Tippylee
09-05-2011 om 21:46
Hoeveel leerboeken gemiddeld in brugklas?
Beetje vroeg misschien, maar ik wilde weten hoeveel boeken een kind gemiddeld krijgt in de brugklas havo/vwo.
Ik wil nl. die makkelijke rekbare kaften van Dresz aanschaffen, maar ik heb geen idee hoeveel ik er moet bestellen. Ik weet dat ik er vroeg bij ben, maar ik wil niet naast het net vissen.
Dus iemand?
Tippylee

Annet
09-05-2011 om 22:47
Ik doe een poging
Dochter zit inmiddels in 2e Gym maar de brugklas zit nog vers in het geheugen. Ik zal Grieks en Latijn weglaten.
Vakken:
- Nederlands
- Frans
- Engels
- Wiskunde
- Beeldende vormgeving
- Biologie
- Geschiedenis
- Aardrijkskunde
- Gym (ja echt, ook hiervoor een boek, hoeft echter nooit mee naar school)
- O&O (technisch ontwerpvak, geen boek voor)
- Projecten (geen boek voor)
- Studieles (syllabus van school)
Voor de meeste vakken heeft ze een boek en een werkboek. Het boek is vaak in twee delen, per deel van het schooljaar.
Het hangt van de school af of er geschreven mag worden in het werkboek.
Er zijn boeken die niet geschikt zijn voor een flexibele kaft omdat ze te zacht zijn of te groot. De werkboeken zijn meestal ook erg slap.
Ik zou niet meer dan 10 kaften bestellen. Is het teveel dan heb je er volgend schooljaar wat aan, dan komen er weer nieuwe vakken. Het jaar daarna ook.
Het is zeker goed ook te vergelijken met gewoon kaften.

Siss
10-05-2011 om 01:56
Gemakkelijk spul
Ik zou idd ook beginnen met max 10. Ik denk dat er een vijftien-tal boeken gebruikt worden in de brugklas. De werkboeken zijn hier voor eigen gebruik, die hoeven dus niet gekaft te worden. Maar niet alle boeken kunnen met die kaften van Dresz gekapt worden, dus bij enkelen zul je toch nog kaftpapier moeten gebuiken.
Ik vind ze ideaal, die kaften! En jarenlang te gebruiken, als je een neutraal stofje neemt.
Vakken:
* Nederlandse taal
* Engelse taal
* Duitse taal of Franse taal
(* Latijn)
(* O&O )
* Algemene natuurwetenschappen
* Maatschappijleer
* Culturele en kunstzinnige vorming
* Lichamelijke opvoeding
* Aardrijkskunde
* Biologie
* Economie
* Geschiedenis
* Kunst (algemeen, beeldende vorming, muziek)
* Natuurkunde
* Scheikunde
* Wiskunde

Siss
10-05-2011 om 02:05
Correctie
natuurkunde, scheikunde en economie werden bij dochter nog niet in de brugklas gegeven.
Wel ben ik vergeten levenbeschouwing te vermelden.

Fiorucci
10-05-2011 om 08:20
Hier weinig
Mijn zoon heeft een boek of tien. Want voor maatschappij/levensbeschouwing/ak/geschiedenis heeft hij een gezamelijk boek, voor CKV geen boek maar stencils,etc. Daarbij wil ik opmerken dat die kaften gewoon verkrijgbaar blijven, en tegenwoordig ook op de schoolcampus te koop zijn. En als je boeken gaat bestellen zie je gelijk hoevel dat er zijn.

Tippylee
12-05-2011 om 12:00
Slappe kaft
is denk ik optelossen door een kartonnetje erachter te doen, dan kan de rekbare kaft er volgens mij wel omheen.
Ik wacht denk ik toch maar even af, over een maandje heeft hij een kennismaking en dan krijgt hij de inlogcode voor Iddink, dan kan ik meteen de boeken bestellen.
Bedankt voor jullie reacties
Tippylee

Fiorucci
14-05-2011 om 07:48
Nee hoor
Ik huur al jaren boeken bij van Dijk, en krijg ze altijd in het midden van onze zomervakantie, een week of drie voor school begint.

Astrid
14-05-2011 om 15:56
Tijd genoeg voor kaften
Hier komen de boeken een week of 3-4 voor het schooljaar begint. Mijn zoon (gaat naar de 3e) heeft 2 linkerhanden en ik kaft daarom de boeken altijd zelf. Het enige wat hij doet is de etiketten plakken.
Ik heb voor katfen altijd ruimschoots de tijd. Boeken bestellen doe ik meestal eind juni. Schriften e.d. koop ik ook al voor de zomer vakantie.
Ik wil ook wel van die rekbare kaften, maar ze hebben zo'n beperkt aantal kleuren. En ze moeten voor zoon perse effen zijn. Bij zoon heeft elk vak een andere kleur (met bijpassende schriften en mapjes in die kleur). Voor volgend jaar zou ik dan 11 kleuren nodig hebben en van die rekbare zijn er maar 6. Zoon is zo slordig op z'n boeken dat na 2 maanden het kaftpapier er al af ligt (en dan vertevig ik nog alle hoeken). Rekbare kaften lijken me dus wel een oplossing. Bovendien kan hij ze dan eindelijk misschien zelf kaften.

Puck
14-05-2011 om 16:25
Fiorucci
Mijn kind krijgt de boeken pas tijdens de lessen uitgereikt. DAT is pas laat, maar nog steeds ruimschoots op tijd om de hele bups voor de volgende les van een kaft te voorzien. Ik vind het namelijk een simpel klusje waar ik mijn hand niet voor omdraai.

Fiorucci
14-05-2011 om 18:03
Puck
Ik ben niet degene die vindt dat er te weinig tijd is hoor, ik kaft niet namelijk, dat doen mijn jongens zelf..

Vic
14-05-2011 om 20:51
Leuk
Ik heb geen idee wanneer de boeken komen. De info-avond op de nieuwe school is pas volgende maand. Maar ik kijk nu al uit naar het kaften. Dat vond ik vroeger altijd al zo leuk. Ik denk dat dochter het ook leuk vindt, dat is echt een knutselaar (en ik eigenlijk helemaal niet).