Sinilind
16-11-2010 om 10:51
Hoogbegaafd en schooladvies? pharos? goede of slechte ervaringen mee
Dag allemaal,
we weten sinds kort officieel dat Sinizoon hoogbegaafd is. We wisten het eigenlijk als ouders al lang, hij was gewoon anders en voor in zijn intellectuele ontwikkeling. Voor ons verandert er niets uiteraard, maar school laat nogal steken vallen in de begeleiding. Zoon geeft al lang aan dat hij zich verveelt op school, hij mag compacten met rekenwerk maar het is het z'n beetje. Aan de net opgestarte plusklas mag hij niet mee doen, hij is niet door de eerste "computerselectie" gekomen (school gebruikt een programma om signalen van ouders en onderwijzers te verwerken). Ondanks de net binnengekomen resultaten lijkt school hem toch niet in de plusklas te willen plaatsen, terwijl zoon zelf zo graag wilt.
We gaan uiteraard verder in discussie met school, maar omdat we eigenlijk pessimistisch ingesteld zijn (en ook weten dat de school een slecht naam heeft op dit gebied), zijn we al vast aan het orienteren voor een eventuele andere school. Wie kan ons daarbij het beste adviseren? We denken eraan om llid te worden van Pharos maar willen ook niet in een soort HB getto terecht komen. Het enige wat we hopen voor Sinizoon is een beetje meer aandacht en onderwijs op maat.
Sini

blauwtje
16-11-2010 om 11:23
Sini
Onze zonen schelen een maand (zaten aan een tafel bij de laatste meeting), en wij gaan nu naar het reservaat... ik vind "reservaat" een prettigere term. Ik vind het niets hoor, heb er lang over getwijfeld.
Onze zoon mag wel in de plusklas maar wij hebben geen vertrouwen in de leraar, en het grootste deel van de week zou kind gewoon in de normale kracht bij de normale leraar zitten.
Pharos daar kan je je geen buil aan vallen. Er zijn heel veel normale mensen zoals jij met kinderen zoals het jouwe, en die zie je daar ook weer terug. Af en toe een dagje met lotgenoten is prettig. Wat uiteindelijk de oplossing op school moet worden... dat staat in de sterren. Je hebt ook meer keus dan alleen een Leo-school, je kan ook verder kijken naar andere scholen in jullie regio.
Ik raad je aan om even rustig alles te overdenken, niet te veel handelen in de eerste weken. Laat het even bezinken.
Ga dan naar school en overleg dat hij in de plusklas moet.
Bij onze test zat ook een schoolgesprek door dezelfde orthopedagoog die de test had afgenomen. Dat zou je eerste adres moeten zijn. Was dat bij jullie niet zo?

ishtar
16-11-2010 om 11:54
Ook na lang gezeur
met school hebben wij zoon (in groep 5)laten 'afvloeien' naar een Leo.
Dit klinkt als een niet meewerkende school als hij al niet eens naar een plusklas mag. Wij hebben helaas diezelfde ervaring met school (school ontkent nog steeds dat zoon hb is en vindt Leo's slecht, zelfs nu blijkt dat zoon er prima op zn plek zit)
Waarom is een Leo nog niet in the picture? Je wil hem liever eerst naar een andere school, en als dat niet werkt nog een keer laten verhuizen? (snap ik wel, hebben wij ook gedaan, is bij ons niet goed uitgepakt)
Z'n sociale contacten met andere kinderen heeft hij ook nog via de voetbalvereniging, vriendjes van z'n vorige school, buur(t)kinderen. Het is dus niet zo dat er ineens alleen maar met andere hb kinderen omgegaan wordt.

neteret mut
16-11-2010 om 12:56
Pharos
Wij zijn lid geweest van pharos voor we emigreerden. Toen vooral voor onze oudste die het een beetje moeilijk had op school, om hem iets extra te bieden. In de praktijk kregen 1x per maand een blad, leuk genoeg om te lezen maar bewaren maar zelden. Wat in onze regio toen !!!een succes was, waren de WHAM ( weinig hoeft alles mag -weekenden). Meestal in een kampeerboerderijachtig iets van zaterdagmorgen tot zondagmiddag onder begeleiding van een paar ouders ( koken bv) spelletjes , speurtochten, activiteiten doen. Ze hebben het er nu nog over. Naar lezingen, koffieochtenden, zaterdagse bijeenkomsten e.d. ben ik nooit geweest. Ik had er genoeg aan om bij het brengen en halen op die weekenden andere ouders te ontmoeten. Hoe alles nu gaat bij pharos weet ik niet, wel weet ik dat er een grote groep ouders om ???redenen heeft afgehaakt ruim 4 jaar geleden en dat er aantal naar een christelijke organisatie is overgestapt ( juist om daar dat soort weekenden te gaan doen) Pharos was toen redelijk regiogericht en ik denk dat zeker toen veel ook afhing van welke ouders zich ergens voor inzetten.

