Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-06-2018 om 09:23

Hoeveel kinderen in de klas?

Op de basisschool van mijn zoon gaat er wat veranderen wb klassenindelingen. Er komen 2 klassen van 30 en 1 van 31 leerlingen.
Sommige ouders hebben hier grote problemen mee. Hebben het over plofklassen enzo.
Maar voor mijn gevoel hoeft dit allemaal niet zo erg te zijn, mits de samenstelling van de klas goed is. Zoon zit nu in een klas met 26 waar een paar echte klieren bij zitten die de boel aardig verstoren en ik ben dus gewoon blij dat dit wordt opgebroken Zoon trouwens ook, die is het al maanden spuugzat.

Mijn vraag, hebben jullie ervaring met 30(+) klassen en hoe erg is dat nou eigenlijk?

vlinder72

vlinder72

22-06-2018 om 09:34

Niet erg

Mijn kinderen hebben altijd in klassen gezeten met meer dan 30 kinderen. Nooit een probleem geweest.

Ik weet niet beter. En mijn kinderen ook niet.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-06-2018 om 09:48

Twee keer zelfs. En in beide gevallen werkte dat goed.
Oudste zat in een klas met 31 kinderen, vanaf groep 3 tot en met groep 8. Tweede zat in groep 7 en 8 in een klas met 36 kinderen waaronder een aantal kinderen met serieuze etiketjes. Of dat werkt is erg ingewikkeld en van veel dingen afhankelijk.

Onze ervaring met de oudste twee is dat de leerkracht heel belangrijk is. Is natuurlijk altijd zo, maar de situatie bij tweede was best extreem en zelf zag ze het helemaal niet zitten toen ze hoorde dat in groep 7 de hele jaarlaag in één klas kwam. Maar dat ging uiteindelijk heel erg goed doordat er enorm goede docenten op de groep stonden. In groep 7 twee, in groep 8 een van die twee fulltime. Die had het enorm in de vingers.

Wat ook belangrijk is, is de dynamiek van de klas: jongste zit in een heel kleine jaarlaag, maar de dynamiek daar is zo moeizaam dat er al jaren docenten overspannen raken van dat kleine groepje. En dat zijn vaak ook goede docenten. Er is al van alles geprobeerd, maar geholpen heeft het niet. Het is echt een kwestie van uitzingen.

Aagje

specht

specht

22-06-2018 om 10:05

Geen probleem

Dendy ik begrijp dat niet alle klassen op jouw school zo groot zijn.
Je hebt dan een grote kans dat juist voor die grote klassen leraren komen te staan die daar goed mee om kunnen gaan.
Je kind is beter af in een grote klas met leraren die het aankunnen dan in ene kleine klas met leraren die minder geschikt zijn. Een van onze kinderen geeft jarenlang in een grote combinatieklas gezeten met ik meen 32 leerlingen, en hij heeft een geweldige schooltijd gehad.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-06-2018 om 10:24

Lol

Ja, wat jullie nu schrijven denk ik dus ook.
Heel jammer dat er bij ons op school ouders zijn die zich door anderen wat laten aanpraten en er zo’n toestand van maken. Echt luizenmoedermateriaal

Kaori

Kaori

22-06-2018 om 10:49

kleine klas is luxe

een kleine klas is een luxe in de huidige tijd. 30 is de norm.

Dochter komt uit een klas van 35 en dat ging prima en nu zit ze in een klas van 19, eerst 21 en in de samenstelling van 21 was het niet fijn door idd 1 kind met een stevig etiket. Nu deze naar het speciaal onderwijs is gegaan en dochter erbij is gekomen is de hele dynamiek in die klas veranderd.

Bo

Bo

22-06-2018 om 10:58

precies

Hier in de omgeving zijn alle klassen 'plofklassen'. Ik weet niet beter, het is zoals het is. Aan de andere kant: ik zou niet willen ruilen met kleine dorpsschooltjes die alleen maar combiklassen hebben, dat is ook verre van ideaal.

In de ideale wereld...

hmm

Ik lees hier wel een aantal keer de vergelijking tussen een 'plofklas' waar het goed loopt en een klas met een slechte dynamiek/vervelend kinderen/ongeschikte docent. Maar in een plofklas heb je natuurlijk net zoveel (of misschien nog wel meer) kans op slechte dynamiek/vervelende kinderen/ongeschikte docent. En dan wordt het toch al snel wèl een probleem.

Maar ja, valt er wat te kiezen dan?

