Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe pakt jouw kind leerwerk aan? ( spin off)

Nav van het draadje over de aanpak van leerwerk, en hoe je daar als ouder mee omgaat/ al dan niet aanstuurt een gerelateerde vraag....

Oorspronkelijk gepost in het originele draadje:

Ik vind het een interessante discussie. Als moeder heb ik ook wel eens de neiging me net iets meer met dingen te willen bemoeien dan soms verstandig is. .

Maar ik ben ook docent en mentor. Ook in die rol vraag je je wel eens af hoe ver je moet gaan in het afdwingen van dingen.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat de ‘loslaat-ouders’ van de school verwachten. Vind je het ok als je kind daar wel de duimschroeven krijgt aangedraaid? Of verwacht je dat zelfs? Lik op stuk nakomen/ strafwerk maken / whatever als het huiswerk niet voor elkaar is? Is het erg als de verhouding docent-leerling wel op scherp gezet wordt door allerlei sancties of preken bij nalatigheid mbt schoolzaken? Of mag school dezelfde losse benadering kiezen als de ouders? Genoeg slechte cijfers / doubleren / afstromen zullen uiteindelijk wel leiden tot een leerproces bij het kind....?

Ingrid

Pluk

Pluk

02-03-2019 om 23:14

Niet zoveel

Ik verwacht niet zoveel van school als het om onverschilligheid gaat. Ik merk dat ze (net als ik) investeren in een goede relatie. Dwang is er niet en dat verwacht ik ook niet meer in de vijfde. Ik ben erg tevreden over de school van mijn oudste.

Beide kinderen hebben ook wel wat moeite gehad met organisatie van hun schoolwerk in de eerste twee jaar. Dan verwacht ik wel meer van school. De ene school deed dat wel, de andere niet, waardoor ik voor mijn jongste in dat gat spring. Maar bij oudste is het nu puur onverschilligheid en het heeft geen zin als ik daar aan ga zitten sjorren. Hij weet precies wat hij moet doen en hij kan het met weinig moeite, dus als je dat er dan nog niet voor over hebt, dan maar een jaar over.

Yanea

Yanea

03-03-2019 om 08:17

Wat ik van school verwacht

Is dat alle (!) docenten magister gebruiken voor het huiswerk. Dat afspraken over nakijken van toetsen worden nagekomen (dus niet na 5 weken pas). Dat elke toets wordt nabesproken zodat de leerlingen zien wat ze goed en fout deden. Dat de mentor beschikbaar is op de aangegeven tijd en reageert op mails. Dat docenten de tijd nemen om de eisen aan essays, werkstukken en boekverslagen door te nemen (en dus niet alleen een papiertje met hoofdstukindeling uitdelen). Dat docenten kunnen helpen met extra stof als een leerling ergens moeite mee heeft. En dat leerlingen en ouders op tijd bericht krijgen als er iets bijzonders is (zoals een CKV-dag).

IngridT

IngridT

03-03-2019 om 08:40 Topicstarter

Yanea,

Dat snap ik. En vind ik ook niet meer dan logisch. Maar het gaat mij vooral om het ‘er boven op zitten’ . In het originele draadje roepen de meeste reageerders ‘ laat los! Hou de verhouding ok, leef mee, bied vrijblijvend hulp aan, maar laat je kind zelf uitvinden hoe het voor hem/ haar werkt, desnoods door schade/ schande. Zittenblijven is geen drama. Etc.

Maar mijn vraag: wat verwachten jullie op dit specifieke vlak van een school? Is het ok als die dezelfde benadering kiest? Ik ben oprecht nieuwsgierig, want ik heb als docent nogal wisselende ervaringen met wat ouders vinden dat een school ‘hoort’ te doen, en vice versa. En vraag me zelf ( heel eerlijk) af en toe ook wel eens af wat nou de beste benadering is. Zie zelfs binnen de school waar ik werk dat daar heel verschillend over gedacht wordt.

