Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel helpen jullie?

Dochter zit in 2 atheneum. Ze werkt echt heel hard voor haar gemiddeld 6.5'en, effectief zo'n 3 uur per dag na school (dus minus de social media pauzes ). Ze weet dat wij havo ook prima zouden vinden, maar dat wil ze niet. Ze is totaal niet leergierig maar ze vindt deze klas zo leuk dat ze dit er voor over heeft. En ze is nog steeds vrolijk en heeft tijd voor hobby's. Nou prima natuurlijk. Ze vraagt heel veel hulp aan mij, m.n. de snapvakken zoals Natuurkunde, AK en Wis. Ik vind dit leuk om te doen en het heeft resultaat. Dit kost me zomaar 1.5 a 2u per dag.
Maar goed, het kost ons beiden dus wel veel tijd en ben benieuwd hoeveel tijd jullie kinderen aan leren besteden en jullie zelf met helpen.


Tango

Tango

06-02-2019 om 12:03

Veel

Hoi femh, ik vind wat jij schrijft behoorlijk veel hoor. 1 1/2 tot 2 uur per dag. Maar je schrijft dat je het leuk vindt en als je er daarnaast ook de tijd voor hebt hoeft het geen probleem te zijn. Wat voor dingen vraagt ze dan precies? En heb je het idee dat ze het vooral gezellig vindt om het samen te doen of zijn het echt dingen die ze zelf niet kan? Het spaart in ieder geval geld uit voor huiswerkbegeleiding en het levert bij jullie geen strijd op.
Zoon hier doet VMBO basis met LWOO, heel ander verhaal natuurlijk. Hij heeft ook veel begeleidingstijd nodig. Hij zit ook in de tweede.
Maakwerk doet hij zelf. Leren doen we samen, al probeer ik hem geleidelijk aan meer vakken zelf te laten doen. We zijn doordeweeks meestal een half uur per dag bezig en in de weekenden een uur tot anderhalf uur per dag. Afhankelijk van hoeveel toetsen hij heeft. Ik vind dat eerlijk gezegd wel genoeg. Ik werk zelf ook dus heel veel meer tijd heb ik zeker doordeweeks vaak niet, naast sporten, vergaderingen etc. En hij kan ook zijn aandacht er niet lang bij houden. Na een half uur moeten we echt pauze inlassen. Hier levert het samen leren soms ook wel strijd op, dus heb al een keer overwogen huiswerkbegeleiding in te zetten. We hebben nu weer even een goede manier gevonden dus ik wacht er nog even mee.

Tamar

Tamar

06-02-2019 om 12:08

wat nodig is

Hier 3 kinderen en ik heb mijn werk gelukkig zo kunnen indelen dat ik de huiswerkbegeleiding ben. Dus ik kom ook wel aan jouw uren. Ik zie het als een bijdrage aan het welzijn van de familie, net als koken of werken. Ik zit er elke dag klaar voor en als het niet hoeft is dat fijn. Gelukkig kunnen ze wel steeds meer zelf. Het is ook een kwestie van wennen voor ze. Er wordt veel teveel op hun bordje gegooid, terwijl ze dat nooit hebben geleerd. Dankzij jou kan ze een zachte landing maken.

Hanne.

Hanne.

06-02-2019 om 12:14

ook veel

Ik vind 11/2-2 uur per dag helpen ook veel. Hier wisselt het per kind. Oudste heb ik in het begin veel geholpen, maar dan bedoel ik eerder 2-3 uur per week. Zijn we op een gegeven moment mee opgehouden omdat de conclusie was dat het en strijd opleverde en dat zelf huiswerk maken een vaardigheid was die zich maar niet ontwikkelde (gek he).

