buffertje
04-04-2010 om 12:35
Hoe groot mag een ouderbijdrage-buffer zijn.
Eigenlijk een beetje inhakend op de draad hierboven over de ouderbijdrage. Er zijn dus altijd ouders die niet willen/kunnen betalen. Voor dat soort situaties zul je dus een buffertje moeten hebben. Maar hoe groot zal zo'n buffer moeten zijn? Wat vinden ouders redelijk (het is tenslotte hun geld). Ik vraag dit omdat ik volgend schooljaar het penningmeesterschap ga overnemen en daarom een beetje probeer er achter te komen, hoe groot zo'n buffer in ogen van ouders mag zijn. 500? 1000? 5000?

Pippin
04-04-2010 om 13:18
Hier
Op de school van mijn kinderen bufferen ze de kosten van het schoolreisje. Dat vindt namelijk altijd in het begin van het jaar plaats.
Zo weten ze gelijk ruim van te voren hoeveel geld ze uit kunnen geven aan het schoolreisje. Dit is in de algemene vergadering besloten. Met instemming van de toen aanwezige ouders.

buffertje
04-04-2010 om 14:08
Pippin
maar dat gaat dan alleen om het schoolreisje. Wat ik eigenlijk bedoel, vind jij als ouder dat een ouderraad een bepaald bedrag "achter de hand" heeft voor onvoorziene uitgaven? Zoals bijvoorbeeld dat een deel van de ouders nooit betaald? En hoe groot vind jij dan dat dat bedrag mag zijn? Ik zelf zou denken, ongeveer 500 tot 750. Dan heb je altijd wat extra voor het geval dat. Of denk je dat het meer moet zijn? Of juist minder?

amk
04-04-2010 om 14:58
Percentage
over het algemeen is onvoorzien zo'n 10% van elke begroting, dat zou ik in dit geval ook doen.
Wat is de omzet van de commissie, wat moet er van gedaan worden.

M Lavell
04-04-2010 om 15:32
Kan niet
Natuurlijk heb je een beetje geld over voor onvoorziene dingen. Maar niet betalende ouders horen daar niet bij. Dat is wel te voorzien. De bijdrage is vrijwillig namelijk.
Onvoorzien zijn eventueel iets duurder uitvallende activiteiten (er gaat iets kapot?), een leerkracht die trouwt, een trouwe leerkracht die afscheid neemt, of iemand die overlijdt.
En dat laatste kan best in de papieren lopen als je bijvoorbeeld op stel en sprong met de hele school naar het rouwcentrum gaat en voor iedereen een glaasje limo wil.
Overigens is het vanzelfsprekend dat de school in dat soort gevallen ook een bijdrage doet.
Groet,
Miriam Lavell

buffertje
04-04-2010 om 17:31
Niet betalende ouders
is natuurlijk niet geheel te voorzien. Je houdt rekening met een aantal niet betalende, maar dat kun je dus niet voorzien hoeveel dat er zijn. Deze kinderen worden bij ons niet uitgesloten van activiteiten, dus ook niet van de schoolreis. Vooral die laatste kan aardig in de papieren lopen.

buffertje
04-04-2010 om 17:33
Amk
als je daarvan uitgaat dan zou je bij ons moeten uitgaan van zo'n 700 euro buffer.

M Lavell
05-04-2010 om 10:31
De school is de buffer
Voor alle activiteiten of opsmuk die binnen de verplichte lesuren vallen, is de school de buffer. Bij een tekort moet de school bijbetalen.
"Je houdt rekening met een aantal niet betalende, maar dat kun je dus niet voorzien hoeveel dat er zijn. "
Dat doe je verkeerd om. Je haalt eerst het geld binnen en plant vervolgens wat je daarmee doet. In de praktijk betekent dat dat je aan de school (MR in feite) voorlegt welke opsmuk en activiteiten je organiseert en fiat haalt voor financiele aanvulling voor het geval er te weinig geld binnenkomt.
Bijvoorbeeld: Sinterklaasfeest kost 1500 euro (gemiddeld 5 euro per lln). De school neemt voor die activiteit het risico van niet betalers en vult dat aan, of de school besluit de activiteit onvoldoende van belang te vinden om dat risico te willen dragen.
Dan gaat het feest helemaal niet door.
Met die opzet kom je al snel tot de conclusie dat het de school is die onderwijskundig belang hecht aan een reeks van activiteiten (excursies, lesprojecten), terwijl andere zaken veel minder van belang zijn.
Het is uiteindelijk ook de school die het meeste last (of baat!) heeft van onderwijs zonder franje.
Groet,
Miriam Lavell