Ingrid

Pirata

Pirata

03-03-2019 om 09:31

Controle

Ik ben zelf erg blij met de huiswerkcontrole op school. Helaas is de consequentie "niet gemaakt = nablijven" er niet.
Een cijfer voor de werkboeken/schriften: heel goed.
Let wel, ik heb het over een MAVO, dus tm het 4e leerjaar. Of je dit nu in klas 5/6 nog zou moeten willen, nee.
De mentor heeft al heel wat gesproken met mijn puber over zijn werkhouding. Eigenlijk weet hij het ook niet meer....

Mijn gedachte

IngridT, ik heb het vorige draadje niet gevolgd, maar ik wil wel reageren op jouw vraag. Ik ben geen 'loslaat-ouder', maar wel een ouder die pleit voor gescheiden verantwoordelijkheden tussen ouders en school.
In mjjn visie ben ik als ouder verantwoordelijk voor het kind in zijn eigen ontwikkeling, binnen de gezinsrelaties etc., met het oog op het persoonlijke welzijn van het kind. School is verantwoordelijk voor het kind binnen een sociale context van leeftijdsgroepen, met het oog op het maatschappelijk functioneren. Vanuit die achtergrond kijk ik naar je vragen:

'Vind je het ok als je kind daar (=op school) wel de duimschroeven krijgt aangedraaid?' Ja, dat vind ik oké. En het is aan mij als ouder om mijn kind te leren daarmee om te gaan. Dat kan twee richtingen uit gaan: accepteren dat de school grenzen heeft; of als je het onrechtvaardig vindt dat dan bespreekbaar maken (voor kleine kinderen en heel grote problemen wil ik wel in de bres springen).

'Of verwacht je dat zelfs? (duimschroeven aandraaien) Als school bepaalde eisen stelt, dan verwacht ik inderdaad van school dat ze ook een visie heeft op wat als die eisen niet worden nagekomen, inclusief een visie op de gevolgen van eventuele straffen. Ik ben niet betrokken bij het opstellen van die eisen van school en ik ben ook niet de uitvoerder van het beleid van school rond het niet nakomen van afspraken. Evenmin verwacht ik van school dat zij sancties instellen als mijn kind 's nachts te laat thuis komt van een avondje stappen.

'Is het erg als de verhouding docent-leerling wel op scherp gezet wordt door allerlei sancties of preken bij nalatigheid mbt schoolzaken?' Nee, dat is neit erg. Wat ik erg vond en vind is dat school er alles aan is gaan doen om het leuk-leuk-leuk te houden, terwijl de lasten (huiswerk maken etc.) bij de ouders kwamen te liggen. Volgens mij moet het andersom zijn: ouders moeten weer de leuke dingen mogen doen en kinderen moeten de school als 'verplicht' ervaren. Ik vergelijk het dan voor het gemak maar even met werk: je kunt ook niet hebben dat je op je werk allemaal vrijblijvendheid en leuke en gezellige dingen aangeboden krijgt, terwijl je partner thuis er dan voor moet zorgen dat je je werk afmaakt. Als docent sta je in ene bepaalde verhouding tot de leerlingen en die verhouding moet niet zijn dat jij de gezellige, leuke, aardige vriend of vriendin bent. je hebt een relevante, maar ook een beperkte taak ten opzichte van de ontwikkeling van de leerlingen en ik denk dat je die serieus moet nemen. Ook al hoort daarbij dat je dus niet BFFL kunt zijn. Je moet vooral ook niet bang zijn om die rol op je te nemen en de relatie met leerlingen soms op scherp te zetten. Dan vinden ze je maar niet aardig. Belangrijk is wel, dat je in een organisatie werkt, waarin iedereen dat begrijpt: collega's, ouders, schoolorganisatie, inspectie, publieke media. Ik vermoed dat leerlingen de eersten zullen zijn die dat begrijpen - en zich daarom ook tegen je zullen verzetten.
Let wel: thuis worden de verhoudingen ook wel eens op scherp gezet, als het goed is, bijvoorbeeld bij het niet-nakomen van afspraken rond het schoonhouden van je kamer, niet met vuile schoenen naar binnen, op tijd thuis komen etc.

