Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

'Hij gaat het niet halen'

Vandaag telefoontje van mentor van zoon (15, 3 VWO, ADD). We willen graag een gesprek met u, want hij gaat het dit jaar wrsch niet halen...
Ik merk dat ik er behoefte aan heb even mijn gedachten op een rijtje te zetten, en jullie spreken altijd wijze woorden, vandaar dit bericht .

Wij hebben net zelf uitgerekend (met de uitslagen van de recente toetsweek) dat het met alle zeilen bij toch nog net haalbaar moet zijn, maar je moet je natuurlijk voorbereiden op een andere afloop. Maar wat kunnen/willen we met school? Op zich vind ik het geen punt als hij blijft zitten. Maar zou wel zonde zijn. Hij kan het, alleen heeft hij verschrikkelijk last van zijn ADD. En medicatie werkt niet, huiswerkbegeleiding heeft hij al geprobeerd maar met minimaal effect (en maximale prijs natuurlijk!). Wij helpen hem met grote regelmaat, maar we merken dat hij dat steeds minder makkelijk accepteert (logisch, puber) en dat het hem ontbreekt aan motivatie en ambitie. Hij weet ook nog echt niet wat hij later wil gaan doen, ja, iets technisch, maar concreter wordt (nog) het niet. Dus dat helpt ook niet mee.
Hij is een vreselijke loner, dat hij deze klasgenoten kwijtraakt doet hem dan ook niet veel, dat is ook al geen stimulans dus.
Heb ik nou concreet een vraag? Eigenlijk niet. Nou ja, alleen of jullie denken dat het 'zin' heeft als hij blijft zitten. Of dat we toch beter echt alles uit de kast kunnen trekken om hem over te laten gaan naar 4 VWO. Hij kiest dan zijn profiel, in theorie zou het dan makkelijker kunnen worden voor hem. Komt bij dat zijn jaar het laatste jaar is waarin atheneum wordt aangeboden, als hij blijft zitten komt hij dus in een gymnasiumklas, maar hoeft hij geen Grieks en/of Latijn te doen. Dus gatenkaasrooster. En ieder ander kind gaat dan (ook) alvast wat huiswerk doen, maar de ervaring leert dat zoonlief een uur voor zich uit zit te staren of stiekem een computerspelletje gaat spelen. Hij zal ook een van de weinigen zijn, dus heel veel sociale contacten opdoen in die uren zal ook niet lukken.
Nou ja, alle gedachten hierover zijn welkom. Gesprek is vrijdagmiddag.


Hier

Zoon is hier blijven zitten omdat hij teveel afgeleid werd door zijn sociale ontwikkeling. School kon er in zijn hoofd gewoon even niet goed bij. Klinkt als een smoesje maar was gewoon letterlijk zo.
Ook in de derde.
Het kan aan de ontwikkeling van je kind liggen dat die er gewoon wat meer tijd voor nodig heeft.
Het klinkt alsof je zoon niet zo lekker in zijn vel zit. Kan het zijn dat er naast ADD, puberzijn en andere groei- en ontwikkelingszaken iets speelt waar hij ontevreden door wordt? En ja, niet weten wat je wil worden helpt ook niet. Maar het kan misschien wel helpen als je uitlegt dat hij niet de enige puber is, die het even niet ziet zitten en aanhikt tegen de hulp. Wat vind hij wel leuk op school?
Hier een dochter waar we deze week het gesprek over al dan niet mogelijk zittenblijven hebben.
Het is gewoon teveel voor dochter en de klas is al te druk vanwege de bezuinigingen op het speciaal onderwijs. Maar ze heeft zich er al bij neergelegd dat het waarschijnlijk zittenblijven wordt. En we gaan bespreken wat handig is voor de planning van de komende tijd. Dochter sluit al een aantal vakken af dit jaar en het is voor haar ook goed om daar meer tijd aan te besteden.

Ik zou in elk geval goed contact houden met je zoon. Mogelijk heeft hij zelf ook geen woorden voor zijn onvrede. Maar tegen de tijdgeest in zou ik er geen drama van maken als hij een keer blijft zitten. Er gaat van alles om in een jong leven en het leven is nog lang genoeg. En er stress en druk opleggen helpt hier toch al niet en maakt de zaak erger. Misschien dat sommige kinderen daar wel baat bij hebben, hier werkt dat juist tegen.
Ik houd het stressvrij. Je doet je best, je grijpt je kansen, je probeert samen verder te kijken dan die ene mogelijke teleurstelling dit jaar.

