Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fine

Fine

17-06-2009 om 11:38

Hoe moet een kind dat gepest wordt zich gedragen

Ik las het draadje hierboven over pesten en fijn inderdaad als het jouw kind niet betreft. Mijn kind wordt gepest, al 3 jaar lang. Het begon met het omstoten van een werkje, mijn dochter zei er niets van en zo groeide het uit dat compleet pesten. Meerdere malen hebben we dit met de juf besproken, zei lostte het probleem klassikaal op. Alle kinderen vertelden braaf dat ze op zouden letten en als er iets zou gebeuren zouden ze het melden. Niet dus. Het is pestgedrag van meisjes en het gebeurt op een sneaky manier dus niet opvallend. Ook hebben we met de ouders van de pestkop (de hoofdpestkop, de rest zijn meelopers) gesproken, zij hebben met hun dochter gesproken maar hun kind doet zoiets niet. Mijn dochter heeft savonds huilbuien, slaapt verder slecht en wil niet meer overblijven omdat dan het toezicht helemaal weg is. Ze loopt nu alleen op het schoolplein, de paar vriendinnetjes die ze had zeggen haar nu nog alleen gedag als we ze buiten school tegenkomen. Mijn dochter zit op judo, heeft twee maal een sovatraining gehad en we praten met een kinderpsycholoog. Maar heeft iemand tips hoe ze zich op school moet gedragen. Een andere school hebben we helaas niet in de buurt anders was het een stuk makkelijker. Dit is zo zielig, ik zie mijn dochter steeds onzekerder, banger, depressiever worden en de pestgroep met aanhang wordt steeds groter. Helaas heeft de pestkop ook nog 2 grotere broers op het plein rondlopen die hun zusje nog even kunnen helpen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

17-06-2009 om 11:46

Je bedoelt

: hoe moet je dochter zich gedragen om niet meer gepest te worden? Moeilijk hoor. Zelfverzekerd worden of meedoen met de mode is natuurlijk onzin. Is een school wat verder weg helemaal geen optie? En wat doet de school aan dit pesten?

mirreke

mirreke

17-06-2009 om 12:30

Terug naar school!

Dit is dus blijkbaar niet afdoende opgelost. Ik denk ook niet dat het klassikaal oplossen afdoende is. Ik denk echt dat de grootste pesters persoonlijk moeten worden benaderd door de juf/directie. Het moet gewoon afgelopen zijn!

Gepeste

Gepeste

17-06-2009 om 12:55

Niet

Waarschijnlijk niet het antwoord dat je wilt horen en al helemaal niet politiek correct, maar helaas ik weet alles van gepest worden. Het probleem ligt toch echt bij de pesters, zij moeten wat aan hun gedrag doen. Het maakt nu niet meer uit wat je dochter doet, zij is gebombardeerd tot pispaaltje, dus alles wat zij doet is fout. Stel dat je dochter op een ochtend een gele trui draagt en ze wordt uitgelachen, grote kans dat als een van de andere kinderen hem had gedragen de pesters hem prachtig had gevonden. Het ligt dus niet aan het gedrag, kleding, uitspraken etc van je dochter. Misschien heeft ze in het begin "fout" gereageerd, maar het is nu al zover dat daar niets meer aan te veranderen is. Het enige dat nu helpt is keihard terug pesten en de plek van de pester innemen en haar buitensluiten. Weet niet hoe je financieel of qua connecties zit, maar een stukje omkoping doet wonderen. Nodig alle meisjes behalve de hoofdpester uit om iets supercools te gaan doen (iets duurs of iets met een BN'er). Tijdens de activiteit natuurlijk lekker gaan stoken tegen de pester en de meelopers zover krijgen dat ze zich tegen de pester gaan keren (maar wel zodat ze denken dat het hun idee is, gewoon lekker het roddelvuurtje opstoken). Dit zal wonderlijk makkelijk gaan op dat moment dat ze het gevoel hebben beter te worden van de omgang met je dochter. Als je deze mogelijkheid niet hebt zal je dochter van zich af moeten slaan (letterlijk), zorg maar dat de pester bang voor haar is. En anders zal het toch echt de andere school moeten worden vrees ik.
Sterkte