Nu lever ik alleen nog input op verzoek. En probeer te stimuleren dat kind zelf met verzoeken om hulp komt. Dat blijkt soms nog best lastig te zijn helaas. Als cijfers echt slecht worden dwing ik het rond toetsperiodes wel eens af en dan zit ik wel gerust een week lang 1.5 uur per dag, maar vind dat verre van ideaal. Ik heb na een werkdag er niet altijd meer zin/puf in. Het gaat ten koste van de aandacht van de rest van de gezinsleden etc. Probeer het dus te beperken.

Jongste is juist wel heel goed in hulp vragen. Die komt met kleine dingetjes die ik dan in 10 minuten kan doen. En soms is er ineens een 'ik ben iets vergeten en het moet nu af' paniek moment. Dan zitten we een hele avond samen. Maar dat is echt incidenteel.

Lydia

Lydia

06-02-2019 om 12:23

Knap van jullie

Van je dochter dat ze zo doorzet. En van jou dat je haar helpt.
Je zou kunnen bijhouden welke hulp je precies biedt voor deze vakken. Na en Wi is heel wat anders dan AK. En dan kun je daarna kijken, in overleg met je dochter, hoe ze wat meer alleen kan doen.

Bij AK: AK is vaak veel leren. Het helpt als ze verbanden door heeft. Help jij hier met overhoren of nemen jullie samen de stof door? Toen mijn zoon in 2 VWO zat, nam hij bij AK eerst zelf de stof door. En daarna gingen we erover praten, ik al vragend stellen over de stof. Behalve feiten die hij moest leren. Dat was gewoon overhoren, maar dat deed ik pas als hij eerst zelf geleerd had.
Bij Na en Wi: Kan ze op basis van de lessen de opgaven maken? Of heeft ze uitleg vooraf nodig, in aanvulling op de les? Mijn zoon maakte eerst een aantal opgaven van een paragraaf (niet alle) en daarna keken we het na met de voorbeelduitwerkingen (bij Wi). Dan wordt snel duidelijk wat er niet goed gaat. Als het echt niet ging, dan samen een opgave maken.
Bij Na ging het ongeveer hetzelfde hoewel daar het samen praten over de leerstof ook goed werkte. Dit om de begrippen niet alleen te snappen maar ook te kunnen toepassen.

Vanaf de vierde klas kan ze een aantal vakken laten vallen. Dat kan veel schelen qua werk en begeleiding.
Hier was de begeleiding in de 2e klas het meest. In de derde al wat minder, alleen bij onvoldoendes. En vanaf de 4e helemaal niet meer.

Mette

Mette

06-02-2019 om 12:33

Hier

ook een kind in 2 VWO, maar dat heeft eigenlijk geen hulp nodig. Ik heb geen zicht op hoeveel kindlief zelf doet, maar waarschijnlijk gemiddeld maximaal een uur per dag. Ik vermoed dat de jongste op een ander schoolniveau straks wel veel meer hulp nodig heeft.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-02-2019 om 12:34

Moet weer

In de brugklas deed mijn dochter niets als ik er niet naast zat. Iedere toets moest overhoord, en dat waren er veel, dus dat kostte me minstens 20 minuten per dag. Nu in de tweede is het een tijd goed gegaan en kwam ik erachter dat ze alleen ook een prima leerstrategie had. De laatste weken vliegen de drieën ons weer om de oren, dus ik ga er maar weer bovenop zitten.
Bij de oudste heb ik nooit iets hoeven doen. Dat beviel een stuk beter.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-02-2019 om 12:36

Leervakken

Het zijn hier dus vooral de leervakken die moeizaam gaan. Ak, bio en geschiedenis redt ze met opletten in de les en algemene kennis, maar alle talen zijn afzien. Wiskunde en Nask gaan vlotjes, daar hoeft ze weinig voor te doen.

Flavia

Flavia

06-02-2019 om 12:41

Veel

Maar vooral er naast zitten en niet echt stof uitleggen. Mijn belangrijkste zin is: pak je boek er bij want ze doet of het huiswerk een toets is en niet een oefening.