Gatenkaasrooster

Mijn ervaring is dat de bovenbouw toch al veel meer uitval heeft van lessen. De meeste scholen proberen de onderbouw zoveel mogelijk te ontzien. Maar soms is het andersom en wordt vooral de examenklas zoveel mogelijk ontzien.
Maar er zijn altijd argumenten. Mijn dochter komt in een andere klas met andere mentoren. Maar haar 'oude' mentoren zijn toch beschikbaar voor haar en de samenstelling van haar huidige klas gaat toch veranderen en is voor een deel al veranderd. Bovendien heeft ze buiten de lessen om ook contact met kinderen uit andere klassen.
Het kan ook een voordeel zijn.
Mijn dochter doet in de bovenbouw haar boekverslagen in de tussenuren.
Ze kan niet tegen tussenuren, dus we bespreken dat en ze mag in de bieb of elders zitten om te werken. Dus vanmorgen ging ze ook gewoon het eerste uur naar school ook al had ze thuis kunnen blijven en gaat dan op school aan het werk. Dat vind ze makkelijker dan thuis werken. Maar ik moet er eerlijk bijzeggen dat ze dan ook altijd iemand om hulp kan vragen in de bieb of elders. Maar misschien kan dat ook wel op een regulier onderwijs, zeker met een kind met ADD.

Lusithania

Lusithania

02-03-2015 om 16:46

profielkeuze?

Jouw zoon zal vast wel een voorlopige profielkeuze hebben moeten maken.
Kon hij gemakkelijk kiezen daarin? Of boeide het allemaal niet zo?
Als vwo 4 niet haalbaar is, kan havo 4 dat dan wel zijn?
Theoretisch kan hij dan twee jaar eerder (rekening houdend met doubleren) van school af zijn.
Hoeveel moeite zal het hem en jullie kosten om het vwo af te maken als hij nog niet op de helft is?

Theoretisch gezien kost via de havo alsnog vwo doen even veel jaar als blijven zitten en dan in een keer vwo halen.
Ik zou er trouwens niet mee instemmen om naar havo 3 te gaan.

Door langdurige ziekte kan hier waarschijnlijk hetzelfde maar dan anders gaan spelen. Als wij iets te kiezen krijgen wordt het dan havo 4 in plaats van doubleren.
Dit ook om dan eerder echt iets te kiezen te hebben.

Engeltje

Engeltje

02-03-2015 om 17:00 Topicstarter

Reactie

AnneJ, zoals ik al schreef vinden wij het op zich ook geen probleem als hij doubleert. School ook niet, hebben ze begin dit jaar al aangegeven. Maar ik vraag me af wat hem dat jaar doubleren zou opleveren. Behalve een gatenkaasrooster dan .
Afstromen is eigenlijk geen optie, omdat hij op een school zit met alleen VWO. Hij is ook wel echt een VWO-kind, als ik dat zo mag zeggen. Ik denk dat hij op een Havo nog minder aansluiting zou vinden. Bovendien zijn er bij ons in de buurt alleen grote scholengemeenschappen waar Havo wordt aangeboden, lijkt me voor hem geen goede omgeving, hij vindt de huidige school met 800 ll al groot. Maar ik zal deze optie wel ook met hem en manlief bespreken, lijkt me goed om zoveel mogelijk alternatieven op een rijtje te zetten.
Hij had redelijk helder wat voor profiel hij wilde, dat wel. Hij vindt alle vakken leuk, zelfs die waar hij heel slecht voor scoort, maar hij heeft gelukkig wel favorieten!
Bedankt tot zover!

Minthe

Minthe

02-03-2015 om 17:02

Doorzetten!

Hier is de 4e een verademing omdat zoon vakken heeft laten vallen die hij niet leuk vond. Er is minder huiswerk, minder vaak toetsen, geen SO's en meer interesse in wat er moet worden geleerd. Het kost hem nu zo weinig tijd dat ik 'm af en toe achter z'n broek aan zit, terwijl hij echt geen huiswerk heeft. Als het nog haalbaar is zou ik toch wel al het mogelijke doen om het te halen. Maar dan moet het wél te doen zijn én hij moet het zelf ook willen. Zonder inzet van je zoon lukt het zeker niet.

Lusithania

Lusithania

02-03-2015 om 17:42

Engeltje

Jouw zoon kan dan wel 'een echte vwo-er' zijn, maar het komt er door verschillende factoren niet uit.
Dan kan het zijn dat vwo te hoog gegrepen is. De vraag blijft namelijk of jouw zoon nog een keer vwo 3 het wel 'aankan' en dus het laat zien.
Twee keer blijven zitten in opeenvolgende leerjaren mag meestal niet.
En vwo 4 kan meevallen omdat alle niet leuke vakken afgevallen zijn maar v.w.b. de inhoud van de stof wordt het zwaarder.

