Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Desi

Desi

15-03-2012 om 20:04

Hoe is cultuur binnen havo/vwo?

Zoon heeft zijn keuze gemaakt voor vo, en ik heb er wat gemengde gevoelens bij. Een slim, wat kwetsbaar kind, vooral op sociaal gebied. Basisschool is nooit een succes geweest. School heeft hem nooit structureel de uitdaging gegeven die hij oi nodig heeft, en ook weinig begeleiding in bijv het aanpassen in de groep na een versnelling.
Hij heeft gekozen voor een scholengemeenschap die ook absoluut onze voorkeur heeft qua sfeer en begeleiding. Het liefst zagen we hem daar op tto vanwege de uitdaging en de begeleiding, maar dat wil hij dus zelf niet. Dan wordt het een tweejarige brugklas Havo/VWO en daar heb ik mijn twijfels bij. (en zelf slechte ervaring mee, maar poeh, dat moet ik loslaten natuurlijk) Ik ben erg bang dat zoon zich aan gaat passen aan het laagste niveau in de klas, en dan gaat hij het niet volhouden op school. Het is een kind dat sowieso niet graag naar school gaat. Hij wil zijn eigen gang kunnen gaan en zijn eigen ding doen. School is voor hem al een enorme verplichting, en als hij dan ook nog werk moet doen waar hij weinig van leert is het voor hem erg lastig vol te houden. Hij moet er echt het nut van inzien, en dat is soms al niet makkelijk omdat hij nogal tegendraads van aard is. Nog lastiger is dat hij op school nooit veel van zichzelf laat zien, en juist heel volgzaam en 'braaf' is, itt tot zijn aard dus.
Maar het belangrijkste lijkt me voor hem voorlopig dat hij zijn plek een beetje kan vinden in de klas, en zich geaccepteerd voelt. Ik zou me daar bij iets als tto minder zorgen om gemaakt hebben. Daar past hij voor mijn gevoel beter tussen. Maar misschien heb ik een fout beeld van Havo/VWO, voor mijn gevoel worden daar grotere eisen gesteld aan het sociale aanpassingsvermogen van kinderen.
Een andere optie zou nog gymnasium zijn, al wil zoon dat zelf niet echt. En het nadeel is dat dit gymnasium weer bij een scholengemeenschap hoort waarbij we duidelijk een minder goed gevoel hebben in z'n algemeenheid.
Wie kan me in z'n algemeenheid iets zeggen over zulke klassen? (al zegt het uiteraard weinig over deze klas, maar toch) Voor mijn gevoel maakt het nogal uit waar zoon gaat komen en ik vind het nogal lastig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

15-03-2012 om 20:29

Gezellig

Onze zoon zit in een havo/vwo klas. Het is een heel gezellige klas. Onze zoon heeft adhd en gedraagt zich soms 'anders'. Toch voelt hij zich in deze klas helemaal geaccepteerd en veilig.
Mijn dochter heeft in een vwo brugklas gezeten en daar werd ze gepest, omdat ze goede cijfers haalt. Ze was al snel de nerd van de klas. Het is allemaal goed gekomen met hasr, maar volgens mij zegt het niveau niet zo veel. Je moet geluk hebben en een school hebben, waarin adequaat op pesten wordt gereageerd.

Desi

Desi

15-03-2012 om 20:47

Ha!

Al één bemoedigende posting iig, dankjewel! Of deels dan toch, want ben bang dat zoon weinig met echt 'gezellig' kan. Het is meer een kind dat vooral gewoon wil werken op school. Teminste nu dan toch. Heb zelf steeds het gevoel dat hij op vwo meer gelijkgestemden kan ontmoeten, en dat hard werken in de gemiddelde Havo/VWO klas minder op prijs gesteld wordt.

Fiorucci

Fiorucci

15-03-2012 om 21:46

Leuk

Mijn zonen vinden het vo veel leuker dan de basisschool. De een deed havo, de ander zit op vmbo-t. Ik zou me hier niet teveel zorgen overmaken, heel veel kinderen met royaal vwo-advies gaan naar een havo/vwo brugklas. Zo ook mijn dochter, in augustus.

Desi

Desi

16-03-2012 om 08:41

Nuja

Ik geloof het direct, dat het voor veel vwo-ers prima is, zo'n klas. Bij zoon blijven toch wat twijfels, omdat hij enerzijds weinig in staat is 'er zelf iets van te maken', en anderzijds heel lui en ongemotiveerd is geraakt op bs. Maar uiteindelijk gaat het iid meer om sfeer dan niveau, en dan is deze havo/vwo klas denk ik beter dan het gymnasium waarvan ik verwacht dat de kans groter is dat de sfeer minder is.
Ik denk gewoon dat het te makkelijk gaat zijn voor hem en ben bang dat dezelfde riedels als op de bs in werking treden (verveling, frustratie, onzekerheid etc) Hij is nog niet sterk genoeg hier zelf genoeg verandering in aan te brengen.

Karmijn

Karmijn

16-03-2012 om 15:08

Hier

Onze zoon heeft ook best wel wat uitdaging nodig, een slimme vent, en hij is ook niet altijd zo gezellig in de omgang hoor.
Maar het is niet te makkelijk, omdat alle lessen op vwo niveau worden gegeven.
Maar ik begreep dat dit ook per school kan verschillen. Dat zijn wel dingen die ik na zou vragen.

Zoon

heeft t op Havo/vwo ondanks zijn hoge VWO advies( we gingen dus tegen de school in, omdat dat voor ons gevoel t beste was voor zoon)best pittig gehad de eerste tijd.
Niet zozeer vanwege t leren, dat lukte wel goed maar het plannen,huiswerk maken etc. Het was zoveel ineens.Dus ik denk dat het ook mee kan valen voor je zoon.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.