Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe kiezen jullie een middelbare school?


40er

40er

28-03-2016 om 08:46

wat blij

Wat ben ik blij, als ik die verhalen van jullie zo lees, dat ik niet in de stad woon!
Hier geen loting oid.
We zijn met zoon gaan kijken, basisschool ging kijken met de hele klas. En op basis daarvan is al van alles afgevallen. En toen was het aan hem, voors en tegens tegen elkaar wegstrepen. School die hij uiteindelijk heeft gekozen stond in eerste instantie niet op zijn lijstje, maar hij zit er perfect op zijn plek.

Keuze

Keuze

28-03-2016 om 08:53

Havo/vwo

Ik ben erg enthousiast over de havo/vwo-school bij ons, maar het hangt van je kind af of je inschat dat er een kans is dat dat naar een ander niveau moet. Er is hier ook een categorale mavo en een categorale havo, die trekken me ook. Daarbij vind ik wel van belang dat die scholen niet kleiner zijn dan de havo- of mavo-afdeling van andere scholen, zodat de keuzemogelijkheden niet negatief beïnvloed worden.

Ik vind de organisatie van een school, of het gebouw minder belangrijk, maar vooral wat je er kunt leren. Er is hier ook een school die de eerste twee jaar zo werkt dat de klassen een vast lokaal hebben en de docenten naar hen toe komen, maar ik ga die school niet voor die eerste twee jaar kiezen, althans niet om die reden.

Sportklassen, dansklassen, Ipadklassen, muziekklassen hebben ze hier volgens mij niet. Wel zijn er scholen waar je extra aan sport kunt doen, of waar ze veel met een Ipad werken, of veel aan de kunstvakken doen. Het levert een school wat mij betreft geen plus op, maar als het verder een goede school is, houdt het me niet tegen. Wel is er een school afgevallen op basis van het tto en het technasium op grond van de afstand.

Misschien zijn die klassen er wel bedenk ik nu, maar we hebben de scholen tot nu toe niet bezocht. Wat betreft de sportklassen gaat dat waarschijnlijk ook niet gebeuren en zeker niet om de sportklassen, als we er komen is het om de extra taal en de aandacht voor kunst en cultuur die die school biedt. De Ipad was schoolbreed, geloof ik. Misschien bezoeken we die school volgend jaar ondanks de Ipad. De school waar misschien wel muziekklassen zouden kunnen zijn staat ook voor volgend jaar op het programma, maar liever heb ik een school waar ze de extra uren besteden aan schoolse vakken.

Maar het hangt erg van je kind af. Misschien dat voor kind2 sommige scholen die nu afgevallen zijn weer in beeld komen, want die heeft minder te kiezen. Voor kind2 vind ik de organisatie van een school misschien wel belangrijk en extra kunst en cultuur weer niet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-03-2016 om 09:45

over dat mogelijk lagere niveau

Ik lees nu een paar keer dat een categorale school afvalt, omdat het kind bij afstromen dan naar een andere school moet.

Dat is natuurlijk waar. Je kunt dat gegeven ook als argument gebruiken om juist wél voor een categorale school te kiezen.

De meeste pubers halen niet het maximale uit zichzelf. Er zijn massa's kinderen die doen wat noodzakelijk is, en niet heel veel meer. Als vrienden na de brugklas (maar ook zeker in de jaren erna) naar het lagere niveau gaan, is het reuze aantrekkelijk om daar dan ook voor te kiezen.

Daarnaast hebben nogal wat kinderen problemen met hun 'studievaardigheden'. En dan doel ik niet op de vaardigheden die op de cito's (entree en eind) worden getoetst, maar op het kunnen plannen, begrijpen hoe je kunt leren, voldoende concentratie kunnen opbrengen etc. Dat wordt door scholen (en ouders) zeker niet altijd opgemerkt. Her resultaat is dat kinderen niet goed scoren. Juist op een scholengemeenschap is dan snel de keuze om de leerling op het lagere niveau in te schatten.