Open laten

Hier doen we ook aan 'open laten'. Je doet je best, je volgt zo goed mogelijk op en dan zien we wel aan het einde van het jaar. Dat kan de druk er ook net voldoende af halen zodat het mogelijk wel lukt. En beide opties zijn dan goed. Zittenblijven is goed, doorgaan is ook goed. Je doet wat je kunt en niet wat je niet kunt.

Onderbouw

Het kan gunstig zijn om juist nu te blijven zitten want dat is een jaar in de onderbouw. Dan blijft nog een jaar in de bovenbouw mogelijk blijven zitten over.
Naar 4HAVO en dan blijven zitten is een enkele mogelijkheid. Twee keer blijven zitten in de boven bouw kan niet. Denk ik. Want je kunt ook nog vragen hoe de school dat ziet. Mogelijk dat ze voor een kind met ADD wel een uitzondering kunnen maken, waar nodig.
Ik ken een kind dat, op 3 verschillende scholen weliswaar, 3 keer in de brugklas heeft gezeten van Havo/vwo. Allen regulier maar vanwege haperingen in het kader van een diagnose.

Onbegrip

Overigens is zoon indertijd ook deels uit onbegrip blijven zitten. Zijn begeleiders wilden dat hij doorging vanwege de profielkeuze waardoor een aantal vakken zou afvallen, gezien zijn diagnose een heldere keuze.
Maar de mentor, die onwetend bleef wat betref autisme, heeft dat tot het laatste moment gesaboteerd. Ik werd door derden getipt dat zoon een 'bespreekgeval' zou zijn en op de bespreeklijst moest. Maar daar is ze ook voor gaan liggen.
Alleraardigste vrouw maar onwetend.
Maar goed, daar heb je soms ook gewoon mee te maken. Net als de huidige drukte op de school van dochter. Ze kan die drukte gewoon niet aan. Natuurlijk ben ik niet blij met die bezuiniging op het passend onderwijs en de gevolgen daarvan voor dochter, meer kinderen in de klas maar ook kinderen met een andere diagnose op school en in de klas, dat combineert niet goed, en daar heeft dochter echt last van, maar je hebt het er maar mee te doen.
Je mag blij zijn als je goede begeleiders hebt op school die open staan voor de kansen van je kind, daar houd je je aan vast denk ik.
Maar inderdaad bedenkt je vooraf zo goed mogelijk je opties.

lisanne

lisanne

02-03-2015 om 18:09

paar dingen

Ik weet niet hoe hij er in werkelijkheid voorstaat maar mijn ervaring is dat scholen vaak rond de kerst tegen ouders en kindere zeggen van wie zij maar met enige twijfel denken dat die niet het volgende jaar gaan halen, zeggen dat ze mogelijk niet overgaan. Dit doen ze om zichzelf in te dekken. Dat ouders en kinderen niet zeggen aan het einde van de rit: "Ja maar jullie hebben nooit wat gezegd"
Ten tweede zijn gatenkaasroosters schering en inslag in de bovenbow vwo. Ik heb een dochter met een standaard n/g-profiel. Ze heeft wel 9 (!!) tussenuren. Mijn andere dochter heeft een cm-profiel met 1 raar vak en die heeft 6 tussenuren. Ik hoor ook van veel vriendinnen dat hun kinderen bijvoorbeeld de 1e 3 uur vrij hebben en dat de kinderen dan 5-8 op school zijn. Heeft een van mijn kinderen ook. Ze heeft dan een blokuur gym en een tussenuur en ckv en aardrijkskunde dus erg motiverend is die dag niet. Maandag heeft ze 1 t/m 8 les met alleen maar zaakvakken. Pittig. Er wordt in tussenuren gewerkt maar niet altijd.
Ten derde 4vwo wordt als een lastig jaar ervaren. Weliswaar heb je minder vakken maar je gaat wel de diepte in, leerstof is groter, inzicht is erg belangrijk. Er wordt een groter beroep gedaan op zelfstandigheid en ook groepswerkstukken worden belangrijker (of duo). De proefwerken zijn groter.
Ten 4e hij zou vwo aan moeten kunnen. Helaas kan add remmend werken. Je moet het zien als een auto. Die kan mss wel 160 km per uur en rijdt zuinig. Maar als je rijdt met de handrem erop dan gaat hij niet meer 160 en rijdt hij een heel stuk minder zuinig.