Naar school gaan

en net zo duidelijk als dat je hier hebt gedaan het probleem voorleggen. Géén genoegen nemen met een klassikaal gesprek en (blijkbaar loze) beloftes van de pestkoppen. Structurele aanpak van de juf/meester eisen en terugkoppeling naar jou toe over wat ze hebben gedaan/besproken en hoe het volgens de school gaat op dat moment. Dan heb je gelijk weer een gelegenheid om (genoteerde) voorvallen te bespreken. DAt je kind niet over kan/wilt blijven ivm gebrek aan toezicht is natuurlijk te zot voor woorden. Ze hebben toch wel overblijfkrachten en/of pleinwachten. (de pleinwachten zijn op onze school meestal ook doof en blind tegelijkertijd, maar goed ze zijn er wel)
Persoonlijk heb ik een kind wel eens aangesproken op zijn pest gedrag (naar mijn oudste toe) als de actie van de juf niets opleverde. Wel heb ik dat diezelfde middag besproken met de moeder van het kind om scheve verhalen te voorkomen. Na de zomer gaat onze zoon nu naar het vo samen met diezelfde jongen, ze kunnen het goed met elkaar vinden. Die jongen is alleen veel assertiever dan mijn zoon en het kwam soms niet in zijn hoofd op dat hij een ander (mijn introverte zoon bijv.) daar pijn mee kon doen.
Wel een heel lastig probleem maar steun vooral je dochter in de wetenschap dat het níét aan haar ligt en dat zíj niet hoeft te veranderen maar de pesters!!! Al zou ze zich sociaal onhandig gedragen, al hád ze rare kleding aan, dan nog is dat geen reden (goedkeuring) om gepest te worden. Acceptatie daar valt of staat heel veel mee. Kindjes proberen te "kopen" en daarbij op voorhand een ander weer bewust buitensluiten zou niet snel mijn methode zijn, maar een keertje met wat meiden zomaar thuis pannenkoeken eten lijkt me nog wel wat om het ijs te breken.

Fine

Fine

17-06-2009 om 15:52

Ik heb het zelf erger gemaakt

Vanochtend was het drama omdat dochterlief niet naar school wilde, daarna deze posting geplaatst omdat het me zo hoog zit. Toen ik mijn dochter ophaalde zei mijn dochter dat de juf had gezegd dat ze het goed moest maken. Ze had mijn dochter de hand moeten geven maar later zei ze dat ze er eerst in gespuugd had. Ik werd woedend en stapte op dat kind af en zei dat ze nu moest kappen. Kind gaat huilen en krijgt iedereen om haar heen. Kinderen en moeders die haar gaan troosten! Verkeerde timing van mij maar het zat me hoog. Ik heb ze vanmiddag nog geprobeerd te bellen maar dat lukt nog even niet. Morgen ga ik weer naar de juf. Juf heeft nooit wat gezien omdat ze dan ook niet pesten. Pesten gebeurt met blikken geven of weinig woorden. Te weinig dus om elke keer te melden.

Bedankt voor de tips vooral een dagboekje bijhouden, heb ik niet eerder aan gedacht. Ook dat ik niet moet vergeten dat ook al HAD ze die rare gele trui aan en ook al keek ze raar uit de ogen dat dat nog geen reden is om te pesten.

Jullie hebben allemaal...

Hoi,

Jullie hebben allemaal deels gelijk.

Het is inderdaad vreselijk als je kind gepest wordt. Het raakt je zelf bijna net zo hard als je kind. Vooral omdat je je zelf vragen gaat stellen zoals: als ze/hij nu eens zus en zo...

