Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

14-05-2013 om 16:10

"hij is zo druk"

Voor diegenen die mij niet kennen, zoon van 9, ASS met ADHD-kenmerken, loopt niet goed op school, zijn bezig met aanvraag voor rugzak en overgang naar cluster4 onderwijs. Op de huidige school heb ik voorlopig een soort van rust, zoon krijgt Ritalin, 10 mg in de ochtend en daarna nog 2 maal 5 mg. De afspraak is dat ik op dagen dat ik niet werk binnenkom om te vragen hoe het is gegaan. Standaard antwoord: Hij was wel druk.
Ja, eh....wat moet ik daarmee? Wat willen ze dan? Stel ik zelf de vraag verkeerd?
Ik moet morgen ook weer voor medicijncontrole en ik weet echt niet wat ik de kinderpsych moet gaan vertellen. Op de BSO krijg ik alleen maar positieve feedback, dat hij rustiger is, beter luistert enz. Maar op school: hij was wel druk.
Iemand tips of ideeen? Hoe ik het anders kan vragen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mari39

mari39

14-05-2013 om 16:35

Anna

Tja, daar kom je niet zo veel verder mee. Blijkbaar is er niets anders te vertellen, want anders zou school daar wel mee komen (als ik even denk aan de verhalen die je in andere posts). Zou er ook op school een soort van rust kunnen zijn: druk maar geen uitschieters of incidenten meer?
Wat zegt zoon zelf? Hoor je daar nog van hoe het is gegaan?
Ik begrijp uit je post dat je meer concrete info wilt hebben van school. Als school dat niet uit zichzelf vertelt, dan kun je de vraag meer concreet maken: wanneer is hij dan druk? Is hij dat heel de dag of op bepaalde momenten? Etc. De informatie er uittrekken dus.

Hoe gaat het inmiddels met de REC4 aanvraag?

"hij is zo druk"

Vind ik eerlijk gezegd een standaard zeer irritant antwoord. Wat is druk? Drukker dan de rest van de kinderen? Druk in bewegingen? Druk met praten? Ja, hij is druk, gefeliciteerd. Pffff.

Andere vraagstellingen met kans op een concreter antwoord: "Heeft hij zijn werk vandaag afgekregen?", "Was het gezellig met buitenspelen?" "Hij had hard geoefend voor de tafels, wist hij zo nog goed?" "Heeft mijn tip over het stilzitten nog geholpen, thuis werkt het goed als hij iets in zijn handen mag houden".
"Hij sliep gisteravond vrij laat, vond je hem vermoeid tonen?"
Kortom, alle vragen waarbij je wat meer te weten komt over zijn concentratie, zijn werk en het samenspelen/werken met klasgenoten. Dat hij druk is weet je al, daar wordt al aan gewerkt. Hij kan druk zijn maar tevens ook lief en hard gewerkt hebben Juf!

trainer van volwassenen

trainer van volwassenen

14-05-2013 om 19:22

Als ik even mag

Beroepsdeformeren. Ik weet niet goed welke info je nodig hebt maar ik vermoed hun observaties?
Dan zou ik vragen naar concreet zichtbaar gedrag. Dus: wat zien ze hem doen? Wat zegt hij, hoe zegt hij dat, in reactie waarop? Dan krijg je zicht op zijn gedrag. Dus misschien de tegenvraag: hoe zag dat druk er vandaag uit? Wat deed hij precies? En dan uitvragen op idioot vage termen als 'druk'. Zelfde als 'proactief' in het bedrijfsleven. Als iemand zegt dat zijn baas wil dat hij proactiever stel ik altijd voor dat hij vaker koffie moet gaan halen

Enniewee, kun je hier wat mee? Of sla ik nou de plank volledig mis?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-05-2013 om 20:13

Mari

dat was dus ook mijn gedachte, dan zal er wel niks bijzonders zijn. Maar toch zit het me dan niet lekker. Wat willen ze dan? Wat is "te druk" of "druk"? Wat de anderen eigenlijk ook al zeggen....