Veel uren

Hier heb ik ook, al vanaf de basisschool, veel uren met de kinderen samen aan hun huiswerk gewerkt. Ik dacht vroeger dat het kwam omdat mijn kinderen met autisme moeite hebben snel te begrijpen wat er van ze verwacht wordt of wat een tekst bedoelt te zeggen omdat ze zo logisch denken, zo letterlijk, en ze hebben vaak meer puzzelstukjes nodig om iets te begrijpen.
Maar daarna zag ik in mijn familie steeds meer ouders die met de kinderen gingen zitten. Blijkbaar is het in een generatie explosief toegenomen.
Beetje gek wel, in mijn eigen jeugd deed ik dat echt allemaal helemaal zelf alleen. Maar het komt toch op mij over of mijn schooltijd een veel lagere complexiteit had.

Ik ben nog steeds wel eens betrokken bij het huiswerk. Ik lees verslagen of ga even samen zitten om met een tekst op gang te komen.
Of zoon oefent op mij wat hij aan het leren is en dat helpt met inprenten en als hij het mij goed kan uitleggen heeft hij het zelf goed begrepen.
Gelukkig kan ik het nog steeds goed hebben en is het ook leuk om mee te leven met de interesses van de kinderen. Maar het wordt wel minder.

Soms moeten ze het toch maar even zelf uitzoeken.

margaretha

margaretha

06-02-2019 om 12:46

nu niet meer

want niet meer op een middelbare school. Toen vooral incidenteel en dan vooral overhoren van woordjes. Soms ook geschiedenis, aardrijkskunde of biologie. Tijdsduur was wisselend en het meeste daarvan lag in proefwerkperiodes. Voor wiskunde/ natuurkunde/ scheikunde moet je niet bij mij zijn. Heel af en toe (max. paar keer per jaar) bij die vakken wat hulp van mijn man en soms hielp een ouder kind een jongere. Problemen met niet uitprinten ed moeten ze ook naar man. Toen de meisjes STW deden (sociaal en technische wetenschappen zijn een middelbare school richting in Belgie) kwamen ze ook wel eens met vragen naar ideeen over hoe iets aan te pakken/ waar te vinden/ wat te doen (recepten/ tafelversiering/ activiteit)
Volgens mij hebben ze zelf nooit anderhalf uur per dag aan huiswerk besteed, niet tijdens normale dagen. Hulp van mij is dan ook veel minder geweest

@Emma

@Emma

06-02-2019 om 12:54

net als AnneJ

Ik heb mijn dochter ook heel veel geholpen. Samen thuis lezen, dagelijks vanaf groep 3, ook na de diagnose dyslexie, elke dag tm groep 8. En daarna in het vo: rekenen, ander huiswerk, ak, economie etc, eindeloos. Het grote verschil met AnneJ is dat ik er helemaal klaar mee ben. Ik voel letterlijk fysieke weerstand in mijzelf als ze hulp van mij nodig heeft. Het is ook heel erg slecht voor onze verstandhouding. Het zorghormoon is weg (zie ander topic , het gaat gewoon niet meer Een enkele keer help ik nog wel eens met een verslag ofzo, en dan moeten er duidelijke afspraken worden gemaakt van tevoren zodat we geen ruzie krijgen.
Jullie zullen begrijpen dat ik kapitalen kwijt ben aan bijlesssen en ondersteuning voor haar. Gelukkig heb ik dat
Echt, het is voor mij vergelijkbaar met mantelzorgen.

Als Emma.

Ik begon met zelf helpen, met plezier. Het plezier was niet wederzijds, we hadden constant oorlog, al snel hulp van buitenaf.
Eigenlijk kocht ik op de eerste plaats vrede in huis

Knap hoor femh, als het zo bij jullie goed werkt, dan werkt het.