Het is zeker zo dat de situatie zeer duidelijk aan de school moet worden uitgelegd, en dat de school ook er echt iets mee moet doen. Maar dan in verhaal vorm of rollenspel of zo. Zo dat ook duidelijk wordt, wat pesten voor een gevolgen heeft, en dat de hele klas het ook "echt" ervaart.

Maar niet zo, dat het in de klas verteld wordt dat Jantje zeer verdrietig is dat hij gepest wordt en ze dat niet meer mogen doen.En hoe ze zich dan moeten beteren ect.

Wat denk je dat er gebeurd na zo'n gesprek onder de kinderen? BV: het ene kind zegt tegen de andere, ik ga toch lekker door, maar ik pak het dan anders aan ect. Lachen man, Jantje huilt nu zels al in de klas....

Het resultaat is vaak, dat het pesten geniepiger en gemener gaat worden, omdat men weet dat er op hun gelet wordt. En het gaat dan ook vaker ook nog buiten schooltijd door.

Dit geldt ook met ouders aanspreken. De kinderen gaan onderling bespreken of de moeder van Jantje ook bij hun moeder is geweest. Dit wordt vaak als hilarisch/stoer ervaren door kinderen, vaak ondanks dat ze ze op hun donder hebben gekregen thuis. Maar als ouder van het gepeste kind wel een logisch iets dat je de ouders van de pesters aanspreekt.

Wat gepestte schrijft, is helaas vaak maar al te waar. De hoofdpester, moet bang worden voor de gepeste. Dan stopt het in 99 gevallen resoluut.

Ik heb het bovenstaande helaas meegemaakt, met een kind dat hier in de staat woont. Echt triest om te zien gebeuren, ook al is het niet mijn kind.

Maar het hield wel op, toen hij de pester met een paar rake meppen bang maakte.

Niet de meest mooie wijze, maar helaas in dit geval de beste. Het positieve hiervan was wel, dat de gepeste wel weer wat zelfvertrouwen had opgedaan.

Hopelijk heb ik niet iemand de moed ontnomen. Maar ik wilde jullie even laten weten, hoe het bij dat jongetje is verlopen.

Fine

Hoi Fine,

Ik denk dat onze berichtjes zich gekruist hebben.

Ik lees nu dat het al gebeurd was waar ik bang voor was.

Leg inderdaad je reactie aan de lerares/moeder uit.

Ik kan je helaas niet helpen, maar wens je veel wijsheid en sterkte toe.

Groetjes

Snoeppie

Effe anoniem

Effe anoniem

17-06-2009 om 16:43

Een draai om d'r oren

Hoi Fine,
Wat rot voor je dochter dat ze wordt gepest. Ik vind dat altijd zo unfair en misselijk. Ik weet niet of ik je nu een goede raad geef, maar goed, kijk maar wat je er mee doet.

Vroeger werd ik ook een tijdje geplaagd/gepest door een meisje met een groepje meelopers. Ik was ook een schuchter kind, lief en zachtaardig. Toen ik een keer huilend van school kwam (doordat ik weer eens was gepest) werd mijn moeder zo boos dat ze op me inpraatte en me terugstuurde het schoolplein op met de boodschap die meid een flinke klap te verkopen. En dat deed ik, want mijn moeder voorspelde dat daarmee het pesten zou stoppen. Ik stormde het schoolplein op, gaf die meid een doffe dreun, draaide me om en rende weer weg! Ik zie die koppen van die meiden nog!
Ik was doodsbenauwd dat ze me erger zou gaan pesten daarna. Ze dreigde daar wel mee, maar wat mijn moeder voorspelde kwam uit: het pesten was per direct afgelopen!
Daarna ben ik nooit meer gepest, door niemand uit de klas.
Wat die pestkop van je dochter volgens mij nodig heeft is een ferme draai om haar oren. Sterkte!