Op een categorale school zijn leerlingen sneller geneigd nét dat stapje extra te zetten, want anders moeten ze naar een andere school. Ook worden tegenvallende prestaties sneller gezocht in de hoek van bijvoorbeeld studievaardigheden en niet automatisch op het niveau van de leerling. En, ook niet belangrijk: leerlingen hebben de kans een keer te blijven zitten en worden niet direct afgestraft met afstromen. Op veel scholengemeenschappen mogen leerlingen niet blijven zitten.

Iemand (ik weet niet meer wie) vroeg zich af of een havo/vwo-school wel verstandig is voor een kind dat waarschijnlijk vwo-advies krijgt. Want stel je voor dat havo te hoog gegrepen zou zijn. Mijn stellige overtuiging is: ja. Als havo plots te hoog gegrepen is, dan is er wat anders aan de hand. Slecht onderwijs bijvoorbeeld, of een slechte begeleiding van de leerling. Of een school die alle risico's wil uitsluiten (lees maar een tijdje mee in deze rubriek, en je begrijpt hoe dit werkt).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-03-2016 om 10:01

eitje

Je schrijft dat het je verbaast dat er mensen zijn die kijken naar zaken als TTO of technasium. En dat verbaast mij dan weer

Ook al zoeken jullie zelf niet naar een school waar dat wordt geboden, dan is het toch niet zo gek dat anderen daar mogelijk wél interesse in hebben? En in ieder geval eens willen onderzoeken wat dat allemaal inhoudt? Jij hebt blijkbaar voor jezelf al een heel helder beeld wat het inhoudt en waarom je daar geen interesse in hebt. Anderen zijn minder ver, en willen dit uitzoeken. Het verbaast mij dat je dat verbaast.

Keuze

Keuze

28-03-2016 om 11:28

Navragen

Je kunt navragen of je kind ook naar de gereformeerde school mag, als het niet gereformeerd is. Vaak betekent zo'n demoninatie niets. Ik heb op een katholieke school gezeten waar je ook protestantse godsdienstlessen kon volgen. De kans dat het wel eeen betekenis heeft is volgens mij wel groter bij een gereformeerde, een islamitische of een joodse school.

Ik zou zelf niet kiezen voor een school die zwak scoort bij de onderwijsinspectie met de gedachte dat die onder toezicht staat en na het beëindigen van het toezicht beter is. Wat als het niet lukt, of niet snel genoeg lukt. Maar soms heb je geen keuze en is de enige geschikte school een school die zwak scoort.

De zogenoemde frutsels komen denk ik vaak aan bod als je al scholen hebt weggestreept op basis van de afstand, het onderwijsniveau, de grootte, de onderwijsvorm en dergelijke. Als je dan scholen overhoudt die vergelijkbaar zijn, dan kun je gaan kiezen of je sport, cultuur, beta leuker vindt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-03-2016 om 12:15

inderdaad

"Vaak betekent zo'n demoninatie niets."

Klopt denk ik wel. Zeker de 'gewone' katholieke en PC-scholen zijn meestal gewoon toegankelijk voor iedereen, een dat zie je ook terug in het docententeam. Veel verder dan zo nu en dan een uurtje godsdienst of een kerstviering gaat het niet. Een reformatorische school is echter van een andere orde (meisjes dragen bijvoorbeeld verplicht een rok). Ook de gereformeerde school hier in de stad profileert zich nadrukkelijk als bijbeltrouw en een 'school voor christenen'. De dag begint met gezamenlijk lezen uit de bijbel. 'Bij een vak als biologie zien we de natuur als schepping van God'. en 'zo staat ieder vak in het licht van Gods koninkrijk.' en 'je kunt hier je talent laten schitteren ter ere van God'.

Daar moet je zelf wel met volle overtuiging achterstaan.

Frutsels

Ik vind tto, technasium, gymnasium, sportklassen, ipadonderwijs ed beslist geen frutsels. Het zijn goede redenen om je kind juist wel of juist niet naar die school te laten gaan. Tto en technasium hebben voordelen maar ook nadelen, hetzelfde geldt voor gymnasium en ipadonderwijs. Voor onze oudste hebben we bv bewust niet gekozen voor ipadonderwijs. Hij is snel afgeleid en dan doet zo'n ipad meer kwaad dan goed. Zo hadden we ook onze overwegingen over de andere vormen van onderwijs. Uiteindelijk gaf voor onze zoon de interesse in de klassieke talen en geschiedenis de doorslag.