Evelyn

Evelyn

06-02-2019 om 14:51

AnneJ over complexiteit

Anne, jij schrijft : "Beetje gek wel, in mijn eigen jeugd deed ik dat echt allemaal helemaal zelf alleen. Maar het komt toch op mij over of mijn schooltijd een veel lagere complexiteit had."

Ik denk dat we ongeveer even oud zijn (rond 50) en ik denk niet dat het vroeger makkelijker was. Wij moesten meer parate kennis stampen omdat feiten opzoeken veel meer tijd kostte dan nu. Ik denk dat de toegenomen begeleiding zit in het feit dat de verdeling over de schooltypes is gewijzigd. Op het forum van Vrije Schoolkeuze Amsterdam las ik laatst de getallen, maar ik kan ze nu niet terugvinden. Toen ik op het gymnasium zat (1977-1983), ging in Amsterdam 10 % van de kinderen naar het VWO. Dat percentage ligt nu hoger terwijl ik niet denk dat de bevolking in zijn algemeenheid intelligenter is geworden.

Een kind dat 3 uur per dag huiswerk maakt en ook nog 2 uur beslag legt op haar moeders tijd en dan nog maar 6,5-en haalt, werkt volgens mij boven haar niveau. En dat lukt in de eerste en tweede nog wel. Maar of het blijft gaan blijkt wel in de vierde als het tempo flink omhoog gaat. Maar misschien lukt het haar wel en kan ze binnenkort met wat minder huiswerkuren toe.

O zeker Evelyn

Daar heb je zeker een punt. Vroeger gingen er ook veel meer mensen eerder van school zonder diploma of leerden of werkten onder hun niveau.

Maar ik had toch zelf, veel minder last van uitval, zelf niet en ook niet bij de leerkrachten. Er was wel uitval maar veel minder. Het aantal tussenuren was minder. Het aantal toetsen was minder. Er waren minder projecten en projectjes, het rooster wisselde niet elke 3 maanden, er waren meer vaste docenten, er waren zeker op mijn school, minder grote klassen. Je kreeg een paar boeken, daar haalde je wat schriften bij en daar deed je het het hele jaar mee. En dan hadden we nog wel wat keuze extra's als godsdienst of Fries. En we gingen ook met Engels naar een toneelstuk. We hadden een schoolkrant en een muziekfestival. Maar de organisatie was over het algemeen prima in orde.
Nu wordt je de hele tijd geconfronteerd met electronische leeromgevingen die niet goed bijgehouden worden of er uit liggen, nieuwe leermethodes, ontbrekende leermethodes en dus gebrek aan boeken of digitaal materiaal, Roostering waar je gek van wordt. Fusies en reorganisaties, renovaties. Fouten en foutjes die tot gedoe leiden. Emails die niet beantwoord worden. Onrust in de klas.

Die chaos die ik nu zie, had ik toch niet.

Pluk

Pluk

06-02-2019 om 15:12

Veel

Ja, ik vind het heel veel. Drie uur huiswerk per dag (structureel) en dan voor een 6,5, dat vind ik echt veel te veel. Kijk, als ze er achten en negens mee zou halen, dan kan ze een stapje terug doen. Nu niet. Als de oorzaak is dat ze niet effectief werkt (in de klas of thuis), dan zou ik daar energie in steken. Maar dan dus met het doel om de aanpak te verbeteren en niet helpen met de inhoud. Daar zou ik zelf (tijdelijk) best wel tijd in willen steken en dat doe ik ook. Plannen, leren hoe je uittreksels maakt, oefeningen opzoeken voor grammatica, etc. Meer als een soort van coach.

Als het niet ligt aan een effectieve aanpak en ze heeft echt structureel je inhoudelijke hulp nodig (1,5 uur per dag privéles), dan denk ik ook dat het niveau te hoog is. Ik zou dan ook niet zeggen: je moet een niveau lager. Maar ik zou denk ik wel na een aantal maanden helpen mezelf steeds meer terugtrekken en dan kijken hoe ze het redt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-02-2019 om 16:18

Ander geluid

Ik vind de 3 uur gemiddeld niet extreem hoor. Ken ik van mezelf en iig 1 van mijn kinderen ook wel.

