Barbara1
15-03-2026 om 00:09
Hoe lang doorgaan met deze school?
Ik heb 2 kinderen, de oudste zit al op het VO (vmbo/havo) en de jongste in groep 6.
De jongste loopt wat voor op andere leerlingen. De juffen willen haar niet extra uitdagen met plus werk of dergelijke. Dat is niet perse mijn probleem. Wel dat mijn dochter steeds meer weerstand vertoont.
Eerst begon het met thuis klagen dat ze andere leerlingen dom en langzaam vindt. Ik heb gezegd dat ze dat voor zich moet houden, en toen was het klaar.
Inmiddels vindt ze de werkjes zo repetitief dat ze in plaats van een opdracht met meermaals hetzelfde de opdracht dan 1x maakt en een beschrijving geeft van hoe de rest dan ook gedaan moet worden. De juffen klagen daar steeds over tegen mij. Intussen met alle LVS-toetsen haalt dochter steeds de maximale scores.
Ik kan haar natuurlijk op een andere school zetten mits daar plaats is... Maar ik houd er rekening mee dat ik niet 100% zeker kan weten of de school haar dan wel meer uitdaagt. Als ik voor een andere school kies is dat eerder omdat er misschien meer aansluiting is bij klasgenootjes dan bij de lesstof.
Wat zouden jullie doen?
haarklover
15-03-2026 om 17:53
Hoe vaak mag je een kind laten spijbelen voordat er problemen met de leerplicht komen....?
(Okee, misschien niet het beste advies. Maar als ze thuis meer ontdekt (en op school niet achterloopt) lijkt het mij geen probleem haar vaker ziek te melden)
Stresskipje
15-03-2026 om 19:19
Als kind op alle vlakken hoog scoort kun je ook inzetten op groep 8 overslaan. Dat kan/mag als de leerling alle lesstof meetbaar beheerst, of meetbaar echt niet meer vooruit komt.
Je kunt dan Komend schooljaar richten op afronden basisschool en met kind rondkijken welk vervolgonderwijs bij kind past. Er zijn ook vo-scholen met tussenjaar/sterjaar, om te oriënteren.
Bellebelle
15-03-2026 om 20:13
Mijn kind hebben ze vooruit getoetst en op basis daarvan stof ingedikt of laten overslaan. Ondersteuning aan hoofbegaafden hoort bij de basisondersteuning op een lagere school, net als bijvoorbeeld ondersteuning bij dyslexie. Ik zou de school er dus nogmaals vriendelijk op wijzen. Heb je al met de intern begeleider gesproken?
MamaE
15-03-2026 om 20:17
Als een kind aangeeft zich ontzettend te vervelen, vind ik het niet terecht dat een school daar helemaal niks mee doet. Als dat daadwerkelijk het beleid is en leerkrachten onwillig, dan zou ik het inderdaad zoeken in verrijking buiten school, maar ook rondkijken naar eventueel een andere school. Dat hoeft echt niet direct, ik zou dan inzetten op instromen na de zomervakantie. Maar een kind nog dik twee jaar niet happy te laten zijn zonder op enige manier uitgedaagd te worden, vind ik ook niet de oplossing.
Rekenenisleuktaalook
15-03-2026 om 22:07
MamaE schreef op 15-03-2026 om 20:17:
Als een kind aangeeft zich ontzettend te vervelen, vind ik het niet terecht dat een school daar helemaal niks mee doet. Als dat daadwerkelijk het beleid is en leerkrachten onwillig, dan zou ik het inderdaad zoeken in verrijking buiten school, maar ook rondkijken naar eventueel een andere school. Dat hoeft echt niet direct, ik zou dan inzetten op instromen na de zomervakantie. Maar een kind nog dik twee jaar niet happy te laten zijn zonder op enige manier uitgedaagd te worden, vind ik ook niet de oplossing.
Naar welke school je ook gaat, je neemt jezelf mee.
Lees wat Annapollewop om 09:45 al schreef, iets nieuws leren is even leuk maar zodra er doorgezet moet worden lijkt het voor sommige kinderen al snel ook weer saai te worden.
In de klas (4) waar ik één dag per week sta wordt voor een kind nu ook al het werk wat compacter aangeboden en zijn er verrijkingstaken. Dat ging even goed, maar nu het niet lukt met twee vingers is de neus, wordt ook dit weer saai genoemd. Collega is weer bezig iets anders te zoeken. Reguliere toetsen moeten wel gemaakt worden om te controleren of die vaardigheden van deze groep wel behaald blijven worden en daarin zien we dat bijvoorbeeld bij rekenen de antwoorden wel goed zijn, maar de methode niet de meest passende is. 67+15 wordt razendsnel tellend uitgerekend. Dat ga je volgend jaar niet meer redden met 456+148.
