Claudia B
13-08-2010 om 16:00
Hoe regenpak drogen op school?
Zoon gaat over 1,5 week naar het vo. Maar nu zat ik me te bedenken als hij heen fietst en het regent gebruikt hij zijn regenpak natuurlijk. maar waar laat je die op school? Op zijn fiets is geen optie dan is ie zo weg.
Kapstok op school? of is ie dan ook zo weg? Of in zijn kluisje, maar drogen doet is dan niet.
Dus in het kader van wellicht onnozele vragen over het vo, hoe doen anderen dat?!??!?!?
Groetjes,
Claudia
ijsvogeltje
13-08-2010 om 17:00
Daar hebben pubers iets op gevonden:
namelijk geen regenpak dragen. Veel pubers worden liever nat.
Mach
13-08-2010 om 17:45
Om eerlijk te zijn
Het regent maar heel zelden als mijn puberella naar school fietst. Raar maar waar.En ze moet toch dagelijks 26 km fietsen ( opgeteld dan he)
Pippin
13-08-2010 om 18:10
Regenpak
Twee jaar geleden heb ik een regenpak voor mijn dochter gekocht. Ze heeft het nog nooit gedragen. Liever nat in de klas dan een regenpak aan. Ze moet een kwartier fietsen naar school.
rutiel
13-08-2010 om 18:11
Probleem in de eerste week
Het lijkt me echt een probleem voor de eerste schoolweek. Zoals ijsvogeltje al aangaf: pubers dragen geen regenpak. Nu maar hopen dat het de eerste schoolweek niet regent.
n@nny
Annet
13-08-2010 om 18:26
Zeiljack en dunne broek
Dochter heeft een zomerjas die eigenlijk een zeiljack is (maar dan een soepele versie). Een regenjas heeft ze dus niet nodig. En dit jack ziet er leuk genoeg uit om te dragen.
De regenbroek wil ze niet aan. Als het echt slecht weer is, draagt ze geen spijkerbroek maar een dunne broek (soort outdoorbroek). Die zijn zo droog aan je lijf.
Annet
13-08-2010 om 18:28
Aanvulling: drogen is niet nodig
Mocht je kind wel een regenbroek of pak aan willen, dan kunnen die gewoon in een plastic tas in het kluisje.
De kans dat het op de terugweg ook regent is klein. Bovendien kunnen na thuiskomst droge kleren aangetrokken worden. Het pak of de broek droogt thuis wel weer.
Wilgenkatje-
13-08-2010 om 20:37
Over de fiets
in de fietsenstalling.
Onze pubers dragen hun regenpak wel. Ik niet, vroeger.
Gelukkig regent het veel minder vaak dan mensen denken.
Claudia B
13-08-2010 om 21:39
nou dan zullen we zien hoe het gaat lopen ![]()
hij is (tot nu toe dan
wel van plan zijn regenpak aan te trekken. Hij fietst een uur heen en een uur terug.
Ik vroeg me ineens af waar je dat regenpak dan laat op school. Over de fiets is geen optie.
Dan wordt het in een plastic tas in zijn kluisje denk ik.
Dank jullie wel!
albana
14-08-2010 om 09:13
Betere oplossing
Hier fietst oudte ook een uur heen en terug. Ja,ze heeft wel een regenpak,maar heeft dat nooit gebruikt...want te veelwerk,tegen de tijd dat je het aan hebt,ben je al nat en ook belachelijk natuurlijk.
Dochter heeft een betere oplossing. Die fietst door en doet op school haar gymbroek aan (joggingbroek) die ze daar heeft liggen voor gym. Brengt de natte broek naar de vmbo-afdeling bl/kl en vraagt of ie in de droger mag. Eerst deed juf daar moeilijk over,maar toen ze hoorde dat dochter een uur moet fietsen kreeg ze schijnbaar medelijden en mocht het. Nu is het al standaard...en mag iedereen die nat is geworden én verder dan 10km weg woont op regendagen z'n broek brengen.En draait de afdeling praktijkonderwijs dus een wasje broeken en droogt ze ook nog en met een beetje geluk strijken ze ze ook nog. Praktische oplossing hé?
groeten albana
Mach
14-08-2010 om 12:03
Wat leuk albana!
Goh, wat een creatieve oplossing. Mooi dat de school daaraan meewerkt. Kunnen ze direct praktijkles wassen, drogen en strijken houden.
