Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe vrijwillig is de ouderbijdrage?

Bij mijn dochters op school is de ouderbijdrage € 500,= per kind. Ik had gevraagd om een jaarverslag, maar nooit gekregen. Nu betaal ik voor elke kind de helft, maar ze blijven mij bestoken met aanmanningen.

Op de basisschool is de ouderbijdrage toch vrijwillig?

Heeft iemand hier mee ervaring mee?

Petra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

19-09-2008 om 14:35

Petra

Ga het archief eens in, ik geloof dat dit de topper onder de onderwerpen is op dit forum

IBje

IBje

19-09-2008 om 14:36

Eur 500 ?!

Wow Petra, op welke school zitten jouw kinderen !
Wat doet de school in hemelsnaam met dat geld dat jullie dit moeten betalen ? Ik heb wel eens gehoord van bedragen rond de Eur 100-150 per kind (vrije school e.d.)
En een ouderbijdrage is vrijwillig hoor !

Yta Chalne

Yta Chalne

19-09-2008 om 15:29

Nu eens wel

Bij de school van de oudsten (vo) kregn we dit jaar de brief over de ouderbijdrage met als verheugend nieuws dat alles gewoon van het geld kan wat de school krijgt van de overheid, en dat er een vrijwillige bijdrage wordt gevraagd voor extra bibliotheekboeken (paar euro) en tevens vijf euro voor het 'potje' waaruit ouders met zeer lage inkomens kunnen putten bij de Rome-week. Solidariteitsfonds, noemden ze het. Ik heb allebei betaald, vond het wel sympathiek.
Overigens, op de vrije school (basisschool) betaalde ik een paar jaar terug 600 euro per kid per jaar. En dan smokkelde ik nog ruim Ook de schoolvereniging hier in de buurt vraagt dat bedrag. Dus het komt echt regelmatig voor, helaas.

Dayenne

Dayenne

19-09-2008 om 16:00

'vrijwillig' idd

Bij ons in de schoolgids wordt overal gesproken over 'ouderbijdrage'. Pas als je in het reglement ouderbijdrage gaat lezen, zie je ineens staan dat het vrijwillig is. Ik heb vorige jaar een brief gestuurd met daarin het verzoek om ontheffing van de ouderbijdrage. Ik zit in de bijstand en had op dat moment een verhuizing. Kon er gewoon even niet van af, simpel. Vervolgens werd er gezegd dat er potjes zijn bij de gemeente en of ik dat wist. Ja dat weet ik en die gebruik ik daar waarvoor je ze kunt gebruiken: sociale activering van de kinderen en mijzelf, maar NIET voor de vrijwillige ouderbijdrage. Het werd verleend die ontheffing. Dit jaar wederom aangevraagd. Net vandaag de brief de deur uit gedaan. En eigenlijk wil ik dat voorlopig blijven doen, tenzij ik kan betalen.

Ik vind dat de ouderbijdrage wel inkomensafhankelijk gemaakt mag worden.

Dayenne

Het is gewoon helemaal vrijwillig. Dus ontheffing, vrijstelling, kwijtschelding of hoe ze het ook willen noemen is helemaal niet aan de orde. Je mag betalen, je hoeft niet. Klaar. En je bent geen verantwoording verschuldigd.

Let wel even op dat je geen overeenkomst tekent waarin je jezelf voor dat jaar verplicht om te betalen, want dan moet je wel, maar zolang dat niet het geval is hoef je niets te betalen.

Groeten,

Temet

Dayenne

Dayenne

19-09-2008 om 19:49

Pelle

Euhm ja, daar heb je wel een punt, haha.

Lady Grey

Lady Grey

21-09-2008 om 12:58

Vrijwillig

is het hier, en niet hoog, 26,50 per kind per jaar, maar er staat wel bij dat als je het niet betaalt, het mogelijk is dat je kind uitgesloten wordt van bv. schoolreisje en excursies...

Wat dan wel?

