ici
23-10-2011 om 13:52
Hoe nu verder (lang)
Bijven zitten in groep 2.
Kind deed aardig mee in de eerste helft groep 3 maar begon achter te lopen eind groep 3.
Vanaf toen standaard een half jaar achterlopen op AVI nivo.
Rekenen ging pas onderuit in groep 5 (op je vingers tellen lukte toen niet meer snel genoeg). Automatiseren gaat nu wel beter en als ik met kind werk snapt het alle sommen maar het kost enorm veel tijd. Dit doen we om de week bij het rekenenhuiswerk.
Spelling: 3 E-scores binnen. We zijn nu bezig om de dyslexietest te gaan doen.
Gewone vakken begin groep 5 nog allemaal voldoende (ze geven cijfers).
Eind groep 5 de eerste onvoldoende (precies weet ik het niet).
Nu begin groep 6 lijkt het echt mis te gaan. Rapport komt over een kleine maand maar overal zie ik onvoldoendes in het werk. In rekenen, in geschiedenis, in biologie.
Het huiswerk van taal en rekenen kan kind echt niet zelf. Mijn man heeft het 1x gedaan maar had niet door dat hij kind echt moet begeleiden en kind heeft er toen ook niets van begrepen. Waarschijnlijk door de leesachterstand maar zouden er ook concentratieproblemen kunnen zijn? Kind heeft ook altijd een gevoel van 'snel snel sneller werken' en doet ook geen moeite om rustig te lezen en vult het liefst alles zo snel mogelijk in. Kind nog steeds bang om na te blijven als het werk niet af is door een akkefietje 2 jaar geleden (misschien).
Geschiedenis was een lap tekst met vragen erover. Ik weet 100% zeker dat als ik het samen met kind gelezen had, de rust er in had gebracht en samen de vragen rustig gedaan had er een dikke voldoende zou staan.
Binnenkort een gesprek op school maar ik weet niet goed wat mijn insteek moet zijn. Ik wil dingen thuis gaan doen. Ik wil dat geschiedenis/biologie thuis gelezen wordt maar ja dat kan natuurlijk niet, dan weet kind de vragen al van tevoren. Verder snap ik niet hoe dit kind zich moet en kan concentreren in de klas. Als ik 1 op 1 thuis zie hoe kind het huiswerk verpest door te snel te lezen en ook moeite hebben met lezen en totaal de vraag niet snapt: hoe moet dat op school?
Als ik dan rustig alles met kind doorneem en help, methoden aanreik etc dan snapt kind aan het eind prima wat het moet doen en dan gaat het ook goed maar ja de dag erna moeten ze weer wat anders doen met rekenen. Voor dat dat ene stukje weer eens terug is is kind het alweer vergeten. Als ik ook dit thuis kan doen zou dat veel beter zijn maar wanneer? Vooraf: risico te groot dat de leerkracht het anders uitlegt (al weet ik zeker dat kind met mijn manier ook tot het goede antwoord komt al wijkt de methode wat af) en achteraf heeft geen zin want dan kan hij er niet meer mee oefenen.
Ik heb al vaker aan de bel getrokken op school maar toch steeds aan het lijntje gehouden. Ik voel dat we nu op een tweesprong staan. Als we nu de verkeerde weg opgaan gaat kind alleen maar verder omlaag en ben ik ook bang dat we echt te laat zijn om er nog wat aan te doen. Ook zal, als blijkt dat hij dyslexie heeft, er niet meteen een oplossing zijn waar hij wat aan heeft. Hij heeft in het voorjaar al 4 mnd extra RT gehad op spelling en er is eigenlijk geen positief resultaat. Los of kind nu wel of geen dyslexie heeft en zo ja in welke mate: er moet nu wat gebeuren. We zitten over een paar weken al op half groep 6.

Leen13
23-10-2011 om 14:10
Scholen
Zijn maar beperkt geschikt om dit soort zaken op te lossen. Je bent al bezig met het uitzoeken van dyslexie begrijp ik. Misschien kun je nog zelf extra spellingsoefeningen doen? bij mijn dochter heeft school uitgezocht waar het mankeerde en kregen we daar oefeningen van mee. Hier kon ik ook met geduld en uitleg met dochter veel meer bereiken dan een gestresst kind op school kon doen.
Overigens zou ik ook zeker willen weten dat je dochter wel voldoende zicht heeft en je kunt bij de huisarts haar ogen - en gehoor - laten testen. Dat zou ik zeker willen uitsluiten.