'Of mag school dezelfde losse benadering kiezen als de ouders?' Ik heb het hele draadje niet gelezen, dus ik weet niet precies wat je bedoelt met 'loslaat-ouder'.
Wat ik ermee bedoel ten aanzien van school heb ik al aangegeven. In mijn vorige stukje heb ik ook al aangegeven, dat ik denk dat ouders thuis ook hun grenzen (moeten) stellen. Maar ik laat wel mijn kinderen veel dingen zelf uitzoeken, in die zin, dat ik ze zelf ervaringen op laat doen en ze vooral help om die ervaringen zelf op te doen en om daarvan te leren. Ik heb mijn oudste op 10-jarige leeftijd wekelijks naar de andere kant van het land laten reizen, alleen met de trein, om daar in een gastgezin t verblijven. Dan leer je dat kinderen vele meer aankunnen dan jij als ouder denkt, maar dat neemt niet weg dat je op ene iets grotere afstand ook veel meer gespitst bent op wat er gebeurt, gaat het goed of niet. Loslaten is dan vooral: ruimte geven aan een kind om eigen ervaringen op te doen, ook negatieve ervaringen terwijl je heel alert bent op de vraag of je wel of niet moet ingrijpen. Zoals een gynaecoloog ooit omschreef als zijn taak bij een moeizame bevalling: alert zijn, met de handen op de rug. dus: klaar staan om in te grijpen, maar steeds weer jezelf afvragen of het ingrijpen wel in het belang van het kind is of dat het je eigen angsten en bezorgdheid zijn die het kind in de weg staan.
School moet zich niet vergelijken met ouders, maar zich ervan bewust zijn dat zij een eigen (beperkte, maar wel relevante) taak hebben bij de ontwikkeling van kinderen. Mocht het zo zijn dat school van mening is dat een losse benadering daarvoor de beste methode is (sommige onderwijsvisies gaan daarvan uit), dan is dat haar keuze en ouders kunnen dan voor die onderwijsvisie kiezen. En jij als docent kunt er dan voor kiezen om daar wel of niet te willen werken.

'Genoeg slechte cijfers / doubleren / afstromen zullen uiteindelijk wel leiden tot een leerproces bij het kind....?' Het is altijd de vraag wat slechte cijfers zeggen. De zachte heelmeesters (niet met rood, maar met groen schrijven, de tips en de tops, rapporten op maat, waardoor je altijd een voldoende hebt, alleen bij de index moet opzoeken op welk niveau dat dan is, ik heb daar geen goede ervaringen mee, omdat het kind geen goed beeld krijgt van wat het kind zelf kan; terwijl het kind later in de maatschappij wel tegen eigen mogelijkheden en beperktheden aan loopt. Het moet duidelijk zijn welke waarde cijfers hebben.
Daar staat tegenover dat slechte cijfers soms komen door andere, meer psychische problemen, en dat sommige ouders het kind inclusief een stapel aan psychologische rapporten op school afleveren, met de 'eis' dat het onderwijs aan hun kind aangepast wordt aan de gegevens uit de rapporten. die eis is gewaarborgd in de claim 'passend onderwijs' voor elk kind. En dan wordt het moeilijk te bepalen: waar ligt de grens, liggen er wel grenzen, kan niet elk kind gymnasium doen, als het onderwijs maar voldoende aangepast is aan het kind? Ik denk dat het onderwijs zelf een goede herbezinning op dit punt moet doen: wat zeggen cijfers; in hoeverre laat je psychologische rapporten een rol spelen bij het beoordelen daarvan; of wensen van ouders. Mijn oproep zou zijn om dat gesprek vooral aan te gaan vanuit de eigen onderwijsvisie en niet te ontlopen door dan maar geen cijfers te geven (wat zeggen ze eigenlijk) of toetsen achterwege te laten (waarom nog een extra cito) .
Dat gesprek kun je volgens mij voeren, in de wetenschap, dat onderwijs weliswaar aan het begin van de loopbaan van een kind staat, maar dat onderwijs nauwelijks nog van invloed is als het gaat om de verdere loopbaan, zeker niet als je bedenkt hoe de maatschappij over 50 jaar zal zijn. Zonder dat het daarmee waardeloos is. Bijvoorbeeld: het ontwikkelen van een mooi aaneengesloten schrift met regelmatige lussen heeft belangrijke voordelen voor de ontwikkeling van hersenen, taalgevoel en fijne motoriek. Doen dus. En beoordelen of dat goed gaat of niet. Ook al zal straks iedereen met spraakgestuurde computers het leven kunnen inrichten.
De vraag wordt dan: wat wil je vanuit het onderwijs kinderen meegeven aan het begin van hun maatschappelijke loopbaan. En dat liefst maximaal beantwoorden, daarna pas gaan strepen.

