Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama-met-vraag

Mama-met-vraag

02-04-2012 om 20:47

Hoe bespreken we 'begaafdheid' met de kleuterjuf?

Onze jongste dochter van net vier is gestart in groep 1 van een Montessorischool. In de montessoripeutergroep en op het kinderdagverblijf is door leidsters opgemerkt dat ze in verschillende opzichten ver op haar leeftijdsgenoten vooruit loopt. Met name in verbaal opzicht. En dan niet alleen qua woordgebruik of lengte van zinnen, ook haar abstractievermogen.

Ik vind het moeilijk om het woord hoogbegaafdheid te gebruiken, omdat ze nog zo klein is. Hoogbegaafdheid komt voor in de familie van mijn man. Hij is het zelf (getest), en hij zegt ik ook, maar dat is nooit onderzocht. Ik ben hoog opgeleid maar ben ik niet op zo'n cognitieve manier begaafd als hij en als onze jongste dochter.

Nu zit onze dochter 2 maanden in groep 1 en geeft aan dat ze het niet leuk vindt, met vier argumenten (" ten eerste, ten tweede..."). Het komt er op neer dat ze het in de klas te druk vindt en vindt dat ze niks leert. Ze wil ook graag elke dag achter de pc, maar dat mag of kan niet altijd. We denken dat ze op dit moment noch in het spelen, noch in het cognitieve haar ei kwijt kan.

Ik weet dat de discussies over dit onderwerp vaak nogal fel worden, incl. wetenschappelijke onderbouwingen. Maar ik zou het fijn vinden als jullie gewoon een warm van-ouder-tot-ouder-advies voor me hebben: hoe kaarten we bij de leerkrachten op een goede en constructieve manier aan dat onze dochter behoefte heeft aan meer dan spelen, dat we denken dat ze bijv. elke dag een lesje (Montessori werkt met individuele lesjes) zou moeten krijgen. Zodat ze cognitief aan haar trekken komt, en daarnaast lekker kan spelen. Zodat ze met plezier naar school gaat. En we niet eerst maanden om de hete brei heen hoeven draaien.

Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tactisch

Je kunt het ook gewoon zeggen in drie woorden: dochter vind school nu al saai en traag, kan ze iets meer uitdagende en leuke werkjes krijgen?
Je merkt vanzelf wel hoe het aankomt. Zelf ben ik zo klaar met dat in bochten wringen om beleefd en tactisch te zijn. Sommige leerkrachten staan open voor suggesties, sommigen niet en sommigen zeggen ja maar doen nee en sturen je het bos in. Heel eenvoudig eigenlijk. En als je te beleefd bent gaan sommigen zich ook nog allerlei onbeleefdheden tegen je permitteren om door jou aan te vallen zichzelf in te dekken. Nee, misschien is het gewoon helder om het neutraal en concreet te houden. Het is handig om te vragen of juf daar een idee bij heeft of ook eens wil kijken maar dat doet niets af aan jou observatie en de opmerkingen van je kind.

dc

dc

02-04-2012 om 21:22

Oppassen

Ze zegt dat ze niks leert. Dat roept onze oudste zoon ook altijd, maar die heeft in dat eerste jaar toch Engels geleerd (zit in engeland op school), het alfabet, rekenen, en nog een hele reeks dingen. Maar als je hem na school vraagt wat hij heeft geleerd, dan is het altijd "niets". En als je dan bij de juf navraagt, heeft hij heel wat gedaan

Je moet dus echt oppassen met compleet afgaan op wat je kindje na school zegt. Ik zou eerst gewoon eens informeren wat de juf/meester ervan vindt, zonder gelijk allerlei eisen te stellen. Ze is pas 2 maanden bezig, en nog volop aan het wennen aan de drukte van een groep.

Mijn zoon (nu net 6) is trouwens op mijn aanraden begonnen met zelf om meer werk te vragen. Hij zegt nu tegen de juf "ik verveel me, kan ik wat sommetjes doen", en dat gaat harstikke goed! En zij heeft het ons trots verteld, in plaats van dat wij achter dingen aan moesten gaan. Zij heeft dus het idee dat ze het leidt, en dat werkt echt supergoed. Ik weet trouwens niet of mijn zoon hoogbegaafd is, maar hij zit denk ik wel boven het gemiddelde.

En mijn 2e zoon, waarvan ik wel vermoed dat hij hoogbegaafd is, verveelt zich trouwens echt nooit. Die gaat naar een crèche en kan zichzelf altijd vermaken en heeft het eigenlijk altijd overal naar de zin. Hoogbegaafdheid hoeft niet altijd te betekenen dat een kind zich gaat vervelen.

