picobello
10-05-2009 om 11:13
Hoeveel tijd huiswerk
niet eens zo zeer voor de kinderen ( 7 en 10 ) maar meer voor mij.
Ben elke avond al gauw een uur tot 1.5 uur kwijt met het helpen van huiswerk. Dictee, lezen, tafels oefenen, gedichten in hun hoofd stampen.
Op zich niet zo erg, maar voordat ik met ze klaar ben is het vaak 8 uur ( met de een) of 8.30 met de ander.
En daarna kan ik pas gaan opruimen/ afwassen ect en mijn eigen werk voorbereiden.
Hoe doen jullie dat??

Maylise
10-05-2009 om 14:38
Verschil
Jullie wonen toch in België? In Wallonië? Daar hebben kinderen over het algemeen meer huiswerk dan in Nederland. Ik heb een zoon in groep 5 en een dochter in groep 8 en de hoeveelheid huiswerk valt erg mee (of tegen, het is maar hoe je het bekijkt )
Mijn zoon heeft tot nog toe eigenlijk geen huiswerk behalve dat hij een keer een werkstuk moest maken en een spreekbeurt voorbereiden. Daar waren we dan ook we ook behoorlijk wat tijd mee kwijt.
Mijn dochter heeft wel regulier huiswerk (woordjes engels leren, wat sommen maken) maar dat is maar 1x à 2x per week en maximaal een uurtje (meestal minder).
Ik denk dat ze in België inderdaad veel meer huiswerk hebben. Dat heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat je als ouder beter inzicht krijgt in hoe je kind leert en wat zijn of haar zwakke punten zijn. Het nadeel is dat er op de toch al korte middag en avond weer zo'n tijdsdruk staat.
Verder kan je er denk ik weinig aandoen. Is nou eenmaal daar de gewoonte en kinderen hebben denk ik je hulp wel nodig om alles te kunnen maken aangezien dat vaak het uitgangspunt van de school is. Vind ik geen goede zaak overigens omdat het kinderen benadeeld waarvan de ouders niet willen/kunnen helpen maar zelfs hier merk ik al dat er een soort vanzelfsprekendheid is van de school dat ouders kunnen helpen met huiswerk.
Het handigst is om gelijk na school huiswerk te maken maar ja dan hebben de kinderen natuurlijk vaak geen zin. Dan willen ze spelen en zich even ontspannen. Ik zou in elk geval een vast tijdstip kiezen elke dag. En als het een keer een dagje niet lukt gewoon een briefje naar school meegeven dat huiswerk vanwege omstandigheden niet is gemaakt. Dan haal je ook wat druk er af. Misschien af en toe 's weekends vooruit werken als dat mogelijk is.
Maylise

wil40
10-05-2009 om 17:51
Huiswerk en helpen
Als er voor een vak extra geoefend moet worden dan help ik. Waar zoon dus moeite mee heeft Het gewone huiswerk maakt zoon zonder hulp van mij. Op school gaat juf ook niet naast hem zitten om hem te helpen.
Ik hoef dus weinig te helpen, schoolwerk gaat zoon nogal makkelijk af. Ook proefwerken maakt hij helemaal zelf, laat alleen het eindresultaat horen.
Huiswerk wordt hier ook zoveel mogelijk gemaakt terwijl ik eten kook. Kan hij eerst de hele middag spelen. Terwijl ik kook ben ik in de buurt voor eventuele hulp. En na het eten heeft niemand zin meer.

Nely
10-05-2009 om 18:48
Tjonge
dat is wel erg veel zeg dat de kinderen als huiswerk meekrijgen. Hier, groep 6, elke week 1 blad oefenwoordjes om over te schrijven of 1 blad sommen en dan geregeld leerwerk ivm toets topo, aardrijkskunde (allerlei onderwerpen) of geschiedenis. De tafels moeten ze blijven herhalen maar daar heb ik nooit aan moeten helpen qua overhoren. Hooguit bij een toets overhoor ik wel eens en dat ook zelden eigenlijk. Spreekbeurten hebben ze nog niet hooguit een paar boekbesprekingen en ook daar hoef ik niks aan te helpen.

mykje
10-05-2009 om 19:25
Hier elke dag
Bij de 1 per dag 10 minuten en bij de ander per vak 10 minuten.
Tafels oefenen we tussendoor, bv in de auto maar ook geschiedenis, biologie enz oefenen we overal alls er tijd is.
Helaas is het wel zo dat ik ze allebei moet helpen, ze zijn niet in staat zelfstandig hun huiswerk te maken.
Soms is het wel een beetje veel.

