Kaaskopje
05-12-2009 om 13:02
Hippe juf
Mijn dochter gaat stage lopen op een basisschool voor een paar maanden. Mijn vraag aan ouders: hoe zouden jullie het vinden als 'juf' met haar uiterlijk experimenteert? Een juf met knalroze haar bijvoorbeeld of een tattoo rond de pols?
Van mij mag ze het doen, ik vind het prima als ze met felgekleurd haar rondloopt (ik heb hier eigenlijk ook niets meer over te zeggen
), maar wat wel belangrijk is is of dat geaccepteerd wordt.
Mach
05-12-2009 om 13:04
Nou
Ik zou het niet erg vinden,maar wel houd ik ervan dat het netjes, verzorgd en schoon is. Dan kan de kleur haar of de sieraden met minder schelen. En als de juf maar een goede juf is natuurlijk,dat is punt 1.
Bastet
05-12-2009 om 13:20
Geen probleem
De hele goede juf van mijn dochter ziet er altijd heel verzorgd uit,en heeft een prachtige tattoo op haar onderbeen.Geen probleem,maar hey,ik heb er zelf ook vier binnenkort....Ik zie dit tien keer liever dan een slonzige juf.
Groetjes,bastet
reina
05-12-2009 om 14:02
Prima
Een hippe juf is helemaal okee, áls de school waar ze stage loopt het ook goed vindt, dat is niet altijd zo.
Wat een valkuil is, zeker bij bovenbouwleerlingen, en wat ik regelmatig zie, is dat jonge leerkrachten en stagiaires te amicaal en te veel op vriendjes-niveau met de leerlingen omgaan, leerlingen vinden dat uiteraard leuk en het is makkelijker werken, maar op den duur kan het tegen je werken, omdat het bij problemen moeilijker is overwacht te hebben, dat wordt minder geaccepteerd,
Jvo
05-12-2009 om 14:13
Hier geen probleem
De beste juf hier op school was er een met knal-roze haar (soms ook andere kleuren, of meerder kleuren door elkaar), heel bonte kleding en altijd erg opvallende brilmonturen. Ik denk niet dat ze tattoo's heeft (geen een juf hier, schat ik zo in), maar ook dat zou geen probleem zijn. Mits ze natuurlijk niet in strijd zijn met goede zeden.
Overigens heb ik er dus geen enkele moeite mee. Bij de opvang lopen hier de meest aparte figuren rond (gekleurd haar, tattoeages en piercings in alle denkbare lichaamsdelen). En volgens mij zijn er geen ouders die daar moeite mee hebben. Zolang ze hun werk maar goed doen en de kinderen het naar hun zin hebben....
Tirza G.
05-12-2009 om 16:19
Leuk juist
Op de basisschool van mijn kinderen liep ooit een stagiaire met naveltruitjes, diepe decolletes en superstrakke broeken of hele korte rokjes. Dat was wat te veel van het goede. Ze kon het prima hebben hoor, jonge meid, allemaal leuk, maar de ouders raakten er van van slag
Maar haarkleur en tattoos? Ga maar lekker los!
Tirza
Chippie
05-12-2009 om 20:05
Ben ik dan zo'n trut?
Ik zou knalroze haar toch afraden als ze straks een baan wil. Het is gewoon niet handig als je wilt solliciteren. Een beschaafde tattoo kan best maar maak het niet te heftig. Piercings zijn ook niet handig tijdens een sollicitatie etc. Idem dito met naveltruitjes, diepe decolletees, korte rokjes.
Het is niet handig met solliciteren, maar ik vind het ook geen voorbeeld. Met of zonder piercing en naveltruitje kun je een goede juf zijn, maar ik zou je minder serieus nemen als juf (lijkt me toch enigszins belangrijk).
Kaaskopje
05-12-2009 om 20:23
Chippie
Ze hoeft nog niet te solliciteren
Het is een stage die ze al geregeld heeft. Sterker nog ze heeft 8 jaar op de betreffende school gezeten en gaat er nu dus een poosje stage lopen. Van beide kanten wordt er naar uitgekeken volgens mij.
Kaaskopje
05-12-2009 om 20:24
Uitslag
Ik zal mijn dochter de uitslag van dit onderzoekje overbrengen. Bedankt![]()
Kaaskopje
05-12-2009 om 20:28
Chippie
Nog even...
Mijn dochter heeft een jonge juf gehad die ook wel eens wat probeerde. Ik vond dat zelf eigenlijk alleen maar grappig. Deze juf heeft een flitsende carrière gemaakt en is adjunct geworden. Kinderen vonden haar aardig, het team kon haar goed pruimen... Persoonlijk vind ik ook dat een beetje spelen met het uiterlijk geen kwaad kan in het onderwijs. Een beetje dus en geen compleet opgetuigde kerstboom![]()
dirksmama
05-12-2009 om 20:53
Werd mij afgeraden
Voor wij stage gingen lopen op een school kregen we duidelijk te horen dat we moesten zorgen dat we er verzord bijliepen en geen aanstoot gaven qua uiterlijk ('dus geen groen haar' werd er letterlijk gezegd, weet niet of het ook voor roze haar geldt).