Clowntje

Clowntje

02-04-2012 om 22:15

Idd zelf laten vragen

Wat dc zegt, werkt(e) bij mijn dochter ook. Zelf naar de juf laten gaan en laten zeggen dat ze zich verveelt en dat het makkelijk is.

Anomama

Anomama

02-04-2012 om 23:59

Er is genoeg te leren...

Mijn zoon loopt ook enorm voor wat betreft taalontwikkeling en is in september met de basisschool gestart, in een groep 1/2. Hij heeft het er enorm naar zijn zin. Ze doen van alles in de kring, en hebben allerlei hoeken waarin ze kunnen spelen. Ik begrijp niet dat op dit forum vaak gezegd wordt dat een kind van spelen niets zou leren: volgens mij kunnen ze met name in de bouwhoek ontzettend veel leren: motoriek, ruimtelijk inzicht, 'wiskunde', samenwerken, plannen, etc. Er wordt in de klas veel gepraat en gezongen (kring), de juf leest dagelijks voor, doet allerlei taaloefeningen (letters leren, lettergrepen klappen, rijmen), ze leren Engels d.m.v. liedjes, er zijn muzieklessen, ze krijgen af en toe dramalessen, gym natuurlijk... Vandaag bood juf zoon een boek over ruimtevaart te leen aan (hij mocht het mee naar huis nemen!), omdat ze zag dat hem dat interesseerde. O ja, de kinderen mogen zelf boeken uitzoeken uit de schoolbibliotheek. Van "werkjes' weet ik nog niet precies wat dat inhoudt, de juf gaat dan apart met een klein groepje iets doen. Dit is trouwens geen Montessorischool.

Het lijkt er op dat je dochter om een of andere reden het (nog) niet zo fijn heeft op school. Daar zou ik me allereerst op richten. En als ze zich nu al zou vervelen, is het dan wel een goede school?! Voelt ze zich op haar gemak, kan/durft ze aan te geven wat haar interesseert, heeft de juf oog voor de individuele kinderen? Dat lijken me vragen die eerder aan de orde moeten komen.

Bij ons viel me op dat kind de eerste maanden vooral bezig was met het leren kennen van de structuur en regels van school, met het leren kennen van de andere kinderen en juffen, en met het maken van vriendjes (en daarmee leren omgaan!). En dat hij er daarnaast vanalles bijleerde... niet alleen schoolse stof trouwens, ook over dingen die jongetjes van die leeftijd bezighouden (en die we geprobeerd hadden van hem weg te houden haha), Cars bijv., en wapens

caropiet

caropiet

03-04-2012 om 09:53

Site met info en ervaringen

Je kunt heel veel informatie en tips vinden op de website http://www.hb-kind-forum.nl/. Veel ouders met vergelijkbare problemen en ervaring met slimme kinderen. Het is me alleen niet gelukt mezelf daar aan te melden

Lisbeth

Lisbeth

03-04-2012 om 10:02

Kleuters en uitdaging

ook kleuters hebben uitdaging nodig, ook in de kleuterklas is het merendeel gericht op de gemiddelde kleuters. als je daar boven uitsteekt kan het saai worden. En ze zijn pas vier, ik zou niet van ze verwachten datz e maar zelf moeilijker werk moeten vragen.
Ik zou het proberen te bespreken, doe het met tact dat wel. Bij montesorri is vrij veel mogelijk, ze hebben van alles in die kleuterklassen

Anomama

Anomama

03-04-2012 om 13:35

Begin

Trouwens, ik herinner me nu dat ik de eerste weken/twee maanden ook zulke vragen had. Leert mijn kind hier wel genoeg? Gaat mijn kind het hier wel twee jaar leuk en interessant vinden? Wat leren ze eigenlijk? Het kwam op mij over als in de kring zitten en spelen, wat ze deden. En mijn kind voldeed aan het begin van de kleuterschool al aan veel van de 'uitstroomeisen', zoals alle kleuren kennen (allang), tellen, cijfers lezen (al bij 2 jaar), een aantal letters kennen, etc.

Maar achteraf gezien kwam dit meer doordat ik nog te weinig idee had van wat ze allemaal deden op school, doordat kind in het begin nog weinig vertelde (te overdonderd) en misschien ook doordat de kinderen in het begin niet overvoerd worden, ze gaan eerst rustig aan de structuur wennen, het leren komt later. Na verloop van tijd ben ik veel beter gaan zien wat ze allemaal doen op school en hoeveel kind daarvan opsteekt. Dus misschien moet je nog even geduld hebben?