Tsjor

Magister

Ik ben geen voorstander van magister: ik vind niet dat ouders van middelbare scholieren dezelfde informatie moeten krijgen als hun kinderen. Kinderen moeten zelf kunnen kiezen wat ze aan hun ouders vertellen en scholen moeten kunnen kiezen wat zij aan de ouders vertellen. Die dingen hoeven niet hetzelfde te zijn: het kind bouwt een eigen wereld op en zal langzaam losraken van de ouders. Maar ouders zijn wel nog betrokken en hebben wel informatie nodig. Dus wel graag regelmatig een rapport, liefst zo helder mogelijk.
bovendien: magister blijkt een stressfactor te zijn voor leerkrachten: op tijd alles erin zetten en ouders die onmiddellijk bellen als er een slecht cijfer in staat. Het leidt tot micro-management van ouders, die geen idee hebben van de hoeveelheid leerlingen en cijfers waar een leerkracht mee te maken heeft: zij hebben gemiddeld nog geen 2 kinderen.
Als ouder hoef ik ook niet de leerkracht te controleren op de snelheid van het nakijken. Mijn kind zal dat zelf wel volgen en gaan klagen als het te lang duurt en dan kan ik eventueel mijn kind helpen om daar iets mee te doen.
Idem voor de beoordelingen van werkstukken: het zijn producten die de leerlingen moeten maken, dus zij moeten begrijpen wat ze wel of niet moeten doen.
Voor het beantwoorden van emails van ouders, dat is een vraagstuk apart. Ik zou elke docent 1 uur extra daarvoor uitbetalen, het uur schoolsgewijs vaststellen (vrijdag van 16.00-17.00 uur krijgt u antwoord op uw email. Met uitzondering van de mentor: die zou daarvoor vrijgesteld moeten worden, zodat die elke dag en altijd beschikbaar is om emails van ouders te beantwoorden. Nou ja, niet echt dus. Maar het is wel de vraag hoe je de hoeveelheid mails kunt terugbrengen naar alleen maar echt relevante emails. Misschien toch: alleen maar emailadressen van afdelingsleiders bekend maken bijvoorbeeld. zodat die zien wat er op hun school gebeurt, vragen door kan sturen, maar als er over een bepaald onderwerp veel klachten komen tijdig in kan grijpen. Dan houden docenten en mentoren tijd over voor het lesgeven. Andere mogelijkheid: automatic reply: ik zal uw vraag of klacht in de klas van uw kind aan de orde stellen.

Tsjor

Tsjor

IngridT

'En vraag me zelf ( heel eerlijk) af en toe ook wel eens af wat nou de beste benadering is. Zie zelfs binnen de school waar ik werk dat daar heel verschillend over gedacht wordt.'

Ik zou het geweldig vinden als school daarover zou nadenken: wat verwacht je van ouders, waar liggen de verantwoordelijkheden. Trek je eigen verantwoordelijkheid naar je toe en laat bij de ouders liggen wat bij hen ligt.

Tsjor

Triva

Triva

03-03-2019 om 10:57

Lastig

Daar ga je geen duidelijk antwoord op krijgen omdat het uitgangspunt verschillend is. De ene ouder laat los omdat het kind op het goede niveau zit, verantwoordelijk is, zelf aangeeft of er iets mis is etc. De andere ouder laat los omdat het anders een grote chaos wordt in huis met veel ruzie en toestanden. Beide ouders zullen dus hele andere dingen verwachten van school.

Mee eens

Ik ben het helemaal eens met Tsjor in #5!

Ik vind wel dat je een gedeelde verantwoordelijk hebt als school en ouders, namelijk kinderen begeleiden bij hun ontwikkeling, maar de rollen daarin verschillen.

