Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe werkt een combiklas 2-3

Ik lees de laatste tijd hier en daar iets over combiklassen van groep 2 en groep 3. Ik kan me daar echt niks bij voorstellen maar ben erg benieuwd hoe dit werkt. Kan iemand het me uitleggen?
De school hier is niet zo vernieuwend, er is een aparte kleuterklas waarin vooral gespeeld wordt, activiteiten in de kring gedaan worden en af en toe moeten er werkjes gedaan worden. Er wordt weinig echt geleerd (natuurlijk leren ze een hoop, maar niet qua cijfers, letters etc.). De overgang naar groep 3 is groot, van spelen bij de kleuters naar 'stilzitten en leren' in groep 3.
Ik kan me daarom echt niks voorstellen bij een combinatie van groep 2 en 3. Hoe kunnen ze in groep 3 leren lezen terwijl groep 2 druk is met de zandtafel en de poppenhoek? Hoe past het uberhaupt in een lokaal?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

être et avoir

Voor 11,94 is de franse onderwijsdocumentaire 'être et avoir' (2002) verkrijgbaar.
Het gaat over een dorpsschooltje waarin alle niveau's bij elkaar zitten en één leerkracht het onderwijs aan al die leerlingen en niveau's bestiert.
Soms doet de klas dingen samen. De leerkracht stelt de leerlingen vragen over dat wat ze samen doen, maar wel op hun eigen niveau. De een vraagt hij om een letter te herkennen, de ander om een woord te lezen, weer een ander om een woord te spellen.
Soms zijn alle leerlingen met hun eigen werk bezig. Sommige maken een vrije tekening, anderen een opdracht, iemand geeft de plantjes water, etc.
Zo kan het.
"Hoe kunnen ze in groep 3 leren lezen terwijl groep 2 druk is met de zandtafel en de poppenhoek?"
Als je naar de overeenkomsten kijkt dan is er geen probleem.
De meeste schooldagen biginnen in alle groepen met een gezamelijk moment. Leerkracht zegt iets over wat ze samen gaan doen, kinderen zeggen iets over wat ze gedaan hebben, leerkracht geeft wat extra aandacht aan een thema. Dat kan prima gecombineerd, zolang de leerkracht de kinderen maar op het eigen niveau aanspreekt.
Dan moet er gewerkt worden. Ook in groep 3 betekent dat vaak dat de kinderen uitelkaar gaan en een eigen werkje pakken. Dat kan prima samengaan met kiezen voor de poppenhoek, de bouwhoek of het letterboek.
Dan is er pauze, kan ook samen.
Klassikale instructie kan ook samen, zolang de leerkracht de leerlingen maar op het eigen niveau aanspreekt. Je kunt het met kleuters prima over cijfers en letters hebben en 3e groepers vinden de herfst nog steeds een leuk onderwerp.
Groet,
Miriam Lavell

krin

krin

13-04-2010 om 10:20

2/3

Bij een 2/3 combinatie wordt 2 minder speels en 3 minder schools. Een soepelere overgang, dus. Het is ook niet ingericht als een kleuterklas, meer als een 'gewone' klas met extra's. En zoals Miriam zegt: verder werkt het als elke andere klas met verschil in niveau en verschil in leeftijd. Bij een 1/2 combinatie, wat toch vaak voorkomt, doen oudste kleuters ook andere dingen dan de jongste.
Na de zomer kan ik vast meer vertellen, want dan gaat zoon (na anderhalf jaar groep 1) naar een 2/3.
Het voordeel lijkt mij dat de overgang dus niet zo abrupt is, dat beter te beoordelen valt of een late groep 2'er (zoals zoon) misschien 2 en 3 niet in één keer kan doen of in elk geval kan meedoen met groep 3 stof, en dat 'oudste kleuters' die graag meer willen dan knutselen en zandtafelen en andere kleuterarbeid niet nog een jaar tussen de 'kleintjes' hoeven door te brengen.

kaatje43

kaatje43

13-04-2010 om 21:15

Mijn jongste zat erin

Het ging heel goed. Groep 3 had geen last van groep 2. De bouwhoek etc. Was op de gang. Ook gingen ze bij groep 1/2 in de hoeken spelen.Voordeel was dat de groep 2 zich al een beetje op kon trekken aan groep 3 en dat de overgang makkelijker ging. Zoals Mirjam het beschrijft ging het bij ons ook. Als groep 3 instructie kreeg gingen de kleuters een opdracht doen met wat anders.

Minna

Minna

14-04-2010 om 12:51 Topicstarter

Grappig

Grappig, zoals jullie het omschrijven klinkt het inderdaad heel logisch. Stom genoeg ken ik de documentaire etre et avoir wel, helemaal niet aan gedacht!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.