Effe anoniem

Effe anoniem

17-06-2009 om 17:04

Oh ja

Euh, ik had je laatste berichtje niet gelezen ... Jammer dat je je zo hebt laten gaan, want het is je dochters probleem en zij moet het echt zelf oplossen en laten zien aan de pester dat ze voor de duvel niet bang is. Spuugt ze in haar hand voordat ze handen schudt? Niet door laten kennen: smeer de inhoud (inmiddels in dochters hand) maar lekker op de jas/bloes van het meisje. Desnoods in haar haar! Niet gaan pruilen ofzo, maar met een dikke grijns.
Die ferme pets moet je dochter dus ZELF uitdelen he, niet jij!

Tineke

Tineke

17-06-2009 om 20:22

Andere school

Echt, er is geen ander advies, een andere school, NU! Dan maar dagelijks een logistiek probleem, dat is vele malen minder ingrijpend dan wat er nu gebeurt.

Massi Nissa

Massi Nissa

17-06-2009 om 20:40

Eens met kaatje

Een leerkracht/school die zo tegenover pesten staat is een ramp voor jouw kind. Wegwezen daar.
Ik mag dit trouwens niet zeggen als docent, maar ik ben het stiekem met Effe anoniem eens. Een flinke mep doet wonderen. Wat bij mijn jongere (enorm gepeste) zusje ook goed uitpakte: als oudere broer of zus de pesters even aanspreken. Niet dreigen, niet schelden. Gewoon even melden dat jij (grote broer/zus/neef/nicht) er ook bent. Maakt vaak veel meer indruk dan ouders, omdat kinderen heel goed weten dat ouders van alles niet 'mogen'. Broers en zussen hebben daar maling aan .
Anyway, ik voel met je kind mee. Wat een ellende. Ik zou nog wel een keer met de leerkracht gaan praten en dan goed op mijn strepen gaan staan. Google eens op de schade die pesten kan aanrichten en print wat citaten uit. Ik zag pas nog een filmpje over een Japans jochie dat zelfmoord had gepleegd omdat hij werd gepest. Zijn ouders wisten van niets, hij had thuis nooit iets gezegd. Gruwelijk.
Groetjes (en sterkte)
Massi

Ook eens

Wegwezen daar! Maak een mooi verslagje en stuur het naar de leerplichtambtenaar, het bovenschools bestuur en iedereen die je kunt verzinnen. Ik heb de ervaring dat een school die alles wegwuift ineens niet meer zo'n grote mond heeft als je het hogerop zoekt. Als jij de directeur 'belooft' eens een boekje open te doen over de school tegenover zijn meerderen, zal hij wel inbinden. Maar voor je kind is het daar niet meer te doen.
Ik heb mijn dochter ook wel aangemoedigd om haar grootste kwelgeest eens een flinke linkse te verkopen, maar die griet had de minst intelligente jongetjes achter zich en wat die misten aan IQ hadden ze extra aan vet en spierkracht. Dochter was doodsbang.
Sta achter je kind. Mijn dochter is ook heel blij dat ik haar uit die ellende heb gehaald. Ze is nu weer gelukkig, ze loopt weer te zingen en te dansen door het huis. Schooldagen duren heel lang voor een gepest kind!

Oja

Wat hierboven al werd gezegd: er hoeft niks mis te zijn met jouw kind. Mijn dochter was beter in rekenen dan het 'populairste' meisje en dat meisje wilde overal de beste in zijn. Dus ging ze dochter maar kwellen. Dochter is erg zachtaardig en doet nooit wat terug. Dus ging meisje lekker door, niemand vertelde haar immers dat ze op moest houden, zeker de meester niet!