De duidelijke consequenties vanuit school bij het niet maken van huiswerk zijn juist heel belangrijk, want als ouder heb je totaal geen zicht op of huiswerk gemaakt wordt ja of nee. Hier kun je als ouder dus niet op begeleiden.

Ik vind niet dat school dat los kan laten met het idee dat leerlingen daar vanzelf mettertijd van leren (verantwoordelijk te zijn bijvoorbeeld) want de reden waarom een leerling geen huiswerk maakt zal verschillen en daar kom je pas achter als je de leerling hier op aam spreekt: heeft de leerling moeite te plannen? De instructie niet kunnen volgen? Spelen er zaken thuis? Etcetera...

Een leerling hier mee laten zwemmen tot het afstroomt, blijft zitten, vind ik onverantwoordelijk...

Wat ik heel kwalijk vind, is dat de school van 1 van onze kinderen wel zegt dat er consequenties zijn van huiswerk niet maken, te laat komen, etcetera, maar dat deze niet worden nageleefd.

Yanea

Yanea

03-03-2019 om 11:06

Tsjor

Dan is het niet zozeer magister waar je tegen bent, maar de openstelling ervan voor ouders.
Hier wordt door de decaan overigens geroepen dat ouders de vorderingen van hun kinderen wel goed moeten volgen in magister, zodat ze op tijd kunnen ingrijpen. Daar krijg ik nou de kriebels van.

Yanea

Yanea

03-03-2019 om 11:18

Overigens

Is dat dezelfde decaan die in 4vwo riep dat leerlingen die nog niet naar open dagen waren geweest, wel moesten opschieten anders 'was het te laat'. Waarop sommige leerlingen ook echt in paniek raakten. Dat is dus een manier van aansporen die ik niet prettig vindt van een school 😈

Tango

Tango

03-03-2019 om 12:27

Bovenop zitten

Hier een zoon bij wie ik er wel aardig bovenop moet zitten. VMBO-basis met LWOO.
Maakwerk heb ik redelijk losgelaten. Ik zeg per dag 1 keer dat hij moet kijken of hij huiswerk heeft (anders doet hij dat ook niet). Ik hoor nooit iets terug over huiswerkcontrole. Geen idee of dat er niet is of dat zoon toch altijd alles netjes maakt. Vaak krijgen ze in de les ook wel tijd om huiswerk te maken. En de werkboeken zijn over het algemeen wel ingevuld.
Leren doen we grotendeels samen. Sommige vakken laat ik meer los, met wisselend succes. Met Nederlands scoorde hij hierdoor laatst een 4. Voor wiskunde is het laatste cijfer nog niet bekend.
Van school verwacht ik, zeker bij LWOO, dat er ook eens contact met ouders opgenomen wordt als de cijfers dalen. Nu moet ik iedere keer zelf achter extra begeleiding aan. Met biologie en M&M werpt dat inmiddels wel zijn vruchten af, bij Engels nog niet. En nu dus maar bij de docent Nederlands aan de bel getrokken.
Binnenkort weer mentorgesprek en dan ga ik toch echt even vragen of dit nou inderdaad de bedoeling is. Ik zou het namelijk liever zelf wat meer loslaten.

Duidelijkheid

Het meest belangrijke vind ik dat er een duidelijke aanpak is. Dus als de school een beleid heeft van de leerlingen loslaten, er niet achter aan zitten en geen consequenties bij niet maken huiswerk of een les missen dan is dat prima. Zolang dit maar duidelijk is zodra je het kind inschrijft. Als de school een duidelijke filosofie op dat gebied heeft dan kun je als ouder de afweging maken of dit een geschikte school voor je kind is.

En andersom ook, een school die juist meer van de regels is en de leerlingen minder verantwoordelijkheid en vrijheid geeft moet dat ook duidelijk maken. Dan kan je als ouder wederom die afweging maken.

Voor beiden valt wel wat te zeggen maar het meest belangrijke is dat het bij je kind moet passen.

