Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-01-2011 om 21:49
De titel zegt het al: mijn vraag is op welke manier de uitslag van de cito eindtoets gecommuniceerd wordt met de ouders. Gaat dat overal op dezelfde manier of verzint iedere school daar eigen manier op?
Achtergrond van de vraag is dat ik begreep dat op de school van oudste de cito eerst door de juf besproken wordt met de leerling en de uitslag vervolgens in een gesloten enveloppe mee naar huis gaat. Zelf vinden we het wat merkwaardig dat kind van die leeftijd eerder de uitslag krijgt dan wij en dat er dan dus in de klas, op het schoolplein door de kinderen (en andere ouders die daar zijn) al over gepraat wordt, terwijl wij als ouders dan nog van niets weten. We willen graag weten of deze gang van zaken 'normaal' is, of dat wij misschien een probleem zien dat in de praktijk wel meevalt. Alvast bedankt!
Groep8moeder
06-01-2011 om 16:48
Rapporten hier
Wat een verschil! Bij ons zijn de rapporten vanaf groep 3 net zoals als op het VO. Bij elke vak cijfers. Echt de gemiddelde score's. Heb je 5x een 10 gehaald voor een dictee of topo dan staat er dus een 10 voor dictee of topo. Ik weet niet hoe het zit als je 5 x een 3 gescoord heb. Ik heb meer van die kinderen met negens en tienen. Daarnaast wordt er met de hand bijgeschreven wat de score is van de diverse Cito's. Met vemelding van de daarbij gescoorde letter.
Als je het rapport van je kind krijgt ga je automatisch kijken van; vorig rapport had hij een 8,5 voor rekenen, nu maar een 8 en omgekeerd. Of nu een B voor begrijpend lezen en vorige keer een A. Ik weet ook wel dat 1 of 2 fout meer opeens een B score is, maar ja je moet toch iets te bespreken hebben bij zo'n 10 min. gesprek.
Hier wordt inderdaad de entreetoets de eindcito. Dit jaar doen ze voor het laatst mee aan de gr. 8 cito. Zie ze de entreetoets straks ook nog wel afschaffen.
06-01-2011 om 17:59
Inderdaad
Er wordt gekeken naar of het kind presteert naar kunnen. Dus het rapport van mijn slimme-maar-luie gymnasiast kan slechter zijn als dat van een ijverige VMBO-er.
06-01-2011 om 18:01
Kinderrapport
Hiermee bedoel ik een rapport dat begrensd is tussen 5,5 - 8,5 en matig-goed (pakweg ongeveer). Altijd enigzins motiverend naar de kinderen, maar niet duidelijk naar de ouders. Die goede voldoende blijkt na 8 jaar toch niet naar havo/vwo te leiden. Door mondelinge toelichting van de citouitslagen krijg je als ouders het passende beeld.
Zoals Astrid beschrijft, de rapporten zoals in het vo..... Daar zitten kinderen van ongeveer hetzelfde niveau bij elkaar. Op het PO onderwijs niet. Kinderen die onder de "norm" presteren horen daarvoor toch geen onvoldoende te krijgen als ze wel naar capaciteit presteren?
Als ik koekepeer goed begrepen heb is het daar wel mogelijk?, maar hoe weet je vanaf het begin van de schoolperiode wat er "in" een kind zit, om het naar capaciteit te kunnen beoordelen.
snuf
06-01-2011 om 18:42
Snuffie
Er zijn twee dingen: rapport en dossier. In het rapport staat de beoordeling naar kunnen, in het dossier staan o.a. de uitslagen van de Cito-volgsysteemtoetsen.
Ze weten dus net zo goed (of beter, want er wordt heel veel geobserveerd en alle kinderen werken volledig individueel) als reguliere scholen wat een kind 'kan'. Het wordt alleen anders gecommuniceerd.
We hebben ook geen 10-minuten-gesprekken, maar gesprekken van 30-45 minuten, waarbij het hele kind (wederom vrijwel alles relatief ) wordt besproken. Oók als het gewoon heel goed gaat.