buffertje
05-04-2010 om 11:25
Begin van het schoojaar
stuur je de brief. Dan kun je nog niet voorzien welke ouders er gaan betalen. Inderdaad, sint vraagt een bepaald budget (het is niet alleen het kado, ook de pakken, de sint enz.) Ik kan nog steeds niet voorzien of alle ouders ook gaan betalen. Je kan dus niet zeggen, ik haal eerst het geld binnen. Dat is wel erg kort door de bocht. Door omstandigheden en simpelweg vergeten heb ik ook pas dit jaar betaald. Je zult dus toch een buffertje moeten hebben.

M Lavell
05-04-2010 om 11:59
Onzin
Je kunt in december sintdingen organiseren met het budget van de tot dan toe geinde gelden.
Je kunt niet aan het begin van het schooljaar al allerlei activiteiten gaan organiseren terwijl je nog niet eens weet of er wel geld binnenkomt.
Je doet sint, en als er geld over is kerst, is er dan nog geld voor drie koningen of carnaval dan doe je dat ook, en zo verder. Als het geld op is, dan stop je.
Je hoeft geen buffertje te hebben. De school is de buffer voor al die zaken die de school onmisbaar vindt.
Je mag wel een buffertje hebben voor jubilea of verjaardagen. Dat is een kwestie van prioriteiten stellen. Dan reserveer je aan het begin van wat er binnenkomt eerst voor die zaken, en als er geld over is doe je sinterklaas, kerst.. en zo verder.
Groet,
Miriam Lavell

buffertje
05-04-2010 om 12:09
Nou pelle
of ik iets fout doe weet ik niet , maar ik kan me best voorstellen dat er nog een groot deel van de ouderbijdrages niet gedaan zijn hoor, ook al stuur je de brief meteen begin van het schooljaar. Daarbij, het is een vrijwillige bijdrage, zoals in het andere draadje ook al vermeld, dus ik kan niet achter ouders aan gaan zitten.
Ik heb nog niet goed inzicht in hoe het bij ons precies verloopt, volgend schooljaar neem ik het pas echt over, dus tot die tijd hobbel ik een beetje mee met de huidige penningmeester. En deze is ook altijd heel laat met de brief (eind vorig jaar kregen we die pas) Maar toch lijkt een buffer wel iets wat nodig is. Die 10% die amk noemde vind ik zelf persoonlijk ook wel een goede buffer eigenlijk.

buffertje
05-04-2010 om 12:13
Miriam
er is aan het begin van het schooljaar al een jaarplanning, die is door school al gemaakt. Er staat dus al vast dat er dingen georganiseerd gaan worden. Het slaat natuurlijk nergens op als je als ouderraad in september nog niet een planning en indeling voor de diverse activiteiten gaat maken en dat pas doet als het bijna zover is. En pas als je voldoende budget hebt. "sorry school, dit jaar geen lenteontbijt, want er is niet voldoende budget". Begin van het schooljaar is ook al duidelijk welke ouderraadleden en welke leerkrachten in de diverse werkgroepjes zitten van de diverse festiviteiten.