Barvaux

Barvaux

02-03-2015 om 18:15

tja

Praat eens met je zoon, laat zien dat er een kans is om het te halen en laat zien dat hij dan door kan gaan met het profiel en niet een jaar gaat verliezen met nog eens al die vakken.

Misschien wil hij er best vier maanden toch sámen met jullie tegenaan zonder een jaar te verliezen of wil hij het in ieder geval proberen?

Als hij nu al totaal geen aansluiting heeft op het VWO zou ik me ook niet druk maken om die havisten. Mijn zoon heeft daar nu in havo4 de leukste klas ooit (en eigenlijk is hij ook 'echt een VWO-kind').

Via havo naar vwo gaat hij geen jaar missen tov blijven zitten dus dat scheelt ook al en als hij over twee jaar naar de HBO wil is hij zelfs twee jaar sneller.

Gloeilampje

Gloeilampje

02-03-2015 om 20:45

Acceptatie?

"Hij kan het, alleen heeft hij verschrikkelijk last van zijn ADD."
Ik lees in jouw verhaal heel weinig reden om hem op die school te laten. Hij kan ondanks intensieve begeleiding het niveau niet aan, is een loner in de klas, met nauwelijks sociale contacten. Bij mij doemt het beeld op van een eenzame puber die ernstig overvraagd wordt. Bovenbouw vwo kan pittig zijn, zeker als een kind zich de jaren daarvoor minimaal heeft ingespannen en de nodige ondergrond mist. De kans dat ambitie en motivatie in de bovenbouw tot wasdom zullen komen lijkt mij niet zo groot.

Mijn ADD'er had "het"ook moeten kunnen. AVI-uit op zijn vierde, met een 550 cito naar het gymnasium. Met hangen en wurgen sleepte ik hem door de brugklas. In de tweede ontglipte hij in de laatste proefwerkweek (verbouwing) aan mijn aandacht en bleef prompt zitten. Op advies van school, die hem een "echte vwo-er vond", stroomde hij niet af. Een jaar lang had hij mooie rapporten, halverwege de derde zakte het in. Toen hij in VWO5 voor de tweede keer doubleerde moest hij van ons naar havo 5. We waren het voortdurende en getrek, de spanning rond proefwerkweken en de ruzies over huiswerk beu. Vooral omdat het toch niets uithaalde.

Nu zit hij op het HBO. En wonder, hij doet wat hij moet doen. Niet heel veel meer - hij loopt nog steeds niet over van ambitie - maar voldoende om zijn tentamens te halen. Omdat de opleiding inhoudelijk hem makkelijk afgaat, kan hij zich op de uitvoering en organisatorische aspecten richten. Hij voelt zich als een vis in het water,blaakt van zelfvertrouwen, heeft zelf een baantje en een kamer geregeld. En is een stuk opgewekter dan op de middelbare school.

Ik proef uit jouw verhaal dat je sterk aan een beeld voor ogen hebt hoe je zoon had moeten zijn. Add is geen tijdelijke horde op de weg naar succes. Het is iets dat structureel bij hem hoort. Het is slikken als een kind zijn intellectuele potentie niet zal kunnen benutten. Het kan een enorme verlichting betekenen voor jullie gezin dat te erkennen, en verwachtingen bij te stellen.

Ik wens je veel wijsheid.

Fait accompli?

School deelt mee dat je zoon het niet gaat halen dit jaar. Er zijn nog ruim vier schoolmaanden over. Als ik jou was zou ik zou willen weten of school hem al opgegeven heeft en geen energie meer in hem steekt of dat ze de laatste maanden willen gebruiken om hem te helpen over te laten gaan. Als school het er bij laat zitten wordt het heel moeilijk omdat dat tegen hem werkt, als school samen met jullie de schouders onder wil zetten zouden jullie in een gesprek op een rijtje kunnen zetten wat er moet gebeuren. Welke indruk heb jij van hoe school er in staat?

skik

Engeltje

Engeltje

03-03-2015 om 10:42 Topicstarter

Gisteren met zoon gesproken

En de uitkomst is dat hij alles op alles wil zetten om toch over te gaan. Dat zal dus de insteek worden bij het gesprek vrijdag.

