monique
13-03-2012 om 10:05
Help! alles wijst op vmbo-t, basisschool adviseert basis!
Zoon, 11,5 jaar
Cito: 531
Probleem: Concentratie en Dyscalculie
IQ: totaal van 106, bovengrens 113
Advies basisschool: basis/kader
Adviezen orthopedagogen, remedial teachers, kinderarts: in ieder geval VMBO-T.
De basisschool wil hun advies niet wijzigen. Zoon is in januari begonnen met concerta om zijn concentratie te verbeteren en dit slaat heel erg goed aan. Zelfs zijn dyscalculie is minder erg. Hij is overal super gemotiveerd behalve op school, want daar is hij 8 jaar met zijn kop tegen de muur aangelopen, als ik het zo mag zeggen. Nooit was het goed, alles ging altijd mis, dat hij nu nóg zo spontaan, sociaal en aardig is, is eigenlijk een wonder. Toch blijft zijn meester bij Basis/kader. De orthopedagoog heeft hem vorige week nog speciaal getest en daar een super rapport over gemaakt, dat hij écht naar vmbo-t moet omdat hij anders helemáál niet meer gemotiveerd is, maar het mag allemaal niet baten. Ik weet niet meer wat ik nu nog moet doen, om hem wat dakpannen hoger te krijgen en ben erg bang dat dit de genadeslag is voor zijn plezier om naar school te gaan.
Wie weet hier iets op????
Groet, Monique

monique
13-03-2012 om 10:31
Oja
het is natuurlijk ook zo, dat hij erg uitgevallen is met rekenen op de cito, als je zou kijken naar de andere onderdelen bij cito was hij gemakkelijk op 538 uitgekomen (als je rekenen als gemiddeld zou zien) Voor dit rekenprobleem gaat hij begeleiding krijgen op het VO, dus dat lost zich dan hopelijk voor een deel op. Je kunt hem toch niet voor 1 onderdeel naar VMBO Basis doen?
Ik kan er wel gek van worden, monique

skik
13-03-2012 om 10:54
Met vo-school praten?
Ik weet niet wat je tot nu toe gedaan hebt, en hoe strak scholen vasthouden aan het schooladvies, maar ik zou gaan praten met de vo-school en duidelijk maken dat het schooladvies niet overeenkomt met zowel de cito als de adviezen van deskundigen, de recente ontwikkelingen (medicatie) en de iq-test.
Kan me je frustratie helemaal voorstellen.
skik

monique
13-03-2012 om 11:28
Toelatingscommissie
bedankt skik, voor je reaktie,
Zijn leerkracht is gisteren bij de toelatingscommissie geweest, daar heb ik nog niet wat van gehoord, is dat bij jullie ook zo? dat alle leerlingen een commissie passeren die uiteindelijk een (bindend) advies geeft? We moeten inderdaad nog gaan praten met de vo-scholen en hopen dat we daar nog wat kunnen bereiken. Het is zo oneerlijk allemaal, zo moeilijk is het toch niet om een kind een eerlijke kans te geven zou je denken.....
monique

Demi
13-03-2012 om 12:12
Nio
Ik weet dat sommige VO-scholen in geval van twijfel een NIO-toets laten afnemen. Is dat een optie?

monique
13-03-2012 om 15:59
Iq / nio
Zijn iq is twee jaar geleden gemeten zonder medicatie en nu mét medicatie, er zat bijna geen verschil in. De nio heeft hij op de basisschool al gehad.

monique
13-03-2012 om 18:07
M. lavell?
Miriam, Je hebt me al eens eerder goed geholpen en ik hoop dat ik wederom een beroep op je kan doen.
weet jij ook of er een onafhankelijke commissie die een goed advies kan uitbrengen? wij hebben hier te maken met leerkrachten en toelatingscommissies die elkaar de bal toespelen en wij vrezen dat onze zoon hier de dupe van gaat worden. Hij wordt zeker te laag ingeschat door de leerkracht (zoals de hele basisschoolperiode al gebeurd) en de toelatingscommissie neemt dit zonder bezwaar over. We hebben echt alles al geprobeerd om te overtuigen, raporten vol van de orthopedagoog die anders bewijzen, zelfs kinderartsen en huisartsen die zich ermee bemoeien, maar helaas zonder resultaat. Vanmiddag hoorden we dat hij op VMBO Kader wordt toegelaten. Wij willen heel graag dat hij de kans krijgt om in ieder geval gemengd theoretische leergang te doen, zodat hij ook door kan stromen naar mbo 4 óf Havo, maar blijkbaar krijgen de kinderen hier kansloos onderwijs.
Ik hoop dat jij hier nog wat mee kunt,
groeten, Monique