Even

met de billen bloot: ook ik ben wel eens gepest vroeger. Pesten is van alle tijden en ik ben van mening dat het een wisselwerking betreft tussen de pester en de gepeste. De pester pest actief, maar door passief te accepteren houdt de gepeste het toch in stand. Inderdaad, toen ik hier en daar een klap uitdeelde werd ik van gepeste zomaar een allemansvriendinnetje en ging ook ik zingend naar school iedere dag. Op de middelbare school ging het weer even mis: ik bleek toch niet zo in de groep te passen. Ik vertrok naar een andere school, want het meppen uitdelen was niet meer zo mijn ding en ik had eerlijk gezegd ook geen zin meer in die hele groep. Op de nieuwe school zat ook zo'n truttebol die probeerde mij te kleineren: ik heb haar in haar gezicht uitgelachen en ze werd poeslief.
De pester is duidelijk fout, maar de gepeste moet echt even goed laten weten dat hij/zij de toebedeelde rol niet accepteert.
Overigens kan ik nu als volwassene zeggen dat ik mijn voordeel heb gedaan met destijds gepest worden: het heeft mij gedwongen me te realiseren wie wel niet belangrijk voor me is. Als mensen die niet belangrijk voor me zijn mij niet mogen, dan is dat maar zo. Ik koester ook geen wrok tegen de pesters van destijds; het waren kinderen en die beseffen niet altijd waar ze mee bezig zijn.
Maar goed, jouw lieve meid heeft alle steun nodig, als het niet van de school komt, dan van een andere school. Door alle cursussen moet ze toch wel zo zelfverzekerd zijn dat ze daar een giga verpletterende indruk maakt! Sterkte.

Fine

Fine

18-06-2009 om 16:57

Bedankt

Bedankt voor de goede reacties. Een andere school gaat niet omdat zoontje van 6 het reuze naar zijn zin heeft op school, (helaas te klein om zijn zus te helpen) en een andere school zou ook in een andere plaats betekenen en op beide scholen om 8.30 aanwezig zijn gaat niet lukken (moet daarna ook door naar mijn werk).
Toch erg bedankt want het belangrijkste is
1. dagboekje (dus ook dagelijks erover praten, wat ging goed wat ging fout: ook mama's grote fout staat erin)
2. proberen terug te meppen maar die stap is erg groot, ook omdat ze bang is iedereen over zich heen te krijgen
3. uitlachen is een goede optie op terugmeppen
4. mijn dochter wil (nu maar ze kan de keutel intrekken) een soort spreekbeurt in de klas houden. Vertellen wat het voor gevolgen heeft, desnoods met japans jongetje erbij.
Bedankt nogmaals voor jullie hulp want ik voel me door jullie reacties gesterkt! Super, nu nog overbrengen op mijn kind en volhouden.

Effe anoniem

Effe anoniem

18-06-2009 om 17:44

Angst

De angst/bangheid van je dochter is haar grootste vijand! Dergelijke pestkoppen ruiken angst van een kilometer afstand en vinden het heerlijk om juist een kind te pakken die niet voor zichzelf durft op te komen. Wees niet bang, dat is de beste raad die je je dochter kunt geven. Een voordracht over wat het met je doet, mwah, zou ik persoonlijk niet doen, zeker als ze nog een bang vogeltje is. (even over meppen: nu kan het nog, met maar 1 pestkop en een paar meelopers. Zodra er meer pestkoppen komen wordt het steeds lastiger)

Nachtmerrie

Nachtmerrie

18-06-2009 om 23:26

Hier al stap verder....

Hallo Fine,

Ik weet niet of je het verhaal hier boven hebt gelezen van mij maar bij ons is het dus bijzonder geescaleerd. Mijn man heeft de pester ook willen aanspreken, heeft daarbij te ruw hem vastgepakt en nu is de hel losgebarsten... Er is vandaag zelfs aangifte tegen hem gedaan!

Ik lees dat je gisteren ook bent gebarsten, gelukkig nog niet zo ver als mijn man. Maar, ik raad je aan, ga weg van die school!!!!! Wij hebben jarenlang geprobeerd het pesten te stoppen, ons kind is naar meerdere trainingen geweest, is in individuele therapie geweest. En het blijft maar doorgaan.......................

