Guinevere
21-12-2008 om 14:46
Hoe lang letters spiegelen?
Hoe lang duurt het normaal gesproken bij een kind voordat hij stopt met letters in spiegelbeeld schrijven?
Zoon is nu 6,5 jaar oud en zit in groep 3. De helft van de tijd gaan de m, n, s en z nog in spiegelbeeld. b en d kosten ook nog veel moeite. Zeker als er niet ergens een voorbeeldje staat van die letters.
Ik weet dat het op zich normaal is, maar er komt dyslexie voor in de familie (papa) dus ik wil even extra alert zijn op mogelijke signalen.

Ellen
21-12-2008 om 16:13
Spiegelen
volgens mij mag het ook nog in groep 4 voorkomen, er moet wel ontwikkeling zijn.althans dat is wat de rt mij zei over mijn zoontje.
Mijn zoontje is erg dyslectisch en doet het nu nog, 8,5 jaar. tav dyslexie zou ik ook op de andere signalen (automatisren enz) letten, maar die ken je vast wel.
groetjes, Ellen

Guinevere
21-12-2008 om 16:41
Automatiseren
Bedankt, Ellen! Hmmm, dat automatiseren gaat ook nogal moeizaam. De klinkercombinatie die ik de ene dag 20 keer heb voorgedaan, is ie de volgende dag alweer vergeten. Hij raadt er maar wat naar...als hij moe is raadt hij trouwens naar alle woorden. Als hij fit is, dan gaat hij spellen en komt er dan wel aardig uit. Behalve bij die klinkercombi's dan....

Zus
21-12-2008 om 17:47
7 jaar
Hoi,
Mijn oudste dochter wordt in maart 8 en die spiegelt ook nog de d, b en nog cijfers. Ze heeft een hulpbalkje met die cijfers en letters op haar bankje. Juf vindt het vooralsnog geen probleem, het is erger geweest
Jongste is eergisteren 6 geworden en van haar vindt de juf het wel een probleem. Zij vroeg ook of er dyslexie in de familie voorkomt (is niet zo), maar ze heeft ook verder geen kenmerken (bibberig schrijven, letters niet kunnen herkennen snel genoeg). Ik moet nu met haar in de vakantie gaan oefenen zodat het spiegelen minder erg wordt. Ze kijkt nog te vaak op de woorden die in de klas hangen en dat zou nu toch echt niet meer moeten. Nou ja, gaan we dus braaf doen! Wellicht kun je dat ook spelenderwijs met je zoontje doen? Juf had ook nog een goeie tip: in vogelzand de letters met een vinger laten schrijven, zodat ze ook de richting voelen. Schijnt te helpen.
Succes, hopelijk is het geen dyslexie en zowel, dan ben je er in ieder geval snel genoeg achter!

Annet
21-12-2008 om 18:00
Met schrijven wel, met lezen gaat het goed
Zoon van 6 (groep 3) schrijft geregeld nog letters en cijfers in spiegelbeeld.
Hij leest echter uitstekend (avi 4). Met het opnoemen van alleen letters gaat het ook goed.
Bij hem zit het dus alleen in het schrijfproces.

Jvo
22-12-2008 om 15:00
Mijn jongste
Mijn jongste heeft letters gespiegeld tot hij over ging op lopend schrift (na 'n paar maanden groep 3). Hij loopt met nagenoeg alles flink voor, ook geen problemen met taal of lezen (bijna AVI-uit).
Ik weet niet tot hoe lang ze mogen omdraaien, maar bij hem heeft de juf zich er nooit zorgen om gemaakt (en wij dus ook niet).
Jvo

Guinevere
23-12-2008 om 22:44
Niet ernstig denk ik
Hmm, als ik jullie reacties zo lees en het draadje hieronder van J@ost, dan valt het denk ik best mee bij mijn zoontje. Zo heftig met omdraaien en klankverwarren is het bij hem gelukkig ook weer niet. Vanavond ging het zelfs redelijk met lezen. SChrijven blijft hij deels gespiegeld doen, zelfs hele woorden. Dat kwartje moet zeker nog vallen.... Ik blijf er wel bovenop zitten.
Bedankt voor de reacties!