Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Josie

Josie

19-07-2014 om 20:22

Hoe zit het nu met de studiefinanciering (MBO3-MBO2)

Hoi allemaal,

Mijn dochter heeft de afgelopen drie jaar een MBO3 opleiding gevolgd. Zij is uitgestroomd met een MBO2 diploma. Ze heeft gekozen het jaar niet over te doen omdat het niet het vak is waar ze in doorwil. Prima, ze heeft haar diploma en startkwalificatie.

Volgend schooljaar begint ze vol goede moed aan een MBO4 opleiding in een totaal andere richting, waar ze heel veel zin in heeft en heel gemotiveerd voor is.

Omdat ze niet thuis woont en wij een laag inkomen hebben heeft ze vanaf haar 18e (2 jaar lang inmiddels) de hoogste studiefinanciering ontvangen. Inmiddels heeft zij een studieschuld van 14.000 euro opgebouwd.

Ik vraag me nu af wat daarmee gebeurt. Ik heb op de website van duo gekeken en zie dat zij de stufi moet terugbetalen omdat ze niet op niveau 2 is ingestroomd maar wel is uitgestroomd. Wanneer je op niveau 2 instroomt en uitstroomt wordt je studiefinanciering een gift. Wanneer je op niveau 3 instroomt en op niveau 2 uitstroomt dan moet je terugbetalen.

Ik ben hiervan geschrokken. Dat kan zij nooit ophoesten.
We gaan er natuurlijk vanuit dat zij over 3 jaar haar niveau 4 diploma in de zak heeft maar stel dat dat niet lukt, wat dan? Dan is haar schuld inmiddels verdubbeld. Ik heb er nu al buikpijn van. In het ergste geval ga je tegenwoordig zonder diploma van school, dus geen baan, maar wel een schuld van 30.000 euro. Wat voor toekomst gaan ze dan tegemoet???

Heb ik het nu allemaal goed begrepen of zie ik iets over het hoofd?
Het klinkt raar maar je zou je kind bijna afraden een hoger niveau te proberen. En als ze moet terugbetalen per wanneer gaat dat dan in? Ik zie door de bomen het bos niet meer en duo is pas maandag bereikbaar.

Bedankt!
Josie

Nastia

Nastia

19-07-2014 om 23:57

Studieschuld

Een studieschuld hoef je gelukkig niet in één keer op te kunnen hoesten: je begint pas met betalen als je 2 jaar gestopt bent met studeren (eerder mag wel, maar hoeft niet). Wat je betaalt wordt vastgesteld aan de hand van de schuld, de rentestand en het inkomen van de betaler en partner. Je betaalt niet meer dan je kan betalen, geen zorgen dus.

Ik had een vergelijkbare schuld en heb 10 jaar elke maand 'n behapbaar bedrag betaald (rond 100 euro) en daarna het restant in één keer afgelost toen we 'n meevaller hadden.

Als ze binnen 10 jaar haar MBO 4 diploma haalt wordt de lening weer omgezet in een gift? In dat geval weet ze waar ze het voor doet! Hard aan het werk dus. Ze zal sowieso een kleine schuld opbouwen, omdat ze na volgend jaar vermoedelijk door haar stufi heen is...

En nee, een studieschuld is geen ideale situatie, maar ook niet iets om al te lang van wakker te liggen.

Barvaux

Barvaux

20-07-2014 om 10:57

wat ik niet snap

Wat ik niet snap is dat niemand jullie dat van tevoren heeft verteld, als ik het goed begrijp had ze dus beter een jaar langer doorgekund en dan nu zonder schuld gezeten? En hoe kan ze van mbo2 naar mbo4 is ook iets wat ik niet begrijp.

perverse prikkels

En zo wordt de studiefinanciering steeds meer doordesemd van perverse prikkels. Net als overal. Het gaat allang niet meer om de inhoud en de praktische organisatie maar om het geld. En je komt ook steeds meer voor grote financiële verrassingen te staan.
Alle beslissingen worden een project waar je tot in detail de dan geldende regels en financiering van moet opsporen. Zonder zekerheid want even later is het plaatje weer anders.
En nee, niemand verteld je dat vooraf, dat moet je zelf uitzoeken. Wat een gedoe weer.
En dan niet te vergeten dat het uitvoeren van dit soort regels ook geld kost dat je niet in onderwijs kunt steken.

idd Barvaux

Wisten jullie niet hoe het zat? 14.000 euro is een boel geld en in deze context is de naam studiefinanciering misplaatst, studentenkrediet zou beter zijn. Wist zij überhaupt dat het een lening betrof, want 14.000 lenen voor een paar jaar MBO lijkt me ook overdreven veel.

Als het zo is dat het kwijtgescholden wordt bij het behalen van MBO4 zou ik deze kans met beide handen aangrijpen.

Josie

Josie

20-07-2014 om 21:41

Dank

Dank jullie wel voor de reacties.

Nee, dom, maar wij wisten niet dat je beter kunt instromen op niveau 2 en uitstromen op niveau 2 en daarna niveau 3 doen. Dan wordt de studiefinanciering een schenking en krijg je zelfs twee jaar extra studiefinanciering omdat je een niveau hoger gaat. Haar nieuwe studie zal zij voor het grootste deel zelf moeten betalen omdat de vier jaar er dan op zit. Ik dacht alles goed uitgezocht te hebben, heb er ook nooit bij stilgestaan dat deze opleiding zou eindigen met een niveau 2 diploma.