Je diploma heeft dezelfde waarde, maar het is ook wel erg belangrijk dat je bij gelijkgestemden in de klas zit (sport, techniek, cultuur, muziek) en interessante vakken krijgt op school, naast alles dat 'standaard' is.

mieke

mieke

28-03-2016 om 14:44

niet zo moeilijk

Zoon had twee scholen op zijn lijstje staan. Meer wou hij er ook niet bezoeken. Er zijn in onze stad geen slechte scholen en ook geen wachtlijsten. Wellicht had een andere school beter bij hem gepast maar hij moet er naar toe. Niet ik. Na een middag meelopen koos hij voor een van die twee scholen. Hij zit nu in 2 Havo.

andere zoon wil persé naar het Gymnasium. Dat beperkte het aantal scholen aanzienlijk. Hij had uiteindelijk ook twee scholen op zijn lijstje staan. Ook een middag meegedraaid en nu een keuze gemaakt. De bevestiging dat hij volgend jaar op die school mag beginnen is binnen.

Dochter zit nu in groep 7. Zij mag volgend jaar een school kiezen. Ik denk dat zij naar dezelfde school gaat als haar oudste broer.

Mijn zoon heeft overigens nog wel contact met zij oude vrienden van de basisschool. En ook met zijn voetbalvrienden.

Een Reformatorische school kan je hier niet kiezen. Dat is geen Christelijke school in alleen de naam. Die school laat geen kinderen toe die thuis een tv hebben of beschikking hebben tot een vrij internet. Ook zijn er strikte kledingvoorschriften. Daar heb je als niet reformatorisch kind niks te zoeken. De gereformeerde school kan wel maar die is wel weer veel Christelijker dan de Christelijke school van mijn zoon.

leuk om te lezen

Dit draadje, wij gaan volgend jaar op zoek.

Ik vind het wel lastig, school dichtbij is al jaaaaren slecht, scholen iets verder weg zijn Christelijk en dat wil ik eigenlijk gewoon niet. Dus zouden het scholen nog verder weg moeten worden, niet meer te fietsen wel goed bereikbaar met ov, half uurtje ongeveer.

Maarja daar gaat niemand heen,maar dan dus wel zeer goed openbaar onderwijs... ik vind het dus moeilijk een lijstje te maken

Triva

Triva

28-03-2016 om 16:25

christelijke school

Pas op met elke christelijke school opzij te schuiven. Mijn zonen zitten allebei op een pc school en zijn momenteel behoorlijk atheïstisch maar ze hebben er geen enkel probleem mee. Ik hoop dat ze op een openbare school ook wat leren over andere geloven, iets wat ze hier dus ook gewoon doen.

Een hele streng christelijke school is al snel geen optie maar zo maar opzij schuiven zou ik niet doen. Ik denk dat maar 10% op de school van mijn kinderen thuis echt wat aan het geloof doet.

angel3

angel3

28-03-2016 om 17:02

marsy

Onze zoon zit ook op een pc VO school. Daar kwamen we pas achter toen hij al aangemeld was.
Wat ze eraan doen qua geloof is meer maatschappijleer. Dus vaak een gesprek over respect, waarden, wat er gebeurt in de wereld, verschillende geloven etc etc. Zogenaamd met als basis een of ander PC boekje. Maar zoon zegt dat ie dat pas 1 x heeft meegemaakt sinds september. Schuif het inderdaad niet zomaar opzij maar vraag ernaar!

Bedankt voor de tip

Ik ga het wel vragen en als kind graag wil, kan ik mij er overheen zetten.

