Machteld
15-12-2008 om 09:40
Hoe gruiten op school?
Hallo
Ik wil dat mijn kinderen graag groenten of fruit eten tijdens het 10 uurtje op school. Mijn jongste (5) is daardoor zelfs fruit gaan eten, sinds hij dit op school doet. Voor hem snij ik bv sinaasappel, kiwi in stukjes, of ik geef meloen in stukjes mee, aarbeien, of bessen. Of een banaan. Van een appel bijten doet hij niet, en zelf sschoonmaken kan hij niet. Dat gaat helemaal prima en hij heeft er veel plezier in gekregen. Zo is hij zelfs sinaasappel aan eten, omdat de kinderen op school dat ook doen.
De oudste (8) zit op een andere basisschool. Daar gruiten ze niet, maar omdat hij toevallig dol op fruit is, geef ik hem dat ook mee. Maar... Hij vindt het geweldig om zelf schoon te maken. Dus als hij bv een peer of kiwi meekrijgt, krijgt hij dat heel mee in een bakje met een mesje, lepeltje en servetjes. Nu kreeg ik te horen dat ik voortaan de peer en de kiwi moest schillen, omdat het zo een troep geeft!?!?!?!
Ik snap best dat als juf het niet wil omdat ze het gevaarlijk vindt, maar ja, ik dacht dat een kind van 8 daar wel mee om kan aan. Eigenlijk baal ik, want ik wil er niet vanaf wijken, en iedere dag een banaan mee vind ik niet fijn. En een peer van te voren klaarmaken, is na 3 uur in een bakje niet meer lekker...
Mijn vraag is nu:
- Hebben jullie ideeen wat ik kan meegeven (tomaatjes of komkommer lust ie dus niet)
- Is het terecht dat juf dit vraagt?
Bedankt! Machteld

Tango
15-12-2008 om 10:20
Grappig woord
Gruiten. Maar dat even o.t.
Ik kan me voorstellen dat er op school ook gewoon geen tijd is om een appel, peer of kiwi te schillen. Naast dat het ook wel een beetje gevaarlijk is. Jouw zoon kan misschien wel met een mes omgaan, maar geldt dat voor alle kinderen uit zijn klas.
Een appel kan hij gewoon gewassen met schil en al eten. Kiwi kan je evt. door de helft snijden, zodat hij hem kan uitlepelen. Peer lijkt me inderdaad lastig, geef ik zelf ook nooit mee, wordt zo'n geklieder. Mandarijn kan wel, dat kan hij best in de klas schillen.

maggietel
15-12-2008 om 12:31
Kiwilepel/mesje
Dat zit ook vaak bij de kiwi's van zespri, die per 4 in een bakje verpakt zitten. Erg handig ding.

Meike
15-12-2008 om 12:46
Wortel en druiven
Het liefst nemen de mannen van die wortelballetjes mee, in een bakje. Maar dat doe ik alleen heel soms, meestal gewoon een wortel of stuk winterpeen. Wat bij de jongste ook in de smaak valt is een stuk komkommer (in aluminiumfolie). En anders inderdaad een ongeschilde appel, mandarijn, banaan. En wat het altijd goed doet is een bakje (ook van Tupperware!) met druiven.
Meike

angel3
15-12-2008 om 13:33
Divers
ik geef wel peer mee maar niet als ie over en over rijp is. Dus nog een beetje stevig en dan in blokjes in een bakje met een vorkje. Gaat prima.
Druiven is hij gek op.
Ik heb van IKEA zon partjes maker voor appels. Je kunt de appel dan weer in oorpsr vorm duwen zonder klokhuis en dan blijft ie mooi fris. 'Kiwi snij ik wel gewoon voor met een vorkje erbij in een bakje. Anders inderdaad cherrytomaat, komkommer