Sharon*
14-08-2010 om 12:22
Albana
leuke oplossing! Maar wat ik niet snap is dat degene die minder dan 9 km moeten fietsen niet hun kleren mogen drogen. je wordt toch niet minder nat als je bijv 5 km fietst?
Tirza G.
14-08-2010 om 15:45
Sharon* ![]()
Je hebt vast nog geen kinderen op het VO
Daar kunnen ze echt de meest idiote regels verzinnen.
Crea, Albana, goed geregeld!!!
Tirza
Kaaskopje
15-08-2010 om 00:06
Arme kinderen
die dichterbij wonen inderdaad! Uit ervaring weet ik dat je in enkele minuten tot je onderbroek doorweekt kunt raken. Wel heel grappig dat je dochter met dit idee is gekomen en het er nu bij hoort.
albana
15-08-2010 om 09:16
10kmregeling
Ik denk dat die 10km regeling meer is afgesproken omdat er anders teveel broeken kwamen om te drogen. Nu is het een vast groepje (de kinderen die ver weg wonen en fietsen) en dat is te behapstukken voor die klas+juf. Ik denk ook dat als je dichterbij woont je makkelijker kan inschatten of er regen komt of niet (buienradar) en dan evt. eerder kan weggaan of ergens kan gaan schuilen. Bij grote afstand lukt je dat niet.......Dcohter fietst er al een uur over...dan nog 10 tot 20 minuten voor speling en uitrusten...Ze kan moeilijk om 5 uur 's nachts weggaan toch? (gaat nu om 6.30 weg)Kortere afstanden dan heb je gewoon meer speling....
groeten albana
Kiki
15-08-2010 om 10:02
Sorry hoor
maar als ik die school was had ik gewoon gezegd dat ze maar een regenbroek aan moesten trekken.
Daar kiezen ze toch zelf voor. Nu hebben de kinderen die 5 kilometer fietsen natte kleren en de kinderen die 10 kilometer fietsen niet. Terwijl je op een gegeven moment doorweekt bent, of je nou 5 of 10 kilometer fietst. Op een gegeven moment ben je nat en natter kan je niet worden.
Ik moest vroeger ook 13 kilometer fietsen naar school en ik had ook geen regenpak aan, dat was inderdaad niet cool.
Denk maar niet dat mijn moeder of de school medelijden had, laat staan dat ik mijn broek daar mocht drogen.
Sharon*
15-08-2010 om 10:55
Eens
met Kiki. Ik vind het oneerlijk. Ook met 5 km fietsen kun je moeilijk van te voren voorspellen wanneer het gaat regenen of eerder of later weggaan.
Astrid
15-08-2010 om 21:53
Het leven is niet eerlijk
Ik zeg altijd tegen de kinderen dat het leven nou eenmaal niet eerlijk is. Ze zullen later nog genoeg van dit soort regels tegen komen. Kan je vast wennen. Ik heb er geen probleem mee. Ook niet als die van mij 8 km moet fietsen.
8 Km is hier niet aan de orde, school is hier nog geen 2 km fietsen. Zoon heeft 2x z'n regenjack aangehad en daarna nooit meer. Overigens kan je van nog geen 2 km ook behoorlijk nat worden
ijsvogeltje
15-08-2010 om 22:13
Precies
Helemaal eens met Astrid, het leven ís niet eerlijk. En dat geeft helemaal niets.
albana
16-08-2010 om 08:42
Oneerlijk
Prrecies,er zijn wel meer van die vage regels die oneerlijk zijn.Maar ergens kan ik het nog wel begrijpen.5 km doe je maar 15 tot 25 minuten over (jullie fietsen zeker niet vaak dat je daar geen idee van hebt?) Met tegenwind 25 minuten en zonder 15. Ik fiets 5 km naar m'n werk. Maar ik kan stukken beter inschatten of ik een bui op me krijg of niet. Als ik van plan was nog eerst even rustig de krant te lezen en zie dat er donkere wolken aan de lucht hangen dan vetrek ik meteen...en meestal ben ik dan voor de bui binnen. Dan lees ik de krant op het werk wel, met een kopje koffie erbij tot ik moet beginnen. Ik kijk ook regelmatig op buienradar als er veel regen voorspeld is. En je kan voor kleine stukjes best inschatten of je dat red of niet. Moet je wel op tijd opstaan...en dus tijd genoeg hebben (dat doe ik, ik houd niet van gehaast). En de meeste pubers staan pas op het laatste moment op.