Starry Night
05-12-2009 om 21:10
Kleurig haar of piercings...
Daar zou ik niet mee zitten persoonlijk. Zeker op een basisschool denk ik dat kinderen knalroze haar prachtig vinden. Staat juf daar voor mij of voor mijn kinderen? Nou dan? Als ze maar goed les geeft.
Blote navel of diep decolleté vind ik wat anders.
Pippin
05-12-2009 om 22:55
Leuk
Ik vind het leuk als mijn kinderen mensen ontmoeten die 'anders' durven te zijn. Een hele exentrieke balletjuf, een gesloten oom, een meester met een vreemd gevoel voor humor, of een hele hippe stagiaire. Zolang mijn kinderen in hun waarde worden gelaten, vind ik het een verrijking van hun wereldbeeld. (wij zijn zelf maar gewoontjes, geloof ik
)
Mariel81
05-12-2009 om 23:07
Als tattoo nog niet gezet is!
Zal ik hem nooit op een duidelijk zichtbaar lichaamsdeel laten zetten zoals een pols! Gewoon later wil je het misschien niet meer en er zijn situaties waarin het gewoon lastig is om het te hebben.
Ik heb in mijn werk vaak collega's gezien die er later toch spijt van kregen omdat ze vaak opmerkingen kregen van patienten over ringtatoeages bv. Ook al waren ze niet vervelend, na je 25e vindt je het niet altijd meer leuk. En mijn ex-vriend zette tattoos en had veel te veel mensen gezien die van zo'n zichtbare tattoo erg spijt kregen.
Mariel, arts met rugtattoeage
Kaaskopje
06-12-2009 om 03:10
Op de pols
Ik heb ook gezegd dat ik rond de pols wel een riskante plek vind. Maar ja, mijn rol is momenteel die van adviseur en niet van toezichthouder![]()
Tineke
06-12-2009 om 10:32
Commentaar
Mijn kinderen verzuchtten weleens bij een stagiair met blauw haar enzo "ach, die heeft zichzelf nog niet gevonden". Ze vonden het echt niet een hippe juf, eerder een zielige. Ook was er ooit een stagiaire met piercings in haar hals, en later bleek dat de kinderen het heel eng hadden gevonden. Durfden niet naar haar te kijken.
Kaaskopje
06-12-2009 om 11:43
Blauw haar - zielige juf?
Dat vind ik wel een erg aparte mening. Dus als een juf/lerares het leuk vindt om haar haar te verven is ze onzeker, of zit ze met een probleem? Je zou je dochters dan ook kunnen uitleggen dat zo iemand juist lef heeft en zelfvertrouwen moet hebben om daarmee voor de klas te staan. Piercings in de nek vind ik ook eng.
Knutselkei
06-12-2009 om 11:53
Zoon z'n juf
heeft zwart geverfd haar, verschillende piercings en tatos...en ze ziet er echt super leuk en verzorgd uit!
We waren in het begin wel wat verbaasd hoor, directeur is nogal van het behoudende 
Balletmama76
06-12-2009 om 12:27
Dochter's juf...
...is ook niet bepaalt doorsnee kwa uiterlijk, houdt van gekke kleur-combos en haar kapsel is ook best gedurft - maar ik heb er geen probleem mee en de andere ouders ook niet.
Mijn moeder stond er echter met een mond vol tanden - maar da's gewoon cultuurverschil. In Duitsland lopen juffen en meesters toch erg conservatief bij vergeleken met NL.
Moeder vond het dan ook best schokkend, dat ik het normaal vond, dat dochterliefs juf zo bijloopt.
Dus zolang je dochter niet voor een klas vol duitse immigranten-kinderen te staan komt (en de kans is niet zo groot denk ik), zal ik zeggen: Geen probleem!
Bastet
06-12-2009 om 12:40
Kaatje
Mijn beste vriendin is gothic,heeft prachtig fuchsia haar,en reken maar dat ze zichzelf gevonden heeft..
Ze is net veertig geworden en zit goed in haar vel,en ziet er schitterend uit!Ik hoop heel,heel erg,dat je kinderen begrijpen dat een afwijkend uiterlijk zeer zeker niet betekend dat iemand zichzelf nog niet gevonden heeft?
Groetjes,bastet
Tineke
06-12-2009 om 13:17
Eh...
Ten eerste hebben we het over een paar jaar geleden, en ten tweede was het in de tijd dat een kennis promoveerde op iets met piercings, tattoeages en psychiatrie.
Over dat promotie-onderzoek werd nogal eens gesproken, en toen de stagiaire iedere week met een andere kleur haar verscheen en steeds een piercing erbij, paste dat 'mooi' in het toen besproken beeld. Sneu.
Maar goed, het is voor de dochter van Kaaskopje goed te beseffen dat niet alle kinderen een roze kapsel zullen ervaren als 'hip'. Sommige kinderen zullen het 'gestoord' vinden. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar daar moet ze wel tegen opgewassen zijn. En dat was wat ik wilde meegeven.
