Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het geautomatiseerd zelf opsporen van oorzaken van taalachterstand

http://www.nrcq.nl/advertorial/taalachterstand-digitaal-opgelost

Niet bedoeld om mee te spammen maar het idee lijkt me handig. Zeker voor ouders.
Dochter had ook een vermoeden van dyslexie maar bleek met name hele stukken informatie en verwerking gemist te hebben door stress in de klas. Gelukkig bleek de juf dat goed te kunnen toetsen en daarna kregen we een aantal opdrachten mee naar huis, waar het precies misging, om dat extra te oefenen.

Als ik het goed begrijp is de bedoeling dat door voortdurende ontwikkeling met behulp van ingevoerde en verwerkte gegevens er steeds betere analyses uitkomen die als een diagnose werken. Terwijl een kind met teksten werkt wordt geanalyseerd waarom er steeds dezelfde bepaalde fouten gemaakt worden.

Uit de tekst:
"Voor de goeie orde: we stellen niet een diagnose als: Jantje is dyslectisch. Maar we geven inzicht waarom bijvoorbeeld een leerling de meervoudsregel maan-manen fout blijft doen. Bij het ene kind komt dat doordat het de regel van ‘klinkerverenkeling’ moeilijk vindt. Maar bij het andere doordat hij het verschil tussen de korte ‘a’ en lange ‘aa’ niet goed kan horen. Welke van de twee uitdagingen het is, maakt nogal een verschil voor de remediering in de klas.’"

De website Leeruniek.nl vind ik nog wat cryptisch. Er zijn nog pilots op scholen. Je kunt er nog niets mee. Maar het lijkt me wel handig om te volgen.
Waar het onderwijs blijft liggen kun je tenminste zelf met je kind aan de slag.
Naast natuurlijk zorgen dat het aanbod aan lezen en schrijven en tekst verwerken royaal aangeboden wordt in verschillende omstandigheden.
Maar met deze methode kun je zonder steeds te toetsen toch een handreiking krijgen waar meer aan gewerkt kan worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.