Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
karolah

karolah

29-09-2009 om 16:43

Hoe leer je leren: brugklasser

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

01-10-2009 om 19:31

Boekentips

Twee boeken die mijn kinderen in de onderbouw VO geweldig vonden:
Zo is leren leuk van Endres en
Leer als een speer van Brandhof
Alleen het feit al dat er mensen zijn die boeken schrijven over leren, vonden ze een eye-opener
Ik heb hier overigens echte slimme planners, zoon (4e) neemt nu zelfs boeken mee van vakken die hij die dag niet heeft zodat hij in de tussenuren huiswerk kan maken. Is-tie klaar als-tie thuis is.
Huis-werk is net huis-houden: bijhouden, bijhouden, bijhouden.

Tirza

Rosalinde

Rosalinde

02-10-2009 om 13:23

Hier

Ik heb niet alles gelezen,maar hier hoe wij het doen.
Zoon haalde op de lagere school hoge cijfers zonder leren.Dit dacht hij voort te kunnen zetten.Wij hebben hem tot het eerste rapport laten gaan.Daarna in gegrepen,zoon zag ook dat het nodig was,want haalt wel graag goede cijfers.We overhoren inderdaad,maar maken ook samen met hem een planning.Nu zit hij in 2 vwo,en is het weer moeilijker,veel leerwerk,laat opgekregen.We hakken dat in stukken om het overzicht te bewaren.
Deze hulp heeft hij echt nodig,we hopen dat hij zo leert leren en stukje voor stukje dingen zelf leert plannen.

karolah

karolah

02-10-2009 om 14:46

Gelukkig

Ik geloof dat het kwartje bij dochter gevallen is: ze heeft een 7,5 gehaald voor een proefwerk en een 10! voor een overhoring. Ze gaf zelf aan dat ze toch wel wat meer en beter moest leren. We gaan met overhoren in ieder geval door tot de herfstvakantie, daarna zien we wel!

Monique D*

Monique D*

03-10-2009 om 00:49

Vraagje over uitspraak woordjes vocatude

"In dit programma kun je ook de uitspraak leren. Daarvoor moeten de woordjes wel ingesproken worden. Voor Engels doet dochter dit zelf, voor Frans doe ik het. Frans gaat nog niet vanzelf goed bij haar. Het inspreken werkt heel simpel."
Je moet dan wel heel zeker weten hoe je het Franse of Engelse woord uitspreekt. Stel dat je het verkeerd uitspreekt, dan leer je de uitspraak verkeerd..
Ook hier was tijdens de brugklas bij mijn zoon aansporing nodig. Zoon dacht ook dat hij het ook kon door het even door te kijken. Bij het overhoren hem laten zien dat dat niet zo is. De tekst even doorlezen of de woordjes bekijken is niet hetzelfde als leren. En dat doe je door te herhalen, herhalen en nog eens te herhalen. En samenvattingen te maken van lappen teksten zoals geschiedenis en aardrijkskunde. Je moet er voor zitten en dat vond zoon niet altijd leuk. Ik moest hem toen enorm aansporen. Ook was hij heel erg chaotisch (abonnement, huissleutels en vergeet zelfs zijn tas bij vertrek naar school). Gaandeweg is dat verbeterd. Hij heeft zelf structuur gevonden bij het leren/maken van zijn huiswerk en studeert vaak samen met zijn vriend. Werkstukken maken, bespreken en oefenen van wis- en natuurkunde doen ze samen, daar hebben ze mij niet meer zo nodig als vroeger. Gelukkig maar, want ik ben helemaal geen kei in wiskunde en hij wel! En samen studeren vinden ze ook leuk. Maar als hij zijn huiswerk gedaan heeft dan gaat hij zich ontladen tijdens het sporten en playstation (en hij heeft inmiddels ook de Frisfeesten ontdekt). Dat gebeurt uiteraard alleen als hij zijn schoolwerk gedaan heeft, dat is hier de regel. Het is moeilijk om een goede planning te maken voor het schoolwerk. Daarnaast moet er ook evenwicht zijn tussen het studeren en ontspanning. En dat is moeilijk, maar we zijn erin geslaagd.
Het lijkt wel alsof je een nieuwe gewoonte die je moet aanleren als je naar de middelbare school gaat. Of je moet de gewoonte die je hebt aangewend op de lagere school doorbreken op de middelbare school. En dat gaat niet altijd van slag of stoot. Daarom is de overgang van de BO naar het VO zo moeilijk.

