Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Speurneus

Speurneus

26-03-2009 om 13:26

Hoe kun je snel en ongemerkt iets opnemen [meester scheldt en tiert voor de klas}

Hoe kun je snel en ongemerkt iets opnemen? Met mobieltje is het te ingewikkeld, moet je toch uit je broekzak halen en op het schermpje kijken. Ik zoek een apparaatje dat met 1 druk op de knop gaat opnemen, heel klein is en geen geluid maakt. Een mp-3 speler achtig iets.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Speurneus

Speurneus

27-03-2009 om 12:01

Hebben we al geprobeerd

Ik had eerst een heel verhaal getypt met uitleg, maar realiseerde me dat tot een discussie zou leiden of je het moet doen ipv praktische tips.
Gaat om meester van mijn zoontje die de hele dag scheldend en tierend en op de tafel slaand voor de klas staat. Zoon wil inmiddels niet meer naar school en heeft hierover gesproken met meester, IB'er en directeur. Volgens de meester is de klas nou eenmaal erg lastig en is daar al heel vaak over gesproken met de kinderen. Mijn zoontje is vrij braaf (volgens alle leerkrachten die hij ooit gehad heeft), dus de boosheid is niet specifiek op hem gericht, maar hij kan er niet tegen als de meester opeens een woede-uitbarsting krijgt, met zijn vuist op tafel slaat en keihard roept: "het is hier en teringzooi stelletje hufters" Zelf vind ik dit ook absoluut niet kunnen. "Schelden doen we hier niet" is een van de schoolregels, waarom mag de meester het dan wel. Wat voor gedrag van een aantal kinderen (5 volgens mijn zoon, waarvan 2 met een etiketje, 1 met een problematische scheiding, 1 met een overleden moeder en 1 gewoon slecht luisterend) rechtvaardigt dit optreden van de meester? Ik lees hier in ieder geval niets over in de schoolgids. Overigens stond deze klas tot vorig jaar (nu groep 7) bekend als een van de leukste klassen van de school. Regelmatig schuift de directeur, IB'er of een externe adviseur aan in de klas en dan doet de meester het niet. Maar ik wil zo snel mogelijk van deze man af. Mijn zoon begint zowaar bijna depressief te worden, hij lacht nooit meer, is alleen maar chagerijnig en blaft ons af en heeft die immens treurige blik in zijn ogen. Ben inmiddels op zoek naar externe hulp voor hem in de eerste instantie om hem de leerstof die hij hierdoor niet tot zich heeft genomen in te halen, maar ik sluit niet uit dat als dit nog langer duurt ook psychische hulp nodig is. Bij een vriendje is dit inmiddels al het geval.

Speurneus

Speurneus

27-03-2009 om 13:20

Alex

Had ook al een paar van dit soort dingen gevonden. Er gaat een wereld voor je open als je eens googelt op detective en geluidsopname. Maar die ik had gevonden vond ik vrij prijzig 149 euro. Zal het met echtgenoot overleggen, wat de consequenties zouden zijn als we zoiets doen. Zou de opname ook alleen aan de directeur geven en eventueel aan de MR (waar de meester in zit haha, zit hij mee te praten over normen en waarden en gezonde tussendoortjes) en niet naar buiten brengen of bij andere ouders van de klas.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-03-2009 om 21:30

Niet doen

Naar mijn idee is je plan een erg slecht plan, hoewel ik begrijp hoe verleidelijk het is om de beste man op deze manier tot bedaren te brengen. Het eerlijkst is om samen met je man de meester te confronteren met jullie klacht. Zoiets is moeilijk, ik ben er geen ster in, maar het is een betere oplossing dan in het geniep opnames maken. Daarmee wordt iedere poging om de situatie te verbeteren kansloos. Als hij niet wil luisteren is de directeur er nog en/of de mr.

Prulletje

Prulletje

27-03-2009 om 22:42

Oei!

Inderdaad heel verleidelijk. Maar volgens mij ben je nog strafbaar ook als je niet netjes aangeeft dat je aan het filmen bent. Ouders of andere leerkrachten laten posten, of standaard een onderwijsassistent in de groep, lijkt me een verstandiger idee.

Prulletje

Speurneus

Speurneus

28-03-2009 om 11:06

Bedankt

Ik vind dat ouders laten posten een goed plan. De ouders in onze klas zijn vrij discreet in die zin dat niet echt onderling geroddeld wordt. Nu begint pas te blijken dat er vanaf het begin van het schooljaar al ouders aan het klagen zijn ook bij de directie. Gister uitgebreid een moeder gesproken wiens kind onder behandeling is van een psychotherapeut en die inmiddels zelfmoordneigingen heeft. Zij had het gerucht gehoord dat nog een kind bij een psycholoog loopt en dan is er nog het vriendje van mijn zoon, dat zijn er dus 3. We gaan eens kijken of we kunnen mobiliseren, ik vind dat posten dan niet zo'n gek idee.

