Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
BigSister

BigSister

04-06-2012 om 19:52

Hoeveel lezen is normaal

Laat ik beginnen met dat ik een vertekend beeld heb van wat normaal is. Als moeder van een kind (Alexander) met een iq > 140 is het moeilijk in te schatten of de tweede 'normaal' is, of dat school (weer) mist dat mijn tweede (Willem) ook meer kan dan de rest. Dus nee, niet een topic over hoe goed mijn kind wel niet is, maar een vraag over wat min of meer normaal is. Willem is mijn tweede dus, zit in groep 2 en wordt eind oktober 6.

Hij begint te lezen, leest nu avi 3 hardop en vrij makkelijk en gaat nu vrij soepel door avi 4 heen. School geeft geen sjoegen als ik vraag of dat we daar iets mee moeten, vinden voornamelijk dat ik zeur (die indruk krijg ik nogal). Rekenen doet hij ook lekker, is zelf bezig met optellen en aftrekken tot ca 20.

Omdat andere moeders op school al snel vinden dat je opschept (ervaring bij de eerste, die overigens op die leeftijd veel beter las en rekenende) wil ik hier eens vragen. Is dit redelijk normaal voor een 5 jarige, is hij toch ook wel weer wat sneller, maar niets bijzonders of moet ik op school toch ook weer verder vragen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

04-06-2012 om 21:14

Groep 2?

Hallo
Waarom zit hij nog in groep 2, hij had al in groep 3 horen te zitten?
Als ik zie wat hij nu kan, zou hij groep 3 gewoon kunnen overslaan? Of nu gelijk doorstromen naar groep 3 om te leren schrijven, zodat hij wat dat betreft geen achterstand krijgt in groep 4 straks?
Lees de volgende info ook eens door en kijk ook eens in de rubriek "ouders en school".
http://www.ouders.nl/mond2005-kleuteren2.htm
Verder zou het wellicht een idee kunnen zijn om je eens te oriënteren op andere scholen?
succes

BigSisters

BigSisters

04-06-2012 om 21:20

Groep 2

Hij zit in groep 2 omdat hij daar qua leeftijd gewoon hoort. En omdat hij ook nog graag speelt. ik ga even kijken op het andere draadje. Maar jij vindt, als ik het goed begrijp, het toch wel wat veel voor een kleuter? Klas overslaan ben ik geen voorstander van, mijn oudste heeft dat niet gedaan, gelukkig, en zit in groep 5 (is nu 8) en gaat 1 dagdeel per week naar een bovenschoolse plusklas.

Tja wat is normaal?

Toch vind ik het een goede vraag hoor. Ik heb me tijden hetzelfde afgevraagd. Toch is mij gebleken (door als leesmoeder te helpen in de klas) dat het niveauverschil op deze leeftijd nog erg groot is. Sommige kinderen blijven een voorsprong houden, bij anderen verdwijnt dat weer.

Hier is zoon 6 (januari), de oudste en had ik daardoor geen vergelijkingsmateriaal. Hij zit in groep 3 en kon dat op die leeftijd ook allemaal. Leest nu M5 en doet groep 4 reken- en leeswerk. Ik heb echter nooit om ander werk hoeven vragen, de juf pikte het zelf op en kwam er zelf mee. Hulde. Maar het is ook door forums als deze dat je je gaat afvragen of je er iets mee MOET. Ik zou toch zeggen, kijk naar je kind. Wil hij meer, verveelt hij zich, etc. ja dan kan je naar extra uitdagend werk vragen maar als je kind zich prima voelt en school leuk vindt hoef je er nu, in groep 2, op zich niks mee. Je kan het volgend jaar bij een nieuwe juf eventueel aankaarten. Misschien heeft die er meer kijk op. Wel vervelend dat jij je hierdoor een zeurmoeder moet voelen.

BigSisters

BigSisters

04-06-2012 om 21:31

Toch

Zo heel vreemd is het dus niet. Maar aangezien jouw zoon nu werkjes groep 4 doet, wat gaat hij volgend jaar doen dan?

@Marie,

die link gaat over 'verlengd kleuteren' maar die van mij wordt 6 in oktober, hij verlengt dus niet.

Als gonnie

Ik denk dat jouw zoon ongeveer op het niveau zit waar mijn zoon op die leeftijd ook zat. Die is ook van oktober, maar een jaar ouder en zit nu in groep 3. Hij kon dus in groep 2 ook al lezen, en mocht boekjes uit groep 3 halen.

