Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe pakt jouw kind leerwerk aan? ( spin off)

Nav van het draadje over de aanpak van leerwerk, en hoe je daar als ouder mee omgaat/ al dan niet aanstuurt een gerelateerde vraag....

Oorspronkelijk gepost in het originele draadje:

Ik vind het een interessante discussie. Als moeder heb ik ook wel eens de neiging me net iets meer met dingen te willen bemoeien dan soms verstandig is. .

Maar ik ben ook docent en mentor. Ook in die rol vraag je je wel eens af hoe ver je moet gaan in het afdwingen van dingen.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat de ‘loslaat-ouders’ van de school verwachten. Vind je het ok als je kind daar wel de duimschroeven krijgt aangedraaid? Of verwacht je dat zelfs? Lik op stuk nakomen/ strafwerk maken / whatever als het huiswerk niet voor elkaar is? Is het erg als de verhouding docent-leerling wel op scherp gezet wordt door allerlei sancties of preken bij nalatigheid mbt schoolzaken? Of mag school dezelfde losse benadering kiezen als de ouders? Genoeg slechte cijfers / doubleren / afstromen zullen uiteindelijk wel leiden tot een leerproces bij het kind....?

Ingrid

Pluk

Pluk

02-03-2019 om 23:14

Niet zoveel

Ik verwacht niet zoveel van school als het om onverschilligheid gaat. Ik merk dat ze (net als ik) investeren in een goede relatie. Dwang is er niet en dat verwacht ik ook niet meer in de vijfde. Ik ben erg tevreden over de school van mijn oudste.

Beide kinderen hebben ook wel wat moeite gehad met organisatie van hun schoolwerk in de eerste twee jaar. Dan verwacht ik wel meer van school. De ene school deed dat wel, de andere niet, waardoor ik voor mijn jongste in dat gat spring. Maar bij oudste is het nu puur onverschilligheid en het heeft geen zin als ik daar aan ga zitten sjorren. Hij weet precies wat hij moet doen en hij kan het met weinig moeite, dus als je dat er dan nog niet voor over hebt, dan maar een jaar over.

Yanea

Yanea

03-03-2019 om 08:17