Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tirza G.

Tirza G.

08-11-2008 om 21:06

Hogere bijdrage voor aparte dingen?

Ik start even een nieuw draadje met dit onderwerp, ik had het al in het draadje over vrijwillige bijdragen gezet, maar daar raakt het wat ondergesneeuwd in leuke feestjes voor basisscholen

De scholen van mijn kinderen bieden diverse "speciale" richtingen aan. Denk aan TTO, technasium, kunst/cultuur-klassen. We ontvangen jaarlijks een rekening, waarbij niet wordt gerept over vrijwilligheid van de bijdrage. Ik heb het begeleidende briefje er voor dit draadje eens even bijgepakt:

Zoals u in *maand* van dit jaar door de school schriftelijk is meegedeeld, ontvangt u hierbij de nota van de schoolfondsbijdrage voor het schooljaar 08/09. Het verschuldigde bedrag dient u voor het einde van deze maand over te maken naar het bankrekeningnr bladibla.

Niets over vrijwilligheid dus he, dat zie ik goed toch he? Nou valt me in dat begeleidende briefje ineens nog iets op. Die speciale richtingen zijn dus éxtra duur. De basisbijdrage voor alle klassen is 110 euro. Voor de kunst/cultuurklas moet je 100-150 extra betalen (afhankelijk van de klas), voor het technasium ook. Voor TTO is de extra bijdrage zelfs 340.

Eeeeeeh........waar is hier de vrijwilligheid?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ligt eraan

Ik weet niet hoe je je inschrijft.
In theorie kunnen aan extra's kosten verbonden zijn die je verplicht bent om te betalen als je aan die extra's deel wilt nemen. Omgekeerd: je kunt ervan uitgesloten worden als je niet betaalt. TTO kun je in dat geval beschouwen als een schoolreis die niet verplicht is. Je schrijft er op in en dus moet je betalen, je inschrijving is het aangaan van de verplichting.
Maar dat is alleen maar zo als niet inschrijven voor dat extra's, toch tot les leidt: wie niet wil betalen belandt automatisch in het programma waarvoor niet betaald hoeft te worden.
In feite zou de aanbieding TTO dus pas mogen plaats hebben nadat je bent ingeschreven en toegelaten tot die school. Als dat niet zo gaat, je moet je voor TTO inschrijven, dan is ook de bijdrage voor TTO verplicht. Addertje: Dat extra geld wordt voor een deel gebruikt voor het aparte examen dat je aflegt. Deelname aan dat examen kan je dan weer wel ontzegd worden.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

08-11-2008 om 23:31

Maar......

Je betaalt, om nog even verder te specificeren, voor TTO in de 1e, 2e en 3e klas 340 eutjes. Bovenop de standaard 110 dus. In de 3e klas betaal je dan ook nog eens 170 voor het examen. Toe maar. Een rijbewijs is goedkoper
In 4, 5 en 6 kun je kiezen voor TTO-IB (dat zal Int. Baccl. wezen) en daar betaal je dan ook weer 340 voor. Blijkbaar geen examen
Voor het TTO schrijf je je apart in en daar volgt ook een toelatingsgesprek voor; dat heeft dus allemaal al plaats voordat je in de brugklas begint. Overigens is ook het boekengeld fórs hoger, is het voor de rest van de school rond de 300 eu, voor de TTO-ers is het rond de 700 eu. Hoe dat voor de ku/cu-klas en het technasium is, weet ik eigenlijk niet. Geen extra boekengeld in elk geval. Of die ook een toelatingsgesprek moeten doen weet ik niet. De keuze maak je wel al meteen bij inschrijving, voordat de lessen in de brugklas beginnen.

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

09-11-2008 om 07:09

Wat een bedragen

Tirza, begrijp ik dan goed dat je voor TTO dus de normale bijdrage van 110 euro betaalt, plus 340 extra bijdrage, plus boekengeld van 700 euro is 1150 euro voor een jaar onderwijs? Ik word hier verschrikkelijk chagrijnig van zo op de vroege morgen.
Groetjes
Massi

Ik schreef iets raars

en ik ben eigenlijk nog helemaal niet wakker.
"In feite zou de aanbieding TTO dus pas mogen plaats hebben nadat je bent ingeschreven en toegelaten tot die school. Als dat niet zo gaat, je moet je voor TTO inschrijven, dan is ook de bijdrage voor TTO verplicht."
Dat moet zijn:
In feite zou de aanbieding TTO dus pas mogen plaats hebben nadat je bent ingeschreven en toegelaten tot die school. Als dat niet zo gaat, je moet je voor toelating bij TTO inschrijven, dan is ook de bijdrage voor TTO vrijwillig.
Ter verduidelijking: Toelating mag niet afhankelijk zijn van een financiele bijdrage.
Tirza:"Je betaalt, om nog even verder te specificeren, voor TTO in de 1e, 2e en 3e klas 340 eutjes."
Ga je daar een aparte overeenkomst voor aan, of niet? Zo niet, dan is het net zo vrijwillig als alle andere bijdrage.
Tirza:"Voor het TTO schrijf je je apart in en daar volgt ook een toelatingsgesprek voor; dat heeft dus allemaal al plaats voordat je in de brugklas begint."
Dat is niet relevant. De vraag is of betalen of de verplichting aangaan, invloed heeft op je toelating tot de school. Zolang dat niet zo is, is er niks mis.
Het mag invloed hebben op toelating tot de lessen, als dat er maar toe leidt dat je bij niet betalen automatisch wordt toegelaten tot de niet TTO lessen.
Toegelaten zijn in het TTO programma en je bedenken en dus ook niet meer willen betalen, kan niet leiden tot verwijdering van school. Wel tot uitsluiting van de TTO lessen.
Tirza:"Of die ook een toelatingsgesprek moeten doen weet ik niet."
Ook een toelatingsgesprek voor toelating tot de te betalen extra's, mag.
Groet,
Miriam Lavell

peach

peach

09-11-2008 om 12:46

Uva

Dit was onlangs in het nieuws over de UVA:
http://www.nu.nl/news/1815281/11/rss/UvA_mag_geen_bijdrage_eisen_voor_extra_vakken.html

"De Kamerleden vrezen dat zo een drempel wordt opgeworpen voor studenten die willen uitblinken. De minister kondigt aan het bestuur op de vingers te tikken."

Nou zal het zo zijn dat de wet op dit punt verschilt voor scholen in het VO en universiteiten, maar de effecten zijn hetzelfde natuurlijk: er wordt een drempel opgeworpen voor leerlingen die willen uitblinken. En de Kamer is daar blijkbaar tegen. Zou het kans van slagen hebben om dit in de Kamer ter sprake te brengen?

Strikt genomen...

mag TTO helemaal niet. Leerplichtig onderwijs moet in het Nederlands. Het wordt gedoogd. De omgang met geld ook. Wie tegen is als burger, moet naar de rechter.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2008 om 14:14

Wat een dure school!

Mijn hemel, daar zou ik ook van schrikken. 'Moet' je dan ook nog apart betalen voor reisjes en dergelijke?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.