En trouwens, wij leren ons kind thuis ook veel, meestal omdat hij daarom vraagt. En dat helpt hem dan weer op school, etc. Thuis 'behandelt' hij ook met ons wat hij op school geleerd heeft... en daar haken wij dan weer op in. Dat gaat speels, vanzelf.

Afwachten

Over 3 maanden is het schooljaar alweer voorbij! Je kunt een keer buiten schooltijd een afspraak maken met haar juf en dan je vraag aankaarten en vragen hoe zij je dochter ziet. Misschien ervaart zij het heel anders dan wat je dochter zegt! Mijn dochter zit in groep 2, vertelt bijna niets over wat ze op school doet, en had in haar cito's slechts 4 fouten. Juf merkte op dat ze meer uitdaging nodig heeft en was al begonnen met wat moeilijkere spelletjes en opdrachtjes (met nog 3 andere kinderen die hoog scoorden). Bij ons zit hoogbegaafdheid niet direct in de genen, al is haar vader wel een intellect en ik zie wat trekjes daarvan in haar terugkomen. Ik heb liever niet dat ze begaafd zou zijn, fijn als ze goed meekomt en het naar haar zin heeft.

Kiki

Kiki

03-04-2012 om 22:11

Hier ook slimme zoon

heeft zichzelf lezen geleerd, kan rekenen, telt tot duizend, leert zichzelf Engels en is verbaal uitermate kundig.

Hij vond school een gigantische deceptie toen hij startte, want hij had bedacht dat hij dingen zou leren.

Ik begon ook gelijk met zorgen maken en gaat het wel goed, en wat hij hier nog ruim 2 volle schooljaren kan doen.

Ik wacht het gewoon af, ze doen genoeg. Er is zat wat hij nog niet kan. Hij is motorisch niet sterk. Hij heeft geen goede pengreep, op sociaal emotioneel gebied is hij gewoon 4 jaar.

Het is misschien inderdaad niet op taal- en rekengebied gericht zo'n kleuterklas, maar er blijft nog genoeg over.

Alleen het iedere dag naar school gaan en de dag doorkomen lijkt mij voor een prille kleuter vooralsnog moeilijk genoeg.

Maar ik herken wat je zegt, ik begon dus ook gelijk met zorgen maken. We zijn alert en we blijven alert en dat wil ik je echt wel aanraden. Maar ik zou op deze leeftijd nog niets doen.

lisbeth

lisbeth

04-04-2012 om 07:35

Daarom

Kan een montesorrischool fijn zijn. Ze kunnen een heleboel zonder ze uit de groep te halen. Mijn slimme jongste kon in de kleuterklas ook tot 1000 tellen en cijfers herkennen. Nou hij ging gewoon op een andere manier met het rekenmateriaal om en kreeg net iets andere opdrachten. Hij bleef wel gewoon bij de kleuters want hij was een echte kleuter qua gedrag.
Ik zou het echter wel op een vriendelijke manier bespreekbaar maken. Niet ieder kind laat op school zien wat hij kan en dat kan moeilijk zijn voor een kind

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dank

Fijn reacties allemaal en veel verschillende tips.
Haalt gelijk wat druk van de ketel. Gesprekje over hoe juf en meester vinden dat het gaat is denk ik sowieso goed. En dat kunnen we dan ook insteken als: we merken dat ze het lastig vindt om haar draai te vinden, hoe zien jullie dat en hoe kunnen we haar helpen.
Ik ben helemaal niet uit op een hoogbegaafden-behandeling, dat kan altijd nog. En misschien kost het haar inderdaad gewoon ook tijd om te wennen.
Nogmaals veel dank!

Primavera

Primavera

04-04-2012 om 12:55

En volgend jaar?

Wat ik me afvraag is of het nu de bedoeling van school is dat ze na dit halve jaar volgend jaar weer diezelfde saaie groep 1 moet doen met dingen die ze allang weet.
Ik zou het op deze leeftijd beslist nog niet over begaafdheid hebben, maar over voorlopen. Dat klinkt wat minder pusherig en hoewel het hetzelfde is beschrijft het het probleem beter. Je dochter loopt mijlenver voor op haar klasgenoen.
Ik zou inzetten op volgend jaar naar groep 2, waar ze wellicht wat beter op haar plaats is. Waarschijnlijk loop ik erg op de zaken vooruit, maar dat zou tenminste voorkomen dat je na anderhalf jaar een overloze saaie groep 1 vervolgens vast zit aan een groep 2 (en groep 3), waar ze ook weinig tot niks nieuwes te leren heeft.