Skik, dat is zeker ook onze vraag: hoe staat school erin? Ik vind dat ze vanaf de brugklas weinig hebben gedaan voor hem. Hij heeft op zich nu een aardige en begripvolle mentor, maar we moeten overal zelf achteraan. Afspraak was bijvoorbeeld dat hij zware onvoldoendes sowieso mocht herkansen en dat hij extra tijd krijgt voor toetsen. Dat wordt keer op keer vergeten of komt niet uit of kan niet. Kost in ieder geval steeds weer moeite. Afspraak was dat hij voor geschiedenis de aantekeningen krijgt. Ieder hoofdstuk moet hij zelf weer bij de docent aankloppen voor die aantekeningen. En omdat hij vragen (maakt niet uit wat, en aan wie dan ook) heel moeilijk vindt, komen we er bij de toetsweek dus achter dat hij de aantekeningen niet heeft. Terwijl ik denk, de afspraak ligt er, geef die jongen gewoon alle aantekeningen in 1x. Maar dat wil de docent niet ivm mogelijke fraude. Kortom: school faciliteert niet. Ik weet eigenlijk niet wat we precies van school kunnen vragen hierin, in het kader van passend onderwijs.

Gloeilampje, ik heb niet het idee dat hij op een havo minder 'overvraagd' zou worden. Waarin zit nou precies het verschil tussen havo en vwo? Hij zou nog steeds huiswerk moeten maken, en op toetsen moeten laten zien dat hij de stof beheerst. En dat is beiden lastig als je je totaal niet kunt concentreren. Cognitief kan hij het niveau prima aan, dat is ook wat school aangeeft. Alleen gaat alles supertraag en maakt hij veel slordigheidsfouten. Het enige waarvan ik denk dat hij erop vooruit zou gaan op een havo is dat hij misschien bij de zaakvakken minder op zou hoeven schrijven (schrijven vindt hij lastig, hij moet dan op een rijtje hebben wat hij wil vertellen en dat in logische zinnen gieten, en dan moet het ook nog leesbaar op papier komen. Dat is teveel voor hem. Mondeling kan hij het (meestal) wel, maar school wil niet toetsen mondeling afnemen). Dat hij daarnaast naar een andere school zou moeten voor de havo houdt ons erg tegen. Op zich heeft hij het namelijk prima naar zijn zin op school. Dat hij een loner is uit zich meer na schooltijd, hij heeft geen behoefte aan en energie voor sociale contacten buiten school. Op school zelf is hij geen muurbloempje.

Barvaux, dank, daar zit voor mij een blinde vlek merk ik. Hij kan natuurlijk ook naar het HBO. Daar hebben we totaal nog niet over nagedacht, eigenlijk automatisch als vervolgopleiding 'TU Delft' in ons hoofd gehad. Dat zal ik vanavond met hem bespreken.

AnneJ en Lisanne: goed om te weten dat tussenuren gewoon bij het middelbare school leven horen. Dat zou dus geen argument tegen doubleren zijn. Ik had juist gedacht dat de 4e makkelijker zou zijn, maar dat is dus niet zo? En dat je in de bovenbouw niet 2x mag doubleren is ook iets om in de overweging mee te nemen. Niet dat ik er nou vanuit ga dat dat nodig is .

Weer stof om over na te denken. Dank jullie wel!

Lusithania

Lusithania

03-03-2015 om 11:35

Engeltje

Hier zijn er vier toetsweken in het jaar en dan is er het 'dyslecten'lokaal voor iedereen die extra tijd krijgt.
Hoe is dat op de school van jouw zoon? Dan ben je geen uitzondering en is iedereen ook tegelijk klaar.
Heeft jouw zoon een dyslexie/extratijd pasje? Iets wat hij kan laten zien dat extra tijd is toegestaan?

Als docenten de aantekeningen niet geven, heeft je zoon dan een medeleerling aan wie hij de aantekeningen durft te vragen. Foto's ervan maken en klaar is zoon van Engeltje.
Aantekeningen gaan hier ook rond in de klasse app als er om gevraagd wordt. Of vragen of er een schrift (geschiedenis?) een dagje mee naar huis gaat en dan de boel kopiëren.

Hier had het zin

Zoonlief is dit jaar blijven zitten (2 gym). We hadden niet echt keus, hij stond er gewoon heel slecht voor. Hoewel het natuurlijk niet leuk was heeft het hem veel gebracht. Meer dan ik had verwacht eigenlijk.

Het voornaamste is dat zoons zelfvertrouwen erg gegroeid is. In een spiraal zitten van ongelooflijk je best doen en toch onvoldoendes blijven scoren doet geen goed voor je zelfbeeld.

Verder denk ik dat het zoon toch de ruimte geeft om straks zijn profiel wat meer weloverwogen te kunnen kiezen. Als hij niet was gedoubleerd, was zijn keuze waarschijnlijk grotendeels af gaan hangen van zijn zelfbeeld ("waar ben ik het minst slecht in") aangevuld met het beeld van de vakdocenten ("dit kan hij vast niet aan, dus ik geef een negatief advies").