M Lavell
13-03-2012 om 20:01
Angst voor de rekentoets
Monique, ik vrees dat de orthopedagoog nog niet helemaal bij is.
De kwestie is de volgende: Volgend jaar al komt er een verplicht reken- (en taal) examen. Welk iq je ook hebt en hoe goed je het ook doet op overige vakken, je krijgt geen diploma als je die rekentoets niet haalt.
Scholen zijn daar als de dood voor (bang voor een enorme hoeveelheid lln die zakt). Dat betekent dat ze nu al lln nog sneller af laten stromen (er wordt gesproken over 20%) én natuurlijk dat ze nog kritischer zijn met toelaten.
Als het goed is dan heeft de basisschool (en de orthopedagoog) niet alleen naar iq en cito en nio gekeken (eigenlijk zijn dat achterhaalde grootheden), maar ook naar het referentieniveau.
Wat scoort je zoon op de schaal van het referentieniveau met taal en rekenen?
Als dat 1F of hoger is, dan is er geen zorg. Aan het einde van vmbo (ook vmbo-b) moet 2F gehaald worden om een diploma te kunnen halen.
Het is mogelijk dat hij dat op onderdelen al heeft (50% van de bo lln haalt S aan het einde, dat staat gelijk aan 2F).
Het is ook mogelijk dat dat helemaal niet gemeten is en dat de vo school toch een voorschot neemt op een mogelijke achterstand tov de referentieniveaus.
Als dat het geval is, vraag dan aan de basisschool om alsnog die referentieniveaus te bepalen.
Is het een scholengemeenschap? Is het mogelijk dat hij bij goede resultaten alsnog doorstroomt naar vmbot?
"Wij willen heel graag dat hij de kans krijgt om in ieder geval gemengd theoretische leergang te doen, zodat hij ook door kan stromen naar mbo 4 óf Havo,"
Hij kan, als hij zijn diploma haalt, ook via mbo-2 naar mbo-4. Die weg is in tijd niet langer dan via vmbo-t naar havo en dan mbo-4. Er is dus in tijd niks verloren als hij vmbo-k gaat doen.
Ik vrees wel dat heel veel leerlingen de komende jaren bijzonder teleurgesteld zullen worden vanwege de invoering van die referentieniveaus.
Groet,
Miriam Lavell

MarSy
13-03-2012 om 23:04
Mirjam stapelen mbo
Stapelen in het mbo wordt ook moeilijker, ik weet niet precies hoe, maar natuurlijk met bekostiging te maken.
Dus van niveau 3 naar 4 wordt een stuk lastiger vanaf volgend schooljaar.

M Lavell
14-03-2012 om 10:37
Precies?
Marsy, je zult toch preciezer moeten zijn in wat je bedoelt. Ja, de kosten van het onderwijs stijgen. Stufi is beperkt. Je kunt niet eindeloos gesubsidieerd blijven studeren. Maar dat doet niks af aan de mogelijkheid. Het kan wel, ook in een werkend leren traject.
Vergeet niet dat kind tegen die tijd volwassen is. In het volwassenenonderwijs zitten minder belemmeringen dan in het leerplichtig onderwijs.
Behalve kosten dan. Dat wel.
Groet,
Miriam Lavell

Monique
14-03-2012 om 14:02
Ortho pedagoog
Ik heb de orthopedagoog even gevraagd, want met die verplichte rekentoets heb je wel een punt, Miriam. Ik kreeg dit antwoord:
Ten aanzien van het VMBO en de dyscalculie; ze zijn bezig om voor kinderen die dyscalculie hebben de rekentoets anders te normeren. Wanneer je zoon een verklaring heeft voor zijn dyscalculie valt hier dus denk ik wel een mouw aan te passen
Ik hoop dus dat dit wel mee gaat vallen. Vanmorgen zijn we bij de kinderarts geweest en heb ik nog gevraagd wat zijn mening is. Hij zegt het wel te kunnen begrijpen dat kinderen met concentratiestoornissen het stempel ongemotiveerd opgeplakt krijgen, als je hersenen altijd zo overvraagd worden door o.a. een verkeerde/andere leerstrategie kun je uiteindelijk niet meer bij je werk blijven. De leerkracht ziet dit dus als ongemotiveerd, dat vind ik zo oneerlijk! Hij doet namelijk zo vreselijk zijn best en werkt ongelooflijk hard, iedereen ziet dit trouwens behalve zijn leerkracht. Dit was zijn enigste punt om hem advies BK te geven: zijn motivatie. Ik geloof dat ik het maar ga accepteren dat hij in een KGT klas komt en kan alleen maar hopen dat de K volgend jaar een T wordt. Blijkbaar zit het systeem in Nederland zo in elkaar dat je van een leerkracht groep 8 afhankelijk bent welk niveau VO je heen kunt, belachelijk! Leerkracht is namelijk ook nog maar zelf net geslaagd en voor de eerste keer groep 8......
groet, Monique

rianne j
14-03-2012 om 18:52
Stapelen in het mbo
Er komt een wetsvoorstel dat de bekostiging in het mbo koppelt aan de leerling. Ieder jaar dat de student in het mbo is, wordt zijn prijsfactor lager. MBO's zullen dus niet graag meer overstappers aannemen, want die leveren (fors) minder geld op. En ook voor doorstromen zal het consequenties hebben. Het isi nog maar voorstel en geen wet, maar we weten wel dat deze minister niet zomaar iets wijzigt.