Voorbarig

Ben je niet wat te voorbarig door te zeggen dat je kind misschen hoogbegaafd is. Je kind zit pas 2 maanden op school. Naar mijn idee veel te snel om al met zulke conclusies te komen.
Ik zou zeker niet (volledig) afgaan op wat je kind zegt. De meeste kinderen vertellen 1 vinger wat er gebeurt op school in plaats van een hele hand.

Ik zou gewoon net doen of ik van niets weet en aan de juf vragen hoe zij vindt dat het gaat. (volledig in zijn algemeenheid) Niets meer en niets minder. Dan hoor je vanzelf wel wat zij erover zegt. Als je merkt dat ze die kant opgaat die jij ook wil dan kun je altijd nog zeggen dat je kind jouw het gevoel geeft dat ze meer uitdaging wil.

Niet voorbarig

We baseren dit natuurlijk niet alleen op de schoolervaringen van de afgelopen weken, of enkel op de verhalen van onze dochter (terecht dat jullie opmerken dat je daar niet alleen op af moet gaan).

Dat ze ver voorloopt, begaafd is, of wat dan ook, is ook geconstateerd door haar peuterleidsters (die werken met en leerlingvolgsysteem en dus kunnen vergelijken en tweetalig onderwijs adviseerden om haar uit te dagen)en door leidsters op het kinderdagverblijf. Ook aan de hand van haar gedrag, manier van praten en kunnen abstraheren, haar tekeningen etc. En ook wel door mensen in onze omgeving (bijv. door een opa met 35 jaar ervaring in het onderwijs, en door een andere opa met een ander hoogbegaafd kleinkind).

Na de zomer beginnen in groep 2 is misschien heel voortvarend, maar als ik heel eerlijk ben vind ik het wel een eye-opener. Waarom niet.

Ik vind echt dat een kind in groep 1 en 2 moet kunnen spelen. Onze oudste dochter was ruim 4 toen ze naar school ging en daar hebben we twee jaar geen omkijken naar gehad, ze had het naar haar zin en dat was voor ons echt het belangrijkste.

Maar dit kind is zichtbaar niet gelukkig met een constructie waarbij er van haar niets wordt verwacht. En het lijkt erop dat, omdat ze niet echt ergens bij kan aanhaken, het op dit moment in sociaal opzicht eerder moeilijk voor haar is. Gistermiddag gaf grote zus kleine zus een schrijflesje. Zijn ze een uur mee zoet geweest. Na afloop zei de jongste: ik wou dat dit mijn juf was.

Nou goed, veel ouders zullen dit in meer of mindere mate meemaken, dus uniek zijn we niet. Maar iedere ouder wil ook dat z'n kind het enigszins naar de zin heeft op school, toch?

Warm genoeg?

Mijn advies van ouder tot ouder zou zijn: wacht rustig af hoe je kind zich verder voelt en ontwikkelt. Hoogbegaafdheid is geen doel op zichzelf en hoeft ook in het regulier onderwijs geen probleem te zijn of te worden. Onze oudste is hb (getest in Gr. 3, nu Gr. 7) en heeft eerder een apart traject doorlopen met plusaanbod op een andere school. Hij werd er doodongelukkig van. Hij is het liefst in zijn eigen groep en krijgt een meer ingedikt en verdiepend aanbod dan de anderen.
Wat ik maar wil zeggen: als een kind 4 is, kun je sowieso nog weinig zeggen over de mate van begaafdheid, en al is je dochter hoogbegaafd, dat hoeft dat nog geen gegarandeerde tegenvaller op een gewone school te betekenen.
Een wisc (intelligentieonderzoek) heeft pas zin vanaf een jaar of 6, voor zover ik weet. Tot die tijd kun je prima bekijken hoe ze er precies in staat, op school.

Mamvantwee

Mamvantwee

21-04-2012 om 23:18

Sociale contacten

Ik zou je het advies willen geven om de komende paar maanden in de gaten te houden hoe de sociale ontwikkeling van je dochter is. Ze is nu net vier en dus vrij jong om naar groep twee te gaan, in september. Als ze vriendinnetjes en vriendjes maakt in haar eigen groep, kan ze gemakkelijker kleuteren zonder problemen. Maar als ze de aansluiting niet vindt, kan dat wel een extra reden zijn om door te gaan naar groep twee. Maar ook dan moet je weten of ze wel past in de volgende groep.

Ik heb een hb zoon en mb dochter. Ik hou ook niet van die labels, het zijn gewoon mijn kinderen. Maar ze hadden geen vriendjes in de kleuterklassen. Vooral mijn zoon was een eenling. Nu zit hij op een andere school en ik zag het deze week nog eens: hij heeft een vriendenkring opgebouwd. En ja, het onderwijs is ook anders, maar vooral die sociale kring om hem heen is zo belangrijk.

Groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.