Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Help entreetoets

onze dochter (groep 6) heeft de entreetoets op het onderdeel rekenen totaal verknalt.

Tot grote schrik van ons en de leerkrachten overgens dit hadden we niet zien aankomen want ze heeft nog nooit een onvoldoende gehaald. Taal en studievaardigheden waren boven gemiddeld maar het rekenen ..... zwaar onvoldoende.

Ze snapte de vraagstelling niet en tijdens de toetsen hebben we een sterfgeval gehad (heel emotionele gebeurtenis) maar wat kunnen we nu doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie E

Marie E

09-06-2010 om 14:18

Diddle

Kalm blijven! De entreetoets is slechts een momentopname en wordt gebruikt als graadmeter zodat de leerkracht inzicht heeft in wat een kind kan. Als een kind altijd dikke voldoendes scoort en een keer iets van cito verknalt, zegt dat iets over wat er met dat kind op dat moment aan de hand is en niet over wat dat kind kan.

Marie E

Marie E

09-06-2010 om 14:21

Klinkt wel dubbel wat ik schrijf

maar je snapt vast wat ik bedoel

diddle

diddle

09-06-2010 om 14:24 Topicstarter

Ik begrijp het wel maar,

ik ben zo bang dat ze nu 'geoormerkt' wordt.

Dikke tranen natuurlijk ook en ons zit het ook niet lekker

Marie E

Marie E

09-06-2010 om 14:37

Zit ze in groep 6 of groep 7?

Want in groep 7 doe je de entree toets, in groep 6 is het lln volgsysteem (en dan is er helemaal niets aan de hand). Mijn jongste heeft een keer een E gescoord omdat ze op dat moment geen zin had in die toets.

diddle

diddle

09-06-2010 om 15:35 Topicstarter

In groep 6 maar,

het was wel gewoon de entree toets met percentiel uitslagen en zo.(zo een officieel blad van de cito) Bij ons op school hebben ze de entreetoets in groep 6 en 7.

soepstengel

soepstengel

09-06-2010 om 15:38

Volgend jaar

doet ze m nog een keer dus ik zou er niet al te veel mee zitten hoor. Geef dr maar een dikke knuffel en zeg dat ze volgned jaar het gewoon nog een keer doet. Dat juf en julie weten dat ze het kan.
Het VO let ook op de gegevens van de juf en die zal het vast toelichten.

diddle

diddle

09-06-2010 om 15:54 Topicstarter

Dank jullie

Ik zal proberen me er niet meer te druk om te maken. We hebben vrijdag een gesprek met de juf die ook de rekenresultaten niet kon geloven.

Gelukkig denkt ze zelf ook dat het aan haar verdriet
(een hefige en plotse dood van een goede bekende) lag en niet dat ze het niet zou kunnen.

Maar schrikken is het wel, ik zag haar van een goede leerling ineens een zwakke worden in één toets!

Diagnostisch

Op de school van onze kinderen wordt de entreetoets uitgelegd als een diagnostische toets. De toets is bedoeld om hiaten in de kennis van het kind op te sporen. In het geval van jouw kind zou dat betekenen dat er wat hiaten zijn op het gebied van rekenen en dat daar aan gewerkt dient te worden de komende periode.
Hier overigens nog geen uitslag van de entreetoets (groep7) bekend.

diddle

diddle

09-06-2010 om 16:25 Topicstarter

Reactie

Pelle: Ik ben zo bang dat het haar gaat achtervolgen omdat het in haar dossier zit. Dochter is erg geschrokken maar we weten dat ze beter kan, de reactie van de school was vooral liefdevol naar haar toe. Het was mijn eerste reactie (ben zelf nav eindcito te laag ingedeeld en me kapot verveeld op de vo)

Bintje: Ja, hier ook maar omdat het zo onverwacht is zijn we allemaal van de kaart. We gaan vrijdag met de docent een plan de campagne maken

Sawo

Sawo

09-06-2010 om 17:37

Niets aan de hand

Hoi diddle

Er zijn pas reden tot zorgen als ze de eindcito heeft verknald. Mijn dochter had een leerachterstand (een echte achterstand dus niet gewoon een toets slecht gemaakt) bij de entreetoets in groep 7. Daarna is de achterstand weg gewerkt en toen ze genoeg punten had op de eindcito had niemand het meer over de slechte resultaten bij de entreetoets in groep 7.

Er er zijn tegenwoordig zelf veel scholen die eigen toegangstoesten hebben als de kinderen de eindtoets lager hebben gemaakt dan verwacht.

Dus gewoon evn met juf bespreken of er echt iets aan de hand is of gewoon een dipje.

suc6

Saar

Mummie

Mummie

09-06-2010 om 18:18

Diddle

Maak je het nu niet zwaarder dan het is?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-06-2010 om 22:14

Niets aan de hand

Echt, je maakt het véél te zwaar. Relax, er is helemaal niets aan de hand! 'geoormerkt'? Geoormerkt door wie? Geoormerkt als wat? De uitslag komt niet overeen met wat jullie en de leerkracht hadden verwacht. Het is dus blijkbaar even een uitglijder geweest. Kan gebeuren. Heeft misschien te maken met een andere manier van vragen of wat dan ook maar.

Marieke

Marieke

09-06-2010 om 22:33

Plan de campagne

Ik zie de entreetoets vooral als een beoordeling van de leerkracht: wat hebben zij de leerlingen dat jaar kunnen bijbrengen en is dit voldoende (te weinig of uitmuntend). De leerkracht van het volgende jaar kan hiermee aan de slag en aan het eind is er zogenaamd objectief te meten hoe goed hij/zij haar werk heeft gedaan.

Als de juf van Diddledochter een plan de campagne gaat maken voor het eenmalig uitvallen om zeer voor de hand liggende redenen dan denk ik dat zij blijkbaar geen echte probleemkinderen in haar klas heeft, of zich zorgen maakt over haar eigen beoordeling als docent, of een workaholic zonder hobby's is.

diddle

diddle

10-06-2010 om 13:59 Topicstarter

Oplossing

Ja misschien maak ik het te zwaar maar ik was ook echt heel hard geschrokken.
De juf laat haar nu eerst een eindtoets cito groep 6 maken en dan bekijken we waar ze echt uitvalt en/ of waar het een uitglijder was.
De sciore was echt heel slecht hoor, 9 percentiel.

Kortom wordt nu opgepakt.
En nee er zijn echte probleemkinderen in de klas (school staat in een 'prachtwijk' maar ze snappen echt niet hoe ze zo heeft kunnen scoren

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.