Tineke
06-12-2009 om 13:50
Huidige mening
Roze of blauwe haren zijn cool. Mijn vraag: 'kan dat als juf?' Antwoord: 'kan wel, maar ze moet er op bedacht zijn dat kinderen het gek kunnen vinden en daardoor een beetje bang zijn, tenminste bij de kleuters'.
En ze kunnen zich helemaal niets meer herinneren van de bovengenoemde stagiaire. 
reina
06-12-2009 om 13:51
Wat ik 2 (12/13-jarige) leerlingen wel eens heb horen zeggen over een jonge hip-uitziende juf: "een beetje een vreemd vrouwtje, ze probeert zo bij ons te horen, lijkt het wel, maar dat hoort ze niet, ze is juf, dus ze hoort er ouder uit te zien en zich ook zo te gedragen" Als je er anders-dan-anders uitziet moet je er tegen kunnen dat je commentaar krijgt, van ouders of van leerlingen, als je daar tegen kunt is er niks aan de hand.
Balletmama76
06-12-2009 om 14:28
Misschien...
...is er wel een verschil of je in het BO of VO zit als juf.
In het BO is het leeftijdsverschil tussen juf/stagiaire en scholieren toch een stuk groter dan in het VO. Basisschoolkinderen zien een een stagiaire toch eerder als volwassene aan dan tieners in het VO, hier is de leeftijdsverschil soms heel klein.
Als een stagiaire dan nog een hippe kledingsstijl heeft, kan ik me voorstellen, dat het voor sommige scholieren in het VO een beetje verwarrend is.
amk
06-12-2009 om 14:56
Kleuters
vinden helemaal niets vreemds aan wisselende haarkleuren. Eerder leuk. De klas van mijn dochter vond mijn blonde pluk mwoh, bij helder rood kwamen er meerdere op mijn af ohhhhh moooooiiiii, mag jij dat van je mama?
Zal mij benieuwen wat het over een paar weken gaat worden als het helder blauw gaat worden. Ik denk dat ze hetzelfde reageren bij een docent. Jonge kinderen accepteren dingen die niet speciaal aandacht krijgen al snel als normaal.
Bastet
06-12-2009 om 15:57
Gedrag en uiterlijk
Ik vind dat er in deze draad een beetje vanuit gegaan wordt dat als je een afwijkend uiterlijk hebt,je dus ook zo gedraagt alsof je bij de pubers wilt horen ipv docent wilt zijn.Maar pubers zullen toch snel genoeg door hebben dat dat lang niet altijd opgaat?
Mijn zoon had eens een nogal punkige tekenjuf,maar dat bleef gewoon een docent,die hij met mevrouw moest aanspreken,die zeker niet one of the guys wilde zijn.
Mensen met een dergelijk uiterlijk vinden het gewoon MOOI.
Groetjes,Bastet
Kaaskopje
06-12-2009 om 16:09
Verwarrend voor kinderen
ik kan me ergens wel voorstellen dat een 'fleurig typje' wat verwarrend kan zijn voor kinderen en misschien ook nog wel pubers. Juf/mevrouw ziet er niet 'autoritair' uit, maar je moet wel gehoorzamen.
Niet alleen in de klas zullen kinderen zijn die geverfd haar raar vinden, maar ook mensen in het dagelijks leven. Dat hou je. Ik denk dat als ongeruste kleuters na een uurtje doorhebben dat juf eigenlijk gewoon een mevrouw met geverfd haar is het ijs gebroken is.
reina
06-12-2009 om 16:53
Balletmama
"is er wel een verschil of je in het BO of VO zit als juf. " Ja, dat zal beslist zo zijn. Maar groep 8 BO en klas 1 VO maakt weinig verschil, dus het scheelt ook of je juf bent bij de kleinere of de oudere kinderen, kan ik me voorstellen.
reina
06-12-2009 om 16:54
Bastet
Ik kwam met een voorbeeld van jeugdig gedrag en uiterlijk, dat hoeft niet samen te gaan~natuurlijk, alleen in mijn (praktijk)voorbeeld ervaarden de leerlingen het kennelijk wel zo.
An
06-12-2009 om 17:29
Prima
Hartstikke leuk. Ik heb een keer gezegd dat een stagiaire haar kleding aan moest passen. Ze droeg een hele lagen spijkerbroek met haar string erbovenuit. Verder nog een heeeel laag decollete. Dat kan beide niet, zeker niet in een bovenbouw. Het leidde de aandacht nogal af zal ik maar zeggen ![]()
Bastet
06-12-2009 om 18:39
Reina en anderen
Ik heb het niet zo specifiek over jouw bijdrage hoor,maar ik lees bijvoorbeeld dat Chippie iemand minder serieus neemt,met een dergelijk uiterlijk,of iemand die vindt dat iemand geen autoriteit uitstraalt.
Dus een juf in een plooirok wel? Dat verbaasd mij.Ik leer mijn kinderen respct te hebben voor elke leerkracht,ongeacht uiterlijk.Dus ook voor de leraar met heavy metal shirt,of de lerares met blauw haar.
Groetes,Bastet