MamaE
15-03-2026 om 22:22
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-03-2026 om 22:07:
[..]
Naar welke school je ook gaat, je neemt jezelf mee.
Lees wat Annapollewop om 09:45 al schreef, iets nieuws leren is even leuk maar zodra er doorgezet moet worden lijkt het voor sommige kinderen al snel ook weer saai te worden.
In de klas (4) waar ik één dag per week sta wordt voor een kind nu ook al het werk wat compacter aangeboden en zijn er verrijkingstaken. Dat ging even goed, maar nu het niet lukt met twee vingers is de neus, wordt ook dit weer saai genoemd. Collega is weer bezig iets anders te zoeken. Reguliere toetsen moeten wel gemaakt worden om te controleren of die vaardigheden van deze groep wel behaald blijven worden en daarin zien we dat bijvoorbeeld bij rekenen de antwoorden wel goed zijn, maar de methode niet de meest passende is. 67+15 wordt razendsnel tellend uitgerekend. Dat ga je volgend jaar niet meer redden met 456+148.
Dat is zeker waar en ook iets om aandacht aan te besteden en het verschil te zien tussen saai en even doorzetten.
Maar in wat ik van TS lees, scoort kind op alles de maximale score en wil school niks extra aanbieden maar klagen wel over gebrek aan motivatie bij het kind. Dus ze signaleren wel een probleem maar willen geen deel zijn van een mogelijke oplossing.
duizel
15-03-2026 om 22:33
ik zou gaan praten met de ib-er. Dat wel tegen de leerkracht benoemen. Dat je een gesprek wil met IB. Als deze dat niet regelt zou ik rechtstreeks naar ib gaan. Werkt dat ook niet dan zou ik kenbaar maken dat je een andere school gaat zoeken en dat ook doen.
Je moet in ieder geval gehoord worden en onderbouwing krijgen waarom ze doen zoals ze doen. Waarom laten ze niet compacter en verrijken?
Ik zou trouwens tijdens de eerste stappen ook al oriënteren op andere scholen. Wellicht heb je contacten met andere ouders op andere scholen in je omgeving. Ik zou daar actief naar ervaringen vragen.
tsjor
16-03-2026 om 08:52
Stresskipje schreef op 15-03-2026 om 19:19:
Als kind op alle vlakken hoog scoort kun je ook inzetten op groep 8 overslaan. Dat kan/mag als de leerling alle lesstof meetbaar beheerst, of meetbaar echt niet meer vooruit komt.
Je kunt dan Komend schooljaar richten op afronden basisschool en met kind rondkijken welk vervolgonderwijs bij kind past. Er zijn ook vo-scholen met tussenjaar/sterjaar, om te oriënteren.
Het advies van stresskipje lijkt me ook waardevol. Helaas wordt groep 8 gedomineerd door de eindmusical, dus het is niet het jaar waarin het meeste geleerd wordt. Wellicht kan ze in groep 7 dan meedoen met de toets van groep 8 en op basis daarvan kijken naar een middelbare school.
De gedachte dat je als ouder van een school kunt eisen dat ze voor jouw kind, dus voor elk kind, een passend programma maken is niet reëel en maakt het onderwijs te zwaar, met als gevolg dat er steeds minder leerkrachten komen.
FruitMoeder
16-03-2026 om 10:30
Ik hoop niet dat je dochter haar mening in de klas verkondigd dat iedereen dom en sloom is. Daar wordt ze niet geliefd door. En als ze dat wel heeft gezegd is dat misschien de reden dat ze school zo stom vindt.
JuliaV
16-03-2026 om 10:45
Ik denk dat ik zelf twee dingen tegelijk zou doen. Nog een keer goed met school in gesprek gaan, maar ondertussen ook alvast een beetje rondkijken bij andere scholen.
Als je dochter zich nu al zo verveelt lijkt me nog ruim twee jaar best lang. En dan hoef je ook niet meteen te beslissen om te wisselen, maar dan weet je in ieder geval wat de mogelijkheden zijn. Misschien blijkt uiteindelijk dat het toch op deze school nog beter geregeld kan worden, maar dan heb je in elk geval al eens verder gekeken.
