenloos sta je tegenover school tegenwoordig niet meer.
Je kunt ze wijzen op artikel 45 uit de WPO:
Het bevoegd gezag van een basisschool draagt op daarvoor met ouders afgesproken dagen, zorg voor de organisatie van kinderopvang in de zin van de Wet kinderopvang, voor leerlingen, op doordeweekse niet-schooldagen, niet zijnde algemeen erkende feestdagen en op schooldagen gedurende de voor- en naschoolse periode, tussen 07:30 uur en 18:30 uur, indien een of meer ouders hierom verzoeken. De kosten die uit de opvang als bedoeld in de eerste volzin voortvloeien, komen voor rekening van de ouders.
Schooltijden zijn relatief vrij in te vullen door scholen, maar als jullie erom vragen moet er wel de mogelijkheid worden geboden tot naschoolse opvang (en aangezien dat lastig is te regelen voor die paar vierjarigen die nog niet volledig naar school mogen van school, dan is het vast praktischer om ze toch maar gewoon hele dagen te laten komen).
Verder moeten bij een wijziging van de schooltijden ALLE ouders geraadpleegd worden. Ook al gaat het hier maar om een kleine groep (alleen de net vierjarigen) in feite gaat het voor die groep wel om een verandering van schooltijden, waarvoor de school dùs alle ouders had moeten raadplagen.

picobello
30-05-2010 om 14:16
Schrijf je kind in op een school in belgie
vanaf 2.5 jaar gewoon de hele dag, voor-tussen en na schoolse opvang gewoon geregeld zonder lange wachtlijsten en hele hoge kosten.
snap het gezeur in nl niet dat 4 jarige niet de hele dag naar school zouden kunnen.
De kids zitten toch niet de hele dag op een stoel en als ze eens heeeel erg moe zijn is er vast wel een plekje in de poppenhoek oid of even te liggen.
Tuurlijk moet je hier ook wel eens iets meenemen voor de volgende dag of is er iets onverwachts, maar het lijkt wel of er hier wat meer over nagedacht wordt.

Puck
30-05-2010 om 19:18
Zinvol picobello
Tja, dat is nu echt een zinvolle opmerking Picobello: schrijf je kind in op een belgische school. Beetje ver weg voor de gemiddelde Nederlander ben ik bang. Eén voordeel, BSO hoef je niet te regelen dan, dat gaat wel op aan reistijd

picobello
31-05-2010 om 20:41
Puck
snap je reactie wel hoor, maar het was dan ook met enig sarcasme geschreven. Ik snap het gerommel in nl niet zo goed.
Kind is 4, maar mag nog niet maar school, maarr ... de leeftijd voor de kleuterschool willen ze naar 3 brengen, alsof er dan in eens wel plaats is voor al die kinderen, moeders meer werken, maar ellelange wachtlijsten voor opvang.
Ik ben blij dat dit ( er zijn genoeg andere dingen die hier ook niet goed geregeld zijn) hier wel beter geregeld is.