De aanvraag ligt nog steeds bij het CVI. Vandaag kreeg ik via de onderwijsconsulent wel door dat er nu op korte termijn wel een beslissing wordt verwacht, hij hoopt voor het einde van deze maand....ik duim.
Vanuit het Bureau Instroom van de organisatie van de school kreeg ik in de vakantie een mail waarin zijn wel aangaven dat ze zoon wel alvast konden "melden" niet echt aanmelden, maar wel een aantekening maken, ook voor welke groep. Dat heb ik dus ook meteen doorgegeven, zijn naam en welke groep.
Duimenduimenduimen

anna van noniemen

anna van noniemen

14-05-2013 om 20:15

Ja wil

precies wat je zegt. Ook al is hij druk, kan hij nog best goed gewerkt hebben. Die vragen van jou ga ik er zeker in brengen!

anna van noniemen

anna van noniemen

14-05-2013 om 20:17

Trainer van volwassenen

LOL, ja, daar moet ik wel om grijnzen, die koffie. Maar inderdaad, dat is het inderdaad een beetje. Wat is druk? Wat deed hij dan? Zwaaien met zijn armen? Praten voor zijn beurt? Maar was hij brutaal? Klierde hij bij andere kinderen? De gedragingen waarvan school zegt dat hij dat doet, daar hoor ik momenteel niks meer over....

mari39

mari39

14-05-2013 om 20:50

Anna

Ik duim heel hard met je mee!!

lisbeth

lisbeth

14-05-2013 om 22:33

Anna

De psychiater van mijn dochter gaf aan dat als de school niets aanpast zelfs de hoogste hoeveelheid Ritalin niet helpt. Het aanpassen moet van meerdere kanten komen.

Succes trouwens met je aanvraag, ik heb morgen een eerste gesprek mbt het aanvragen van het rugzakje rec4 voor onze dochter. Hier redden ze het trouwens ook niet binnen de 2 maanden, heel veel aanvragen blijkbaar

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-05-2013 om 22:37

Klopt lisbeth

dat had ik op school ook al gezegd, ik kan er een heel doosje in stoppen, maar als er in de aanpak ook niet veranderd...
En voor die aanvraag, als school nu eens geluisterd had en had aangevraagd toen ik het zei, zaten we nu niet in de wachtrij....maar ik hoop voor jou dat het toch sneller gaat....ondertussen blauwe duimen hier

lisbeth

lisbeth

14-05-2013 om 22:40

Wij hebben geluk

Namelijk een school die bereidt is te helpen, een kostbaar iets...

Ik duim met jullie mee, moeilijke situatie waar je in zit

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Cynisch worden

Ik zou denk ik heel cynisch worden...'afgezien van dat U hem druk VOND vandaag, heeft hij zijn werk afgekregen? Begreep hij de stof?'.

Want je kind IS niet druk, hij wordt druk GEVONDEN.

Karmijn

Karmijn

15-05-2013 om 08:58

Gericht

Als wij willen weten hoe het met onze zoon op school gaat, ivm medicatie evaluatie, doen we dat zo:
We sturen een mail, met de mededeling dat we binnen kort naar de kinderarts gaan en graag hun ervaringen mee willen nemen. En dat wij daarom antwoord willen op de volgende vragen:
Heeft hij moeite gehad met het afmaken van zijn schoolwerk?
Is hij de afgelopen weken boos geweest op school?
Heeft hij ruzie gehad met medeleerlingen of leraren?
Heeft hij de les verstoord?
Zo ja, graag een (korte) beschrijving van het gedrag dat je gezien hebt en het tijdstip waarop het plaatsvond.

Meer hoef je niet te weten, want of ze verstandig met zijn gedrag omgaan, is voor de beoordeling van de werking van de medicatie niet van belang. Het gaat er zuiver om: werkt het spul zo effectief mogelijk? Dat hij niet op zijn plek zit op deze school, dat hoef je niet meer te beoordelen, dat weet je al.