pooh bear
23-10-2011 om 14:13
Ici
Er kan van alles zijn.
Moeite met spelling en lezen zou kunnen duiden op dyslexie.
En als het lezen niet goed gaat dan gaan vakken zoals geschiedenis, biologie enz waarschijnlijk ook minder goed daar moet ten slotte bij gelezen worden.
Concentratieproblemen kunnen op add wijzen.
Ik zou school vragen om een dyslexie test.Volgens mij zit daar ook gelijk een iq test bij. En misschien kan je op school informeren of hun denken dat je kind concentratie problemen heeft. Dan kan je je kind eventueel ook op add/adhd laten onderzoeken.
Zijn ze na die 4 maanden RT gestopt? Mijn dochter heeft ook altijd E's gehaald voor spelling. Ze heeft nu al ruim een jaar 1 keer per week RT. In het begin ging haar spelling ook helemaal niet vooruit. Maar de ambulant begeleider is gewoon op zoek gegaan naar dingen die wel werken. Op dit moment heeft ze haar eigen spelingsboek en mag ze haar spelling op de computer doen. Ze mag hierbij ook de woordcorrectie gebruiken (behalve bij dictees) maar daar leert ze ook weer van.

pooh bear
23-10-2011 om 21:10
Add
Bij ons had school aangeraden om onze dochter op ADD te laten testen. Daarna hebben we een verwijskaart aan de huisarts gevraagd en zijn naar een centrum gegaan waar ze deze testen doen.
Daar zijn er verschillende van je huisarts weet vast wel waar je terecht kan.
Overigens heeft onze dochter RT via school en ook gewoon op school onder schooltijd.

elsje78
23-10-2011 om 22:22
Hulpmiddelen dyslexie
Wij werken op school (praktijkonderwijs) met kurzweil. Kortgezegd selecteer je de tekst op de pc en deze wordt dan voorgelezen. Werkt goed, maar vraagt veel werk, want alles moet ingescand worden. Hebben ze op school hulpmiddelen voor kinderen met dyslexie? Rekenen is vaak ook heel talig, dus problemen met rekenen zijn ook vaak te relateren aan dyslexie...

Valkyre
23-10-2011 om 23:21
Aanpak
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar zoek eens in het archief op "pre-teaching." Misschien dat je daar iets mee kunt (in overleg met school) totdat je meer weet, en misschien ook daarna?
Groeten, Valkyre

Tango
24-10-2011 om 09:04
Op de tenen
Het komt op mij over dat je kind erg op zijn/haar tenen moet lopen en jullie heel erg veel moeten helpen om mee te kunnen komen. Dyslexie-onderzoek is een prima idee, maar daarna misschien ook nog verder kijken naar ADD, intelligentie etc.
Is dit een Nederlandse school? Huiswerk voor geschiedenis en biologie heb ik hier nooit langs zien komen en zeker geen lappen tekst met vragen. Moeilijk zeg.

Andrea
24-10-2011 om 13:13
Logopedie
Tegenwoordig is er een soort screening die een logopedist kan doen om te kijken of er kans is op dyslexie. Deze screening valt onder de ziektenkostenverzekering (tenzij dit weer veranderd is). Zijn er aanwijzingen, dan kun je vandaar uit verder.

vlinder72
24-10-2011 om 13:54
Andrea
ja, dat kan maar daarom beginnen steeds meer verzekeringsmaatschappijen moeilijk te doen om zomaar logopedie te vergoeden zonder verwijzing van de huisarts. Logopedie gebruiken voor dyslexie is oneigenlijk gebruik.

jessica 5
25-10-2011 om 00:44
Ici
Als kind bij de onderste regionen hoort schijnt er nog 50-60 uur per jaar gratis ondersteuning mogelijk te zijn buitenschools.
Als blijkt dat jou kind na die test daar recht op heeft,zorg dan wel dat je een instelling uitkiest die ook door je verzekering gedekt wordt.
Wij hebben die ondersteuning nu al een jaar en onze zoon van 9 gaat met sprongen vooruit. Het is erg intensief die begeleiding vooral thuis moet er elke dag geoefend worden. Maar de resultaten zijn er dan ook naar.
Ben benieuwd wat er uit de test komt.

Marjolein
26-10-2011 om 07:55
Ici, preteaching
Preteaching hoeft niet te betekenen dat je de toetsvragen kent.
Vanaf groep 7 heb ik bij natuur, ak en ges preteaching gedaan. Thuis voorlezen van de stof uit het boek en er over praten met het kind. Daardoor begrijpt het al waar het over gaat. Preteaching vertaal ik als van te voren lesgeven. Op het VO doe ik het erna indien nodig, dus eigenlijk "after teaching". Nadat de leraar het heeft uitgelegd lees ik het voor, we praten erover en ik probeer zoveel mogelijk aan te sluiten bij de uitleg van de docent. Blijft moeilijk natuurlijk, maar ik wil proberen verwarring te voorkomen.
Wat jij bedoelt is het voorlezen van de toets. Dat kan alleen op school en daar doen ze meestal moeilijk over. Op het BO mocht zoon altijd vragen een zin voor te laten lezen, maar de hele toets meestal niet. Op het VO gaat dat nog veel slechter. Daar kan eigenlijk weinig, qua voorlezen. Wel kan er in uitzonderingsgevallen en mondelinge overhoring worden afgesproken.
Succes!