M Lavell
05-04-2010 om 12:27
Dus moet school betalen
"er is aan het begin van het schooljaar al een jaarplanning, die is door school al gemaakt. Er staat dus al vast dat er dingen georganiseerd gaan worden."
Dat vind ik helemaal goed. Dan gaan al die activiteiten door en worden in beginsel door de school betaald. Wat er aan ouderbijdrage binnenkomt is een extratje. Er kan onder die constructie geen te kort ontstaan.
De praktijk is kennelijk dat de school vanalles verzint en vervolgens bikkelhard de rekening bij de ouders legt. Dat mag niet.
Groet,
Miriam Lavell

buffertje
05-04-2010 om 12:32
Dat weet ik niet
of het iets is wat school heeft bedacht, het kan best zijn dat dit in het verleden door school en ouderraad samen zo bedacht is en dat school dit (in overleg, of afspraken uit het verleden) opneemt in de jaarplanning, zo lang loop ik nog niet mee op deze school.

buffertje
05-04-2010 om 12:37
Beemer
ja, dat vind ik. Zoals gezegd, veel activiteiten staan al gepland. En eerlijk gezegd vinden alle kinderen en leerkrachten het eten op school ook heel leuk en gezellig! Bij ons overigens geen lootjes en ontbijtjes voor elkaar, de ouderraad koopt alles in. Kinderen hoeven alleen maar eigen bordje en bestek mee te nemen, meer niet.
Noodzaak, nee er is geen noodzaak nee, maar nogmaals, de kinderen en leerkrachten vinden het wel heel leuk (net als kerst-eten).
Juist omdat ik het zo goed en verantwoordelijk mogelijk wil doen, vraag ik hier of je een buffer zou moeten hebben en zo ja hoeveel ouders dan reeel vinden. Eigenlijk vraag ik niet om al die dingen eromheen.

M Lavell
05-04-2010 om 13:31
Per jaar
"het kan best zijn dat dit in het verleden door school en ouderraad samen zo bedacht is en dat school dit (in overleg, of afspraken uit het verleden) opneemt in de jaarplanning,"
Maar dat geldt niet tot in lengte van jaren. Afspraken over ouderbijdrage gelden maar voor één schooljaar.
Als de school ver vooruit wil plannen, dan moet de school het risico van de tekorten dragen. Je hebt dus geen buffer nodig.
Groet,
Miriam Lavell

buffertje
05-04-2010 om 13:43
Miriam
Dat jij vindt dat er geen buffer nodig is, wil niet zeggen dat ik en anderen dat ook vinden. Ik denk dat een kleine buffer wel noodzakelijk is om dingen op te vangen. En nogmaals, mijn vraag is alleen, wat vinden ouders redelijk. Jouw antwoord daarop is, 0,- Nou dat is dan duidelijk.

M Lavell
05-04-2010 om 13:50
Ouders mogen kiezen
Buffertje:"Dat jij vindt dat er geen buffer nodig is, wil niet zeggen dat ik en anderen dat ook vinden. Ik denk dat een kleine buffer wel noodzakelijk is om dingen op te vangen."
Hoe dan ook: jij hebt er niks over te zeggen. Het is aan de ouders van jouw school of en in hoeverre _zij_ voor een buffertje willen betalen.
Je moet de ouderbijdrage specificeren. Bedrag per activiteit/uitgavepost. Daar mag ook best een post 'buffertje' in zitten. Maar de ouders zelf mogen beslissen of ze daar aan mee willen betalen.
Groet,
Miriam Lavell

buffertje
05-04-2010 om 13:56
Het gekke is
dat ons bedrag niet eens gespecificeerd is, er staat zelfs niet bij dat de schoolreis erbij inzit. Dat heeft mij ook wel verbaasd eigenlijk. En dat er dan toch door meer dan 50% van de ouders betaald wordt bij ons (ik heb begrepen dat maar een enkeling echt niet betaalt).