Hier ook

Jongste heeft zijn hele basisschooltijd in een grote klas gezeten. Daar kwamen uit omringende plaatsen telkens kinderen bij. Meestal kinderen die van hun eigen school af moesten vanwege gedragsproblemen. Op het dieptepunt 33 kinderen, waarvan er zeker zeven heel lastig waren op school. De combinatie van veel kinderen én veel gedragsproblemen was echt een drama voor zowel kinderen als leerkrachten. Het ging iets beter toen een paar kinderen bleven zitten en naar speciaal onderwijs gingen.

lieverdje

lieverdje

22-06-2018 om 13:15

van veel factoren afhankelijk

zoals hier al werd gezegd. Wat voor kinderen er in de klas zitten, de leerkracht....de grootte van het lokaal is ook niet onbelangrijk (hier zitten de kinderen op een school met heul kleine lokaaltjes. 30 past eigenlijk net niet maar gebeurt soms toch).

Volgens mij kun je beter in een beetje een rustige klas met 31 kinderen zitten, dan in een klas met maar 23 waarvan er een aantal veel aandacht vragen en een leerkracht die het allemaal niet trekt.

Overigens hier in de omgeving geen echte plofklassen. Laatst heeft men hier op school nog besloten dat 36 leerlingen teveel was in 1 groep en daar hebben ze 2 combigroepen van gemaakt met wat extra kinderen uit een andere jaargang. 2 klassen van 18 vond men blijkbaar toch te klein / te duur. De grootste klassen waar mijn kinderen in hebben gezeten waren 30 leerlingen. De kleinste (bij de kleuters) 16 kinderen.

Bo

Bo

22-06-2018 om 14:54

lieverdje

Maar ik noem 30 al een plofklas hoor, 36 vind ik onacceptabel en gebeurt hier gelukkig ook niet. Dan worden klassen inderdaad opgesplitst. Onze school hanteert 30 als maximum en meer kinderen worden gewoon niet toegelaten. En het is een openbare (dalton) school, vol=vol.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-06-2018 om 18:28

In die plofklas hier

was al van alles gedaan om 1 klas met zoveel leerlingen te voorkomen.

Toen de jaarlaag naar groep 3 ging waren het er rond de 40. Daar werden in 3 en 4 twee klassen van gemaakt. Daarna werden er in groep 5 en 6 combigroepen gemaakt.
Toen de jaarlaag naar groep 7 ging, was er een aantal leerlingen minder (uitstroom sbo, doubleren en verhuizen) en kwam het aantal uit op 36. Dat werd 1 klas. Volgens mij had de klas een extra lokaal beschikbaar en was er regelmatig een onderwijsassist ter ondersteuning.

Wij zagen het somber in maar uiteindelijk pakte het dus wel goed uit. Dankzij heel goede docenten.

Aagje

Marit

Marit

22-06-2018 om 18:45

31 afgelopen jaar in groep 5 en het was verschrikkelijk. Maar dat ligt vooral ook aan de klas qua samenstelling. Er zitten veel pittige kinderen en veel niveauverschillen. De grootte van de klas helpt dan niet echt. We hadden wel topjuffen overigens die er een mooi jaar van gemaakt hebben. in groep 4 was het nog erger doordat een van de juffen uitviel, terug kwam en weer uitviel en de klas van 38 naar 32 groeide in een jaar tijd. komend jaar gaan ze de klas splitsen in een 6 en een 6/7 en wij zijn daar blij mee al weten welke nog niet hoe het er uit zal zien.

Marit

Marit

Marit

22-06-2018 om 18:52

van 28 naar 32 groeide natuurlijk. En verder eena samenstelling doet meer dan de grootte zelf. Hier verschillende keren ook een grote groep 8 die ze het jaar als 1 klas wilden laten afsluiten. En dat wwerkte prima met goede docenten erop. Maar in dit geval ben ik toch blij dat ze voor jullie gesplitst worden en ik verwacht ook wel iets kleinere klassen daardoor. Of de leerkracht meevalt moeten wel nog maar afwachten 😂

marit

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-06-2018 om 19:07

Gelukkig bijna niet

Op de basisschool heeft volgens mij alleen jongste alleen wel eens in een combiklas met 30+ leerlingen gezeten, en de kleuterklassen eindigden altijd met zoveel leerlingen. Ik vind het niet normaal en ook niet gewenst. Jongste heeft alle acht jaren bij dezelfde probleemkinderen in de klas gezeten die een negatief stempel op de sfeer drukten. Dat was bij 22 leerlingen al storend, maar bij 31 gewoon onverantwoord.
Oudste heeft op het vwo altijd in grote klassen gezeten, maar dat waren over het algemeen brave studiebollen.