Ik vind de tijd die je er als moeder insteekt wel heel erg veel.

Aagje

Soms

Mijn dochter regelt alles zelf. Dat is voor iedereen het prettigst want helpen zorgt voor ruzie. Ik heb de afspraak met haar gemaakt dat als ze niet meer op overgaan zou staan ze naar een huiswerkinstituut moet. In ruil daarvoor bemoei ik me nergens mee en zeg niks als ze een onvoldoende heeft. Dat werkt prima want een huiswerk instituut is een schrikbeeld voor haar. Ze zit overigens in 4VWO. Mijn zoon (ook 4VWO) heeft op zich geen hulp nodig maar vind het wel fijn als we hem overhoren, zijn verslagen nalezen en spreekbeurten aanhoren. Hij kan het prima zelf aan en haalt hoge cijfers. Wel heeft hij in de eerste en tweede hulp nodig gehad met de planning. Hij had het overzicht helemaal niet en vond het plannen heel moeilijk. Nu gaat dat veel beter zelf. Hij weet waar hij op moet letten.

Mijn pleegzoon heeft wel regelmatig hulp nodig. Hij zit in 3VMBO (kader) en hij heeft zeker hulp nodig met overhoren maar ook extra uitleg. Daar gaat best wat tijd in zitten. Ik vind dat ook best moeilijk. Ik vind het lastig om het niveau goed in te schatten. Ik vind het makkelijker om mijn andere kinderen wat uit te leggen want ik snap beter wat de school van hun verwacht. VMBO verrast mij regelmatig, soms is het enorm simplistisch wat ze verwachten en soms verwachten ze weer iets wat veel ingewikkelder is. Ik vind het ook moeilijker om het zo uit te leggen dat mijn zoon het begrijpt. Dat gaat overigens wel veel beter nu hij ouder is en ik beter snap wat de verwachtingen zijn. Gemiddeld zijn we ongeveer een half uur per dag bezig met begeleiden maar het verschilt natuurlijk aan de hand van het soort en de hoeveelheid huiswerk.

Erg veel hulp!

Alhoewel ik van huis uit alle liefde, hulp en steun kreeg, heb ik 6 jaar gymnasium toch zelf gedaan. Misschien had ik ook weinig hulp nodig, maar als mijn ouders in mijn hele schoolcarrière 2 uur geholpen hebben, dan is het veel. Ik heb met mijn dochter wel de tafels geoefend overhoor wel eens topografie, maar ik kan me er even niets bij voorstellen dat ik over een paar jaar 1,5 tot 2,0 uur per dag (!) aan hulp zou moeten besteden. Dat ga ik ook niet doen...

Saar

Saar

06-02-2019 om 17:49

Wat werkt dat werkt

Ik vind niet dat je dochter perse boven niveau zit.
Misschien is de manier van lesgeven op school wel gewoon niet bij haar passend. Of wordt er slecht lesgegeven. En zo kan ik nog wel een paar redenen verzinnen.
Van belang is of het werkt. Nou, ze scoort voldoende en jullie zijn tevreden, mooi toch!?

Hier wisselde het sterk, maar dochter zit nu in 4e en de hulp die ze vraagt is iig in een strakke lijn naar beneden gegaan. Eigenlijk vraagt ze nu nog maar zelden wat hulp, af en toe nog wat afvragen. (en niet omdat dat nodig is maar gewoon fijn werkt voor haar en ik vind het leuk)
Dat was de eerste 2 jaar echt wel anders.

Weet je, je weet nooit hoe het gaat lopen.
Sommige kinderen laten lastige vakken los in 4e en gaan dan als een speer. Maar je hebt ook kinderen die geweldig scoren en plots achteruit gaan. Alles kan.