Lastig is dat ik zelf ervaring heb op een Christelijke school omdat ik er stage liep. Toen werd een mevrouw van de GGD vriendelijk doch dringend verzocht niet meer terug te komen en een andere collega te sturen voor de volgende les seksuele voorlichting omdat zij een hoofddoek droeg..... Want wij zijn een Christelijke school! En dat terwijl ik er stage liep en als iemand niet in God gelooft ben ik het wel

Marjoleine64

Marjoleine64

28-03-2016 om 20:07

MarSy - christelijke scholen

Wij hebben dezelfde ervaring als Angel3. Onze zoons zitten op een katholieke scholengemeenschap. Wij zijn zelf helemaal niet kerkelijk, voor de BS hier in het dorp hadden we de keuze tussen de PC en de katholieke school, het werd de dichtsbijzijnde (de PC). Nu dus katholiek VO, en je merkt er helemaal niets van, alleen met kerst als de grote adventskrans in de aula hangt en er een kerstviering is. Ze hebben vanaf de brugklas een uur per week levensbeschouwing (dus geen godsdienstles), volgens een methode die de school zelf ontwikkeld heeft. Echt super goed, heel veel aandacht voor het ontwikkelen van een eigen mening en eigen identiteit, en kennismaking met alle wereld religies. Ik wou dat ik dat vroeger zo gehad had, echt waar. Ik denk wel dat het docententeam vrij homogeen (blank, katholiek of niet, maar niet moslim oid) is, maar er zitten zeker wel moslim kinderen op school ook met hoofddoekjes.

Marjoleine64

Marjoleine64

28-03-2016 om 20:12

MarSy - afstand

Over de afstand, je schrijft "Dus zouden het scholen nog verder weg moeten worden, niet meer te fietsen wel goed bereikbaar met ov, half uurtje ongeveer." Ook de school van onze jongens is een half uur met OV, plus 10 min lopen/fietsen aan weerskanten is bijna een uur reistijd. Op de fiets doen ze er even lang over (17 km). Meestal fietsen ze, alleen als het echt slecht weer is neemt vooral jongste de bus. Dat is hier op het platteland heel normaal, alles is ver weg en iedereen doet het. De paar scholen die iets dichterbij zijn (alleen onderbouw, 10-12 km) hebben weer een veel minder goede OV-verbinding (overstappen met risico op missen van aansluiting). Dus: een half uurtje OV is best goed te fietsen meestal, tenzij het betreffende OV een snelwegbus of trein is natuurlijk.

Pianokruk

Pianokruk

28-03-2016 om 21:38

Weinig keuze

Ik woon in een middelgrote stad in het Oosten van het land, hier hebben we maar 1 middelbare school. Weliswaar verschillende lokaties maar bijvoorbeeld maar 1 bovenbouwlokatie Havo/VWO/ gymnasium en 1 bovenbouwlokatie voor de Mavo. Veel ouders in mijn omgeving wijken uit naar scholen in de omliggende dorpen en steden. Wij hebben gekozen voor de school in eigen stad en dat bevalt prima. Keuze uit 10 scholen lijkt me te veel , maar hier is de keuze wel erg mager. Er waren eens 3 middelbare scholen maar die zijn jaren geleden gefuseerd. Als kind fietste ik vanuit een klein dorp naar de stad om naar school te gaan maar hier fietsen er kinderen vanuit de stad naar een omliggend dorp

lisbeth

lisbeth

29-03-2016 om 11:29

bij ons

middelgrote stad buiten de randstad. We hebben in ozne stad van ieder niveau 1 school. Alleen vwo heeft tijdelijk nog 2 locaties maar dat gaat ook veranderen. De keuze is dus snel gemaakt.
wij hebben gekozen voor een school in een naast gelegen stad.

oudste wilde perse gym doen. de gymnasium in onze stad bood weer niet de extra's die wij zochten, bijvoorbeeld verzwaard engels. Daarbij hebben wij gekeken naar begeleiding waar deze school beter in is.

Eitje: zaken als TTO etc kunnen juist voor slimme leerlingen heel belangrijk zijn. mijn oudste ook versneld dus ook erg jong heeft daar duidelijk naar gekeken. Het versterkt engels bijvoorbeeld. zelfs hier haalt ze zonder te leren een 8 voor. De plustrajecten etc die deze school biedt maakt het draagbaar en interessant voor haar, zorgt dat ze gemotiveerd blijft. Ik zou het belang hiervan dus zeker niet zomaar wegstrepen

