Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe weten ouders of een klas achterloopt (groep 4)

Dit jaar heeft mijn zoon in groep vier een leerkracht gekregen waarvan al enige jaren bekend is dat deze leerkracht een paar keer per jaar uitvalt vanwege langdurige ziekte.

Een paar weken nadat dit schooljaar 2008 begonnen was, was het zover. De ouders werden geïnformeerd dat er geen invalkrachten waren. Tafeltje en stoeltjes werden van de ene naar de andere klas verschoven en enkele weken werden de beschikbare ICT-er, IB-er, adjunct-directeur, directeur etc. ingezet. Doordat er ook nog een andere leerkracht langdurig ziek was, was dit noodscenario niet toereikend en moest mijn zoon van het aangereikte papier opdrachtjes/taken uitvoeren en zat zijn groep verdeeld over andere klassen.
Deze groep vier is dit jaar al met een achterstand begonnen. Vanaf september dit jaar moesten o.a de kernen 10, 11 en 12 (van groep 3)nog afgemaakt worden. Hiermee zijn ze net klaar.

Op dit moment is er een tijdelijke oplossing met drie leerkrachten in een week totdat de zieke leerkracht terugkomt.
Ik vind dat deze juffrouw niet meer voor de klas moet komen te staan. Ze wordt nu begeleidt om weer haar entree te gaan doen. En dan weer zoals bekend een paar weken aan de arbeid en opnieuw weer ziek. De kinderen zijn/worden de dupe hiervan. Op school wordt aan de ouders begrip gevraagd voor de situatie. Ik wil weten hoe de ontwikkeling van mijn kind ervoor staat. Hierop krijg ik geen duidelijk antwoord. Men zegt dat de achterstand wel meevalt. Hoe weet ik dit zeker?
Per brief wordt er aan de ouders gevraagd of men mensen kent met een onderwijsbevoegdheid. Zeer verontrustend allemaal.

Ik vernam dat men niks kan doen om te voorkomen dat deze “onstabiele” juffrouw weer voor de klas komt. Hoe is dit mogelijk! Dit gaat ten koste van de veilige omgeving en onderwijs van de kinderen. Na de kerstvakantie zullen weer kinderen door dit vervelende voorval gaan vertrekken van deze school. Vele zijn hun al voor gegaan.
Vorig jaar heeft mijn zoon ook al een onrustig schooljaar gehad. In groep drie heeft hij vijf leerkrachten gehad.
In dat jaar begon hij met twee leerkrachten. Gedurende het groep drie jaar besloot een leerkracht minder te gaan werken. En moesten voor de overige dagen twee andere leerkrachten ingeschakeld worden. In totaal drie leerkrachten (groep 3) in een week.

Op dit moment zjn ze bezig met de woorden met de korte "ei". Ze hebben de tafels 2,5 en 1 gehad.

Kan iemand reageren of dit een grote achterstand betreft?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

10-12-2008 om 21:34

Ik weet het niet

Of je kan spreken van een achterstand. Wat betreft de tafels bijvoorbeeld denk ik dat het wel klopt. Mijn dochter beheerst deze ook, alleen nog de tafel van 10 erbij.
Ik vind het wel een heel zorgelijk verhaal. Ik begrijp wel dat ze deze juf niet zomaar mogen ontslaan, maar er moet wel een betere oplossing komen. Kan ze niet in een duobaan werken samen met een andere leerkracht?
Waarschijnlijk zijn er meer ouders die hier moeite mee hebben. Ik zou met een groep ouders in gesprek gaan met de school. Als hier niets uitkomt zou dat voor mij voldoende reden zijn om naar een andere school te gaan kijken.

Toetsen

Hoe scoort je zoon bij de toetsen? Hier krijgt het kind die mee naar huis en zo heb ik altijd een redelijk inzicht in welke stof hij beheerst of niet.
Ook staan de gemiddelden van de cito op het rapport. Had je zoon eind groep 3 een goed rapport? Waren er punten van aandacht?
Alleen de tafels zegt nl. niet zo veel. Het geeft niet echt het rekenniveau weer. Tafels is stampwerk. Als de klas nog 3 blokken moest maken van groep 3, hoe ging het dan met de cito`s begin groep 4? Die stof was nog niet behandeld.Dus bij een leerling die voorloopt is dat geen probleem. Maar de kinderen die er toch al moeite mee hebben scoren wrs onvoldoendes?

tonny

tonny

11-12-2008 om 11:16

Lastige kwestie!

Zo'n juf in het team, dat valt niet mee. Inderdaad zou het mooi zijn als ze parttime zou gaan werken, samen met een voornamelijk gezonde duopartner, maar zéker als deze mevrouw alleenverdiener is, is dat geen eenvoudige keus. Je wordt niet meer zo 'makkelijk' minder-arbeidsgeschikt verklaard als ooit het geval was, dus de school (iedereen!) heeft een stevig probleem. (En die juf zelf natuurlijk ook, niemand is voor zijn plezier elk jaar herhaaldelijk ziek...)

Sterkte en ga met de MR rond de tafel voor een goede oplossing in ieders belang!

tonny

Coco

Coco

12-12-2008 om 13:19

Hier ook

Zelfs 2 juffen in het team die zeer geregeld instorten en een 3e die in de schoolgids staat, maar die zeker de ouders met (alleen) een kind in groep 1/2/3 niet kennen.
Ook bij ons wordt begrip gevraagd; het is niet express, je zal het maar hebben, het kan iedereen overkomen. Maar het gaat al jaren zo.
Laatst werd (de meest afwezige) juf 'arbeidsongeschikt' genoemd. Daar moest ik wel over nadenken, maar ik vind er wel iets inzitten. School heeft niet de beschikking over vaste invallers, dus bij langere tijd uitval moet er een onbekende aantreden. Die heeft geen zicht op een vaste functie want juf is steeds weer even terug. Soms is zo'n invaller er wel een jaar af en aan, maar het tweede jaar is ze niet meer beschikbaar omdat ze (terecht) een andere baan heeft aanvaard.
Er is al heel wat afgehuild door kinderen die niet wilden dat de invaller wegging.
Als je werk doet waarbij je moet lopen en je komt in een rolstoel dan moet je iets anders gaan doen... als je juf bent en (al jaren!) van de schoolweken de helft afwezig, ben je dan ook niet arbeidsongeschikt voor die baan???

Het gaat al jaren zo .............

Als het al jaren zo gaat en je voorziet geen veranderingen dan moet je je afvragen of je je kind wel op deze school wilt houden.
De grootte van achterstanden kan wel enigszins duidelijk worden als de school het leerlingvolgsysteem van Cito gebruikt. Dit zijn methode onafhankelijke toetsen. Als de doorsnee van de klas D en/of E scores behaald, dan is er zeker sprake van achterstanden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.