liat
10-06-2011 om 06:20
Hoe bindend is cito advies?
Onze dochter is behoorlijk slim en heeft een klas overgeslagen. Nu heeft ze net de resultaten van de cito-entree toets gehad. Daar staat geen schooladvies bij, maar ze zei dat de meester 'vmbo-tl' had gezegd.
Maar ik weet zeker dat ze meer kan. Ik begin me nu zorgen te maken over de school: de klassen zijn erg groot (ongeveer 32) kinderen. Daarnaast hebben weinig kinderen hoogopgeleide ouders. Ik hoorde dat er een goede basisschool in de buurt is die over twee jaar gaat verhuizen waar nu nog maar acht kinderen in groep 7 zitten.
Zou ik haar daar naar toe moeten verplaatsen? Zelf wil ze op deze school blijven. Maar ik zou het jammer vinden als ze volgend jaar een te lage citoscore zou hebben, terwijl ik zeker weet dat ze beter kan.
Ze heeft vorig jaar een klas overgeslagen trouwens. Of zou het kunnen dat ze de achterstand nog moet inhalen.
Wat zouden jullie doen? Van school veranderen voor het laatste jaar of niet?

liat
10-06-2011 om 06:21
Trouwens
dochter zei dat ze de toets erg saai vond met al die bolletjes en ook niet echt haar best had gedaan omdat het toch niet meetelde. Grrrr.

liat
10-06-2011 om 06:26
Sorry, zag net dat hier al een draad over loopt.
deze draad mag wel verwijderd worden.

liat
10-06-2011 om 10:42
Dochter had zich vergist
vanochtend met de meester gesproken. Het advies was havo-vwo

Tineke
10-06-2011 om 11:42
Haha liat
Het is ook ingewikkeld, al die afkortingen. Ik hoorde laatst iemand (=A) praten over de zoon van een vriendin. A was geschokt, want die zoon bleek verstandelijk gehandicapt, dat wist A helemaal niet. Zoon van vriendin moest immers naar het VMBO. A had dus ooit begrepen dat VMBO het laagste niveau was en dus voor verstandelijk gehandicapten.

M Lavell
10-06-2011 om 13:31
Spraakpraktijkverwarring
Pelle, er zijn ook vmbo-scholen die zich praktijkschool of 'praktische leerlijn' noemen (vmbo-p).
Dat maakt de spraakverwarring alleen maar groter.
Er is nog een andere verwarring met het begrip 'plus'. Dat wordt zowel gebruikt voor onderwijs aan hoogbegaafden, als juist voor onderwijs aan leerlingen die extra zorg nodig hebben.
Zie bijvoorbeeld http://www.rvec.nl/Page/nctrue/sp145/index.html
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci
10-06-2011 om 16:57
Pelle
Alhier is er praktijkonderwijs, dan vmbo-P (praktijk) of B (beroeps) en dat is allebei hetzelfde. Daarboven is er nog vmbo Kader. Daarna krijg je vmbo-T.

liat
10-06-2011 om 19:42
Bestaat de mavo dan nog?
Ik snap echt niet waarom de mavo zonodig vmbo-tl genoemd moest worden. Wat is de toegevoegde waarde? Ik kan als die vmbo-afkortingen ook niet onthouden.

Polly Shearman
10-06-2011 om 22:59
Mavo en vmbo t
Hier gaat zoon naar mavo. We hebben verschillende scholen bezocht en het viel ons op dat mavo en vmbo t toch niet hetzelfde zijn. Op de vmbo t werd bv geen frans gegeven. En pas duits in het derde jaar. Op de mavo frans vanaf de brugklas en duits vanaf de tweede. Er waren meer verschillen maar deze schoot me nu net te binnen. Het kan ook aan de scholen liggen hoor. Groet pol

Mach
11-06-2011 om 00:16
Pol
hier hebben ze op VMBO t net als bij jou op de mavo frans vanaf de eerste klas en duits vanaf de 2e. Volgens mij doen ze op de zgn mavo gewoon vmbo-t examen na 4 jaar.

Fiorucci
11-06-2011 om 07:26
Pelle
Ja, gemengde leerweg, die hebben ze hier in de stad niet. Nee, ik bedoel dat de ene school het B noemt en de ander P..

Fiorucci
11-06-2011 om 07:28
Mavo
De school van mijn jongste zoon heeft het vmbo-t omgedoopt naar mavo sinds twee maanden. Het waarom ontgaat mij volledig, het onderwijs blijft namelijk hetzelfde. Ik zal eens mailen met die vraag.

M Lavell
11-06-2011 om 09:29
Mavo
Polly, de verschillen tussen scholen hebben te maken met het zelf mogen inrichten van het curriculum. Engels + een vreemde taal. Dat mag ook Spaans of Turks zijn.
Scholen die zich heel expres mavo noemen, hebben vaker (maar niet altijd) een voor leerlingen verplicht curriculum dat meteen aansluit op havo. Ze doen dan in 2 vreemde talen examen en in wiskunde.
Maar ook een vmbo-t dat zich beperkt tot het verplichte vmbo-t curriculum, mag zich mavo noemen. De mavo is (itt wat vaak gedacht wordt) helemaal niet afgeschaft.
Het verplichte curriculum is wel veranderd.
Groet,
Miriam Lavell

Terpi
11-06-2011 om 11:30
Fio, beeldvorming
Het zou mij maar zo niet verbazen als de school dat doet om van de negatieve beeldvorming die opgeroepen wordt bij 'VMBO' af te komen. Dat is in elk geval waar de scholen hier in de regio ook veel last van hebben, de naam roept een beeld op van onwelwillende leerlingen, lagere sociale klasse, ruwere omgangsnormen etc. Hier proberen de grote schoolcampussen die beeldvorming te beinvloeden op positieve wijze (wat zeer zeker nog niet gelukt is helaas) maar vaak wordt gekozen om gewoon terug te gaan naar de oude benaming.
Spijtig dat het nodig is om daarmee bezig te zijn! Maar als het beeld eenmaal bestaat onder de ouders en ook in de media nog al eens bekrachtigd wordt wordt het moeilijk om jezelf nog positief voor het voetlicht te brengen als (VMBO)school.

Fiorucci
11-06-2011 om 13:01
Terpi
Ik deel je vermoedens. Deze school was eerst een mavo met eigen gebouw, en is toen samengevoegd met een havo/vwo van dezelfde overkoepelende scholengemeenschap.
Het werd toen, twee jaar geleden, vmbo-t genoemd. Nu veranderen ze weer terug naar mavo.

Polly Shearman
12-06-2011 om 17:54
Vmbo-t en mavo
de vmbo-t op leiding zit bij een vmbo-b en een vmbo-k.
de mavo zit in een school met havo en vwo.
zit daar het verschil?

Digimum
12-06-2011 om 18:56
Polly
School van mijn zoon doet aan vwo, havo, mavo en vmbo-kb en -bbl. Wel op verschillende lokaties.
Hier maken ze dus een verschil tussen mavo en de beroepsgerichte opleidingen.