Pas maar op

Hier totale anarchie in groep 6 en alle ouders liepen te klagen. Om de boel te mobiliseren heb ik een heel net mailtje gestuurd, met de strekking dat iedereen wel kan klagen, maar dat we beter kunnen kijken of er iets aan te doen is.
Uiteraard is er altijd wel zo'n nsb-er die meteen met zo'n mailtje naar de directeur stapt en toen had ik het gedaan. De andere ouders, die ik zelf had horen mopperen, hadden ineens geen problemen meer met die meester. Anderen mailden mij dat ze mijn zorgen wel deelden, maar dat ze niet bereid waren er iets aan te doen.
Ik zou als ik jou was die mensen op een rustig moment opbellen of aanspreken. Heel veel mensen roepen wel vanalles, maar doen niks als puntje bij paaltje komt.

Speurneus

Speurneus

30-03-2009 om 12:43

Stoepkrijt

Daar ben ik ook erg bang voor en ik denk de meeste ouders ook. Kom er pas nu langzamerhand een beetje achter hoe erg het is. Ouders zijn zeer terughoudend. Zoon ging 6 jaar lang met veel plezier naar school en heft buiten school nog steeds veel plezier met zijn klasgenoten, je wilt hem niet de kans op nog een leuk achtste jaar ontnemen. Bovendien heb ik nog een jongere dochter, dus ik moet toch een beetje op mijn tellen passen. Aan de andere kant wil ik ook niet het risico lopen dat zij hem volgend jaar krijgt. Ik zou liever willen dat iemand het initiatief neemt, die geen jongere kinderen op school heeft.

rosa

rosa

30-03-2009 om 15:25

Video

Het is ook mogelijk video-opnamen te laten maken in de klas (georganiseerd door de directeur uiteraard), om te kijken hoe de interactie klas-leraar anders kan. Positief brengen dus.

rosa

roanne

roanne

01-04-2009 om 21:11

Opnemen

Op onze school zijn ook eens opnamen van een leraar gemaakt (stiekem) en die leerling is bijna van school gestuurd door dit feit.

Maar...ik kan me best indenken dat je bewijs wilt.
Het lijkt me voor je kind toch echt te spannend om dat te doen of zie jij dat anders?

Ik neem weleens interviews/gesprekken op (met toestemming) en gebruik daarvoor de digital voice recorder van olympus. 39 euro en maar 1 druk op de knop.

Met mp3 speler dus!

Hallo Speurneus,
Je noemt het zelf al: met een mp3 speler! Die hebben vaak ook een ingebouwd microfoontje en wel 2 tot 3 uur opnametijd. Gewoon in opnamestand meenemen en in de tas houden lijkt mij, dat lukt het beste.
Of je het moet doen? Je hebt kans dat je kind toch opgewonden/gespannen is er door en er over gaat praten/giebelen met vrienden en als het ter ore komt van de leraar ...
Of het mag? Hmm. Gesprekken opnemen waar je zelf aan deelneemt mag wel (ook zonder mededeling vooraf). Maar de lessen van de leraar opnemen is iets anders volgens mij!

Is het nodig?

Ik denk niet dat je strafbaar bent als je de les opneemt, vooral niet als je die opname alleen maar gebruikt tussen jou en de leerkracht/directie. Het wordt anders als je het op youtube plaatst of aan alle ouders laat horen. Ik denk dat het niet best is voor jouw zoon om als een soort undercover agent te functioneren. Dat moet traumatiserend zijn.
Maar is het wel nodig?
Dit:"Volgens de meester is de klas nou eenmaal erg lastig en is daar al heel vaak over gesproken met de kinderen."
Is geen ontekenning van het gescheld en getier. Het is eerder een bevestiging. Een geluidsopname is dus niet nodig.
Wat gaat de school (directie/leerkracht) doen om het probleem op te lossen? Wat is jouw plan totdat er een oplossing is?
Groet,
Miriam Lavell