Annet

Annet

03-10-2009 om 14:02

Klopt monique

Het is wel zo handig als de uitspraak die je opneemt klopt. Maar het oefenen inclusief uitspraak (al is die niet voor 100% goed) lijkt me altijd beter dan als brugklasser zelf maar verzinnen hoe een woord moet klinken. Want daar komen de vreemdste woorden uit.
De kleine foutjes in de uitspraak door het opnemen, nemen we dus voor lief.

Tihama

Tihama

03-10-2009 om 14:47

Frans

Mijn zoon heeft voor Frans de methode Carteorange. Daar hoort een goede website bij waar alles ook uitgesproken wordt.
Het lijkt me heel slecht als je zelf moet gaan verzinnen hoe de uitspraak is.

Hij heeft trouwens zijn eerste onvoldoende binnen (net als de hele klas) voor de luistertoets Frans. Zijn reactie: de juf gaf ons amper de tijd om te luisteren.

Mijn antwoord:'Ah, en nu heb je zeker besloten dat ze het kan bekijken en dat je mooi geen klap meer uitvoert, dat is net goed voor haar?'
Hij verrast: "Ja, hoe weet jij dat?"
Grinnik. Gisteren heb ik samen met hem de nieuwe woordenlijst geoefend op de website. Ze moeten dan het juiste antwoord snel typen. Dat is nog even oefenen met al die speciale tekens. Maar het is een stuk beter dan wij destijds hadden. Ik versta dan ook erg slecht frans

Tihama

Ontaarde moeder

Voel me bijna een ontaarde moeder als ik al deze berichten lees over helpen met huiswerk.
Op school en zeker in de brugklas krijgen ze studie les, waarbij de kinderen geleerd wordt hoe ze moeten studeren.
Ik bemoei me helemaal niet met huiswerk, heb van de 3 nu 2 zoons op het vwo(5) en vmbo-t(3).
Natuurlijk wil ik ze helpen als ze erom vragen maar vooral met de middelste krijg ik gelijk moeilijkheden omdat hij zo eigenwijs is, prima, dan doet hij het toch op zijn eigen manier, ik ga daar geen strijd van maken.En het grappige is dat hij het altijd redt met de hakken over de sloot maar toch....
Maar ik kan me van mezelf ook niet herinneren dat mijn moeder wist welk huiswerk ik had, laat staan dat ze een planning voor me maakte.
Als ze hier roepen ik heb geen huiswerk, prima, als de rapporten maar goed zijn. De oudste is al helemaal zelfstandig en ik vind dat ook belangrijk.Hij wil naar de universiteit dus dan moet hij het ook alleen doen.
Maar begrijp goed dat de hoeveelheid hulp die je bied per kind verschillend is.

Bastet

Bastet

04-10-2009 om 08:36

Trouwens......(ot)

Vertel ik jullie net over mijn uberpuber,die halverwege de overhoring bedenkt dat ie het proefwerk al heeft gehad.....heeft ie toch mooi een 7,7 gehaald!
Bastet