Thursday Next

Thursday Next

29-03-2016 om 16:06

zijn 14 scholen op fietsafstand (12 km) die het juiste niveau (vwo) bieden voor dochter. We hebben eerst de scholen die het verst weg zijn en/of een onveilige fietsweg hebben afgestreept. Daarna de streng christelijke. Er bleven nog 8 scholen over. Kijkend naar de werkwijze van de scholen en de eventuele extra's bleven er nog 6 over.
Daarvan hebben we er 3 bezocht in groep 7, 2 daarvan vielen toen af. In groep 8 gingen we de overige scholen bezoeken, maar bij het bezoek aan de 2e school was het wel duidelijk: dit was DE school voor dochter. Een categoraal gymnasium, dat kan ze prima aan en, wat IJsvogeltje ook schrijft, het is juist goed voor haar dat ze nu wel moet of anders van school af moet. Ook de school doet trouwens moeite om de kinderen op school te houden en niet te laten afstromen.
In groep 7 en 8 hebben we op internet informatie gezocht over de scholen, maar ook met veel mensen gepraat die al kinderen op de middelbare school hebben.
Dochter zit nu in de 3e en ze heeft geen spijt van haar schoolkeuze. Volgend jaar zit jongste in groep 7 en gaan we met haar op zoek. Mogelijk dezelfde school maar misschien ook nu wel de school met theaterklassen.

Een school met iets extra's als sportklas of theaterklas heeft ook als voordeel dat de leerlingen meer "gelijkgestemnden" daar kunnen vinden.

Eitje

Eitje

29-03-2016 om 16:16

Lisbeth

Eens, maar Cambridge Engels vind ik ook heel nuttig en biedt onze school ook aan. TTO heeft weinig meerwaarde als de examens niet in het Engels zijn. Klassieke talen hebben niet de interesse van zoon, hij zou dan Spaans zinvoller vinden maar dat is er niet.

TTO

Ja, Eitje, dat vind ik ook zo vreemd aan tto. Vanaf de derde alles weer in het Nederlands omdat de examens in het Nederlands zijn. Dus dan moet je alle Nederlandse termen leren voor alles dat je al gehad hebt. En bovendien een extra programma volgen voor Engels omdat anders het Engels wel heel snel achteruit gaat. Dan liever Cambridge Engels idd. Lijkt me veel doeltreffender (maar helaas had mijn zoon daar geen trek in, liever Latijn en Grieks. Tja...)

lisbeth

lisbeth

29-03-2016 om 16:59

spaans italiaans

zitten hier in het plustraject, net zoals chinees. of modules van de open universiteit. allemaal leuke extra's

Nur

Nur

29-03-2016 om 17:08

Hier

Hier ging het redelijk makkelijk. Zoon wilde perse naar de vrije middelbare school. Hij had ook op de vrije lagere school gezeten dus op zich een logische keuze. voor de vorm heb ik hem nog meegesleept naar de scholengemeenschap in het dorp maar hij was heel duidelijk in zijn keuze. Aangezien hij goed functioneert binnen het vrije school systeem hadden we er geen probleem mee dat hij deze keuze maakte.

Andere zoon wilde naar het gymnasium. Hier in het dorp heb je geen gymnasium maar in de dichtstbijzijnde grotere stad wel. Daar is een categoriaal gymnasium en een scholengemeenschap met gymnasium. Onze voorkeur als ouders ging uit naar het categoriaal gymnasium. Zoons voorkeur ook. Dus die keuze was ook vrij makkelijk.

Dochter had VWO advies. We zijn wezen kijken op de scholengemeenschap in het dorp, de onderbouw van een andere scholengemeenschap, de vrije school en het gymnasium en nog een andere school. Haar keuze ging uiteindelijk ook uit naar het gymnasium met als belangrijkste reden dat hier broer hier ook zat. Anders was ze denk ik voor de scholengemeenschap in het dorp gegaan.

De scholengemeenschap hier in het dorp is uitstekend dus als ze voor mavo/havo/atheneum waren gegaan was dat mijn eerste keuze geweest. Logistiek goed te bereiken en prima school in alle opzichten. Geen hele bijzondere extras.

Voor gymnasium was mijn eerste keuze het categoriaal gymnasium. Goede school, zeer degelijk, goed onderwijs.

Vrije school heb ik minder mee maar het is een leuke school en zoon bevalt het goed en daar is ook veel voor te zeggen. Hij gaat niet met tegenzin naar school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.