Speurneus

Speurneus

03-04-2009 om 16:16

Klopt

De meester heeft het inderdaad niet ontkend. Van de week 10 minuten gesprek gehad en toen zei hij ook dat hij het niet ging ontkennen en dat het wel eens was voorgekomen. De grote vraag is nu hoe vaak komt het voor? Volgens de meester moet hij af en toe wel eens zijn stem verheffen om de boel stil te krijgen, volgens zoon gebeurt het continu. Inmiddels gesprek gehad met duopartner van de meester en ik hoop dat die wat kan betekenen. Ik probeer nu in kaart te krijgen hoe ernstig de situatie is, veel of weinig is nogal subjectief natuurlijk. Ik wil precies weten hoe vaak de meester op een dag uitbarst. Opnemen ga ik inderdaad niet doen, te link en wil ik zoon ook niet aan doen. Ik vraag nu elke dag of de meester nog een woede-uitbarsting heeft gehad en het ging de afgelopen weken erg goed gelukkig. Misschien heeft het de meester toch wakker geschud, dat zoon er zo ongelukkig van wordt. Ik blijf nu voorlopig contact houden met de juf.

Jakiro

Jakiro

04-04-2009 om 21:56

Ziekmelden?

Als de hele klas een probleem heeft met die meester en alle kinderen in een negatieve spiraal terechtkomen is het dan geen idee om de hele klas ziek te melden voor een paar dagen en ook de reden te vermelden (mijn kind wordt ziek van de meester en kan daardoor geen lessen volgen én begrijpen)
Als alle leerlingen in de klas dit doen, begrijpt de directeur wel dat het ernst is.

Jakiro

elsje78

elsje78

05-04-2009 om 13:07

Zelf in onderwijs

Hoi

poe van jouw eerste posting kreeg ik enorm de kriebels, iets opnemen in de klas...vreselijk! Hoe zou jij het vinden als de kinderbescherming stiekum bij jou thuis ging filmen in plaats van je aan te spreken bij klachten?!'

Blij te lezen dat je het niet gaat doen. (andersom is ook al vaak gebeurd, leerlingen die leraren slaan of belagen en dat dan gefilmd werd) Krijg je alleen maar problemen van...
Ik zou een gesprek met de directeur aanvragen en als die je niet serieus neemt eventueel de MR en doorkaarten naar het bestuur als het nodig is. Uiteraard moet er iets gebeuren maar doe het open...

groeten Elske

Speurneus

Speurneus

06-04-2009 om 20:01

Ach

Duik eens in het archief en kijk naar patientendossiers, vroegsignalering en weet ik wat niet allemaal, er wordt heel wat stiekum bekokstoofd door de verschillende instanties. Kijk eens op de site van jeugd en gezin (van Rouvoet), iedereen moet gaan signaleren dat het niet goed gaat met een kind (inclusief de leerkracht) en uiteraard komt dat altijd door de thuissituatie en nooit door de leerkracht. In principe vindt ik stiekum filmen nog wel zo prettig dan dan heb je objectieve informatie ipv allerlei subjectieve interpretaties van deskundigen. Zo vindt mijn zoon dat meester continu boos is, meester vindt het soms, ik wil gewoon aantal keren per dag weten. Overigens had ik dat ook nooit zelf kunnen verzinnen hoor, dat het zoveel impact had. Vorige week hoorde ik van een andere moeder dat haar zoon had aangegeven dat hij geen zin meer had om te leven. Zaterdag liet mijn zoon zich in soortgelijke bewoordingen uit. Hij zei dat hij helemaal geen leuk leven had. Na doorvragen wat er precies niet leuk was bleek het toch echt alleen de school te zijn. We hebben hem toen duidelijk gemaakt dat hij zijn houding moet veranderen. School is school en thuis is thuis, om kwart over 3 gaat de deur dicht en dan is het weer leuk. Hij heeft zijn beide ouders en zijn zusje nog itt sommige andere kinderen die hij kent. Zijn ouders zijn nog bij elkaar en hij kan financieel alles doen. Dus vergeleken bij een sommige anderen die hij kent heeft hij nog steeds een prima leven ondanks dat het op een onderdeel nu even tegen zit. We hebben hem duidelijk gemaakt dat we niet toestaan dat omdat de meester ongelukkig is, dat hij dat ook wordt en zijn ouders en zusje daardoor ook. Het is vervelend dat hij niet zo'n leuk jaar heeft, maar ja wat is 1 jaar nou op misschien wel 80.
Intussentijd probeer ik in gesprek te blijven met de leerkrachten onder het motto met stroop vangt men vliegen. Vrijdag dus een heel prettig gesprek gehad met de duojuf. "Ja ik vind het voor jou ook heel vervelend dat je er nu zo in mee wordt gesleept, dat is toch wel het nadeel van een duobaan." Uiteindelijk hoop ik dat zij een goed gesprek aangaat met haar collega en hij misschien een brainwave krijgt en zich ziek meldt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.