Lady:"maar er staat wel bij dat als je het niet betaalt, het mogelijk is dat je kind uitgesloten wordt van bv. schoolreisje en excursies..."
Staat er precies bij welke en staat er ook bij wat leerlingen die niet meegaan met dat soort activiteiten dan wel gaan doen?
Groet,
Miriam Lavell

*Sophie*

*Sophie*

21-09-2008 om 13:27

Ja, hier ook hoor

dan mogen ze niet mee met schoolreisje en dan worden ze ingedeeld in andere klassen.
Maar dan vraag ik me nu wel af wat de school dan doet als de hele school in 1 keer op schoolreisje gaat. Dat weet ik niet.

Staat dat er bij?

Sophie:"dan mogen ze niet mee met schoolreisje en dan worden ze ingedeeld in andere klassen."
Staat dat er specifiek per activiteit bij, of is dat uitsluiten iets dat als een zwaard van damocles en tamelijk willekeurig boven je hoofd kan hangen?
Als dat laatste het geval is, dan lijkt mij dat onrechtmatig. De ouderbijdrage moet gespecificeerd zijn. Er moet bijstaan bij welke activiteiten het niet betalen tot uitsluiting kan leiden en bovendien ook wat er dan wel gaat gebeuren.
Hou rekening met het volgende: Een schoolreis telt vaak mee als lestijd waarvoor subsidie ontvangen wordt. Maar meestal gaat het dan niet om de volle tijd die die activiteit in beslag neemt. Het telt als halve lesdag of soms zelfs minder.
Dat betekent dat het alternatief dat niet betalers geboden wordt niet langer dan die lestijd hoeft te zijn. De keuze voor betalen of niet betalen, meedoen of niet meedoen dus, wordt daarmee duidelijker: Of een hele dag op pad met school voor bedrag x, of een halve dag ingedeeld in een andere klas waarna de rest van de dag vrij overblijft om zelf iets leuks te gaan doen.
Als de school dit soort activiteiten niet als lestijd rekent laat rekenen bij de subsidietoekenning, dan hoeft er geen alternatieve activiteit te zijn. Dan heb je gewoon vrij als je niet betaalt en niet meegaat. Ook een duidelijke keus lijkt me.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha the first

Nasha the first

21-09-2008 om 14:23

Wat een verschil

Bij de tweeling op school is de bijdrage € 41 euro! En zal nog hoger gaan worden.....

Hoe kan dat zo verschillend zijn eigenlijk?

Vrijwillig

Nasha:"Hoe kan dat zo verschillend zijn eigenlijk?"
Omdat het geen wettelijke bijdrage is, maar een vrijwillige waarvan de hoogte door de school/ouderraad zelf kan worden vastgesteld. De duurste vind je in het archief: 675 euro per maand en dat twaal maanden per jaar.
Dat is meer dan de school aan subsidie per leerling ontvangt.
En ja, dat mag de school vragen. Maar je hoeft het niet te betalen.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha the first

Nasha the first

21-09-2008 om 19:34

Yep

de schoolreis zit daar ook in verwerkt inderdaad....en naar ik begrijp is de 41 euro zelfs nog niet toereikend, ook omdat schoolreizen steeds duurder wordt natuurlijk.....

Uitsluiten van schoolreisje ed

Hier op school is de ouderbijdrage 20 euro voor 1 kind, 40 euro voor 2 kinderen en 50 euro voor 3 of meer kinderen. Wel relatief veel turkse gezinnen en grote gezinnen hier op school trouwens. Maar het geld voor de schoolreis word apart gerekend. Die is voor groep 1 en 2 20 euro en vanaf groep 3 22,50. Ik hoor hier veel ouders die het schoolreis geld wel betalen maar de ouderbijdrage niet en zo word er dus niemand uitgesloten van het schoolreisje als de ouderbijdrage niet betaald word. Vind ik persoonlijk wel een goede oplossing. Overigens betalen wij beide bedragen wel.

Ouderbijdrage

Wij hebben net de brief gekregen. kosten 25 euro. 2,50 gaat er naar het schoolverlaterskamp. Er staat bij waar de ouderraad zich voor inzet (sinterklaas, kerst, open dag, begeleiden activiteiten, excursies, schoolreis) Voor verschillende activiteiten zijn er extra financiële middelen nodig. Er wordt ook gewezen op de "bijdrage" die je kunt aanvragen bij de gemeente.