Hij had dus een leerkracht die er erg goed op insprong en ook nu, in groep 3 - andere leerkracht - wordt er goed mee omgegaan, hij krijgt pluswerk etc.

Ik ben het eens met Gonnie. Kijk ernaar: als je zoon lekker gaat en zich niet verveelt gaat het kennelijk goed en hoeft er niet per se op extra aanbod aangedrongen te worden. Juist in groep 2 nog niet, mogelijk vermaakt hij zich uitstekend in de bouwhoek oid. Groep 3 wordt eerder lastig, want dan is het uit met het gespeel en als hij dan de leesinstructie moet meedoen zonder enig extra aanbod kan de verveling wel toe gaan slaan.

Ziet juf dat-ie voor is? Vraag dan ook of ze dat overdraagt aan de opvolgende leerkracht.

Op zichzelf is dit leesniveau in groep 2 wel bovengemiddeld, aan de andere kant - zoals Rodebeuk een keer haarfijn heeft uitgelegd - is gewoonlijk ongeveer de helft van de kinderen bovengemiddeld. Heel uitzonderlijk is wat jouw zoon kan ook weer niet. Juf zal dat soort leerlingen wel vaker hebben zien langskomen, mag ik aannemen.

Groeten,

Temet

BigSister

BigSister

04-06-2012 om 22:00

Mooi

Dit is eigenlijk waar ik hoopte. Dit jaar (duurt ook niet meer zolang) ga ik niets meer ondernemen. Alhoewel, ik heb er nog even aan gedacht om de IB-er te vragen. Maar aangezien de helft (natuurlijk) bovengemiddeld is, is het idd niet zo gek. De juffen zijn nogal van de oude stempel. Dit doen we, zo doen we het al 30 jaar, en zo zijn alle kindjes groot geworden. En eigenlijk is daar ook wel wat voor te zeggen.

Mijn onzekerheid zit 'm erin dat ik niet over 3 jaar tot de ontdekking kom dat ik een niet te motiveren kind heb omdat hij tot dan toe alles wel kon en er nu geen zin meer in heeft. Maar zo te horen is hij echt niet de enige.....

Volgend jaar

Zoon gaat volgend jaar naar groep 4. Hij doet overigens pas vanaf begin april groep 4 werkjes. Er is gesproken over naar groep 5 gaan na de kerstvakantie, maar dat willen wij niet. Ik vind het een zwaktebod van school, doorschuiven is het makkelijkst wat er is (bovendien is hij feitelijk al versneld). Laat zoon maar Engels leren, of wat dan ook.. biedt maar iets extra's. Speelt ook mee dat onze zoon qua gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling eigenlijk nog best gewoon een kleuter is en nu al kinderen van 2 jaar ouder in de klas heeft. Voor andere kinderen speelt dat misschien niet.

Lekker dan

ik word correct geciteerd door Temet!

Dus ik kan naar bed.
Nou moet ik ook naar bed, dringend, dus dat zal in dan maar doen.

On topic: de leesontwikkeling is heeeeel erg gespreid, dus de kinderen zitten ook nog allemaal ver van het gemiddelde, niet in een strakke klont erom heen.

Ik zal overigens de laatste zijn die zegt dat je een kind met voorsprong vooral niet in de gaten moet houden in verband met school. Vinger aan de pols moet je niet laten. Maar het is wat Temet zegt, de helft heeft een voorsprong dus actie is pas geboden als er nog meer aan de hand is.

Een leesvoorsprong sec is ook absoluut geen reden voor versnelling, dat is veel te kort door de bocht.

Tango

Tango

04-06-2012 om 23:04

Linda/bigsister

Wat je schrijft over de leeftijd van je zoon klopt niet helemaal. In het draadje over kleuterverlengen zul je zien dat de grens al lang niet meer bij 1 oktober ligt maar bij 1 januari. Jouw zoon heeft dus wel langer gekleuterd en had wel degelijk al in groep 3 mogen zitten.

Limi

Limi

05-06-2012 om 07:32

Nee, want hij wordt 6

2006 zit voor het grootste gedeelte in groep 2 en sommigen in groep 1.

heb wat inlogproblemen, vandaar dat gedoe met die namen...

Hij is uit 2006, is NU 5 en zit dus pas anderhalf jaar in de kleutergroep. Hij zit er dus niet te lang. Hij wordt 6 in groep 3.

Iber

Dat met die IQ wist ik inderdaad, je leert razendsnel op dat gebied als je er ééntje hebt die bij die 3% hoort die aan de bovenzijde van dat gebied vertoeft.

