Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Eline

Eline

04-12-2010 om 15:19

Hoe zoon helpen (of niet?)

Hallo,

Mijn zoon zit in groep acht. Hij is nog erg speels en jong voor zijn leeftijd en huiswerk maken of ander schoolwerk dat vindt hij niet interessant, het intresseert hem gewoon niet. Aan de andere kant vind hij het weer wel belangrijk om hoge cijfers te halen, maar dat je daar ook iets voor moet doen vind hij maar lastig.
Met toetsen op school, ook de entreetoetst en drempelonderzoel etc wil hij zo snel mogelijk klaar zijn. Daar die snelheid maakt hij onnodig veel fouten. Hij neemt niet echt de rust om een vraag goed door te lezen. Kwa 'hersens' kan hij HAVO best aan, maar door zijn werkhouding zal dat erg lastig worden. Ik wil hem graag laten aanleren dat hij bij toetsen zijn vragen goed leest. Maar op de een of andere manier blijft hij toetsen afraffelen. Hoe kan ik hem helpen? Hebben julllie praktische tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
An

An

04-12-2010 om 16:30

Naast hem zitten

Wat ik doe bij deze leerlingen is naast ze zitten en ze hardop de werkwijze/strategie laten verwoorden. En dan samen de opgaven maken. Zo dwing ik ze naar een rustiger tempo. Na een aantal keren alleen de strategie laten verwoorden en ze zo steeds losser laten tot het goed gaat. Wel moet hij zich bewust zijn van het probleem, anders heeft het geen zin. Zo proberen ze bewust te laten worden.
Succes!
An

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-12-2010 om 13:27

Hier

Zoals An het doet, begeleidt de RT'er mijn zoon ook bij het oefenen met de CITO. Ernaast zitten en hem hardop de strategie/werkwijze/gedachtengang laten uitspreken. Bij rekenen hem de strategie ook laten opschrijven. In het begin niet op tempo werken maar vooral op nauwkeurigheid; wel de tijd opnemen. Later pas "op tempo" werken.
Zoon heeft ADHD, kan het cognitief prima aan maar laat zich snel afleiden en is nogal faalangstig. Ook hij wil het zo snel mogelijk doen allemaal en dat gaat ten koste van veel onnodige slordigheids-, aandachts- en nauwkeurigheidsfouten. Hij slaat per ongeluk bijvoorbeeld ook vragen over en dat is natuurlijk zonde.
De RT'er leert hem ook hoe hij de antwoorden netjes moet omcirkelen en het foute antwoord netjes moet uitgummen en weer verbeteren. De computer rekent anders gewoon fout. Verder geeft ze simpele tips als het nummer van de opgave die je even niet weet en overslaat opschrijven en die later doen als je de rest hebt gemaakt. Hoe mbt steekwoorden een tekst lezen en de daarbij behorende opgave goed te lezen en te beantwoorden. Kortom, de juiste strategieen bij de verschillende onderdelen goed te gebruiken en op tempo maar wel nauwkeurig te werken.
Thuis ook veel oefenen met oefen-CITO's (niet op de computer; van papier) volgens dezelfde werkwijze.
De kindertherapeut springt hier op in door hem simpele zelfhypnose-opdrachten en ontspanningsoefeningen te laten gebruiken om zo de rust en het overzicht te krijgen en te houden. Hij heeft ook nogal eens last van black-outs en dat wordt zo hopelijk minder.
Het lijkt erop dat het zijn vruchten afwerpt want bij de laatste oefenCITO op het onderdeel studievaardigheden (waar mijn zoon uiteraard het meeste moeite mee heeft) had hij maar 2 fouten terwijl hij eerder 8 of meer fouten maakte!
Zoon wordt dus gelukkig veel zelfverzekerder en minder slordig. Nog even flink dooroefenen en met zelfvertrouwen en kalmte die CITO ingaan!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-12-2010 om 15:59

Sorry hoor

Ten eerste is het niet zo dat alle middelbare scholen die we op het oog hebben vooral op het schooladvies afgaan.
Ten tweede gaat het niet zozeer om een paar foutjes minder maken als wel om het om leren gaan met concentratiestoornis, impulsiviteit, slordigheid en al die andere zaken die met ADHD te maken hebben. Ten derde zijn dit allemaal zaken die hij ook straks zal moeten toepassen. Of het nou om toetsen of examens gaat of om huiswerk maken.
Alle therapieen zijn niet voor niets. Ik ben niet degene die specifiek uit mezelf op zoek gaat naar de juiste therapieen; dit is allemaal op adviezen van school en (voormalige) behandelaars. Juist om hem zo ongestoord mogelijk bezig te kunnen laten zijn zonder dat hij zichzelf in de weg zit en gefrustreerd raakt.
Ik vind dat je best wel een beetje mag inbinden want je kent mijn zoon en zijn multi-complexe problematiek helemaal niet, je kent mij niet en onze voorgeschiedenis niet dus ik vind het bijzonder flauw om mij af te schilderen als een pusherige moeder (wat ik beslist niet ben!). Al die andere ouders met zorgenkinderen zijn dus ook onzinnig bezig met therapie/medicatie en begeleiding??
Oh ja, mijn zoon wil zelf gewoon graag een toets ook eens "normaal" kunnen maken dus hij is hier erg blij mee. En daar gaat het om.