AnnaPollewop
16-03-2026 om 11:08
FruitMoeder schreef op 16-03-2026 om 10:30:
Ik hoop niet dat je dochter haar mening in de klas verkondigd dat iedereen dom en sloom is. Daar wordt ze niet geliefd door. En als ze dat wel heeft gezegd is dat misschien de reden dat ze school zo stom vindt.
Ik vind dat wel een goed punt fruitmoeder. Het lijkt me wel iets om met je kind over in gesprek te gaan, waarom ze dat vindt en of dat ook daarom zo is. Zijn die andere kinderen echt zo dom en sloom? Allemaal? En in alles? En doet het ertoe of iemand goed kan leren, is dat het enige aspect dat iemand leuk maakt om mee om te gaan?
Of wordt zij juist buitengesloten, heeft ze moeite sociaal aan te haken door andere belangstelling of onvermogen en heeft ze besloten dat ze die kinderen gewoon niet leuk vindt? Want buitengesloten worden door "dommen en slomen" voelt toch minder erg. Maar het blijft sneu.
Het kan een prima leerpuntje zijn om te leren omgaan met mensen die anders denken dan jij en evengoed heel waardevolle en leuke mensen kunnen zijn, maar dan moet je ze niet bij voorbaat afschrijven als dom en sloom natuurlijk. Leren om de intrinsieke waarde van iedereen te zien en hoe je elkaar aan kan vullen en samen tot iets leuks komen is wel iets dat de school ook zou kunnen doen, maar als ouder heb je daar ook een taak liggen.
FruitMoeder
16-03-2026 om 11:18
AnnaPollewop schreef op 16-03-2026 om 11:08:
[..]
Ik vind dat wel een goed punt fruitmoeder. Het lijkt me wel iets om met je kind over in gesprek te gaan, waarom ze dat vindt en of dat ook daarom zo is. Zijn die andere kinderen echt zo dom en sloom? Allemaal? En in alles? En doet het ertoe of iemand goed kan leren, is dat het enige aspect dat iemand leuk maakt om mee om te gaan?
Er zit ook een HBer in mijn dochters klas en die is zo neerbuigend. Zegt heel vaak dan semi-verbaasd ''Kan jij dit niet/weet je dat niet? Dat weet zelfs een kleuter.'' Dat heeft trouwens minder met hoogbegaafd te maken en meer met zijn ouders die ook zo doen.
Stresskipje
16-03-2026 om 12:32
FruitMoeder schreef op 16-03-2026 om 11:18:
[..]
Er zit ook een HBer in mijn dochters klas en die is zo neerbuigend. Zegt heel vaak dan semi-verbaasd ''Kan jij dit niet/weet je dat niet? Dat weet zelfs een kleuter.'' Dat heeft trouwens minder met hoogbegaafd te maken en meer met zijn ouders die ook zo doen.
Ja, dat herken ik ook. Maar dan wel in de lijn van hb. Bij ons op school zit ook zo'n kind. Thuis doet kind dat ook, en heeft daar de bijnaam burgemeester.
Mn neefje doet het ook. Die ergert zich snel aan een ander en zegt dan: ben je dom ofzo?
Daar is zeker een gesprek/ondersteuning bij op zn plaats. Neemt niet weg dat zulke kinderen gebaat zijn bij een beter aansluitende leeromgeving en dito klasgenoten.
FruitMoeder
16-03-2026 om 13:00
Stresskipje schreef op 16-03-2026 om 12:32:
[..]
Ja, dat herken ik ook. Maar dan wel in de lijn van hb. Bij ons op school zit ook zo'n kind. Thuis doet kind dat ook, en heeft daar de bijnaam burgemeester.
Ik denk dat die ouders dat gedrag schattig vinden, en dan moedigen ze hem aan. Maar voor andere kinderen (en volwassenen) komt het ontzettend onbeschoft over.
MamaE
16-03-2026 om 13:01
Neerbuigend doen en anderen dom noemen zou ik ook zeker een gesprek over aangaan. Dat is niet netjes en ook als je hoogbegaafd bent, ben je in sommige dingen heel goed en in andere dingen totaal niet. Iedereen is anders en heeft andere kwaliteiten. De een kan heel goed rekenen, de ander blinkt uit in sport of timmert met gemak de mooiste dingen in elkaar of repareert alles.
Zoals mijn familie altijd tegen mij zegt; jij bent niet de maat der dingen.