Persoonlijke relatie

Volgens mij hebben kinderen de beste kansen als ze een persoonlijke relatie hebben met de leerkracht, die ziet wie zij zijn en waar ze net dat zetje of die opmerking of attentie nodig hebben om het verder zelf te kunnen.
Dat wil niet zeggen dat kinderen in alle gevallen probleemloos door school stromen. Het zijn ook echte mensen die zelf kiezen en niet alleen naar school gaan maar ook andere levenservaringen hebben.
Als school en ouders probeer je de kinderen bij hun werk te bepalen.
Natuurlijk valt er nog wat te wensen. Maar dat heeft vooral te maken met de organisatie van het curriculum, dat ik veel te dwingend vind, en met de ruimte voor docenten om niet te verzuipen in klassen met teveel leerlingen in te krappe gebouwen.
Ik zou ook willen dat de gebouwen groter zijn, met meer nette toiletten, en meer ruimte om apart te werken, zonder dat je in een bezemhok zit of in een lawaaierige receptie.
Verder heb ik hele goede ervaringen in het speciaal onderwijs waar betrokken docenten werken en er meer aanpassing mogelijk bleek, alternatieve route, thuiswerken, soms zelfs goede begeleiding op school bij werkstukken of boekverslagen, zodat mijn taak echt verlicht werd.
Er hangt tegenwoordig meer vanaf denk ik, vroeger was het makkelijker om te falen, dan haalde je maar niet het diploma en ging je wat anders doen, nu willen we dat liefst alle kinderen die startkwalificatie behalen en dat legt gewoon meer druk waar van school, ouders en leerlingen, extra inzet gevraagd wordt om ook dat laatste stukje voor elkaar te krijgen. En het definitieve antwoord daarop, hoe dat wel gaat lukken, is er niet.
Behalve dan in de relatie en samen puzzelen, denk ik.

Yanea

'Dan is het niet zozeer magister waar je tegen bent, maar de openstelling ervan voor ouders.' Je hebt helemaal gelijk. En van een school die de cijfers in Magister plempt en dan vindt dat daarmee de communicatieplicht naar de ouders toe wel voldaan is krijg ik ook de kriebels: je wil niet alle details weten, elk cijfer voor elke overhoring met de bijgevoegde waarde, je wil de grote lijnen weten.

Tsjor

Teveel

'Volgens mij hebben kinderen de beste kansen als ze een persoonlijke relatie hebben met de leerkracht, die ziet wie zij zijn en waar ze net dat zetje of die opmerking of attentie nodig hebben om het verder zelf te kunnen.'
Dat is echt teveel gevraagd van school en van de leerkrachten. Voor het speciale onderwijs is dat mogelijk en daar heb ik dan ook goede ervaringen mee. Als dat nodig is voor kinderen, dan is het goed dat die mogelijkheid gelukkig nog steeds bestaat. Maar financieel vraagt het veel meer. en het is volgens mij ook niet wenselijk. Veel kinderen ontwikkelen zich liever niet binnen persoonlijke relaties met leerkrachten, maar liever met peer-groepen of met literatuur of met hun eigen dromen. Er is een verschil tussen persoonlijke relaties en functionele relaties. Ik hoef ook geen persoonlijke relatie met de huisarts, bijvoorbeeld, de huisarts kan toch zijn werk goed doen en ik kan de huisarts toch waarderen.
School hoort bij de functionele relaties. Ouders bij de persoonlijke relaties.
Kinderen met problemen zullen extra aspecten in de functionele relatie met leerkrachten nodig hebben, vanwege hun problematiek. Maar dat maakt dan ook da thet onderwijs 'speciaal' is.

Tsjor

Yanea

Yanea

03-03-2019 om 15:09

AnneJ

Over welke 'de leerkracht' heb je het dan? Want kinderen hebben elk jaar wel 10 of 12 leerkrachten, en dan nog de afdelingsleider. En met de meeste leerkrachten willen mijn dochters niet eens een persoonlijke relatie.

