Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
P

P

05-07-2009 om 21:29

Het schrijven na een jaar groep 3

Hoe schrijven jullie kinderen na een jaar groep 3? En dan heb ik het even niet over de kinderen die dat supergoed doen, maar de wat minder goede schrijvers. Kunnen ze een zin leesbaar op papier zetten, schrijven ze aan elkaar? Ik heb het niet over spelfouten dus.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

05-07-2009 om 22:16

Hier

Hier heeft zoon vandaag zijn eerste brief geschreven. Losse letters maar de letters die hij het mooist kan als schrijfletters heeft hij aan elkaar geschreven.

De tekst: "dankjwel vor het mooie boek oom xxx en tante zzz. ik heb ook een sterkijker. groetem van *****".
Om eerlijk te zijn: het viel me erg mee. Alleen draaide hij de d en de b weer eens om, maar dat hebben we samen hersteld.
Waarom vraag je het eigenlijk? < nieuwsgierig>

rika

rika

05-07-2009 om 23:01

School?

Heeft school niet aan de bel getrokken dan? Hier wordt gelijk vanaf dag 1 begonnen met aan elkaar schrijven. De meeste kinderen kunnen dat dan ook leesbaar aan het einde van groep 3. Onze dochter heef er wat moeite mee, maar die heeft in verband daarmee ook al een aantal maanden fysio i.v.m. haar fijne motoriek.

Ik zou dus in het geval van je zoontje eens een afspraak maken met een fysio (heb je geen doorverwijzing voor nodig) en eens vragen of ze een screening wil doen naar hoe zijn fijn motoriek is. Hier gaat het schrijven sinsdien wel, al is het met kleine stapjes vooruit.

Guinevere

Guinevere

05-07-2009 om 23:03

Juf?

Wat zegt de juf ervan, P? Is er sprake van een motorisch probleem, of ligt het ergens anders aan?
Overigens was het bij onze zoon in eerste instantie ook niet erg leesbaar. Pas sinds kort zeggen we: hé, dit zijn geen hanepoten meer, maar mooie letters!

Annet

Annet

05-07-2009 om 23:07

Welke methode?

Zoon zit ook in groep 3 en schrijft niet erg leesbaar. De letters zijn soms aan elkaar en soms los. Soms ook nog hoofdletters.
School heeft een nieuwe schrijfmethode sinds een paar jaar waarbij niet zo gedwongen aan elkaar wordt geschreven. Ze oefenen in groep 3 de letters wel maar oefenen ook allerlei andere fijne motoriekdingen.
Het idee is dat dit beter past bij deze leeftijd: niet zo focussen op het schrijven maar liever de fijne motoriek in zijn geheel aanpakken.
De verwachting is dat kinderen uiteindelijk beter schrijven dan met de oude methode.
Dochter zit in groep 8. Zij heeft de oude methode gehad. Schrijven in groep 3 was een en al frustratie. Vanaf groep 7 kreeg zij ook de nieuwe methode. Voor haar een hele verbetering.
Zoon gaat er veel relaxter mee om dan zij in groep 3 en probeert nu uit zichzelf beter te schrijven. Zijn resultaten zijn ongeveer vergelijkbaar met die van dochter eind groep 3. Dus ik heb goede hoop.

Janeway

Janeway

06-07-2009 om 00:04

Slecht

Onze zoon schrijft ook heel slecht. Ik kan het met moeite lezen en de juf ook. Helaas is de juf eentje met niet al te veel takt en schrijft gerust in zijn schrift dat het knoeiwerk! is. (voor Coby juf C.vd Zielig. Onze zoon heeft adhd, misschien ligt het daar aan. Maar als het volgend jaar niet verbeterd dan ga ik eens praten bij de kinderfysio.

Jvo

Jvo

06-07-2009 om 08:45

Leesbaar

Hier schreef zoon wel leesbaar na groep 3. Ze mogen los schrijven zolang het lopende schrift nog niet beheersen. Zoon heeft een slechte fijne motoriek en heeft dus lang losgeschreven. Hij zit nu eind groep 4 en beheerst nu pas alle verbindingen (maar schrijft nog steeds erg niet netjes )

Mijn oudste zit in groep 6 en we grappen wel eens dat hij arts moet worden... totaal onleesbare hanenpoten. Maar zolang juf en hij er wijs uit kunnen... ach.

Vic

Vic

06-07-2009 om 11:18

Vaak onleesbaar

Volgens mij zijn er eind groep 3 nog best veel kinderen die redelijk onleesbaar schrijven. De stukjes in het vriendenboekje van mijn dochter uit die tijd kan ik soms met moeite ontcijferen.

suus36

suus36

06-07-2009 om 13:31

Oefeningetjes

Hi,

mijn zoontje schrijft eind groep 3 heel belabberd. Niet te lezen, woorden aan elkaar enzo. Ik ben een paar weken geleden met hem gaan zitten en heb hem geholpen. Simpele tips gegeven: hou je pen goed vast (hield hij heel raar vast) schrijf op de lijntjes (logisch, maar vergeten ze echt), de lussen onder en boven enz. Het viel mij op dat hij de a,o,b en d heel raar schreef. Hij volgde helemaal niet de goede route. Heb ik hem ook geleerd. Hij stond er gelukkig open voor. Uiteindelijk schrijft hij echt leesbaarder! Het gaat (heb ik mij laten vertellen door een vriendin van mij) meestal om gebrek aan kennis. Ze weten gewoon niet hoe je goed moet schrijven. Op school wordt er vaak minder aandacht aan besteed. het kan ook wel fijne motoriek zijn, maar meestal weten ze gewoon niet hoe je netjes kunt schrijven.

je kunt veel tips lezen op www.schriftontwikkeling.nl.

Groetjes,
Suus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.