Triva

Triva

06-02-2019 om 19:18

teveel

Dit is echt teveel gemiddeld zou een kind 1-1,5 uur per dag (ook weekend en vakanties aan huiswerk moeten besteden voor voldoendes op het juiste niveau dus 1-1,5 x 7 per week) dacht ik. Jij besteedt al meer per dag daaraan. Ik was ook veel tijd kwijt met mijn jongste maar de combinatie dyslexie en geen risico lopen dat vmbo basis te moeilijk was heeft mij daartoe gebracht. In jouw geval had ik dat dus echt niet gedaan.

Ik zou eerst eens kijken naar wát je precies doet en of dat wel effectief is. Overhoren dus, niet helpen bij het leren. Desnoods ga je er naast zitten met je laptop of een boek maar zij leert een alinea of bladzijde en jij overhoort dat dan.

Ik begreep overigens niet hoe je wis, nat en ak in 1 hokje als 'snapvakken' kunt gooien. Ak is iets héél anders dan die andere twee. Onmogelijk om die gelijk te behandelen. Ik begrijp ook niet hoe je over die drie vakken zoveel tijd moet doen?

Misschien is de effectieve leertijd overdreven en komt ze daar lang niet aan maar als dit echt zo is dan is het teveel en dan is de vraag: wanneer gaat ze dat overnemen? Met mijn oudste begon ik in de brugklas ook met helpen om te leren leren. Binnen een week liet ik wiskunde los, dat kon hij zelf wel en met de herfstvakantie was het duidelijk: hij moest geholpen worden met Frans en Engels. Dat heb ik dus ook lang gedaan maar alleen overhoren met Engels en echt hulp bij Frans.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-02-2019 om 20:05

Hier

Ik heb in de eerste en tweede van het vwo wel geholpen met plannen en overhoren. In de derde alleen nog overhoren als dat gevraagt wordt en in de bovenbouw heb ik het verzoek gekregen me er niet meer mee te bemoeien.

Ik vind het ook erg veel uren voor huiswerk eerlijk gezegt. En om te helpen al helemaal. Moet je alles dan opnieuw uitleggen ofzo? Let ze op school wel op/begrijpt ze de stof wel?

niet

Ik heb mijn kinderen niet of nauwelijks geholpen op school. Was dus ook niet nodig. Jongste zit nu in 6v. Ik heb laatst haar PWS doorgelezen op grote spelfouten. Dat was het wel zo'n beetje.
Ik dacht ik post dit bericht toch maar voordat de lezers denken dat het niet meer mogelijk is een middelbare school te doen zonder noemenswaardige huiswerkbegeleiding.

Evelyn, verdeling

In 2018 kreeg 28,1% van de achtstegroepers in Amsterdam vwo advies en 57,5% tenminste havo advies. Dit is het gevolg van demografische ontwikkelingen (meer hoogopgeleide ouders dan 20-30 jaar geleden) en de gerichte kwaliteitsaanpak van het basisonderwijs in Amsterdam. De toename van het aandeel havo/vwo adviezen en dientengevolge afname van vmbo adviezen is een belangrijke oorzaak van de mismatch tussen vraag en aanbod waardoor geloot wordt, zie http://www.stichtingvsa.nl/pdf/2018-12/factsheet_schoolkeuze.pdf

Helpen

Mijn middelbare scholieren moeten zelfstandig huiswerk maken, overdag zijn wij niet thuis. Hulp beperkt zich tot (soms) overhoren tijdens proefwerkweken en bijsturen als dat nodig is. Toegegeven, als wij onze kinderen consequent bij het huiswerk zouden begeleiden (zoals hier omschreven) dan zouden ze ws geen kleerscheuren hebben opgelopen, nu hebben ze een paar keer flink hun neus gestoten. Plannen en organiseren is de eerste jaren idd helaas niet goed ontwikkeld.