Het nadeel is dat hij zijn klasgenoten is kwijtgeraakt en dat hij de vakken die hij echt niet leuk vindt nog twee jaar moet doen voor hij ze kan laten vallen. Maar het is het echt waard geweest. Mijn zoon zit veel beter in zijn vel dan vorig jaar.

Kortom: natuurlijk moet je alles op alles zetten om de punten op te halen en over te gaan. Zou het allerfijnste zijn! Maar zitten blijven is niet alleen negatief.

TU Delft

Engeltje; daar zou ik nou moe van worden, of niet gemotiveerd, als mijn ouders mijn hele schoolloopbaan al hadden uitgetekend, tot en met TU Delft aan toe. Dan was ik vast ook ernstig afgehaakt in klas 3.
Of eh, begrijp ik je verkeerd, en is dit al een echte wens van zoon sinds zijn kindertijd?

Engeltje

Engeltje

03-03-2015 om 13:59 Topicstarter

Haha Jutta (en Lusithania en N@nny)

Nee hoor, dat is niet onze planning voor zoon, maar wat hij zichzelf ziet doen. Nee zeg, van ons mag hij best (zijn eerste droombaan toen hij 3 was) vuilnisman worden, maar ik geloof niet dat hij in zo'n baan lang gelukkig zou blijven. Hij wil graag iets technisch doen, met een creatieve component (hij haalt echt hoge cijfers voor de creatieve vakken, zelfs voor drama scoort hij heel goed). Architect, weg- en waterbouw, planologie, industrieel ontwerpen zijn de studies waar hij nu aan denkt. Maar misschien is het voor hemzelf wel een eyeopener als hij zich realiseert dat er ook alternatieven op HBO niveau zijn, dat hebben we (ons aller blinde vlek blijkbaar) ons nooit gerealiseerd, het er nooit over gehad. En dat HBO ook te doen is met havo (okee, via vwo is makkelijker heb ik begrepen, maar het kan wel).

Lusithania, voor zover ik weet is dat er niet op deze school. Is er gewoon alleen een afspraak dat dyslecten en ADD-ers meer tijd krijgen. Maar zoals gezegd, hij moet dat zelf steeds regelen/de docent daarom vragen. En dat vindt hij moeilijk. Dat begrijp ik, je moet steeds weer uitleggen dat je anders bent en hulp nodig hebt, dat is fnuikend voor je ego. Zelfde geldt (zelfs in sterkere mate) voor het aankloppen bij klasgenoten. En er is voor zover ik weet geen groepsapp, in ieder geval heeft zoonlief nooit via de mobiel contact met klasgenoten en heeft hij ook van niemand het nummer (dat is dan weer een grote ergernis van mij, maar ik kan moeilijk zelf naar school gaan en die klas om hun nummers vragen. Alleen in de brugklas was er een klasselijst, nu niet meer omdat iedereen een mobiel heeft en school ervan uitgaat dat ze elkaars nummers wel hebben).

N@nny, uiteraard is zittenblijven niet alleen negatief. Maar ik wil een goede afweging maken tussen de verschillende opties. Zat hij op een scholengemeenschap dan zaten er minder haken en ogen aan zowel doubleren als afstromen. Maar destijds leek deze school, met een goed verhaal over het ondersteunen van zorgleerlingen en een heel ruim aanbod in techniek en creatieve vakken, en ook nog klein, de ideale school. En dat breekt ons nu een beetje op, of liever, dat maakt het lastiger een beslissing te nemen.

Barvaux

Barvaux

03-03-2015 om 15:46

Engeltje

'Architect, weg- en waterbouw, planologie, industrieel ontwerpen zijn de studies waar hij nu aan denkt. Maar misschien is het voor hemzelf wel een eyeopener als hij zich realiseert dat er ook alternatieven op HBO niveau zijn, dat hebben we (ons aller blinde vlek blijkbaar) ons nooit gerealiseerd, het er nooit over gehad. En dat HBO ook te doen is met havo (okee, via vwo is makkelijker heb ik begrepen, maar het kan wel).'

Kijk eens naar wat er aan HBO opleidingen in Delft is want er is van alles en ja na het VWO is het eenvoudiger maar als je kind al VWO hersenen heeft (zoals die van mij) dan zie ik het probleem niet zo. Op dit moment ziet mijn zoon nog twee jaar VWO absoluut niet zitten maar hij heeft nog een jaar om dat te beslissen.

