MaxX
24-02-2012 om 09:45
Hoe herken je dyslexie bij hb kind?
Zoon van 8 zit in groep 5. Het is een slimme jongen die soms makkelijk soms minder makkelijk leert. Omdat zijn grote broer door problemen op school getest is en hoogbegaafd blijkt te zijn hebben we zoon van 8 ook laten testen. Dit omdat zoon dat ook graag wou. Hij is ook ruim Hb (scoorde performaal opvallend hoger dan verbaal) Toen hij in groep 3 zat kwam lezen moeizamer op gang dan je zou verwachten. Hij draaide lang letters om (b en d bijvoorbeeld) Las lang radend maar hij is zo gek op lezen en leest echt veel (gemiddeld 3 boeken per week) dat hij nu inmiddels avi uit is. Dit voor een kind die eerst echt niet wou lezen en met tranen bij de leesmoeder zat een grote vooruitgang. qua spelling: hij kan het wel als hij leert voor een toets en het de volgende dag op moet schrijven. Maar als de juf hem onverwachts iets op laat schrijven. Bv schrijf een verhaaltje, nou dan staan er de raarste spelfouten in. Hij heeft voor zijn cito een D voor spelling. Volgens de juf is zijn rekenen slechter geworden omdat hij de tafels niet kan automatiseren. Had een A nu een B. Op zich niet slecht maar gezien zijn intelligentie wel opvallend... Op zich maak ik me niet heel grote zorgen maar vind het wel vervelend voor zoon. Dit omdat hij zich dom voelt. Hij schaamt zich voor zijn spelfouten.... Ik vraag me nu af of alle dyslectische kinderen langzame lezers zijn of dat je ook dyslectisch kan zijn maar toch geen leesprobleem? Dus alleen spelling en automatiseren? Zou het kunnen dat zoon dyslexie heeft of gewoon zwak met spelling? Ik kan er op google niets over vinden...

skik
05-03-2012 om 22:41
Marjolein
Rotterdam. En je moet van toneelspelen, dansen, zingen of vormgeven of filmmaken houden.
Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk wat de school doet, ik heb niet de indruk dat de leerkrachten nou zo heel veel extra moeten doen of dat het de school veel geld kost. Het is vooral een kwestie van begrip en wat coulance. Het zou fijn als meer scholen zo'n houding t.o.v. dyslexie hadden.
skik

ellen
07-03-2012 om 09:40
Klara
Ik heb je een mailtje gestuurd omdat ik interesse heb in je onderzoek, maar ik heb helaas nog niks gehoord. Het kan zijn dat je het te druk hebt (en dan wacht ik nog even) of dat je het gemist heb (dan wil ik je met alle plezier nogmaals mailen). Maar ik hoor graag even van je.

Maxx
07-03-2012 om 11:03
Klara
Ik ben ook heel naar naar het onderzoek en heb je ook een mail gestuurd. Je zal het inderdaad wel druk hebben. .

Maxx
07-03-2012 om 11:07
Haase
Zoon zou inderdaad heel goed een beelddenker kunnen zijn. Bedankt voor tip. Ga zeker er meer over lezen. Het lijkt me alleen zo moeilijk om een coach te kiezen. Er zijn er zo veel en welke is goed?