M Lavell
05-04-2010 om 14:37
Onwettig
"dat ons bedrag niet eens gespecificeerd is"
De wet schrijft voor dat dat wel moet.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
05-04-2010 om 14:58
Hiero
WPO
Artikel 40. Toelating en verwijdering van leerlingen
*
1. De beslissing over toelating en verwijdering van leerlingen berust bij het bevoegd gezag. De toelating tot de school is niet afhankelijk van het houden van rechtmatig verblijf in de zin van artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000. De toelating mag niet afhankelijk worden gesteld van een geldelijke bijdrage van de ouders. Overeenkomsten waarbij ouders worden verplicht tot het betalen van een geldelijke bijdrage zijn nietig, behoudens voorzover zij na de toelating van de leerling tot de school schriftelijk zijn aangegaan en in het desbetreffende schriftelijke stuk aan de ouders kenbaar is gemaakt dat het een vrijwillige bijdrage betreft waarvoor de overeenkomst niet behoeft te worden aangegaan, doch waarvoor geldt dat na de ondertekening wel een verplichting tot betaling van de overeengekomen bijdrage bestaat. Zodanige overeenkomsten zijn evenzeer nietig, indien deze niet hebben voorzien in de vermelding dat de ouders de mogelijkheid hebben er voor te kiezen om de overeenkomst slechts voor bepaalde voorzieningen aan te gaan en ten behoeve daarvan niet een specificatie voor de te onderscheiden voorzieningen in de overeenkomst is opgenomen. Zodanige overeenkomsten zijn voorts nietig indien ten aanzien daarvan geen reductie- en kwijtscheldingsregeling geldt en de inhoud van die regeling niet in de overeenkomst is opgenomen. Een overeenkomst wordt telkens voor de periode van een schooljaar aangegaan.
Groet,
Miriam Lavell

buffertje
05-04-2010 om 14:59
Ja, dat is
als de school het int. Maar als de ouderraad een vereniging is ligt het toch even anders:

kaatje66
05-04-2010 om 15:16
Hier
Ik heb hier het financieel verslag eens bekeken. Het verslag wat elke ouder aan het begin van het schooljaar meekrijgt. HIer staan alle activiteiten gespecificeerd. Dus begroot en werkelijk in dat afgelopen jaar met daarbij de begroting van het komend schooljaar. Hier zit ook een post reservering in. Dit is een percentage van ong. 20%. Elk jaar begroten we de activiteiten. Het budget voor de activiteiten is al jaren ong.hetzelfde. De organiserende leden moeten het het met dit budget doen. Als een activiteit een keer wat minder kost door bijv. sponsoring door de plaatselijke supermarkt of zo dan gaat het resterende geld in de post reserveringen.Kost het wat duurder (bijv. de aanschaf van een nieuw pak voor 5 december) dan wordt dit betaald uit de reservering. Het geld wat dat jaar overblijft gaat naar een spaarrekening. Dit geld wordt gebruikt voor een schoolreisje. (de leerlingen gaan hier trouwens maar 2 x in hun schoolcarriere op schoolreisje) In de loop der jaren is er dus een buffer opgebouwd, wat ook netjes in het jaarverslag vermeld wordt.
ZIe hier trouwens dat de ouderbijdrage de afgelopen 2 jaar netjes betaald is zoals begroot. En zie ook dat de excursies van de begroting is geschrapt (dit vonden wij als activiteitencommissie iets wat door de school betaald moest worden)Door de reservering en de spaarrekening is er dus in het begin van het jaar altijd al genoeg geld aanwezig om de activiteiten te organiseren. En het werkt blijkbaar. ALs ouders trouwens vragen hebben mogen ze altijd bellen naar ons. De tel.nrs staan erbij.

M Lavell
05-04-2010 om 15:18
Contributie is verplicht
Nee, je haalt wat dingen door elkaar.
Ten eerste: als jullie te maken hebben met een vereniging, dan is het heel makkelijk. Iedereen die lid is _moet_ contributie betalen. De rekening en verantwoording moet in de ledenvergadering worden vastgelegd.
Aan de andere kant: lid worden van de vereniging kan niet automatisch of verplicht zijn.
Het werkstukje waar je naar verwijst is gemaakt in reactie op een overheidswerkstukje, waarin gedaan werd alsof het verplicht is een overeenkomst, lees een stuk papier met handtekening, met ouders te maken. Maar dat zegt de wet niet. Een belofte zonder papier, of zelfs een (deel) betaling van het geld, is ook een overenkomst.
Dus ook in die gevallen moet de ouderbijdrage gespecificeerd zijn en moeten ouders deelbetalingen kunnen doen.
Voor de betaling aan school door de vereniging, geldt hetzelfde. De vereniging is niet verplicht de door school geplande activiteiten dekkend van geld te voorzien. Het mogelijke tekort door te weinig betalende leden, is het probleem van de school.
Ondertussen: ja, het is verstandig dat de vereniging een buffertje heeft.
Groet,
Miriam Lavell

buffertje
05-04-2010 om 15:24
Mondeling
kan ook inderdaad, maar dan is specificeren helemaal lastig op 200 leerlingen
Ah, kijk, het is dus toch verstandig een buffertje te hebben. Blijft nog steeds de vraag, hoe groot dient die te zijn. 10% (zoals amk aangaf) leek mij wel redelijk.