Maar goed, je zoon wil er voor gaan en maak hem dan duidelijk dat als jullie dat sámen doen hij een grote kans heeft dat hij het haalt omdat hij het al zolang alleen doet. Vier maanden er tegenaan en dan lekker naar de bovenbouw!

Barvaux

Barvaux

03-03-2015 om 15:48

vergat ik

Hij wil op dit moment werktuigbouwkunde doen en hij kan altijd nog een master doen daarna of wellicht na zijn propedeuse universitair (geen idee of dat kan, dat zoekt hij dan zelf maar uit) maar dat is dus ook nog een optie: twee jaar eerder doen wat hij wil en na een jaar alsnog universitair.

Sawo

Sawo

03-03-2015 om 19:26

Verschil hbo en universiteit

Mijn zoon doet momenteel een opleiding aan de TU . Dat is echt theoretisch. Iemand legde me laatst uit dat er steeds meer integratie plaatsvindt in de verschillende niveaus. Universiteiten bedenken vaak concepten en ideeën. Hbo' s gaan het verder uitwerken tot een werkend model in de praktijk en de mbo gaan het uitvoeren. De meeste ADD kunnen zich beter concentreren bij praktijkgerichte studies of ze moeten echt een passie hebben waar ze hun ei in kwijt kunnen. Dus ik zou met sowieso goed verdiepen in alle leuke mogelijkheden die e technische hbo,s te bieden hebben.

Wat betreft het blijven zitten zou ik eerder kiezen voor zitten blijven in de 4e en als je zom gemotiveerd is inzetten op overgaan.

Succes
Saar

Of delta-academie

in Zeeland, ik heb er enige tijd geleden rondgesnuffeld met/voor zoon. Hij wilde die keuze toch niet maken, maar hij vond het een geweldig goed georganiseerde opleiding met veel facetten. en toekomst. We moeten toch droge voeten zien te houden. Dit is de maand voor de open dagen, dus wellicht reden om eens rond te kijken. De wereld is zoveel groter dan wat je op jonge leeftijd kunt bedenken.

Tsjor

Moni

Moni

03-03-2015 om 20:53

Over de moeilijke vierde klas

Mijn oudste vond de vierde klas een opluchting. Het was voor haar veel makkelijker dan de derde klas. Minder talen, geen geschiedenis en aardrijkskunde. De bètavakken werden wel moeilijker maar dat betekende voor haar: eindelijk interessanter. Dat maakte de vierde klas voor haar een stuk makkelijker dan de derde klas. Dit verschil zag je duidelijk terug in de hoeveelheid werk die ze thuis had.
Zelf heb ik het gevoel dat vooral voor goede bèta-leerlingen de vierde klas makkelijker wordt. Dat was in mijn herinnering vroeger ook al zo in mijn geval.

Engeltje

Engeltje

09-03-2015 om 14:58 Topicstarter

Gesprek gehad

En ik vond het heel positief. School gaf aan dat zoon zoals hij er nu voor staat zeker niet over gaat. Maar ze kennen zijn problemen en willen van hun kant 'ruim rekenen' bij de overgangscijfers. Maar dan willen ze wel vanaf nu een duidelijk stijgende lijn zien bij alle vakken waar hij onvoldoende voor staat. Naar ons idee is dat zeker wel haalbaar. Hoewel hij dit weekend alweer niet aan zijn huiswerk te meppen was .
Wel kwamen ook de opties doubleren en afstromen (naar andere school) ter sprake. Dat laatste was naar ons idee vooral bedoeld als schrikeffect, want dat wil hij zeker niet! Kortom, we gaan er tegenaan en hopen dat het hem lukt om nog even alles op alles te zetten. En anders zal hij dit jaar over moeten doen, maar dat is ook geen drama.
Volgende week tafeltjesavond, hopelijk kunnen we dan met de docenten van de 3 grootste probleemvakken om de tafel om afspraken te maken.
Dank voor al jullie invalshoeken en meningen, dat heeft ons zeker geholpen bij het vormen van onze gedachten.

