Els
28-06-2010 om 17:21
Help! hoe is dit mogelijk? [havo scholen zitten vol??]
Ik zoek dringend advies en hoop dat hier te vinden.
Mijn zoon is geslaagd voor zijn VMBO-T. Hij wil nu naar de HAVO en hij voldoet aan alle eisen. De Havo afdeling op zijn school zit vol en omdat hij met een diploma afsluit hoeven ze hem niet door te laten stromen. Ook in de omgeving zijn alle scholen vol (heb er 40 aangeschreven).
School adviseert nu om de volwassenen HAVO te gaan doen. Niet zijn eerste keuze om tussen de volwassenen te zitten maar hij wil graag de HAVO halen dus vooruit. Wat blijkt? Je moet 18 zijn om examen te mogen doen op de volwassenenhavo en omdat hij zo goed heeft geleerd de afgelopen jaren, nooit heeft gedoubleerd en net 16 is geworden zou hij met 17 jaar examen moeten doen dus mag hij niet naar de volwassenenhavo.
Net de leerplichtambtenaar gesproken en dan moet hij maar een MBO opleiding kiezen die hij niet wil doen, want ja...hij is wel leerplichtig!
Ik geloof mijn oren niet, een kind dat hard heeft geleerd en capaciteiten bezit om door te stromen wordt zo aan de kant gezet.
Hij moet nu een dure willekeurige MBO opleiding doen. Daar wordt hij niet gelukkig van en in het ergste geval zwerft hij straks op straat terwijl hij op school moet zitten...
Hoe is dit mogelijk???? Kinderen zijn toch de toekomst zou je denken???
Groetjes van een gefrustreerde Els

M Lavell
06-07-2010 om 09:48
In dat geval
"Straks gesprek dan ga ik alles weer aankaarten. "
Print die uitspraak Almelo even uit en neem 'm mee. Deze leerling voldeed niet aan de eisen die de school stelde voor doorstroom. Jouw zoon kennelijk wel. Daarmee is hij toelaatbaar tot havo op de schoollocatie. De rechter zal dat erkennen.
Op naar een kort geding dus.
Groet,
Miriam Lavell

Els
06-07-2010 om 09:55
Motivatie
Dank voor je tip Miriam. Ik neem hem mee. Ze blijven echter volhouden dat hij niet aan de eis "motivatie" voldoet en dat is natuurlijk iets dat je niet zwart op wit kunt bewijzen.

M Lavell
06-07-2010 om 10:50
Dat kan niet waar zijn
Els, eerder schreef je dat de school geen aanvullende eisen stelt. Als dat waar is (wat ik overigens waag te betwijfelen) dan kan motiviatie niet ineens wel als eis gelden.
Maar ten tweede: je hebt zwart op wit dat zijn werkhouding goed is en dat hij goed gemotiveerd is.
Dat geeft aanleiding tot de eis voor toelating op het havo op de schoollokatie of, mocht dat onverhoopt niet lukken, plaatsing op de vavo via de Rutteregeling. Ook daar is de school verantwoordelijk voor.
De school kan daar niet onderuit. Moet je je wel strak aan deze lijn vasthouden.
Groet,
Miriam Lavell

Bastet
06-07-2010 om 13:20
Raar
Mijn zoon had een overgangsbewijs havo 4 naar havo 5,maar wilde van profiel veranderen,dus ging vavo doen,zodat hij havo 4 en 5 (maar dan met andere vakken) in een jaar kon doen.Zijn vriendin bleef zitten in de vierde,maar had in theorie dus een diploma,want overgangsbewijs van havo 3 naar havo 4.Zij kon gewoon uitbesteed worden naar de vavo van Zoetermeer.
Ik vrees dat de vavo die jij gebeld hebt,geen zin heeft in een uitbesteding van leerlingen, alleen omdat de huidige school geen plaats wenst te hebben voor je zoon....

Els
06-07-2010 om 22:13
Je gelooft het niet..
maar het Vavo waar ik het over heb is het ID college in Zoetermeer. Daar komt hij dus niet.
Het Ypenburg Lyceum hebben we ook geprobeerd maar zij hanteren de gemiddelde 7 norm. Was maar waar...hier om de hoek!
Maar onwijs bedankt voor het meedenken hoor.

Els
06-07-2010 om 22:16
Didi
Onderstaand bericht ontvingen wij van mw. Gerats van het Ypenburg Lyceum:
Helaas is er in onze Havo afdeling klas 4 geen plaats meer.
Succes met het vinden van een vervolgopleiding.
Mag ik vragen hoe jij zeker weet dat er nog plek is?
Els

Bastet
07-07-2010 om 07:49
Els
Mw B van dat vavo staat er wel om bekend dat ze niet de makkelijkste is...ik vind het een.....draak.
Maar dat dit niet zou lukken,verbaasd me wel,jammer!!

M Lavell
08-07-2010 om 12:27
Dwangsom voor vavo
Ik vond nog een uitspraak http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=kenmerken&vrije_tekst=toelating+mbo
Interessant is dat de rechter hier op de stoel van het schoolbestuur gaat zitten. De rechter voelt zich daartoe genoodzaakt omdat er ondeugdelijke beslissingen zijn genomen op basis van ondeugdelijke adviezen.
Leerling moet worden toegelaten met een dwangsom van 2500 euro per dag dat het ROC dat nalaat.
Zo zie je maar. Leerlingen weigeren mag, maar niet als dat onredelijk of ondeugdelijk is.
Groet,
Miriam Lavell

Els
08-07-2010 om 21:53
Mevrouw b
We waren met haar collega al bezig met het invullen van de formulieren totdat mevrouw B erbij kwam. Tja...soms moet je als oude grijze dakduif iets doen om interessant te lijken...jammer dat dit ten koste moet gaan van gemotiveerde leerlingen met capaciteiten.

Bastet
10-07-2010 om 11:46
Els (ot)
Ah neeee,dus zij heeft echt roet in het eten gegooid...ze is nog erger dan ik dacht.....
Mijn zoon heeft nu eindexamen havo gedaan,in zes vakken,en is geslaagd met zevens en achten,echt een waanzinnige lijst.Hij had voor zijn eindexamen engels zelf het hoogste cijfer ooit gehaald op deze school...dus hij komt van de week de nieuwe uitbesteding inleveren,omdat hij komend schooljaar nog twee vakken havo wil halen.Ipv een compliment krijgt hij een sneer: Ik verwacht volgend jaar meer inzet.
Huh?Ze had mazzel dat ik er niet bij was,de heks.
Bastet