Maar ook dat zit er niet in als je écht ver moet fietsen, meer dan 10 km. Dan heb je zowiezo 15 tot 20 minuten speling nodig om altijd op tijd te kunnen komen, omdat het zoveel wel scheelt als je wind voor of achter hebt. En aangezien je windrichting nog steeds niet kunt uitrekenen,zoals buienradar ervaar je dat pas als je al op weg bent...Buiten dat is hoe verder,hoe langer onderweg dus de kans dat je een bui op je krijgt is ook langer (qua tijd) en groter. Als je een uur erover doet is de kans dat je nat wordt 2 keer groter dan als je een half uur erover doet...logisch toch?
groeten albana
Tihama
16-08-2010 om 10:39
Regenpakken van vroeger
Die waren ook lang niet zo goed als tegenwoordig. Ik droeg hem ook zelden (15 km enkele reis). Ik zou trouwens dan aanraden om gewoon een reservebroek op school te laten. Hoef je daar ook niet moeilijk te doen. Of een reservebroek in een plastic tasje mee.
Overigens, Albana: begint die school dan al om 7.30? Ik vind dat wel achterlijk vroeg voor een middelbare school, zeker met een regiofunctie.
Tihama
Tirza G.
16-08-2010 om 12:51
Jullie hebben vast geen kinderen op het vmbo
Want dan zouden jullie vast klagen over het feit dat ze altijd de was-droog-strijk moeten doen van die nufjes van havo/vwo.
Tirza
dirksmama
16-08-2010 om 13:46
Vroeger
Waren de regenpakken inderdaad bar slecht. Ik had op school ergens bij de concierge een tasje met een droge jurk hangen. Was ik natgeregend dan trok ik die aan en hing ik mijn natte spul over de radiator (en dat vonden een heleboel raar, maar ja, ik wilde ook niet bij de massa horen).
Mach
16-08-2010 om 16:19
Tirza
er zijn toch ook gewoon VMBOers die meer dan tien km moeten fietsen...die doen toch ook gewoon mee.
Maylise
16-08-2010 om 22:07
Geintrigeerd
Nu wil ik toch weten wat een wasmachine op het VMBO doet? Is die wasmachine deel van de lessen? Of staat die er gewoon toevallig voor school gebruik? Ik dacht dat de huishoudschool niet meer bestond? Of toch wel maar dan onder een andere naam? Is het gewoon een service aan de leerlingen van de school? Of zijn er echt lessen de wasmachine leren gebruiken?
Maylise
Nasha 1st
16-08-2010 om 22:42
Vmbo is
niks anders dan een andere naam voor de vroegere lts/huishoudschool/mavo. Je hebt VMBO-basis/kader en VMBO-Theoretische Leerweg. De vakken zijn volgens mij wel hetzelfde....maar dat weet ik niet 100% zeker.
Tirza G.
16-08-2010 om 23:12
Ja maylise
Bij het vak verzorging worden dit soort lessen gegeven, zeker als je een richting kiest in de richting "groot huishouding".
Tirza
Mach
16-08-2010 om 23:39
Zeker!
de afdeling zorg en welzijn bovenbouw VMBO basis en kader staat hier vol met allerlei huishoudelijke apparatuur. Complete babykamers, huiskamers, slaapkamers, keukens, was droog en strijk-apparatuur.
Maylise
17-08-2010 om 02:40
Echt?
Dat wist ik dus niet. Kan ook wel want bijna alle VMBO'ers die ik ken zijn jongens en die zullen waarschijnlijk niet zo geïnteresseerd zijn in de huishoudschool richting.
Ik heb wel een zoon die in een gemengde brugklas havo/vwo/vmbo heeft gezeten maar dan was vmbo meer als de mavo met alle gebruikelijke vakken.
Alleen lijkt me een wasmachine zo overbodig... een wasmachine leer je toch in 5 minuten bedienen? Strijken en wassen hoef je toch niet op school te leren? Dat kan toch gewoon thuis? Simpele huishoudelijke taken zoals de was doen leren lijkt me geen school taak.
Op zich kan je alles natuurlijk thuis leren, dat is ook wel weer zo. Misschien toch maar eens die schoolplicht afschaffen.
Zo heb ik vandaag toch nog weer wat nieuws geleerd over het onderwijs.
Maylise
amk
17-08-2010 om 09:28
Maylise
het gaat wel om voorbereiding op de beroepspraktijk, en dat kunnen heel grote wasmachines zijn etc. En ja, strijken en wassen zijn een vak apart. Kijk maar eens naar de discussies die er hier op het forum over zijn.