picobello
10-05-2009 om 20:44
Tijd van thuis komen
ik ben met de kinderen vaak pas tegen 6 uur thuis. Kinderen maken geen huiswerk op school, de naschoolse opvang wil daar geen zorg voor dragen, ze is alleen met een boel kids en dan hebben de jongsten meer aandacht nodig.
Onder het eten koken is de jongste ( 3)vaak al niet te genieten, dus die laat ik bij mij in de keuken om te helpen.
Snel eten, naar bed brengen van de jongste en dan huiswerk met de anderen.
tafels / rekenen doen we idd vaak in de auto, maar het dictee, elke week een verhaal van een zin of 15 moet echt in alle rust. Dit omdat dochter al geen ster is in het frans en ik al helemaal niet.
Zolang er 's avonds niets tussenkomt loopt het redelijk goed, maar als ik 's avonds nog weg moet loopt eigenlijk de planning gelijk mis.
School accepteerd niet dat het huiswerk niet gemaakt is, vorig jaar veel problemen gehad omdat oudste soms wel heeeel erg lang bezig was. Afspraak was stoppen na 45 minuten en dan zou de juf verder helpen op school.
Het kwam er uiteindelijk op neer dat dochter in haar pauzes haar huiswerk zat te maken ( alsnog alleen).
Dan maar langer doorwerken thuis.

sus-anne
10-05-2009 om 22:25
Kwartier per dag
hier heeft dochter elke 2 weken topografie huiswerk en de andere week engels of geschiedenis .
wij hebben haar aangeleerd om elke dag direct na het eten een kwartier te leren.
ze wordt na dat kwartier overhoord en dan gaat het huiswerk weer in de kast tot de volgende dag.
in de tijd dat zij leert,ruimen wij de tafel af en de vaatwasser in,dan overhoren wij haar,al met al kost het zo,n 25 minuten per dag,en dat is goed te doen.

Dakar
11-05-2009 om 08:15
Alleen leerwerk
Picobello,
Belgie lijkt op bijna alle fronten op het frans onderwijs. Mijn kinderen zitten in Fr op school,hebben daar lagere en nu middelbaar onderwijs In Fr is schriftelijk huiswerk verboden dus mag er als huiswerk alleen leerwerk opgegeven worden. Je mag van een kind niet verwachten dat ze na een lange schooldag ook nog zoveel tijd aan huiswerk besteden. toen mijn kinderen zo jong waren als die van jou had ik als maatstaf een half uur(in het laatste leerjaar misschien wat langer) alles wat er na nog moest gebeuren,jammer voor de juf dan, dan doet ze op school iets grondig mis als haar kinderen nog zoveel moeten studeren thuis. Dat echt ook zo op school, in nette bewoordingen ,gebracht en gezegd dat het KAN voorkomen dat mijn kind haar werk niet af had omdat ze te moe was of geen tijd genoeg had gehad ervoor.En ook laten doorschemeren dat maakwerk niet mocht. Hoe zit dat in Belgie, volgens mij is dat eender.
Ik ken ze, die achterlijke autodiktees, de gedichten van Fontaine die ze uit hun hoofd moeten kennen. tot op vandaag de dag zie ik er het nu niet van in. Een troost, het middelbaar onderwijs is een stuk relaxer ,ook in Belgie heb ik me laten vertellen
Dakar

kaatje43
11-05-2009 om 09:29
Picobello, wat een druk op die kinderen zeg
Hoelang zullen zij en jij er dan wel niet aan zitten als ze op het VO zitten. Hier hebben ze op de basisschool bijna nooit huiswerk mee. Behalve als ze hun werk niet op school hebben afgekregen. En dan doet hij het echt zelf. Gelukkig hoeft hij geen woordjes te oefenen. Hij heeft genoeg aan de tijd op school die er aan besteed wordt. Verder alleen het overhoren van Topo en Engels (om de paar weken) en helpen met spreekbeurten en nieuwskring(2 keer in het jaar).

Sasvangent
11-05-2009 om 09:54
Hier ook
picobello, ik woon (ook) in Belgie en ken je probleem.
Mijn zoon is ook 7, en ik heb nog een dochter van 5. Voor haar voorzie ik geen huiswerkprobleem volgend jaar omdat ze nogal ijverig is -gelukkig maar.
Op onze school is wel huiswerk-uur (verplicht overigens) van 16.00-17.00 uur. Maar dat wordt georganiseerd door de naschoolse opvang maar is toch niet hetzelfde als olv. een juf (er zitten dan zo'n 75 kinderen in 1 zaal!). Dat uur zou moeten volstaan.
Maar zoon (die vorm van autisme heeft) werkt daar dus meestal niet omdat het te druk is. Hij zit dan te tekenen of strips te lezen. En dus moeten we na het eten huiswerk maken en toetsen verbeteren, dat is dan rond 19.45 beginnen -alhoewel hij geen probleem heeft met het huiswerk op zich, wil hij dat ik naast hem zit . Bovendien zou hij dagelijks ook nog moeten luidop lezen.
Ik hoor toch ook van andere ouders dat ze vinden dat er veel te doen is na school. In tegenstelling tot de meeste scholen, krijgt onze school ook huiswerk op woensdag en in het weekend moeten ze meestal alles van de week herhalen + veel verbeterwerk.
Ik doe vaak maar de helft (ik oefen bv. geen tafels, of vraag maar af en toe dictee op, sla het lezen over, doe geen gedichtjes leren, kijk maar af en toe W.O. na... ). Het geschreven huiswerk is meestal niet overdreven veel maar wel elke dag. Ik vrees dat mijn zoon maar de helft doet van wat er verwacht wordt eigenlijk.
Ik denk dat het in Belgie gewoon 'normaal' is, helaas.
Kunnen je kinderen het niveau goed aan? Want als dat niet echt zo is, dan kruipt er natuurlijk nog meer tijd in het huiswerk.