Wij deden dat soort dingen altijd per email, omdat gesprekken altijd uit de hand liepen. Die email is dan zakelijker en je hebt gelijk zwart op wit informatie. Het is voor veel leerkrachten heel erg moeilijk om gerichte zakelijke informatie te verstrekken. Hebben ze nooit geleerd denk ik.

Griet

Griet

15-05-2013 om 09:04

Cynisch worden altijd slecht

Cynisch worden is een hele slechte strategie omdat jij dan degene bent die de relatie verstoord en daarmee is vooral je kind verder van huis.
Ik denk dat juf het gewoon niet in de gaten heeft welke eenzijdige boodschap zij afgeeft; zij heeft 30 kids in de klas en ieder kind in een hokje gestopt en neem het haar eens kwalijk. Gewoon rustig doorvragen naar de nuances in de dag. Zoals iemand hierboven ook schreef, vragen naar de objectieve observaties zoals juf het ongetwijfeld tijdens haar opleiding heeft geleerd en vervolgens zoeken naar wat jij en/of zij kunnen doen om de situatie te verbeteren.

Griet

Dat zou normaal gesproken zo werken ja, maar deze school en juf zijn zodanig slecht dat het niet meer uitmaakt wat je doet want de situatie verbeterd niet.

Anna

Moet je hier nog energie in steken? Of laten voor wat het is, braaf vragen hoe het ging voor de goede vrede en de antwoorden ene oor in andere oor uit?

Je kan bij de psych ook aan geven wat je thuis ziet, hoe zoon het zelf ervaart en uitleggen dat de juf incapabel is dus dat je daar geen nuttige info van krijgt.

En ondertussen energie steken in andere school, dus duimen!!

anna van noniemen

anna van noniemen

15-05-2013 om 14:17

Dirksmama

hoewel je volkomen gelijk hebt, is cynisch worden op dit moment niet handig. Ik heb een erg moeizame relatie met school momenteel, dus daar een schep bovenop doen is niet handig. Laten we de gewapende vrede die er momenteel heerst maar lekker in stand houden

anna van noniemen

anna van noniemen

15-05-2013 om 14:18

Karmijn, beter

inderdaad, dat is beter, een mail sturen. Dat gaan we de volgende keer doen.

anna van noniemen

anna van noniemen

15-05-2013 om 14:19

Precies griet

dat denk ik ook....overigens, was het maar zo'n feest, 30 leerlingen. Zoon zit in een klas van 14.... weliswaar zijn ze lange tijd gecombineerd geweest met groep 8, maar dat zijn er 11. Nu zitten ze al weer een poosje gescheiden, en zijn er dus maar 14 leerlingen in de klas.

anna van noniemen

anna van noniemen

15-05-2013 om 14:22

Marsy

je hebt gelijk.... ik steek er ook niet veel energie meer in. Ik ga de tip van Karmijn toepassen en een mail sturen met die vragen. En verder, duimenduimen en duimen.
Vanmorgen met de kinderpsych ook nog besproken. Voor nu houden we de ritalin nog even aan, gaan om 11 uur nog iets er bij geven, en het schooljaar uitlopen. Hopelijk start hij na de zomer dan op cluster 4 en net als ik hoopt hij, dat zodra zoon daar zijn draai gevonden heeft, de medicatie misschien wel iets omlaag kan weer....

anna van noniemen

anna van noniemen

15-05-2013 om 16:37

Ik denk

dat de kinderpsychiater ook wel weet hoe het allemaal zit. Hij heeft zoiets van, we hobbelen dit jaar zo gemoedelijk mogelijk uit en zien dan wel hoe we verder gaan....

Snap ik

maar je bent er toch bijna weg...hoop dat je zoon snel op een plek komt waar hij gewaardeerd wordt zonder dat er van hem verlangd wordt dat hij pillen slikt!