Het is niet alleen het lezen, hij is handig met cijfers, heeft een behoorlijke algemene kennis... Maar ik heb er zo slecht zicht op wat 'andere' kleuters doen aan het eind van groep 2. De juf heeft het alleen over niet pushen (alsof dat zou lukken) en lekker laten kleuteren...... Ik ga toch nog maar eens met manlief overleggen of we de IBer eens moeten vragen...

Kendra

Kendra

05-06-2012 om 11:54

Goed in de gaten houden

BigSister, dat is gewoon lastig, dat je zelf zo moeilijk kan inschatten wat normaal is. Je oudste is niet representatief en meer referentie heb je niet echt. Ik ken dat. Hier hebben de kleuterjuffen het ook gemist, maar dat kwam ook doordat die kinderen zich zo snel aanpassen aan 'hoe kleuters horen te doen'. Aan de andere kant denk je toch dat juffen heel veel kinderen gezien hebben en veel beter kunnen inschatten wat nog normaal te noemen valt. Maar dat is vaak ijdele hoop weet ik intussen.
Ik zou dit jaar niets meer doen. Vooral de zaak goed in de gaten blijven houden op tekenen van verveling. En vanaf het begin goed contact houden met de juf van groep 3. Want juist dan kan het inderdaad wel eens gaan wringen tussen wat hij al kan en wat de juf denkt dat hij nog moet leren.

Tango

Tango

05-06-2012 om 13:15

Rekenfoutje

je hebt gelijk, BigSister, hij hoort inderdaad in groep 2. Rekenen is nooit mijn sterktste kant, excuses.
Ik sluit me verder aan bij wat de anderen zeggen. In de gaten houden of hij zich niet gaat vervelen. In het begin van het schooljaar snel een afspraak met de juf plannen zodat jullie allebei weten wat je aan elkaar hebt.

ishtar

ishtar

05-06-2012 om 13:17

Weet school dit?

Heb je al verteld dat je zoon dit al kan (lezen en rekenen)? Als dat zo is zou ik het de rest van dit jaar even laten, maar wel duidelijk maken dat je wil dat er gelijk vanaf groep 3 met/door hem op zijn niveau gelezen wordt, dus niet wachten tot de kerst voor hij echte boekjes mag. En ook het rekenwerk op niveau. (niks frustrerender voor een kind dan eerst het hele getallenlijn- en splitsgebeuren door moeten werken voor hij echt mag rekenen, terwijl hij al kán rekenen)
Overigens ook hier een kind waarvan de juffen zeiden dat het wel allemaal losliep, en lekker kleuteren,en dat soort dingen 'zonnetjeswerk is echt pittig hoor!' voor een kind dat al avi7 las. Dus ik heb ook weinig vertrouwen in juffen die dat zelf allemaal herkennen.

Kendra

Kendra

05-06-2012 om 13:28

Ishtar, volgens mij wel

BigSister schrijft in haar eerste posting 'Hij begint te lezen, leest nu avi 3 hardop en vrij makkelijk en gaat nu vrij soepel door avi 4 heen. School geeft geen sjoegen als ik vraag of dat we daar iets mee moeten'. Ik kreeg daardoor de indruk dat ze het wel had gezegd op school.
BigSister, bij ons heb ik de juf een trucje laten uithalen omdat ze het zelf niet lieten zien. Een boekje of tekstje in handen geven en vragen of ze dat even konden voorlezen aan een klasgenoot, omdat ze zelf zogenaamd even geen tijd had. Wat geld op de grond laten vallen en roepen 'oeps, hoeveel laat ik nou toch vallen??' Dat werkte wel goed en had de juf wel door dat wij niet overdreven.

Thursday Next

Thursday Next

05-06-2012 om 13:46

Hetzelfde hier,

oudste is ook ver voor, jongste is net 6 en leest prima, volgens mij Avi 4-5 niveau, boeken als Dolfje Weerwolfje en Pluk van de Petteflet kan ze goed lezen. Ze kan rekenen (nog wel veel op haar vingers) en heeft getalbegrip.
We hebben hierover straks een gesprek op school, over hoe we het volgend jaar gaan aanpakken, met de huidige juf, IB-er en vermoedelijke juf van groep 3 volgend jaar. Als jullie huidige juf dat niet ziet zitten kan je wel wachten tot na de zomer, of misschien voor de vakantie nog als je al weet wie hij krijgt in groep 3.

dorle

dorle

05-06-2012 om 15:08

Big sister, weet je zeker

dat je kind na de schoolvakantie naar groep 3 gaat? Dat je niet ineens voor de nare verrassing komt te staan dat ze de 1 oktober grens gebruiken?
En qua niveau lijkt het me een slimme kleuter die straks makkelijk in groep 3 mee kan draaien. De beginniveau's in groep 3 zijn heel verschillend, jouw kind lijkt me hoog te scoren, maar zo zijn er meestal nog wel enkele kinderen per klas.