Dakar
11-05-2009 om 11:18
Sasvangent
Maar weet jij of het mag, schrijf/maak huiswerk. In Fr mag het officieel niet. Hier ook in weekenden en woensdag huiswerk.
Is er geen huiswerkklas dan op de Belgische school, dat is hier wel, als ze na de nso gaan kun je kiezen, of huiswerk of spelen, die groepen worden dan gescheiden. De ene groep kost wat meer als de andere.logisch ook.

Sasvangent
11-05-2009 om 11:30
Dakar
Ik heb nog nooit gehoord dat het niet zou mogen? Ik ben er vrij zeker van dat geschreven huiswerk 'mag', ik twijfel er eigenlijk niet aan. Hier geven alle scholen huiswerk, de ene wel meer dan de andere.
Ik heb al geschreven dat er bij ons verplichte huistaak-klas is na school. Je kan dus niet kiezen, je moet er ook niet extra voor betalen.

Brianna F
11-05-2009 om 12:09
Verbazing
over de hoeveelheid huiswerk op een basisschool.
En over het feit dat de ouders zich daar mee moeten bezig houden. Ik dacht dat kinderen het huiswerk moesten maken, alleen, en niet mbv ouders. Dan heeft het toch geen zin?
Ik zal wel een ontaarde ouder zijn, maar ik heb nooit geholpen met huiswerk.
Overhoren, oke, maar schrijfwerk? Nooit.

Martien
11-05-2009 om 13:00
Onzin
Het is echt niet zo dat alle kinderen in België zo veel huiswerk krijgen of moeten maken.
Eigenlijk is het 'verboden' kinderen van de 1ste graad huiswerk te geven. In de praktijk wordt dat echter niet gerespecteerd. Onze kinderen krijgen 2x per week huiswerk. Oudste doet daar zo'n 45min over, jongste is in 5min klaar. Veel hangt dus af van het tempo van de kinderen en niet van de grote hoeveelheden. Oudste zit in 6de lj en krijgt nu 2x per week huistaakklas (40 min in de klas, omdat de leerkracht eventueel kan helpen indien iets niet verstaan wordt ivm het huiswerk). Thuis moet er dus af en toe eens geleerd worden voor een toets WO of Frans. Verder maken ze een 5tal boekbesprekingen en een 3tal spreekbeurten. De spreekbeurten worden zelfs gedeeltelijk op school voorbereid in groep of tijdens de ITCles op internet. Jongste 4de lj heeft gewoon 1 of 2x per week een tiental rekenoefeningen en verder af en toe een wo-toets die ze na een half uurtje perfect beheerst (als ze het al niet kon van uit de klas). Nog nooit hebben ze een gedicht moeten vanbuiten leren. Wel werd er in het eerst lj gevraagd elke dag 15min te lezen en in het 2de lj kwamen er de tafels bij. Lezen combineerden we met voorlezen vor het slapen gaan en de tafels oefenden we tijdens het eten aan tafel en werd vaak als een spelletje ervaren. Of ze speelden rekenspelletjes aan de computer.
Als ik de reacties van Nederlandse ouders lees, is dit ongeveer hetzelfde van werkhoeveelheid.
Praat erover met het oudercomitee van de school, misschien kan er zo niets veranderen aan de attitude van de school of misschien is het enkel de juf.
Groetjes
Martien

Sasvangent
11-05-2009 om 13:52
Martien
"Eigenlijk is het 'verboden' kinderen van de 1ste graad huiswerk te geven. In de praktijk wordt dat echter niet gerespecteerd.": vanwaar heb je dat? Denk je dat of staat dat ergens in de wet?