Kleuters

Als kleuter heeft ze in grote klassen gezeten. 1/2 begon dan met circa 25 kleutertjes maar door de instroom van nieuwe kleuters waren dat er op het eind meer dan 35. Dat krijg je met een onderwijsassistent niet recht gebreid. Ze is letterlijk verzopen in die 2 jaar, want hoewel gezellig was het ook te druk. In groep 3 zat ze met 18 kinderen zonder combinatie. Een verademing! Maar nu zit ze in een groep 4/5 combinatie van 38 waarbij in de ochtenden 2 volwaardige leerkrachten op staan en in de middag een leerkracht en een onderwijsassistent. Ze zitten in twee lokalen met een verschuifbare wand dus soms zitten ze apart en soms dus niet. Dit werkt, na wat opstartproblemen, goed. Dus het kan wel en soms heb je gewoon geen keus. Kleine, enige school in het dorp en van de regering krijgen ze te weinig geld om meer groepen te kunnen betalen.

Mandy

Mandy

22-06-2018 om 19:48

Klas van 21

Dit jaar heb ik een klas van 21, het is zwaar, heel zwaar.
Vorig jaar een combi van 32, heerlijke groep.

Annaniem

Hoe meer leerlingen hoe meer geld. Dus wat je zegt klopt niet. Daarnaast kan het bestuur van een school kiezen om verlies te draaien en dus meer geld te geven

Mandy

En dat komt uitsluitend door de aantallen?

Tijgeroog

Tijgeroog

22-06-2018 om 21:16

Afgelopen jaar een klas van 36. Volgend jaar worden dat er 37.
De klas heeft 2 lokalen, een leerkracht en stevige onderwijsassistente die bijna fulltime aanwezig zijn en op de moment dat ze er niet zijn worden ze vervangen door andere (vaste) leerkrachten. Dus altijd 2 personen voor de klas. Instructie wordt klassikaal gegeven en daarna gaat de helft van de klas naar het andere lokaal om te werken, en kan dan eventueel verlengde instructie krijgen.
Van te voren veel sceptische reacties. Nu een hechte, gezellige klas waarbij de leerresultaten ook nog eens beter zijn geworden. Positief dus.

MarSy

Bij scholen kijken ze naar het totaal, niet naar hoe ze over het geheel verdeeld zijn. Met 125 leerlingen krijg je 5fte aan leraren omdat ze dan uitgaan van 25 kinderen in de klas. Schoolbestuur kan een tijdje school in de min laten gaan, maar schoolbestuur heeft te maken met 15 van dergelijke scholen. Op een gegeven moment gaat dat echt niet meer en krijg je op een kleine school toch grote klassen omdat leerlingen zich niet evenredig verdelen, moet je groepen splitsen, verdelen en dat elk jaar opnieuw bekijken.

Bregje

Bregje

22-06-2018 om 22:44

kleine klas

Hier gaat de oudste na de vakantie van 7 leerlingen naar 6, want een vriendinnetje blijft zitten.

En de jongste zit nu met 11 en dat worden er dan 12 omdat dat ene vriendinnetje daar bij komen.

Deze klassen worden waarschijnlijk gecombineerd..

Mams

Mams

22-06-2018 om 22:53

Hier heel andere aantallen

Hier een grote school, met van elk leerjaar 4-6 klassen. Oudste zat dit jaar in groep 6. Schooljaar begonnen met 25 kinderen, nu 27 leerlingen. Jongste in groep 4 startte het jaar met 26 en nu zijn het 27 kinderen. Best grote klassen, leerkracht staat alleen. Wel vakdocenten voor gym, muziek en handvaardigheid. Dus tijdens die lessen extra paar handen aanwezig.

Annaniem

Dan is het toch een keuze van de school en het bestuur? Je kan daarvoor niet naar de overheid wijzen. Bestuur kan ook andere keuzes maken

Tuurlijk

Maar van wie krijgt het bestuur het geld? Welke vorm van inkomsten naast rijksbijdrage heeft een schoolbestuur? De besturen krijgen geld van de overheid op basis van het aantal leerlingen dat ze bedienen met een kleine scholenbonus. Waarom staken anders de leraren met steun van hun besturen.... De huisvesting is trouwens een taak van en een rekening voor de gemeente.