De relatie

Je kunt het noemen zoals je wil maar ik heb toch zelf ook nog goede herinneringen aan mijn leerkrachten die mij aanmoedigden of betrokken. Ik had geen robotjes uit de muur of zo. En ik was een 'makkelijke' leerling. Ik had vaak weinig met de leerkrachten Nederlands, maar die wisselden nog weleens, vooral als er ziekte op het VWO was, liep de HAVO leeg. En dat gaf juist lastige dingen. Ik heug me nog een Nederlandse leerkracht nitwit die een vervelende opmerking zo maakte dat ik nog jaren dacht dat het met mij te maken had, terwijl die gast gewoon in het wilde weg negatief tegen iedereen deed. Ik nam de relaties met leerkrachten wel persoonlijk ja. Ze waren voor mij belangrijk, wie ze waren, wat ze te bieden had, en gelukkig lieten de meesten bij mij een positieve indruk achter.
Later hoorde ik dat mijn leerkracht Nederlands in de brugklas nog voor mij gepleit had bij mijn ouders om mij toch naar het VWO te laten gaan. Als dat niet persoonlijk is?

Amsterdamse

Amsterdamse

03-03-2019 om 15:36

Persoonlijk

Een persoonlijke band kan zeker waardevol zijn, maar je hoeft natuurlijk niet met alle docenten zo’n band te hebben. En ook niet de hele tijd.
Een docent die een leerling die daar behoefte aan heeft, echt ‘ziet’ is waardevol.

Docenten kunnen ook verschillende rollen vervullen, met de één is het wat persoonlijker, de ander kan heel goed les geven waardoor je geinspireerd raakt. Ik heb een paar docenten die mij zijn bijgebleven. Docenten kunnen zeker impact hebben, in goede en slechte zin.

Wat Tsjor ook zegt, niet alle kinderen willen prsoonlijk contact. Mijn kinderen hebben allebei andere behoeften. Jongste hoeft niet zonodig iets met docenten. Hij wil graag een goede inhoudelijke les, met interessante dingen en wat ruimte voor grapjes in de klas. Oudste heeft wel behoefte aan wat persoonlijker contact met sommige, niet alle, docenten. Zij krijgt dat ook, varierend van grapjes tot gesprekjes over school, muziek ed. Is ook zeker inherent aan het montessorisysteem van de school waar ze op zit.

Tango

Tango

04-03-2019 om 21:42

Snap het ook wel

Ik begrijp ook wel wat Annej bedoelt. Je merkt dat kinderen beter presteren als ze een meester/juf hebben waar ze iets van een klik mee hebben. Bij mijn kinderen was dat in ieder geval wel het geval.
Bij zoon op vmbo-basis merk ik dit ook nog. Bij leerkrachten die hij maar saai en oninteressant vindt presteert hij matig. Bij leerkrachten die interesse tonen en begrip hebben veel beter. Zo heeft zoon een geweldig leuke wiskundeleraar die ook nog heel goed begrijpt wat een kind op vmbo-basis nodig heeft. Dat scheelt enorm in de cijfers.

Kimberly

Kimberly

05-03-2019 om 00:22

Beetje

Ik verwacht in de onderbouw van de middelbare en basisonderwijs wel straffen en sacties. Hierbij moeten kinderen nog gestuurd worden. Maar bij de bovenbouw is het vooral eigen verantwoordelijkheid, dus onvoldoende omdat je je huiswerk niet maakt is compleet eigen schuld. Ik hoop wel dat leraren de kinderen proberen te motiveren. Want leraren die leuke lessen geven en een goede band hebben met de leerlingen, motiveren leerlingen meer voor het vak dan van die saaie boze voorleesmutsen

Maja

Maja

05-03-2019 om 10:39

mijn idee

Ik verwacht duidelijkheid. Mijn ervaring is dat er maar heel weinig leerlingen zijn die met (te)veel vrijheden kunnen omgaan uit zichzelf. Dit moeten ze leren, en voor schoolse zaken is school de aangewezen instantie.

School zorgt voor sancties in de onderbouw op zowel maak-als leerwerk (maakwerk door huiswerkcontrole, leerwerk door tussentijdse overhoringen en toetsen).

Echter: wél voor alle leerlingen gelijk én door alle docenten. Niet de ene docent wel, de andere niet, en pietje/jantje/klaasje worden standaard ontzien.

Sancties mogen vastgelegd zijn: 3 x geen huiswerk gemaakt : verplicht uur studiezaal of zoiets, én moeten nagekomen worden.

Na de onderbouw kunnen de eisen versoepeld worden, en de sancties aangepast.
Ook hier weer: duidelijkheid over wat er verwacht wordt en hoe er "gestraft" wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.