Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hanne.

Hanne.

12-02-2009 om 15:36

Het gaat gewoon goed

Misschien dat we mazzel hebben, maar even als tegenwicht tegen alle scholen waar het niet goed gaat.

Hier gaat het prima op school,
-tussenschoolse opvang en naschoolse opvang zijn goed geregeld (zonder lange wachtlijsten)
-kinderen mogen om 10 uur mee wat ze willen, maar er wordt gestimuleerd om het niet te ongezond te maken
-regelmatig leuke, buitenschoolse activiteiten, zonder dat daar extra voor betaald hoeft te worden, en zonder dat je daar zelf continu voor op hoeft te komen draven.
-kinderen mogen kind zijn, en drama's als ze in de kleuterklas niet kleuren.

Kortom, eigenlijk heb ik helemaal geen klachten. Maar misschien heb ik gewoon geluk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Knijp maar in je handjes

Vorige week ging het hier ook nog helemaal goed. Oudste kreeg wat meer uitdaging, beide kinderen zaten goed in hun vel. Leuk contact met klasgenootjes, en huppelend naar school allebei.

En nu heb ik een hooglopend conflict bij de hand en een zoon die klaagt over buikpijn. En waarom? Omdat we een bruine boterham in zn trommeltje hebben gedaan....

liora

liora

12-02-2009 om 18:28

Even denken

Hoi Hanne,

Superfijn voor je, echt leuk om te lezen.

Wat ik dan meteen denk... gratis naschoolse activiteiten, geen wachtlijsten naschoolse opvang, geen regels over wat je mee mag nemen in de pauze...

Zou het kunnen dat je in een buurt woont met veel achterstandskinderen? Die hebben vaak namelijk minder naschoolse opvang nodig (geen werkende ouders), en naschoolse activiteiten worden gesubsidieerd in gemeenten met veel probleemkinderen.

Maar misschien ben ik te cynisch hoor! Hoop dat je je niet stoort aan mijn vraag.

Liora

reina

reina

12-02-2009 om 19:28

Leuk!

Ik hoor geluukig ook heel veel tevreden ouders, maar gek genoeg zet je eerder je grieven dan je tevredenheid op papier!! Leuk dat iemand een positief geluid laat horen!

Massi Nissa

Massi Nissa

12-02-2009 om 21:40

Liora (ot)

"achterstandskinderen? Die hebben vaak namelijk minder naschoolse opvang nodig (geen werkende ouders)". Ik zit echt te twijfelen, zal ik reageren of niet? Maar ik doe het toch, met een mini-mini-adviesje. Misschien is het beter je pas te wagen aan generalisaties over achterstandskinderen als je er een paar van dichtbij hebt meegemaakt. Ik hoop ook dat je je niet stoort .
Groetjes
Massi

liora

liora

12-02-2009 om 22:59

Massi

Hoi Massi,

Hoe moet ik het dan noemen? Kinderen uit lagere sociaal-economische milieus?

Ik weet toevallig heel goed waarover ik praat, want ik werk in een Vogelaar-buurt. Dus ik ken de problematiek van zeer dichtbij.

Liora

Hanne.

Hanne.

13-02-2009 om 08:52

Geen 'achterstands kinderen'

Nee hoor het is geen school met heel veel 'achterstands' kinderen/kinderen uit lagere sociaal economische milieu's danwel een school in een vogelaar-buurt.

Dwz, ik heb geen cijfers gezien, maar als ik om mee heen kijk zie ik een gewone mix van diverse mensen rondlopen. (voor zover je dat kan zien).

Ik heb trouwens niet gezegd dat er GEEN wachtlijsten zijn voor de BSO, ze zijn alleen niet zo lang (andere scholen hebben wachtlijsten van 18 maanden, en je mag je pas inschrijven als je 3 bent....)

Hier geen wachtlijst bso!

Op de school van mijn zoon is geen wachtlijst voor de BSO. Ik heb net wat veranderd (de maandag erbij) - ik heb het 1 week vantevoren opgegeven, was prima. TSO net zo. Op zijn school gaat ook alles eigenlijk heel goed, mijn zoon zit in groep 2 dus ik weet niet alles van de andere bouwen, maar er zijn geen problemen met tussendoortjes, overblijven, ze hanteren de 1 januarigrens, ze hebben kleine groepen, eigenlijk gaat alles goed.
Enige minpuntje wat mij betreft is dat je als ze in groep 3 zitten al niet meer mee naar binnen mag als je je kind brengt. Hij zit nog niet in groep 3 maar wel bijna, en dat vind ik toch wel snel hoor. Groep 3 had wat mij betreft nog gebruik mogen maken van de kleuteringang, maar dat doen ze niet. Groep 3 t/m 8 mag pas om 08:30 naar binnen als de hoofdingangdeur opengaat. Dan gaan ze netjes per klas naar binnen. Is op zich prima, maar ik vind het wel druk op het plein dan voor groep 3. En 1 centrale garderobe daar, dat lijkt me ook minder. Ook al hebben ze per klas hun eigen plekje.