Dees

Dees

24-06-2018 om 11:12

Hier zijn de kleuterklassen begonnen met rond de 20 leerlingen rond kerst zaten ze al rond de 30 en ik geloof dat mijn kind zijn klas eindigt met 35...heel groot dus en dan te weten dat er 5 van deze klassen zijn en er dus eigenlijk beter een 6e klas gestart had kunnen worden maar ja zonder ruimte geen klas hé.

Groep 3 wordt een klas van 21 en daar kunnen er nog een paar afvallen. Maar wel met een juf met alleen stage ervaring in het lesgeven. Overigens zijn er op deze school hele uiteenlopende aantallen qua klassen, sommigen zitten met dik 30 leerlingen en anderen met 18.

Ava

Ava

24-06-2018 om 12:30

Groepsgrootte

Is ook afhankelijk van wat je kind nodig heeft en niet alleen van de leerkracht en de andere kinderen in de klas.

Hier hadden we een drukke en grote klas (maar minder dan 30) en kregen er een assistente bij. Dat heeft een paar dagen zo mogen zijn en vervolgens is ze ingezet voor elke klas met een zieke leerkracht en uiteindelijk bij iemand die tot einde jaar uitviel. Als ouder voel je je behoorlijk machteloos bij een dergelijk scenario, in gesprek met de directeur.

Grote klas? Nee liever niet maar je hebt er niets over te zeggen. En zoals Jippox zegt, de kans dat er meer drukke kinderen in komen is ook groter.

Bo

Bo

25-06-2018 om 10:53

AnnaNiem

Je hoeft geen medelijden met de schoolbesturen te hebben hoor, die hebben financiele buffers zat. Ze hebben zoveel geld dat er juist risico is dat ze er gekke dingen mee gaan doen (denk Vestia).

Nee schoolbesturen moeten leren beter te budgetteren ipv alles maar willen oppotten in reserves.

Hier ook grote klassen

Alledrie mijn dochters zitten op de basisschool en alledrie zitten ze in een klas van 32 kinderen. De jongste twee hebben een leuke klas. De oudste heeft een minder leuke klas. De grootte van de klas zal niet helpen, maar het is ook niet de directe oorzaak van de onrust. Het heeft ook te maken met de persoonlijkheden van de kinderen. De oudste twee hebben ook allebei een klas met pakweg 20 jongens en 10 meisjes, maar bij de ene klas is wel onrust en bij de andere niet.

Mijn oudste twee zaten een paar jaar terug op een andere school. Hier waren de klassen veel kleiner, maar toch voelden ze zich er niet op hun plek en was de persoonlijke aandacht veel minder dan op de huidige school. De grote klassen hebben we dus voor lief genomen.

Je vergelijkt nu het basisonderwijs met volkshuisvesting (Vestia).... Ik zeg niet dat de scholen in grote armoede zitten, maar google even op lumpsum in het basisonderwijs en lees ook op de website van de rijksoverheid over de financiering van het basisonderwijs. De basisonderwijsbesturen hebben geen reguliere andere inkomsten.

Sommige gemeentes geven subsidie op muziek-, gym- of zwemles. Maar dat is ook geen landelijk beleid en betaal je geen leerkracht van. Hooguit huur je voor dat schooljaar een gym- of muziekleraar in om de reguliere leerkracht ruimte te geven wat anders te doen in dat uurtje. De ouderbijdrage voor de schoolreisjes etc. daar kun je ook geen leerkracht van inhuren of je moet een hele hoge bijdrage vragen om ook die externe vakleerkracht in te huren, maar ouderbijdrage is vrijwillig omdat dezelfde wetgever zegt dat het basisonderwijs gratis is.

Huurwoningen worden ook betaald door de huurders, jaarlijks verhoogd met een door de overheid ingesteld percentage en dan valt er wel wat op te potten en voor je uit te schuiven aan uitgaves omtrent onderhoud of zo. Bij scholen zie je dat ook wel voor het deel dat ze zelf aan onderhoud moeten uitgeven. Het klimaat in schoolgebouwen of het schoon zijn van de school is niet voor niets een dingetje.

Kortom als je maar 125 kinderen hebt dan kun je gewoon niet 8 fte betalen om elke groep een aparte leerkracht te geven. Zou wel leuk zijn hoor, gemiddeld 15/16 kinderen per klas...maar gaat hem niet worden.

Bregje

Bregje

03-08-2018 om 07:48

6 en 12

De oudste heeft 6 kinderen in de klas en de jongste 12. Hier wordt daarom om gecombineerd met 4 groepen samen, dan komen ze volgens mij iets onder de 40 uit met twee leraren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.