Digimum

Digimum

05-06-2012 om 18:22

Normaal

Mijn jongste -volgens mij een normaal bovengemiddeld kind- las met 5 ook al zo goed. En hij was niet de enige in de klas. De oudste was met 5 avi-uit. Dat was wel uitzonderlijk, zelfs op deze school (en daarnaast was hij minstens even ver voor met rekenen en algemene ontwikkeling).

Wij hebben met allebei de kinderen gewoon aangekeken hoe het zou gaan en allebei zijn ze in een normaal tempo doorgestroomd, de jongste heeft zelfs dichter tegen een klas overslaan (groep 4-5) gezeten dan de oudste (wilden we zelf niet).

Beiden zijn het goede lezers, bizar snel ook, en andere talen pikken ze ook al zo makkelijk op. Heel fijn dus

Oef

Mijn 5 jarige die ook in okt 6 wordt, kan zijn naam schrijven en herkennen en nog wat lisse letters maar verder niets volgens mij. Krijgt in andere taal onderwijs en is pas met bijna 5 naar school gegaan. Dus in mijn ogen gaat jouw zoon als een raketje!

app-sent

Salie

Salie

06-06-2012 om 16:03

Meer

Er zijn wel meer kinderen die al kunnen lezen in de kleutergroepen tegenwoordig.
Mijn zoontje is net 6 en zit ook in groep 2. Hij begint nu te lezen. Is er ook echt aan toe. Hij is sterk in rekenen. Hij vraagt aan mij hoeveel is 6x6, ik zeg 36. Toen zei hij dan ben jij 5x6 en 1x7. 37 jaar dus. Ik vind het knap. Hij is heel veel met de tafels bezig. gewoon zelf, hij snapt het. Dit hoeft pas in groep 4.
Ik denk dat het wel losloopt en dat er in groep 3 genoeg uitdaging is om niet te gaan vervelen. Al hou ik het wel in de gaten, aangezien grote zus ook flink voorloopt met rekenen.

gr. salie

Kendra

Kendra

07-06-2012 om 10:35

Bigsister

Ga je het nog met de IB-er bespreken? Of hou je het toch bij contact met de juf van groep 3.

Zo laten

Ik had even wat inlogproblemen.

Ik heb besloten om het even te laten tot volgend jaar. Met name omdat hij gister thuis kwam met het verhaal dat hij met een andere juf mee mocht, en daar woordjes mocht lezen, met een stopwatch... Dus ze zouden het moeten weten...

Bigsister

Kennelijk vindt de school zelf dat er reden is om hier even aandacht aan te besteden, anders zouden ze niet met die stopwatch in de weer zijn. Zijn ze 'm aan 't toetsen op 't een of ander?

Je zou eventueel een gesprekje met de leerkracht kunnen aanvragen om dat even kort te bespreken.

Groeten,

Temet

Meerdere

Als ik het goed begrepen heb, zijn alle groep 2 kinderen die min of meer kunnen lezen 'getest' op iets. Met die woordenlijsten vind ik het als avitesten klinken, maar zeker ben ik er niet van.

ishtar

ishtar

08-06-2012 om 21:40

Kan ook

dmt zijn (3 minuten test)

dmT?

ishtar

ishtar

08-06-2012 om 23:18

3 minuten toets (geen test)
je hebt 3 bladen met woordenlijsten, blad 1 is de makkelijkste, blad 2 iets moeilijker... Je moet van elk blad 1 minuut lang de woorden oplezen. Het totaal van de 3 bladen geeft een niveau. Geeft op zich beter het niveau aan dan avitoetsen, omdat je het 'radend lezen' uitsluit.
Maar het kan ook best zijn dat ze tegenwoordig weer hele nieuwe dingen hebben om niveaus te toetsen.

Ze kijken iig

Ik ben eigenlijk allang blij dat ze dus wel gezien hebben dat hij leest...

Kendra

Kendra

10-06-2012 om 19:30

Lezen

Goed dat ze iig merken dat hij leest. Nu even hopen dat hij ook laat zien wat hij kan. Maar zoals blijkt, zijn er meer kleuters die lezen. Gaane ze ook nog kijken naar zijn rekenen en eventuele andere cognitieve vaardigheden?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.