angel3
16-09-2010 om 10:26
Herfstkindperikelen: even stoom afblazen
Wat blijft het toch een enorm geneuzel rondom herfstkinderen op onze school.
Kind wordt eind okt. 5. Voor de zomer afgesproken dat kind wel doorgaat naar groep 2 (combiklas 1/2 dus geen heel strikte scheiding). Ze is erg pienter en motorisch sterk en ze kan al geconcentreerd opdrachten binnen de tijd uitvoeren. Hartstikke fijn. MAAAAAARRRRR ze praat niet in de kring. Na ja inmiddels heb ik daarover vaker geschreven. Nu hebben groep 2 kinderen taakjes die ze in een week af kunnen kruisen, ter voorbereiding op zelfstandig werken in groep.3. Is allemaal niet zo streng maar de kids vinden het geweldig.
Nu stond dochter weer niet op die taakjes lijst, want zo zegt ze zelf: zij mocht die taakjes niet doen.
Ik navragen: jawel ze mag ze wel doen, maar het hoeft niet, ze moet er zelf om vragen als ze dat wil.
Maar de andere kids wijzen haar er fijntjes op: jij bent geen 'echte' oudste kleuter jij 'mag' deze werkjes niet doen. Waarom moet dochter erom vragen als de oudere kleuters deze werkjes gewoon MOETEN doen?
Tuurlijk vraagt ze er niet om, zeker niet als ze 1 of 2 keer de deksel op haar neus krijgt.
Sommige oudste kleuters zullen er ook niet zelf om vragen als het ze niet aangereikt wordt maar die worden niet 'afgerekend' op initiatief nemen en pro activiteit. (nee ze vraagt nooit zelf om taakjes dus ze is er nog niet aan toe....) GROMGROM!!!! wat een gedoe blijft dit. Nu maar weer afspreken met juf, en blijven ademhalen en niet boos worden .... 
joep
16-09-2010 om 10:56
Je moet echt alles zelf regelen
Natuurlijk vraagt ze er niet om, je moet maar net op het idee komen. Juf moet duidelijk instructie geven. Als je het bv van mijn zoon zelf af zou laten hangen zou hij nooit iets doen, wat maar op werk lijkt. Dat wil absoluut niet zeggen dat ze er niet aan toe zijn.
Ik zou best een beetje boos worden, ze gaat volgend jaar, net als de anderen naar groep 3, dan is het niet de bedoeling dat ze al met een achterstand begint, of erger, met weinig zelfvertrouwen. Dat krijg je natuurlijk, als je door andere kleuters wordt aangesproken dat je sommige dingen nog niet mag, omdat je nog te klein zou zijn.
Ik zou zelfs eisen dat ze onmiddelijk op het bord komt en alles meedoet.
Ik heb je discussie m.b.t. in de kring praten niet gevolgd, maar misschien kun je afspreken dat de juf haar echt een beurt geeft en dat je het dan bv even thuis oefent en aan juf vertelt waar het over gaat.
Overigens heeft het 1 totaal niks met het ander te maken.
Nou succes (en dat wordt een leuk jaar)!
angel3
16-09-2010 om 12:18
Joep
het erge is dat het helemaal niet zeker is dat ze naar groep 3 gaat, want een herfstkind en een juf van de oude stempel. De juf sorteert echt voor op extra kleuteren. Doen ze altijd. Als ik ernaar vraag dan zeggen ze: nee hoor we kijken echt naar het kind.
Dus wat jij zegt inderdaad eisen dat ze op het bord komt dat ga ik zeker doen....!
Hillary
16-09-2010 om 12:34
Niet praten in de kring
Mijn zoon praatte ook nooit in de kring, sterker nog hij praatte sowieso nauwelijks als kleuter. De juf kon er eigenlijk wel om lachen en hield het bij als hij wat gezegd had. Toen ik eens vroeg aan zoon waarom hij nooit wat vertelde in de kring (dan hadden wij in onze ogen iets bijzonders gedaan dat weekend) kwam de aap uit de mouw: hij was niet naar de MacDonalds geweest. Kennelijk is op die leeftijd de MacDonalds dusdanig bijzonder dat dat uitgebreid besproken wordt. En zoon verkeerde blijkbaar daardoor in de veronderstelling dat je alleen wat te vertellen had als je naar de Mac was geweest. Verschil is dat onze zoon van het voorjaar is, dus het is nooit een probleem geweest. Inmiddels zit hij in de brugklas havo/vwo en vzv ik dat kan beoordelen gaat dat tnt heel goed.
joep
16-09-2010 om 13:41
Dan zie je de bui al hangen
Je moet het dan denk ik maar zo zien: Als je nu actie onderneemt en het lukt je om haar op het bord te krijgen, zal het problemen aan het eind van het schooljaar voorkomen. Anders kun je er nu al van uitgaan dat gr. 3 inderdaa niet doorgaat.
Ik heb ooit hier op dit forum geleerd en ook ervaren dat het nogal uitmaakt als je man meekomt, als je wat wilt bereiken. Wij vinden klinkt heel anders dan ik vind.
Mijn kind zou ook de logica nog wel zien van: als je meewilt met je vriendjes volgend jaar, dan zul je toch weleens wat moeten vertellen in de kring. Misschien voor jouw kind een beetje zielig hoor, als je zeker weet dat zij het echt niet durft, moet je het niet zeggen hoor.
Als ze het gewoon niet wil, of het een macdonalds probleem is zoals hierboven dan kan dit misschien wel werken. Ik zat ook nog te denken, misschien kun je ze iets meegeven om te laten zien, als ze eens wat nieuw speelgoed heeft of zo.
gr Joep
angel3
16-09-2010 om 14:51
Joep
Ja zo doen we het inderdaad (zeggen dat als ze met haar vriendjes mee wil). Maar ergens is dat toch te debiel voor woorden? het kind is 4!
Laatst vertelde ze wel iets in de kring maar halverwege schrok ze zich een hoedje van al die ogen op haar gericht. Midden in het verhaal stopte ze. Wat zegt de juf? : beetje jammer....
(ipv wat knap van je!) GR.
Na ja wordt vervolgd 
Ze staat wel helemaal alleen een liedje op toneel te zingen op school. Rare meid dat durft ze wel.
Jesse_1
16-09-2010 om 14:57
Blijkbaar
Zit je dochter niet in groep 2, ondanks dat je dat wel afgesproken hebt?
Is het dezelfde juf als vorig jaar? Stond het ook vermeld op het rapport/op een afsprakenlijst? Kun je ergens anders van afleiden of ze daadwerkelijk in groep 2 geplaatst is? (Hier heeft groep 1 do.mid. vrij, is de klas verdeeld in 'groepjes' waarbij groep-1-ers bij elkaar en groep-2-ers bij elkaar, staan groep 1 en groep 2 apart op de adressenlijst (dit jaar nog niet gehad trouwens)
Tijd voor een héél snel gesprekje met de juf
NB onze herfstkleuter zei ook nooit wat in de kring, ook niet toen hij in groep 2 zat en hij heeft net als alle herfstkleuters op deze school lang gekleuterd.
Jesse
Inge M
16-09-2010 om 21:43
Gesprek aanvragen dus
Met jullie is afgesproken dat kind naar groep 2 zou gaan.
Ik zie dat kind niet behandeld wordt als groep 2. Daar heeft kind last van en het geeft kind niet dezelfde kansen als de anderen.
Mijn verzoek is om kind op dezelfde manier te behandelen als de andere kinderen in groep 2. Dan zien we aan het eind van het schooljaar wat het beste vervolg is.