Met een MBO 2 opleiding kun je inderdaad niet doorstromen naar MBO 4 maar dankzij haar VMBO-T diploma kan ze nu toch direct een MBO-4 opleiding in drie jaar doen.

En ik ben het eens dat 14.000 euro als schenking een heel hoog bedrag is voor een MBO diploma. De maximale studiefinanciering bedraagt 600 euro per maand en dat is veel geld als je dat geschonken krijgt, maar ook veel geld als je dat moet terugbetalen. Daarnaast komt dan nog de terugbetaling van de OV-kaart.

Gelukkig weet ik nu dat de terugbetaling pas ingaat 2 jaar na het afsluiten van de studie (dank je wel Nastia), in dit geval 2019...genoeg tijd om toch nog het papiertje te halen en een extra motivatie om heel hard aan de slag te gaan.

Bedankt!
Josie

Drie jaar gedaan over een mbo 2

Das extreem lang. Normaal stroom je daar in met vmbo basis en duurt het 1 of 2 jaar. Ik snap wel dat ze aanvankelijk nivo 3 wilde doen, heeft ze het gewoon niet goed gedaan.
Hopelijk gaat de nivo 4 opleiding wel lukken. Ik weet niet welke richting ze gaat doen, maar vergis je niet in de nivo 4 mbo opleidingen. Die een stuk moeilijker dan nivo 3 , je moet er mee kunnen doorstromen naar het hbo.
Is er niet in de richting die ze wil een tussen stap mogelijk op nivo 3? En dan als het goed gaat daarna nivo 4?

Josie

Josie

21-07-2014 om 17:18

praktijk

Mach, ze is getest voor haar nieuwe opleiding en scoorde hbo-niveau. Ook in haar mbo-3 opleiding heeft zij zonder veel moeite negens en tienen op haar eindlijst gehaald en twee stages gelopen die zo goed zijn afgerond dat ze bij haar stagebedrijf is blijven werken. Een mbo-4 opleiding moet geen probleem opleveren met een beetje inzet.

In haar opleiding zit ook een praktijkgedeelte en daar is het misgegaan. Helaas moeten alle onderdelen voldoende zijn om te kunnen slagen op niveau 3.

Bij het praktijkexamen heb je naast kennis een hoge gunfactor nodig, je bent afhankelijk van twee examinators (leraren) die je kunnen maken en breken. En wij vermoeden, maar dat is natuurlijk niet hard te maken, dat zij op het 'persoonlijke' is afgewezen. Mede omdat de stagebegeleiders het ook helemaal niet herkennen. Misschien is ze te serieus, te langzaam of denkt teveel na, geen praktijkkind dus. Het blijft gissen.

Inmiddels probeert zij het praktijkdeel volgend jaar te herkansen, als dit mogelijk is. In het nieuwe schooljaar volgt hierover een gesprek met de oude school. Zij staan open om over mogelijkheden te praten en daar zijn we heel blij mee.

Groetjes,
Josie

O josie

Ik begrijp het! Je hebt gelijk dat je in deze situatie in elk geval het praktijk gedeelte over doet! Dan is de zorg over dat geld van de afgelopen 2 jaar in elk geval veel minder!! Het is natuurlijk ook waanzinnig dat je kan stranden met 8 en 9ens en een goede stage. En ik begrijp dat ze drie jaar onderweg was. En dan pas is je praktijk niet goed? Valt er niets meer te herkansen ofzo direct in september? Of heeft ze al geherkanst?

Josie

Josie

21-07-2014 om 19:37

herkansing

Ze heeft al een herkansing gehad. Heel veel pech dus, of zenuwen.

Ik vind het ook bijzonder dat je drie jaar hard werkt, over gaat, goede cijfers haalt (100% voldoende), nooit hebt verzuimd, tweemaal een half jaar stage hebt gelopen met uitstekende stagebeoordeling en uiteindelijk zakt op een praktijkexamen van één dag! Het is bizar, maar echt waar. Terwijl ze al een jaar in de praktijk heeft gewerkt in haar stages is ze gezakt op de praktijkexamendag op school. Vandaar dat we ook alles willen proberen om te zorgen dat ze die dag nogmaals mag overdoen maar of dat kan, ik weet het niet.

Wellicht is er iemand die ook zoiets aan de hand heeft gehad en nog goede tips heeft, want het is zo zonde dat het hierop moet stranden (en dan heb ik het niet alleen over de studiefinanciering). De mogelijkheid voor nog een herkansing moet nog besproken worden, dat is nog niet zeker, dat gaan we direct in het nieuwe schooljaar bespreken. Er moet toch een oplossing voor zijn??

Groetjes
Josie

Hoop

Hoop het voor haar. Want wat had ze moeten doen als ze het jaar wel overdeed? Alles is al voldoende, de stages afgerond. In welk vakgebied zit het? Ik weet dat er bij de doktersassistentes ook altijd veel zakken op de praktijkexamens. Maar dat is nivo 4

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.