ayla

ayla

13-02-2009 om 09:37

Gaat ook goed over het algemeen

Hier ook over het algemeen geen klagen (behalve het kleurenverhaal dan
Ook bijna geen wachtlijst voor BSO, ik heb na het opgeven geloof ik drie weken moeten wachten voor de VSO. En toen ik vorige week belde of dochter als uitzondering ook een keer naar de NSO kon was dat ook geen probleem. BSO is in de school, dus hoeven ook niet naar een andere locatie
Ze mogen eten en drinken wat ze willen, we krijgen alleen het afval mee terug naar huis. Overblijf is ook prima geregeld. Ze doen leuke dingen. Koekjes bakken bij de kinderboerderij, boswandeling, teddyberenziekenhuis.
Over de school in het algemeen ben ik echt heel tevreden.
Dit is trouwens een grote witte school in een goede buurt. Heb in het jaar dat ik dochter nu naar school breneg nog geen enkele ouder met een hoofddoekje of iets dergelijks gezien. Zou van mij trouwens wel wat meer mogen. Nu krijg je echt zo'n witte school etiketje

Massi Nissa

Massi Nissa

13-02-2009 om 12:56

Liora (weer ot)

Ik las in jouw zin dat de ouders van achterstandskinderen niet werken. Dat klopt soms en soms ook niet. Ik geef les aan kinderen uit lagere sociaal-economische milieus en steeds meer ouders werken, merk ik juist, er is echt een omslag geweest de laatste jaren. Natuurlijk kan dit per Vogelaarwijk wel verschillen.
Groetjes
Massi

liora

liora

13-02-2009 om 13:26

Massi

Hoi Massi,

Ik had het genuanceerder moeten zeggen: gemiddeld hebben achterstandskinderen minder vaak full time werkende ouders, waardoor deze gezinnen gemiddeld minder gebruik maken van naschoolse opvang.

Het was bovendien de combinatie van geen wachtlijsten voor NSO en gesubsidieerde NSA die mij dit deed vermoeden. Want een gemeente subsidieert zelden NSA als ouders hun kinderen zelf op sporten, zwemmen, muziekles, etc. doen.

Liora

Massi Nissa

Massi Nissa

14-02-2009 om 07:47

Liora: nsa

Klopt hoor, gemeentes gaan pas iets subsidieren als het niet vanzelf op gang komt. Misschien ben ik ook iets te fijngevoelig als het gaat om de term achterstandskinderen of -gezinnen. De lading die onder die vlag verscholen gaat is zo divers.
Recht tegenover ons huis staat een Brede Basisschool met inpandig BSO, opvoedcentrum-achtig iets en nog veel meer. Ik heb erover gedacht om dochter naar die school te laten gaan, juist omdat de opzet zo handig is. Geen gesleep meer, alles aanwezig in een gebouw. Helaas heeft de school geen fijne reputatie. Ik krijg er zelf regelmatig leerlingen vandaan die na acht jaar basisonderwijs nog niet AVI-uit zijn, niet weten wat een werkwoord is en de tafels niet kennen. Word ik toch lichtelijk wantrouwig van. Maar handig is zo'n school wel, ik zou wensen dat er meer keuze was in brede scholen in onze omgeving.
Groetjes
Massi

liora

liora

14-02-2009 om 14:39

Massi

Hoi Massi,

Hoe zou je het dan willen noemen? Zelf ben ik er geen voorstander van dingen niet te benoemen. Het geeft juist duidelijkheid. En ik vind de term achterstandskind nog neutraal. Je geeft er alleen mee aan dat kinderen op achterstand staan vanwege de sociaal-economische positie van de ouders. En dat is een feit: als je ouders niet werken of slecht betaald werk doen, niet opgeleid zijn of laag opgeleid, is de kans op heel veel problemen veel groter!

Liora

Massi Nissa

Massi Nissa

14-02-2009 om 22:14

Benoemen (we gaan nu echt ot)

Hai Liora, juist de laatste jaren wordt benoemen voor mij steeds problematischer. Eigenlijk sinds het artikel van Dinges ("Het multiculturele drama", was het niet Paul Scheffer?), maar zeker sinds de dood van Fortuyn en Van Gogh, is benoemen de favoriete bezigheid van half Nederland geworden. Lees voor de grap eens de column van Renee Braams over schoolzwemmen, en de reacties daarop (niet alle, dan ben je tot morgenochtend bezig). http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/2602/Zwemdiploma_halen%3F_Amsterdam_betaalt
Ik ben dat benoemen zo verschrikkelijk zat. Het lost niks op. Als dat wel zo was, woonden we allang in Utopia inmiddels. Benoemen is vooral een X=nietY formule. Mensen wijzen naar andere mensen en beschrijven vooral de negatieven. Laat ik me haasten om te zeggen dat je dit geenszins persoonlijk moet opvatten! Echt niet. Ik probeer alleen uit te leggen waarom ik er zoveel moeite mee heb als iemand zegt: "ouders van achterstandskinderen werken immers minder of geheel niet" (ik citeer uit mijn hoofd, sorry als ik het verkeerd zeg).
Groetjes
Massi
PS: Sorry Hanne, ik vind het trouwens super dat je een positief geluid neerzet over jouw school. Erg fijn dat er zulke scholen zijn. Nu maar duimen dat wij er ook zo eentje voor onze dochter hebben uitgezocht, haha.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.