Manda Rijn
15-12-2008 om 15:04
Gewoon gesneden appel
appel voorsnijden in een bakje. Mijn vriend maakt dat om een uur of 8 en om 10 uur wordt het gegeten, een beetje bruiner dan 2 uur daarvoor maar zeker niet verpieterd.
Dochter heeft dit jaar besloten dat ze geen mandarijnen lust, peer is vaak te zacht dus geklieder, banaan wil ze niet omdat ze dat te zwaar vindt (ook nieuw) dus zucht, dan maar appel wat wat bruiner is.

mirreke
15-12-2008 om 15:33
Gesneden paprika, radijsjes
je hebt ook die lange witte radijs (hoe heet die toch?), die snij ik in plakjes. Alles kan in alufolie, of gewoon in een bakje. Wortelstukjes, druifjes, mandarijn (ik neem aan dat hij dat wel op school mag schoonmaken, dat is zo klaar en heeft geen mesje nodig). Kiwi gesneden meenemen en uitlepelen moet toch wel mogen.
Ik maak ook wel eens een sinaasappel schilklaar, de schil insnijden zodat ze de schildelen er gemakkelijk af kunnen trekken.
Even heel wat anders. Eten ze op de school van je oudste dan geen fruit, maar bv. allemaal koek? Dan lijkt me dat het eerste wat je via de MR moet gaan aankaarten, bv. in het kader van de gezonde voedingsacties van het rijk. Als iedereen gruit gaat eten is het probleem ook weer opgelost lijkt me zo. omdat er dan veel meer schillende en lepelende kinderen in de kring of achter hun tafeltje zitten.
groet, Mirjam

Terpi
15-12-2008 om 20:47
Stem voor de betutteling...
... en tegen de eigen invulling
Laat het rijk bepalen wat wij mogen eten, dan gaan ze vanzelf wel eten wat de fruitbak schaft!
Kortom, nee dus, het moge duidelijk zijn dat ik graag zelf beslis wat mijn kinderen eten, binnen de marges van gezond verstand. Reepjes paprika doet het ook goed hier, appelpartjes met citroensap eroverheen voor de kleur maar veel verder kom ik niet met gruiten. Koekjes doen het hier wel
Overigens zou ik er geen brood in zien mijn kind een mesje mee te geven, vooral niet omdat ik niet kan inschatten wat andere kinderen daarmee uitvreten.
Groet Terpi

bibi63
16-12-2008 om 17:11
Mijn keuze
Onze dochter houdt van fruit en eet dagelijks 2 a 3 stuks (thuis). Dus ik heb echt geen enkele reden om haar fruit voor het 10-uurtje mee te geven. Ze vindt dat zelf ook niet fijn (gedoe, geklieder, enz.). Verder eet ze matig brood (1 snee 's ochtends en 1 snee s'middags). Wat mij betreft mag dat wat meer. Maar er is geen enkel kind in haar klas wat een boterham meeneemt voor het 10-uurtje, dus dat wil ze zelf ook niet. Kortom ik kies dus voor een liga of kapiteinkoek of snack a jack o.i.d. Ik vind het prima.
Groente is ook wel eens lastig (avondeten), maar rauwkost lust ze graag. Dat geef ik haar thuis, niet op school.
Groetjes,
Bibi

groene specht
17-12-2008 om 16:13
(rettich)
Zo heet die lange witte radijs.
Op het KDV van de spechtjes hadden ze altijd rond half 10 een fruitmoment. Bij het wennen van oudste specht in groep 0-1-2 was ik er de hele ochtend bij, en juf begon rond half 10 te zingen: Knor, knor, knor, wat is dat voor geluid? Mijn buikje die heeft honger, melk of fruit!
Dat heb ik maar onthouden, dus krijgen de spechtjes een stukje fruit mee. Appelkwarten zonder klokhuis, gepelde mandarijn, trosje druiven, kiwistukjes in een plastic bekertje. Geen drinken, ze krijgen 's ochtens al melk en 's middags sap.