Wis en Man
12-10-2011 om 21:40
Hoe leer je je kind leren?
Het loopt hier helemaal mis met puberella op school. Ze zit in 3VWO en haalt de ene na de andere onvoldoende (uitgezonderd wis- en natuurkunde). Toch steekt ze uren tijd in haar schoolwerk. Zeker meer als de vorige jaren. In de brugklas deed ze ongeveer een half uur per dag huiswerk en haalde ze goede cijfers, in de tweede was ze ongeveer een uur per dag bezig voor voldoendes. Nu is ze soms wel 3 of 4 uur bezig per dag met als resultaat een hoop vieren en vijven.
Na een heel emotioneel gesprek en aantal keer samen met ons huiswerk maken/leren is ons inmiddels duidelijk dat onze dochter geen idee heeft hoe ze moet leren voor een toets. Ze leest gewoon steeds opnieuw haar boek en uittreksels en aantekeningen, als ze die al maakt.
Hoe leren we haar een betere studiemethode aan, en vooral ook: Wat is een betere methode? Want eerlijk is eerlijk.. we kunnen het zelf ook niet goed, ook nooit geleerd op school. Dus kunnen we haar dat aanleren? Of kunnen we beter hulp zoeken? En waar/wat voor hulp dan?
Wis en Man

angel3
12-10-2011 om 21:50
Boek
Koop het boek breinlink (je kind helpen leren) en lees het samen. Perfect boek om hier inzicht in te krijgen succes

Kobalt
12-10-2011 om 21:59
Huiswerkles
Misschien is het een goed idee om haar naar huiswerkles te laten gaan. Dat is hier wel heel duur, maar de resultaten zijn er ook naar. Daar krijgen de kinderen leerstrategieen aan gereikt

dc
13-10-2011 om 10:39
Stap 1
Probeer uit te vinden wat voor soort geheugen ze heeft. Als ze auditief is ingesteld, dan heeft al dat lezen geen enkel nut, maar zal ze het bijvoorbeeld moeten zingen om te onthouden.
Als je dit hebt uitgevonden, kunnen we misschien met wat gerichtere tips komen?

Marjlolein
13-10-2011 om 15:06
Wat kun je vertellen over...?
Tip van de biologie leraar hier. Niet alleen overhoren (vragen laten beantwoorden) maar vooral ook: Vertel eens in je eigen woorden hoe bijv. een boon ...... Vooral voor Zaakvakken een goede methode om de stof wat actiever op te nemen.

Wis en Man
14-10-2011 om 08:27
Reactie
Bedankt voor het meedenken!
Helaas is er geen huiswerkinstituut in de buurt. Ik ken wel mensen die bijles geven, maar die doen juist die vakken waar ze geen problemen mee heeft.
Het zijn vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, kunst en economie waar ze het meeste moeite mee heeft. Ze vindt het ook geen leuke vakken. Op de basisschoollas ze de tekst een paar keer door en kon ze die daarna bijna letterlijk herhalen. Dat werkt niet meer, nu er meer dan 40 pagina's per vak/per toets worden gevraagd.
Wat voor geheugen ze heeft weet ik niet. Ik geloof niet dat ze een specifiek auditief geheugen heeft.
De vragen maken/vertel er eens over methode hebben we al gebruikt, maar niet met goed resultaat. Als we dat thuis oefenen weet ze het prima, maar op de toets haalt ze weer een 4. Maar mogelijk doen we iets verkeerd?
Meer tips blijven welkom!
Wis en Man

Wiske71
14-10-2011 om 08:28
Angel3 - breinlink boek
Kun je meer over dat boek vertellen?
Groeten,
Wis en Man

Anneque
14-10-2011 om 09:10
Breinlink
Dat ziet er heel interessant en bruikbaar uit, Angel3. Gebruik je het ook voor kinderen op de basisschool? (ik meen me tenminste te herinneren dat jij ook nog geen kinderen op het VO hebt, toch?).

dc
14-10-2011 om 11:32
Uitreksels
Voor data (geschiedenis) plakte ik altijd een briefje met de belangrijkste op de wc. Elke keer even kijken, en zo bleef het hangen.
Verder lijkt het me dat ze uitreksels moet maken. Doet ze dat al? Dan op het einde enkel die uitreksels leren. Ik onthou het beste door dingen op te schrijven, soms wel 20 keer.

Mamvantwee
14-10-2011 om 19:12
Mind maps
Ik studeer weer en moet ook bergen tekst leren. Nu maak ik mind maps van de stof: en dat werkt heel goed. Misschien een idee?
Groet, Mamvantwee

angel3
15-10-2011 om 21:27
Breinlink
Nee ik heb geen kids op VO. Maar zus heeft deze opleiding gedaan en heeft het boek kado gedaan. Ik heb het diagonaal gelezen. Er staat uitgebreid beschreven hoe het brein werkt. De theorie. Heel boeiend. En daarbij dus praktische tips. Zoals zorg dat studeer omstandigheden dezelfde zijn als de examen omstandigheden. Het heeft veel te maken met conditionering en associatie . Het gaat over hoe het werkt met leren, dus begrip over proces. Actief met stof bezig zijn ipv stampen. De zin van Ezelsbruggen en rijmpjes. Over beter 10 keer 1 min leren dan 1 keer 10 min. Dus herhaling. Het nut van pauzeren en even frisse lucht happen. Of bewegen. Mindmap komt aan bod. Ook gaat het over stress, nieuwsgierigheid, etc. Gebruik van je zintuigen om te leren (tekening erbij maken bijv ). Dat soort dingen.... Echt wel hele bruikbare tips. Ik denk ook voor basisschool, alleen komt daar het echte studeren minder aan orde, maar bijv met topo leren ook bruikbaar.
Groet .