Engeltje

Engeltje

17-03-2015 om 10:37 Topicstarter

En dan nu de tafeltjesavond

Gisteren gesprekje gehad met meneer Natech. Zoon wil een NT profiel, maar haalt dit jaar voor Natech maar geen voldoende. Staat nu 5,3 gemiddeld, vorige jaren was dat steeds een ruime 6, bij een andere docent. Wij wilden dus graag met deze meneer bespreken hoe wij het cijfer van zoon op kunnen halen.
Tot onze stomme verbazing viel hij direct met de deur in huis: hij heeft een negatief advies afgegeven op de profielkeuze voor onze zoon. Hij presteert namelijk ondermaats en zijn werkhouding is ook beneden peil. En hij gaf aan dat hij vindt dat voor deze belangrijkste keuze in het leven van een leerling het toch wel zaak was dat zorgvuldig te doen, en dat dan zelfs een 6 gemiddeld staan niet altijd genoeg is voor een positief advies.
Wij vroegen, nogal overdonderd,of de docent weet had van de ADD van onze zoon, waardoor hij in de les ongeïnteresseerd kan overkomen (werkhouding) en zich slecht kan concentreren bij toetsen (dus slechte cijfers). Nee, dat wist hij niet, dat stond misschien wel ergens, maar het was nieuw voor hem. Mijn broek zakte af. Dus voor zo'n ontzettend belangrijk advies neemt hij niet de moeite om het dossier van een leerling te bestuderen...!
Op zich snap ik dat een docent sceptisch staat tegenover een profiel waar voor een hoofdvak geen voldoende wordt gescoord. Maar zoon heeft wel het inzicht. De slechte cijfers worden veroorzaakt door tijdgebrek tijdens toetsen en slordigheidsfouten. Ik zou denken dat het inzicht zwaarder zou moeten wegen. Zeker in zijn geval.
Het staat ook loodrecht op wat de mentor en leerjaarcoördinator met ons hebben besproken. Ik heb hen natuurlijk ook meteen gemaild hierover, maar heb nog geen antwoord.
Iemand een idee hoe het nu verder zou kunnen gaan? Als de docent Natech een negatief advies afgeeft op een NT profiel lijkt het mij een vrij hopeloze zaak. En ik zie zoon niet 3 jaar lang heel erg zijn best doen op een profiel waar zijn hart niet bij ligt... Getver, we waren net weer een beetje positief gestemd, maar ik zie het nu echt even heel somber in.

hmm..

Hier moet je om NT te kiezen een onafgeronde 7 staan voor wiskunde èn natuurkunde. Dus als hij onvoldoende staat voor natuurkunde kan ik mij wel voorstellen dat er geen positief advies gegeven wordt.

Je zegt dat hij het inzicht wel heeft, wat vond de docent daarvan? En wat verwacht te eigenlijk van de docent? Ik kan me zoiets als extra tijd geven bij een toets wel voorstellen, maar wat zouden ze verder kunnen doen? Ook als hij weet van de ADD kan hij bij een onvoldoende toch geen positief advies geven?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-03-2015 om 11:41

En stapje terug doen?

Dus dit NT profiel maar dan op de havo?

Hier is het advies niet bindend, maar krijg je ook alleen een positief advies bij een 7.

De stap naar 4 vwo in deze vakken is best groot. Dus als hij nu al kantje boord staat zou het wel eens heel erg moeilijk kunnen worden met dit profiel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-03-2015 om 11:43

O ja...

Was geen optie want dat kan niet op deze school.

Ik zou denk ik in dit geval toch een schoolwissel overwegen.

eens met jippox

Jammer dat de natuurkundedocent niet op de hoogte was van de ADD, want dan was hij vast iets begripvoller geweest t.a.v. de werkhouding.
Aan de zwakke resultaten voor zijn vak kan hij echter niet zoveel veranderen. Iets meer tijd geven zal ook niet direct tot een 7 gemiddeld leiden. Een concentratiestoornis als ADD is niet zomaar iets, dat is bij je zoon al gebleken.
Weet je echt zeker dat medicatie geen oplossing biedt, want dat zie ik als enige mogelijkheid om optimaal te kunnen presteren voor jouw zoon.

Engeltje

Engeltje

17-03-2015 om 13:05 Topicstarter

Jutta, nee helaas niet

Echt alles onder begeleiding van kinderarts en psycholoog al geprobeerd, zonder enig resultaat. Dus hier zullen we/zal hij het mee moeten doen.

Wat zouden jullie doen in ons geval? Afstromen naar de havo lijkt mij geen oplossing. De redenen heb ik hierboven al besproken. Zoon is echt heel technisch geïnteresseerd. Altijd in de weer met (vroeger) lego playmobil en K'nex en (nu) met Lego mindstorms, drones, weerstandjes en batterijen. Of hij tekent. Ik zie niet wat voor een alternatief profiel er bij hem zou passen.
Ik vind het zo vreemd dat kleine dingen als een grootheid vergeten aan te geven of een rekenfoutje in de allerlaatste stap van een berekening ervoor kunnen zorgen dat je een negatief advies krijgt voor een vak, terwijl je het inzicht wel hebt. En ook zo demotiverend...

Nou ja, we wachten de reactie van de mentor en coördinator eerst maar af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.