Wij zitten nu in de val dat we dus niet naar een andere school kunnen gaan. Mijn man is nu bekend bij de politie en geen school neemt kinderen aan met een agressieve ouder. Het is echt een nachtmerrie waar je ineens terecht kan komen. Mijn man is geknapt toen de pester aangaf dat hij alles mag zeggen tegen ons kind "want het is een vrij land".

Het enige dat hij toen wilde, is de pester bang maken. Het is totaal de verkeerde manier maar de jarenlange pesterijen hadden hun tol geeist. Hij beseft heel goed dat hij te ver is gegaan, heeft zijn excuus meerdere malen aangeboden. Helaas is dat dus niet genoeg geweest...

Kortom, hierbij mijn waarschuwing: laat jezelf niet ook in deze situatie brengen! Ga nu op zoek naar een andere school en zorg dat dit niet bij jou gebeurt!!! Ik wens jou en je kind heel erg veel sterkte hiermee.

Nachtmerrie

Tineke

Tineke

19-06-2009 om 08:20

Andere school!

Wat een slap gel**, andere school kan niet...dus dat het met zoontje goed gaat is belangrijker dan dat dochter voor haar leven verminkt wordt???

Gepeste

Gepeste

19-06-2009 om 09:15

Zoontje ook andere school

Je zoontje is pas 6 hoor, die krijgt echt niks van een andere school. Jouw dochter daarentegen wordt echt beschadigd op deze manier. Ben zelf vroeger gepest en itt Clo koester ik echt wel een wrok tegen mijn kwelgeesten hoor. Misschien ook omdat we toen al ouder waren, was op de brugklas. Heb ze geprobeerd op hyves te zoeken, gewoon om te kijken of het hopenlijk slecht met ze ging, kind aan de drugs, vreselijke scheiding of nog beter: een kind dat vreselijk gepest wordt. Ja dat laatste is echt een vreselijke gedachte van me en hoop ik aan de ene kant niet echt natuurlijk voor het kind, maar de moeders gun ik het echt van harte, want er is nog een ding erger dan zelf gepest worden en dat is dat je kind gepest wordt.
Mijn ouders hebben mij toen ook van school gehaald. Eerst gaan praten met de directie maar die reageerde nauwelijks, zodat mijn ouders wel in de gaten hadden dat ze daarvan niets hoefden te verwachten. Ik wilde ondanks alles niet van school (toch angst voor het onbekende ofzo), maar mijn ouders zijn toen (terecht) finaal over mijn mening heen gewalst en hebben mij van school gehaald. Dat was de beste beslissing die ze hadden kunnen nemen. Op de andere school heb ik nog 5 jaar en een paar maanden een geweldige tijd gehad. Zo bleek gelukkig ook dat met mij niets mis was, want hier werd ik niet gepest.

Gepeste

Gepeste

19-06-2009 om 09:17

Nachtmerrie

Nachtmerrie, wat verschrikkelijk, weet gewoon niet wat ik moet zeggen. Probeer een hele goeie advocaat te nemen, meen wel eens gelezen te hebben dat de echte topadvocaten zoals Mosckowicz, Spong etc ook regelmatig pro deo zaken aannemen voor de uitdaging, kan me voorstellen dat ze hier wel een uitdaging inzien. Heel veel sterkte.