M Lavell
05-04-2010 om 15:39
Welnee
"kan ook inderdaad, maar dan is specificeren helemaal lastig op 200 leerlingen "
Welnee. Je somt gewoon op wat er gedaan wordt en wat dat kost. Je kunt er per onderdeel zelfs een betaalcode aan toevoegen.
Overigens heb jij daar helemaal niks mee te maken naar betalende ouders toe. Zij betalen gewoon de contributie van de vereniging.
Je hebt er wel mee te maken met de betaling naar school toe. In de vereniging zal besloten moeten worden aan welke activiteiten de vereniging een bijdrage wil leveren.
Groet,
Miram Lavell

kaatje66
05-04-2010 om 16:38
Mirjam
jij stelt het wel heel zwart-wit vind ik. De school maakt dus een planning van activiteiten die ze wensen. De commissie(oudervereniging/activiteitencommissie)kijkt dan of hier geld voor aanwezig is. Zo niet dan vindt er geen activiteit plaats. Of de school betaalt. Volgens mij zie jij een school alleen maar als leerinstituut waar geen franje aan mag zitten waarbij de ouders nergens voor hoeft te betalen. Ik vind de activiteiten nu juist de krenten in de pap.En wil daar ook wel voor betalen.
Als je bij een sportvereniging zit betaal je soms ook voor extra dingen, zoals een toernooi, speldag kamp of zo. Waarschijnlijk krijgen we nu dus weer de discussie dat je dit niet verplicht bent en dat ouders hier voor kunnen kiezen en dat dit op school niet het geval is.

M Lavell
05-04-2010 om 18:32
Leuk om mee te doen
Kaatje:"Als je bij een sportvereniging zit betaal je soms ook voor extra dingen, zoals een toernooi, speldag kamp of zo. Waarschijnlijk krijgen we nu dus weer de discussie dat je dit niet verplicht bent en dat ouders hier voor kunnen kiezen en dat dit op school niet het geval is. "
Nou inderdaad.
Als je het leuk vindt om mee te doen, dan doe je mee. Maar wat nou als je het niet leuk vindt?
Dat andere draadje start met de verzuchting dat zoveel mensen het oudergeld niet betalen. Misschien moet de conclusie zijn dat ze de activiteiten niet leuk vinden?
Wat vooral interessant is aan je vergelijking met de sportclub is de vraag waarom dat op school niet zo geregeld kan worden. Op de sportclub doet ook niet iedereen mee aan al die extra's. Niet iedereen gaat naar de speldag, het kamp of een toernooi.
Waarom zou dat op school wel een probleem moeten zijn? Waarom kunnen de activiteiten niet net zo 'extra' zijn als ze op de sportclub zijn?
Wie meedoet betaalt, wie niet mee wil, betaalt niet. Het activiteitenrooster is net als op de sportclub zo, dat leerling zijn op de school (of lid zijn van de sportclub) je niet dwingt om mee te doen.
Groet,
Miriam Lavell

buffertje
05-04-2010 om 19:34
Ondoenlijk
om dat op een school zo te doen, de ene die wel meedoet, de ander niet, het is onder schooltijd, dus voor school organisatorisch niet te doen. In die zin kun je het niet met de sportclub vergelijken, omdat de activiteiten nu eenmaal onder schooltijd plaatsvinden. Of je moet dus inderdaad kiezen voor niks, maar eerlijk gezegd zou ik zo'n school niet leuk vinden.
Nogmaals, ik wil hier niet ook een discussie zoals bovenstaande, ik wil alleen maar weten of er een buffer zou moeten zijn en zo ja hoeveel ouders redelijk vinden.