karolah

karolah

04-10-2009 om 11:04

Pfffffffffff

Dacht ik dat het kwartje gevallen was bij dochter, hebben we net weer een aanvaring gehad. Ze heeft deze week flink wat proefweken en overhoringen, waaronder morgen 1 proefwerk en een overhoring. Roept ze net: "Ik ga naar kimmie, ik ben om 5 uur terug." Ik: "Ho, ho, 2 uur bedoel je." waarop weer een ruzie volgde dat ik veel te streng was en dat ze die 2 wel eventjes in een half uur kon leren. Ik haar weer uitleggen dat ik heel goed snap dat ze denkt dat ze nog steeds kan werken zoals ze op de basisschool deed maar dat dat nu anders is en dat ze te snel denkt dat ze het kent en dat als ze nu laat zien dat ze alles kent ik haar na de herfstvakantie wat meer met rust laat. Zegt ze: "Ja maar, ik ken het steeds." Ik: "Maar je had een 5 voor woorden leren, dan ken je het dus niet." "Jawel, ik haalde alleen een paar door elkaar en ik was er een paar vergeten.""Dan ken je het dus niet." En zo ging het door. Ze is nu naar haar vriendin toe, is om 2 uur terug, weet dat er wat zwaait als ze er niet is op die tijd maar pfff, wat lastig en energieslurpend zo'n puberende brugklasser.

Karolah....

ik zou zeggen...eerst de toetsen leren, en daarna naar vriendin.

Ben ik nou nog strenger??

Ingrid

amk

amk

04-10-2009 om 20:15

Ingridt

nu is mijn dochter nog lang geen brugklasser, ze zit net 2 weken op de basisschool haha, maar ik dacht ook eerst leren en dan zien we wel weer verder.

karolah

karolah

05-10-2009 om 09:16

Juist te vroeg

Mijn preek was blijkbaar toch aangekomen want ze was zelfs een kwartier (!) te vroeg thuis en met opgeruimd gemoed. We hebben nog even gepraat en begrip getoond voor elkaars standpunten (bijna de ideale situatie ) en toen is ze vrolijk aan het werk gegaan zonder onderbrekingen. Ik heb haar overhoord en beide vakken kende ze meer dan gemiddeld. Alsof ze haar boze bui bij vriendin heeft achtergelaten en haar studiebui mee terug had genomen.
Maar, dat ben ik helemaal met jullie eens, volgende keer pak ik het anders aan en wordt er eerst gestudeerd.

Bastet

Bastet

05-10-2009 om 11:44

Karolah

En de kans is groot dat ze dan zegt: Maar vorige keer was ik op tijd thuis en heb ik daarna goed en genoeg geleerd!
Bastet

karolah

karolah

05-10-2009 om 11:50

Bastet

Precies, dat klopt, zo is ze wel )

Stoetel

Stoetel

11-10-2009 om 22:21

Grinnik

Ik lees veel herkenbaars . Het wordt lastiger als je een puberella hebt die maar erg weinig vertelt thuis en die er ook beslist geen prijs op stelt als je haar agenda wilt zien of plannen hebt om haar ongevraagd te overhoren. Prima, dan doe je het zelf, en horen wij het als je hulp wilt! Ik had er vroeger ook een gigantische hekel aan als mijn vader per se wilde kijken wat ik aan het doen was, of mijn agenda pakte. Kan ik zelf wel! En praten over bv. de geschiedenisles had ik ook helemáál geen zin in. Gaweglamemetrust! Dus ik herkende dat wel.
Ze is de eerste weken in de brugklas intensief begeleid, met studielessen, begeleiding bij het huiswerk noteren in de agenda (op grote A4-vellen, ze mochten tot de herfstvakantie niet hun eigen agenda gebruiken maar deden dat klassikaal) etc.
Af en toe kwam ze voor het overhoren van woordjes (vooral Latijn en Frans) en verder heeft ze eigenlijk nooit veel hulp gevraagd.
In het begin was dat stampwerk wel iets waar ze erg aan moest wennen, want op de basisschool heeft ze naast wat topo in groep 8 nooit echt dingen uit haar hoofd hoeven leren. Bij nummer 2, die nu in groep 5 zit, beginnen ze daar nu al zachtjesaan mee en ik vind het niet verkeerd eigenlijk...
Ze zit inmiddels in 4 Gym en het gaat goed

Dag,
Stoetel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.