Voor het schoolreisje wordt er overigens apart betaald.
Blijft er over het cadeautje met sinterklaas, de gevulde schoen, een zakje snoep, een gekookt ei met Pasen, en een paar gelegen heden waarbij de kinderen iets extra's krijgen (b.v. Kerst). Maar dan nog kom ik niet aan een bedrag van 20 euro.

Voor uitstapjes en excursies worden er altijd ouders gevraagd om te rijden (benzinekosten dan voor eigen rekening)

Tussen neus en lippen door wordt ook de jaarvergadering van de ouderraad genoemd. Daar zal ik dit jaar eens naar toe gaan. Ben benieuwd of het jaarlijkse etentje voor leden van de ouderraad betaald wordt uit de kas van de ouderraad.

De term vrijwillig komt overigens maar 1 keer in de hele brief voor. In de rest van de tekst wordt er alleen gesproken over de ouderbijdrage.

*Sophie*

*Sophie*

21-09-2008 om 22:32

Miriam

Dank je voor je reactie.

Eerst even o.t.
Ik heb je nu ook op foto gezien (door die andere draad)en ik had je heel anders voor me. Gek eigenlijk he, hoe je toch iedere keer een gezicht vormt bij de verhalen.
Verder wil dan eindelijk eens kwijt dat ik je voornaam zo mooi vind...maar dat is dan natuurlijk vooral een compliment naar je ouders toe

Zo, en dan nu on topic:

Sophie:"dan mogen ze niet mee met schoolreisje en dan worden ze ingedeeld in andere klassen."

Miriam: "Staat dat er specifiek per activiteit bij, of is dat uitsluiten iets dat als een zwaard van damocles en tamelijk willekeurig boven je hoofd kan hangen? "

Er staat dan in de brief dat er een ouderbijdrage betaald dient te worden van 45 euro, waarvan 25 euro verplicht is daar het kind anders niet mee kan op schoolreisje.

Met groep 8 schoolkamp moeten we dit jaar nog eens 35 euro extra betalen, maar daar kan ik wel inkomen.

groetjes, Sophie.

Nasha the first

Nasha the first

21-09-2008 om 22:52

*sophie* (ot)

(Ik heb je nu ook op foto gezien (door die andere draad)en ik had je heel anders voor me. Gek eigenlijk he, hoe je toch iedere keer een gezicht vormt bij de verhalen. )

Dat heb ik nou ook )

Verplicht en betalen gaan niet samen

Sophie:"Verder wil dan eindelijk eens kwijt dat ik je voornaam zo mooi vind...maar dat is dan natuurlijk vooral een compliment naar je ouders toe "
Ook dat ligt anders dan je denkt. Ik had Irma moeten heten maar mijn vader was mijn naam vergeten toen hij bij het loket van de burgerlijke stand stond. Het is daar ter plekke Miriam geworden. Met een 'i' dus, want er was iets met een 'i'. Ik ben er tevreden over
Sophie:"Er staat dan in de brief dat er een ouderbijdrage betaald dient te worden van 45 euro, waarvan 25 euro verplicht is daar het kind anders niet mee kan op schoolreisje."
Dat kan niet. Of de activiteit is verplicht, dan is het per definitie gratis, of de activiteit is vrijwillig/inwisselbaar en dan het betalen ook.
Verplicht en betalen gaat niet samen op school.
Groet,
Miriam Lavell