Kobalt

Kobalt

05-12-2010 om 20:01

Ik snap het wel

Het lijkt mij dat juist als een kind versneld is, er bepaalde gaten in de kennis en vaardigheden van het kind kunnen zitten. Domweg omdat hij er niet bij was, toen de rest van de klas ze leerde. En ik vind het een goede zaak om zo'n kind dan te helpen om deze vaardigheden en kennis alsnog op te doen. Lijkt mij wel zo eerlijk voor het kind.Het gaat niet om een paar puntjes meer, het gaat dan om het leren van vaardigheden.
Mij lijkt het juist prima, als een school een kind niet alleen laat versnellen (zoals zo vaak: 'Je bent toch zo slim, zoek het dan lekker zelf maar uit!'), maar het ook begeleidt in het aanvullen van deze gaten.
En eigenlijk geloof ik er niet in, dat scholen kinderen laten versnellen als het niet noodzakelijk zou zijn. De kinderen die ik ken die versneld zijn, waren allemaal faalangstig en onderpresterend. De school kon er niet meer op in spelen en een versnelling was het enige zinnige om te doen. Want eigenlijk wist school verder ook niet wat ze nog konden doen om deze kinderen goed te begeleiden en iets te laten leren. Ik begrijp dat dit met de zoon van Elisa ook het geval was.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-12-2010 om 20:43

Oefenen

Klopt Kobalt. School heeft de beslissing tot beide versnellingen van voor tot achter bekeken en besproken met alles en iedereen, inclusief behandelaars. Ik was juist degene die er aanvankelijk het meest huiverig tegenover stond maar achteraf gezien waren beide versnelling absoluut noodzakelijk en de juiste beslisssing.
School heeft toegegeven dat ze eigenlijk geen raad meer weten met zoon omdat ze deze combinatie van problematieken en de wijze waarop dit zich nu manifesteert nog niet eerder meegemaakt hebben. Ze (school en behandelaars) hebben aangegeven dat zijn hoogbegaafdheid (althans de daarmee samenhangende problemen) de ADHD versterkt en andersom. Vandaar dat school het dringende advies gaf om een aantal keer met een Remedial Teacher in zee te gaan, de CITO te oefenen en om toch nu maar vast een rugzakje proberen aan te vragen. Zaken die tot dan helemaal niet in me opgekomen waren.
Het gaat om basisvaardigheden en studievaardigheden die met name belangrijk zullen zijn op de middelbare school alsook in de rest van het leven. Maar voor nu gaat het idd om de CITO. Het zou gewoon heel sneu zijn, vooral voor zoon zelf, als hij door gebrek aan bepaalde vaardigheden/zijn ADHD bijvoorbeeld 35 fouten zou maken terwijl hij hem op basis van zijn kennis anders goed zou kunnen maken. Dat zou ook beslist weer niet bevorderlijk zijn voor zijn zelfvertrouwen.
Hij weet dat het niet aan hemzelf zou liggen maar raakt er zelf zo ontzettend gefrustreerd van. Het feit dat de RT en de andere handvaten die hij aangereikt krijgt mbv therapie langzaam hun vruchten beginnen af te werpen is toch alleen maar iets om blij mee te zijn? Zoon zelf krijgt er in ieder geval meer zelfvertrouwen van.
En An, zoon is helemaal geen uitzondering hoor en dat zal hij ook niet zijn straks. Je slaat de plank volslagen mis met je ongenuanceerde opvattingen. Bah, echt walgelijk.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-12-2010 om 22:39

Pelle

Met slechts 1 keer een goede score op slechts een (half)onderdeel zijn we er natuurlijk nog lang niet. Tot nog toe zat hij met de diverse onderdelen op zo'n 6-8 fouten per 20 tot 40 vragen dus dan zou de eindscore beslist niet representatief zijn voor zijn eindniveau.
Het inslijten van de juiste werkhouding en het wegnemen van faalangst gaat natuurlijk ook niet in een paar trainingssessies.
Dan nog was dit een momentopname dus kan het gewoon een mazzelmoment zijn.
Op advies van school en de RT'er gaan we door met de RT tot aan de CITO (deze sessies worden ook maar tot een bepaald aantal vergoed). Daarna gaan we op een andere manier aan de slag met die studievaardigheden, werkhouding, leren plannen en taakgericht werken. Het is en blijft een ADHD'er waar de verstrooide professor bij verbleekt

Elisa

Ik blijf erg moe worden als ik je berichtjes lees. Wat vraag je toch veel van hem! Je intenties zijn goed maar ik proef ook zo´n enorme bewijsdrang!

Eline

Onze zoon zit inmiddels op het VO en geeft aan zich te vervelen. Het is een hele snelle denker dus ik ge,loof hem op zijn word. Het heeft 1 nadeel. Daardoor slaat hij soms ook stappen over. Ter illustratie heb ik hem een appeltaart laten bakken. Moet ook in stappen. Vergeet je een stap dan is de taart niet pperfect. Hoe meer stappen je vergeet des te groter is de kans op een totaal mislukte taart.

Zoon wapperde alles vrolijk weg. Resultaat was een taart die prachtig was om te zien echter het had 1 nadeel. Meneer was de suiker vergeten. De boodschap is goed overgekomen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.