Pluk

Pluk

06-02-2019 om 20:30

Tips

Ik zeg altijd tegen mijn kinderen: leren is doen. Dus niet alleen maar doorlezen, maar schrijven, schema’s maken, oefenen, etc. Oefentoetsen vragen op school, of opgaven zoeken op internet werkt het beste. Drie uur per dag zouden ze overigens niet volhouden, als ze het al zouden willen.

Saar

Saar

06-02-2019 om 21:05

Ik snap dat niet

Echt niet.
Waarom is het ok dat het ene kind 20 uur per week met voetballen bezig is en het andere kind niets?
Waarom is dat met leren zo anders?
Natuurlijk is ieder uur teveel als je er geen tijd of zin voor hebt. En kijken of het effecienter kan is zo nu en dan wel zinnig.
Maar verder, wat maakt het uit? Misschien leert dit kind langsaam? Mag je alleen vwo doen als je erdoor heen vliegt? Is het diploma straks minder waard als er thuis mee uren aan besteed zijn? Als moeders er meer in heeft gestopt dan gemiddeld?

Voor wat het waard is; ik zie ook enorme voordelen aan zo hard leren. Daar doet ze vaardigheden bij op waar ze veel profijt van kan hebben.
Ook al zou ze op een bepaald moment er voor kiezen een niveau lager te gaan doen. (reeele optie voor iedereen, mi.)

Pluk

Pluk

06-02-2019 om 21:15

Tuurlijk mag het

Maar de hamvraag is of ze dit volhoudt. Drie uur per dag is echt heel veel, na een schooldag. Dan heb je het over een meer dan vijftigurige werkweek. Voor een volwassene al heel pittig, laat staan voor een kind van 13 of 14. En als het gaat om de inhoud niet begrijpen, dan wordt het in de derde alleen nog maar meer. Dan heb je erg veel vakken op het vwo. Als het gaat om niet effectief leren, dan zie ik er meer brood in.

Tot het kwartje valt

Soms moet je erbij blijven tot het kwartje valt. Het is geen wet van Meden en Perzen dat een kind dat veel extra hulp krijgt in de onderbouw dat ook nog nodig heeft in de bovenbouw. Het is geen wiskunde. Je helpt naar behoefte en coacht meer dan dat je invult uiteraard. Je leert ze zelfstandigheid aan. En inderdaad kan een kind in de bovenbouw ook ineens jou hulp, of huiswerkbegeleiding, nodig hebben. Als school het niet tijdig trekt is het verstandig als ouder omdat wel in de gaten te houden.

Saar

Saar

06-02-2019 om 21:37

Ik snap het niet ll

Pluk, waarom is de hamvraag of ze het vol gaat houden?
Tot nu toe blijkbaar prima.
Of een kind het volhoudt is lastig te voorspellen en vind ik ook niet zo boeiend.
Zo lang het gaat gaat het, gaat het niet meer, kijk je toch verder?

Ik snap het oprecht niet omdat deze norm niet betrokken wordt op andere bezigheden van mensen. Bij iemand die bijv fulltime of meer werkt wordt niet zo panisch gedaan, dat wordt positief of neutraal beoordeeld. En gaat zo iemand minder werken dan wordt dat ook neutraal benaderd.
Van kinderen wordt op een of andere manier verwacht dat ze een eenmaal ingeslagen weg blijven voortzetten. Waarom is dat belangrijk?

Triva

Triva

06-02-2019 om 21:38

Saar

'Voor wat het waard is; ik zie ook enorme voordelen aan zo hard leren. Daar doet ze vaardigheden bij op waar ze veel profijt van kan hebben.'
Die voordelen zijn er niet als ze niet effectief leert en als je mét je moeder langer bezig bent dan normaal en nog niet klaar bent en 6,5jes haalt dan klopt er iets niet. Zoek uit wat er niet klopt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.