Nee

Ook tegen pesters uit de brugklas koester ik geen wrok. Niet dat ik ze aanvlieg van gezelligheid hoor , ik houd altijd wel rekening met het feit dat ze misschien wel heel vervelende volwassenen zijn geworden . Maar feit is dat juist die periode de kinderen vaak op hun kwetsbaarst zijn en daarum vervallen in de rol van pester of gepeste. Waarschijnlijk zijn de pesters hier achteraf ook niet trots op!
Ik kan me overigens voorstellen dat Fine al lang blij is dat haar zoon het goed heeft op school en dat ze die situatie niet wil verstoren, zeker niet omdat ze weet wat er gebeurt als het niet goed gaat. Ook is het voor hem natuurlijk niet leuk als hij zijn vriendjes kwijt moet raken. Maar Fine, maak de juiste overweging: je zoontje is pas 6, dus ook al is het voor hem niet leuk naar een andere school te gaan, te verwachten is dat hij zich snel herstelt. Sneller dan je dochter na langdurig gepest te worden. Bij een verhuizing zou het ook zonder meer moeten toch?
Verder vind ik het ontzettend stoer van je dochter dat ze een spreekbeurt hierover wilt houden. Ik ben alleen een beetje bang dat ze hiermee haar rol eerder bevestigt.
Google eens op zondebokfenomeen (heb je misschien al lang gedaan). Daaruit kun je concluderen dat het vooral aan de groepsdynamiek ligt, je mag dus echt wel wat verwachten van de school! Succes!

Hier afscheidsspeech

Mijn dochter heeft op haar laatste schooldag een toespraakje gehouden tegen de kinderen die haar hebben gepest. Dat had ze helemaal zelf verzonnen. Nou was het daar een beetje anders, want in groep 7 werd ze niet gepest. Ze heeft verteld wat het met haar had gedaan om in groep 6 zo gepest te worden en gezegd dat ze bang was dat het volgend jaar weer zou gebeuren. Volgens de juf was het muisstil in de klas en zaten twee kinderen te huilen (geen pesters overigens). Eén meisje (wel een pester) durfde nog te zeggen dat ze het 'heus niet weer zou doen', maar toen dochter haar op de man af vroeg of ze dat kon beloven, ook als de bewuste meester haar d'r gang liet gaan, krabbelde het meisje terug. "Dûh," aldus dochter, die in haar hoofd toen al op de nieuwe school zat en ineens alles durfde. Als ik de juf was geweest was ik er toen meteen bovenop gesprongen bij dat meisje, maar ja, slappe hap daar.

Fine

Fine

19-06-2009 om 15:39

Jullie hebben helemaal gelijk

Ik ben inderdaad blij dat het met zoontje zo goed gaat maar ik wil mijn dochter niet verminken voor het leven. Mijn zoontje begrijpt zelfs dat het beter met zijn zus zal gaan (hopelijk laten ze haar op een andere school met rust). Ik verwacht niets meer van deze school dus ik ga proberen op een andere school te komen. Ook al is dat uit de buurt en zal het weer logistieke problemen gaan opleveren.

Trouwens vandaag 3 meisjes uitgenodigd voor de lunch. Ging eigenlijk allemaal goed totdat mijn dochter een snoepje vroeg. Ik pakte de trommel en ze maakte een drama van gewelste om niets. Ging krijsen en slaan naar mij. Waar dat vandaan kwam weet ik niet. Ik nam haar mee naar boven en probeerde haar te kalmeren en bij te brengen dat ze dit niet moest doen, juist nu niet. Waarom ze dat deed is me echt een raadsel, misschien frustraties of laten zien dat ze wel van zich afmept. Geen idee. Maar vermoeiend is het allemaal wel. Ik zal blij zijn als de dag weer voorbij is.

even zo

even zo

19-06-2009 om 16:04

Geen draai om oren

Mijn zus werd vroeger op school meedogenloos gepest. Zij is op een gegeven ook klappen gaan verkopen aan haar belagers. Dat werkte averechts. Gevolg: ze werd op het schoolplein geschopt en geslagen en op weg naar huis met stenen bekogeld.
Geen goed advies: kan het vele malen erger maken!

Fine

Fine

19-06-2009 om 16:50

Broertje

Terwijl ik achter de computer zit met zorgen over mijn dochter zit mijn zoontje van 6 hier op de bank met een vriendinnetje uit klas. Zij ligt helemaal tegen hem aan en hij heeft zijn arm om haar heen geslagen en aait haar liefjes over haar hoofd. Af en toe krijgt ze zelfs een kusje. Over hem hoef ik me voorlopig dit soort zorgen niet te maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.