Onrechtmatig

Altair:"Stel een school vraagt een ouderbijdrage, noemt die vrijwillig, maar stelt dat je na toelating van je kind een overeenkomst moet aangaan over de betaling van de ouderbijdrage."
Die tekst is misleidend en verwart de plichten. De school heeft voor het afdwingbaar zijn van betaling een overeenkomst nodig. De school _moet_ bewijzen dat de ouders beloofd hebben te zullen betalen. Maar de ouders _moeten_ niks. Ze hoeven die overeenkomst niet aan te gaan.
Altair:"Ik ga ervan uit dat het vrijwillige karakter verdwenen is nadat je de overeenkomst hebt getekend, maar ik vraag me af of de school je kind alnog kan weigeren als je de overeenkomst niet tekent."
Nee. Ook het aangaan van de overeenkomst is vrijwillig. Bovendien is die overeenkomst maar voor één jaar geldig en moet je zelf op die overeenkomst aan kunnen geven wat je wel en niet betaalt (dus geen vast bedrag) en moet er in staan welke activiteiten tot uitsluiting leiden als je voor die activiteiten niet betaalt. Daar moet dan ook nog een verwijzing naar de kortingsregeling bij staan die kinderen die de bijdrage voor precies die activiteiten niet kunnen betalen in de gelegenheid stelt toch mee te gaan.
De rechter is hier heel precies over. Je kunt uitspraken vinden waarin de overeenkomst ongeldig verklaard is omdat deze op een onderdeel niet voldeed, ook al was het niet dat onderdeel waar de twist tussen ouders en school over ging.
Groet,
Miriam Lavell

ejteep

ejteep

23-09-2008 om 09:39 Topicstarter

Nog extra betalen

Wij moeten nog extra betalen voor overblijven, schoolreisjes en uitstapjes.
Mijn oudste dochter gaat nu ook op werkweek, dus dat kost ook weer 115 euro.
Het is overigens een montessori school, maar ze komen van een andere montessori school af waar de ouderbijdrage 75 euro is, dus het lijkt me dat het wel goedkoper kan. Als je vraagt waar het geld voor wordt gebruikt, noemen ze eigenlijk alleen dingen op die bij andere scholen standaard ook in het lespakket horen.

Ja, de meiden krijgen schaakles, maar ik zou het beter vinden als ze daar dan een extra bijdrage voor zouden vragen ipv 500 euro per jaar.

Ik heb overigens alleen voor mijn 1e dochter getekend, daarna een briefwisseling gehad over de hoogte van de ouderbijdrage. Aangezien ik daar geen bevredigend antwoord (kunnen we u niet geven, anders willen alle ouders informatie) heb ik gezegd dat ik nog maar de helft betaal en de andere helft pas als ik afdoende antwoord heb gekregen. Voor mijn 2e dochter heb ik het formulier ongetekend retour gezonden, maar ze mochten haar niet weigeren.

Op internet kun je tegenwoordig opzoeken hoe rijk de scholen zijn, dus nu ik dat gezien heb vraag ik me af waarom ze dit jaar de bijdrage weer willen verhogen met meer dan de inflatie, hoe dik moet de bankrekening worden voordat het genoeg is?

http://www.hoerijkismijnschoolbestuur.nl/protected/introductie.php

Een jaar geldig

"Ik heb overigens alleen voor mijn 1e dochter getekend, daarna een briefwisseling gehad over de hoogte van de ouderbijdrage. Aangezien ik daar geen bevredigend antwoord (kunnen we u niet geven, anders willen alle ouders informatie) heb ik gezegd dat ik nog maar de helft betaal en de andere helft pas als ik afdoende antwoord heb gekregen."
Die handtekening is maar één jaar geldig. Over de jaren na dat jaar waarvoor je een handtekening hebt gegeven, ben je sowieso niets verschuldigd. Daar komt inderdaad bij dat de overeenkomst sowieso nietig is als die niet gespecificeerd is.
Ik zou die aanmaningen gewoon laten voor wat ze zijn. Misschien volgt er wel rechtsgang. De rechter zal je in het gelijk stellen. De vrijwillige bijdrage is vrijwillig, punt.
Groet,
Miriam Lavell

Mamasan

Mamasan

23-09-2008 om 11:52

Druk

Ik had me vorig jaar voorgenomen om de ouderbijdrage niet te betalen. Het bedrag was behoorlijk gestegen, de overblijf was in prijs verdrievoudigd en het schoolreisje was ook twee keer zo duur als normaal (allemaal geen excuses, maar toch...). De school heeft eerst drie keer in de nieuwsbrief een dringende oproep gedaan aan ouders om te betalen. Vervolgens heb ik twee keer een persoonlijke brief gekregen met het verzoek te betalen. Toen ik uiteindelijk door de penningmeester thuis gebeld werd durfde ik niet meer te weigeren en heb ik alsnog maar betaald.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.