Kleine toevoeging

Bij de vragen die je concreter stelt (heeft hij zijn werk af, hoe zag dat 'druk' er vandaag uit) moet je even af van de focus dat je je kind wil beschermen tegen dergelijke uitspraken, maar je focus verleggen naar de juf die problemen heeft. Dus als haar antwoord is: hij gaat steeds lopen, dan zou je volgende vraag in het gesprek iets moeten zijn, wat doorvraagt op: waarom is dat voor jou een probleem, wat doe je dan als hij gaat lopen, wat zie je daarvan als resultaat, waarom denk je dat dat wel/niet helpt, wil je mogelijk iets anders gaan doen, waar kun je tips halen om het anders te doen (bij mij, denk je dan, maar dat zeg je niet) etc.

Dus: verleg je focus in het gesprek van: ik wil mijn kind beschermen, naar: de juf heeft een probleem en daar wil ik goed naar luisteren.

Mogelijk heb je iets aan deze taktische tip.

Tsjor

Druk en druk

Beste Anna, jij schreef "Ja, eh....wat moet ik daarmee? Wat willen ze dan? Stel ik zelf de vraag verkeerd?". Het komt op mij over alsof de juf het niet over je kind heeft maar over hoe zwaar ze het vindt. Je stelt de goede vraag maar ze lijkt 'm verkeerd op te vatten. Vraag eens waarom ze dat vindt, hoe het komt, wanneer dat is, zie ze verandering, voor wie is hij druk, wat ging er vooraf aan het druk zijn, wanneer is hij druk, wat voor drukte is het, op een schaal van 0 tot 10, in vergelijking met een, twee of drie weken geleden, etc.
Aan de andere kant verbaast het me ook niets dat de juf niets met deze vraag kan omdat ze ook niet met hem aan kon, ondanks al je tips en trucs die je gaf. Misschien is ze gewoon blind en in dat geval kan je haar waarschijnlijk alleen laten zien dat zodra jij een vraag over je zoon stelt, zij alleen over haar praat. Nul inleving dus. En die krijgt ze ook niet meer. Spijtig voor je zoon, alle kinderen die voor je zoon in haar klas waren en die nog moeten komen.

Zakelijke informatie

Het is voor veel leerkrachten heel erg moeilijk om gerichte zakelijke informatie te verstrekken. Hebben ze nooit geleerd denk ik.

LOL!! Ben bang dat je gelijk hebt.
Zit ziek thuis maar je hebt een lach op m'n gezicht weten te toveren. Dank je.

Suze

Suze

19-05-2013 om 13:06

Positief over je kind zijn

Anna, los van alle tips die je hierboven al hebt gekregen en waar denk ik hele nuttige tussen zitten, heb ik nog een toevoeging.

Hier op OO heb ik geleerd (was het van Miriam?) dat soms docenten erg negatief over een kind denken en daar erg in blijven "hangen". Soms kan het dan zinvol zijn bij de docent wat vaker ook positieve dingen over je kind te vertellen (wat hij thuis goed deed, of wat hij verteld had wat hij leuk had gevonden in de klas of waar hij een goed cijfer voor had etc. etc.), zodat je bij zo'n docent de "zwarte" bril kunt proberen af te zetten en te vervangen door een "roze".

Soms bereik je daar nog meer mee dan door te praten met de docent over de problemen, hoewel doorvragen over de problemen toch ook wel zinvol is, denk ik.

Het heeft bij mijn zoon (en zijn negatieve juf) in elk geval geholpen. Wie weet kan je er wat mee.

Sterkte.

anna van noniemen

anna van noniemen

20-05-2013 om 22:22

Hoi suze

ja die tip ken ik inderdaad, heb ik ook geprobeerd. Bij deze juf werkt die methode echter totaal niet!

anna van noniemen

anna van noniemen

24-05-2013 om 22:54

Volgens de ib-er

zal de beslissing van cluster 4 rond 7-6 te verwachten zijn..... Duimen voor ons please???

Yep!

Ik zal duimen!

mari39

mari39

26-05-2013 om 17:29

Ik duim mee!

Dat is bijna Anna, nog even volhouden. En heb je al zicht op de school waar hij heen kan/mag?

anna van noniemen

anna van noniemen

29-05-2013 om 12:55

Volgens het locatiehoofd

zou de indicatie afgegeven zijn, ik het heb nog niet op schrift, maar ik hoop dat het waar is!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.