Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Meidenmoeder

Meidenmoeder

05-11-2010 om 19:11

Hoe werkt het in groep 8?

Oudste zit in groep 8, dus voor ons is het allemaal nieuw. Nu had ik van andere ouders, die al eerder kinderen in groep 8 hadden, dat er in dat laatste jaar echt niet meer veel geleerd wordt. Leek me sterk, maar al naar gelang het schooljaar vordert zie ik wel dingen, waarvan ik denk 'mwah...' Zo kwam dochter de eerste week na de zomervakantie thuis met het verhaal dat ze vast begonnen waren met de praktische voorbereidingen voor de kerstviering op school. Vond ik al rijkelijk vroeg, maar ja, ik kan niet in de planning van de leerkracht kijken, dus niets van gezegd.
Nu zijn we een aantal weken verder en dochter geeft aan dat ze zich te pletter verveelt. Ze heeft haar weektaak na en dag of twee (misschien een half dagje later) af en heeft dan niets meer te doen. Ze kijkt wat ze nog meer kan verzinnen (spreekbeurt die nog gaat komen, boekbespreking die ze nog ooit zal moeten houden, maar waar nog geen datum voor staat) leest, computert en doet uiteindelijk maar spelletjes met andere kinderen die op een gegeven moment ook klaar zijn met hun werk. Voor de duidelijkheid: dochter is een intelligent meisje, maar niet hoogbegaafd of zo. Ik vind het raar dat ze het gevoel heeft zichzelf te moeten bezighouden.
Binnenkort hebben we een gesprek (wordt een paar keer per jaar gepland) en natuurlijk gaan we vragen om extra werk voor dochter. Maar voor ik verder mijn mond opendoe wil ik graag weten of het algemeen zo toegaat in groep 8. Alvast bedankt!
Meidenmoeder

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

05-11-2010 om 19:49

Hier

Bij mijn dochter in groep 8 wordt niet minder hard gewerkt dan in groep 7. Ik heb nog niets gehoord over voorbereidingen voor Kerst. Dat verwacht ik pas na 5 december.

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

05-11-2010 om 19:56

Gewoon

Hier gaan ze in groep 8 gewoon net zo door als in groep 7. Er wordt even hard gewerkt en net zoveel gedaan.

Alleen gaan ze wel een paar middagen op bezoek bij middelbare scholen in de buurt. En halverwege het jaar gaan ze beginnen aan de musical.

Het scheelt misschien dat het niet alleen een groep 8-klas is, maar dat er ook een groep 6 en 7 in het lokaal zitten. En ze doen geen Cito-eindtoets.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-11-2010 om 21:22

Herkenbaar

Zoon heeft zich ook ontzettend verveeld in groep 8. Verschil is wel dat dit pas begon ná de Cito, tot die tijd werd er gewoon hard gewerkt.

kaatje43

kaatje43

05-11-2010 om 22:24

Niet herkenbaar

Bij die van ons werd gewoon tot het eindvan het jaar geywerkt. Incl. Toetsen

Meidenmoeder

Meidenmoeder

05-11-2010 om 22:53

Dank voor jullie antwoorden. Ik vreesde al zoiets. of beter gezegd, misschien hoopte ik er wel op. Het bevestigt me in ieder geval in de gedachte dat groep 8 een groep hoort te zijn als alle andere: er moet gewerkt worden.
Tegelijkertijd moet ik misschien het beeld iets nuanceren: het is niet alsof er helemaal niets gebeurt. Ik heb al wel een paar toetsen voorbij zien komen met nieuwe stof, maar als ik het afzet tegen voorafgaande jaren dan lijkt het beduidend minder. In ieder geval hebben we nooit eerder meegemaakt dat dochter zich verveelt. Ze kon altijd goed meekomen, maar had doorgaans wel haar tijd nodig. Dat ze nu dus in een vloek en een zucht haar werk afheeft klopt gewoon niet met de manier waarop ze eerder functioneerde.
Zoals ik al meldde: volgende week hebben we een gesprek met de leerkracht en dan zullen we zeker onze bevindingen aan de orde stellen. En aandringen op extra werk voor dochter.
Meidenmoeder

Kobalt

Kobalt

05-11-2010 om 23:33

Hard werken

Ik heb juist de indruk dat mijn zoon hard moet werken in groep 8. Hij krijgt systematisch huiswerk, zowel maak- als leerwerk. Hij moet veel presentaties geven. Hij werkt met andere vlotte kinderen uit het laatste rekenboek, waar de klas niet aan toe zal komen.
Ik heb echt het gevoel dat er gewerkt wordt aan zelfstandigheid en plannen.

Net als kobalt

Hier ook, dochter moet hard werken.

Hier op school 'kakt' het pas een beetje in na de CITO toets begin februari. Dan wordt er wel gewerkt, maar meer herhaling en op een lager pitje. Maar van vervelen is geen sprake. Tja, de laatste week voor de afscheidsmusical misschien/

Ik zou even een praatje met de leerkracht gaan maken hierover, is niet normaal. Zo krijgt je dochter de schrik van haar leven als ze de overgang naar de middelbare school maakt! Want in verhouding met hoe dat nu met haar gaat moet ze extreem aan de bak. Lijkt me niet fijn.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-11-2010 om 15:43

Groep 8

Hier wordt gewoon hard doorgewerkt in groep 8 naar de CITO toe. Iedereen dan wel op zijn eigen niveau en in zijn eigen tempo (montessorischool) maar iedereen maakt bijv. ook een aantal keer in de week oefen-CITO toetsen. Daarnaast de gebruikelijke spreekbeurten, werkstukken, projectjes etc. Ze worden echt wel aan het werk gezet. Het geven van huiswerk is hier niet gebruikelijk; dat doen ze alleen als een kind achter loopt met iets. Vind ik persoonlijk erg jammer maar goed, je kan je kind ook zelf thuis flink aan het werk zetten natuurlijk.
En ook na de CITO is het leren beslist niet afgelopen. Totdat ze van school afgaan krijgen die kids genoeg te doen ter voorbereiding op het vo. Desnoods kunnen ze al wiskunde-lessen krijgen op brugklas-niveau of Spaans of voortgezet Engels. Of ze werken nog even gericht aan schrijven als ze daar moeite mee hebben. Zeg maar zoveel mogelijk de puntjes op de i zetten.
Groep 8 is geen lanterfantjaar; integendeel. Dit geldt voor alle kinderen die ik ken in groep 8; ongeacht welke school ze zitten.
Als ik jou was zou ik dit zeker aankaarten bij de leerkracht.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-11-2010 om 16:36

Oefenen

Sinds een paar weken maken ze twee keer per week een onderdeel van de oefen-CITO (dus of rekenen, of begrijpend lezen etc.) Eea ook afhankelijk van het kind zelf en waar hij/zij al dan niet meer moeite mee heeft.

Geen gelanterfanter

Mijn zoon zit in groep 8 en moet nog gewoon alle lesstof groep 8 doorwerken hoor. Ze hebben helemaal geen tijd om te lummelen. Groep 8 heeft tenslotte ook gewoon nieuwe boeken gekregen begin dit jaar...
Ook na de Cito wordt er nog redelijk doorgewerkt, juist om te voorkomen dat de kinderen spuugvervelend worden van alleen maar tijd uitzitten.
En kerst is al helemaal niet aan de orde. Eerst de Sint en die zit nog in Spanje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.