picobello
11-05-2009 om 14:50
Geen schrijfwerk?
de oudste zit in het 4e leerjaar, heeft, door verhuizing ect, al 3 scholen gehad, maar op elke school is ook maakwerk heel gewoon.
Helaas leert ze niet heel gemakkelijk, of eigenlijk is ze een bevengemiddelde leerling die nooit geleerd heeft om iets te doen waardoor ze nu veel meer moeite heeft.
De oudste kan soms nu wel de middelste helpen met taallesjes enzo, wat voor mij makkelijker is, maar dan blijft haar werk weer liggen dus mag dat van mij niet al te veel.
Ook het 1e leerjaar krijgt minimaal 4 keer per week huiswerk, alleen woensdag niet.
Mij verbaast het het dat ze huiswerk krijgen over iets wat op school nog niet uitgelegd was,dit is zo zinloos.
helaas is er geen oudercommissie, heeft zichzelf opgedoekt omdat ze heeeel veel tegenwerking kregen van de directrice.school heeft ondertussen nog maar 28 leerlingen. ( is de school van de middelste, de oudste hebben we daar al weg gehaald en de jongste zal daar nooit naar toe gaan).
waar staat het dat ze geen schrijfwerk mogen doen?
en idd gedichten leren is naar mijn idee redelijk zinloos, als ze moeten leren iets te onthouden doe dan maar topo oid.

Martien
11-05-2009 om 15:32
Freija vanden bossche
Was een van haar realisaties. Hoe het precies zit zou ik niet durven zeggen, maar het is alleszins iets dat zij ingevoerd heeft.

Martien
11-05-2009 om 16:49
Hier ook op verschillende scholen gezeten
Op de vorige school werd ongeveer evenveel huiswerk meegegeven. Wel hoor ik soms de kinderen van jongste haar vorige klas mopperen over veel huiswerk, maar dat komt omdat hun huidige leraar sukkelt met zijn gezondheid (hartklachten) en daardoor regelmatig afwezig is. Dan moet er soms wat ingehaald worden, waardoor ze dus extra huiswerk hebben.
Ik merk wel veel verschil bij de kinderen onderling, ik had ook altijd het gevoel dat oudste veel meer huiswerk had, maar uiteindelijk deed ze gewoon veel langer over 20 oefeningen dan oudste.
Groetjes
Martien

Dakar
11-05-2009 om 18:18
Sasvangent
Sorry, ik had iets over het hoofd gelezen want ik dacht waarom gaat haar kind dan niet gewoon naar de huiswerkklas dan is ze er thuis van af en is het kind lekker klaar met alles. maar als je zoon door zijn autisme dat niet aan kan houdt alles op. Dan komt het extra hard aan als je thuis nog eens aan de slag moet
Martin schrijft even verder dat hij ook meent dat het niet mag, ik meen dat ook ooit gehoord te hebben en dacht toen nog, hé gelijk zoals bij ons alleen houdt zich er niemand aan.
Vervelend is het wel gewoon, doen ze bij jullie ook aan autodictees?? Dat ze een tiental regels met moeilijke woorden(een klein verhaaltje) uit hun hoofd moeten leren en dat dan op commando moeten neerschrijven voor een punt. Verhaal zit vol moeilijke werkwoordsvervoegingen die ze nog nooit gehad hebben en het ook totaal niet zinvol is. Ik heb me daar kapot aan ge erergerd en ik ben echt heel blij dat beide kinderen van de primair af zijn. Echt een verademing

Katrien
11-05-2009 om 21:08
Martien
Ben je daar wel zeker van, een wettelijk verbod op huiswerk in de eerste graad?
Voor zover ik weet, heeft Freya VBD nooit in de Vlaamse regering gezeten, enkel de federale en Onderwijs is een vlaamse bevoegdheid, dus hoe heeft ze dat dan kunnen verwezenlijken?
Bovendien zou je daar dan toch iets over moeten terugvinden, minstens al op de website Onderwijs Vlaanderen en daar is ook niets terug te vinden.
Ben je zeker dat het niet iets is uit haar periode als schepen van Onderwijs in Gent en dat het eerder advies of zo is en geen wet?
Afin, mijn dochter zit in het derde leerjaar (9 jaar) en heeft in principe op ma, di, do en vr huiswerk. Regelmatig heeft ze geen huiswerk om verschillende redenen (bijvoorbeeld in de winter als het gesneeuwd heeft, zodat de kinderen kunnen buitenspelen of als de dag erop iets speciaals is zoals sportdag)
Ik denk dat ze nog nooit meer dan 10 minuten bezig is geweest met haar huiswerk, meestal is het na 5 minuten af.
De regel is dat ze in het eerste en tweede leerjaar max. 10 aan hun huiswerk mogen spenderen. Duurt het langer, dan mogen/moeten ze stoppen en dat noteren, want dat betekent dat het kind nog bijkomende uitleg nodig heeft.
In het derde en vierde leerjaar is het max. 20 minuten.
Katrien