blauwtje
16-11-2010 om 21:42
Dat vind ik dus een heel ongewenst effect
... dat Leo het enige alternatief dreigt te worden. Veel puntjepuntje kinderen zijn hartstikke makkelijke, lieve, aardige, plooibare kinderen waar een gewone school mee in zijn handjes zou moeten knijpen.
Maar hier zie ik het ook. Onze school gaat nu een heel plan optuigen met plusklas enzo. Veel aandacht ook voor hoe ze het gaan uitleggen aan de ouders van kinderen die net niet mee mogen doen en hoe ze de plusklas gaan verbinden met de reguliere lessen.
Ondertussen moeten de kinderen (in afwachting van de plan) nog steeds gewoon alles tig keer herhalen en verandert er dus wezenlijk nog veel te weinig... waardoor wij voor de Leo gaan. Vooral omdat het personeel het beleid niet lijkt op te pakken.
Maar het kan toch niet zo zijn dat gewone scholen dus alle puntjepuntje kinderen gewoon naar Leo verwijzen? Sini, ik zou dus echt ook zoeken naar een reguliere school die het wel aanpakt. Want die bestaan ook.
Oh ja, laatste opmerking: ik zou nooit zomaar naar een willekeurige Leo gaan. Daarvoor curseren er veel te veel wilde verhalen - er gaat echt heel veel mis. Laat je dus ook informeel goed informeren.

wil40
16-11-2010 om 22:55
Naar groep 6?
Je zoon verveelt is en is slim. Maar ook is hij (herfstkleuter?) èèn van de oudste kinderen uit de klas. Misschien wil school hem overplaatsen naar groep 6? Bijvoorbeeld na de kerstvakantie?
Ik denk dat een plusklasje wat 2 uurtjes in de week wat extra`s biedt ook niet veel zal helpen tegen de verveling.
Ik ben normaal niet zo`n voorstander van versnellen maar jou zoon is dan gewoon 12 in de brugklas. Ook omdat je het liefst op deze school naar een oplossing zoekt.

wil40
16-11-2010 om 23:42
Ja, precies
De reden van het langer kleuteren doet er nu niet meer toe. Maar misschien is dat jaar "rechttrekken" wel de oplossing. Als hij vanaf de kleuterleeftijd op dezelfde school zit dan weet zijn leerkracht na wat doortoetsen in korte tijd of hij groep 6 zou aankunnen. Ook kennen ze hem en weten of hij makkelijk kan instromen in groep 6. Misschien is het "de oplossing" voor het vervelen.
Waarschijnlijk is al zijn schoolwerk te makkelijk, dat los je niet op met een plusklasje.

Annet
16-11-2010 om 23:56
Is je zoon al didactisch doorgetoetst
Je schrijft dat zoon hb blijkt te zijn. Dat betekent niet automatisch dat hij al op een hoger schoolniveau zit. Meestal gaat school in zo'n geval doortoetsen met de citotoetsen van meerdere schooljaren om te kijken op werk niveau kind nog echt wat te leren heeft (hier werd een lage C aangehouden). Je kunt ook doortoetsen op methodetoetsen, maar dat is nog meer werk.
Als zou blijken dat je zoon ook didactisch gezien voorloopt, kun je een versnelling voorstellen. Dit is in ieder geval tijdelijk een goede oplossing omdat hij dan cognitief en sociaal emotioneel meer uitgedaagd gaat worden.
Helaas is versnellen vaak niet voldoende voor de lange termijn. Gezien de geboortedatum van jouw zoon kan het ook niet veel kwaad.
Hier hielp versnellen vooral omdat mijn zoon zich veel beter thuisvoelde bij oudere kinderen. Dat is een blijvend effect van versnellen.
De leerstof was ook prettig maar die was na een half jaar opnieuw te weinig.
Is jouw zoon ook getest op sociaal emotioneel niveau. Dat maakt ook nog uit in de beslissing.

Chippie
17-11-2010 om 11:03
Hier niet zo'n voorstander van leo
Ik ben niet zo'n voorstander van Leo. Waarschijnlijk ook omdat ik meerdere kinderen ken die gillend weg zijn gegaan bij het Leonardo hier in de buurt. Ik ben daar één keer wezen kijken en vond het eigenlijk maar een sneue klas vol met vastgelopen, arrogante kinderen. Nee, ik zie mijn kinderen veel liever in een reguliere klas met kinderen van allerlei pluimage.
Mijn kinderen (beide H zitten allebei op een reguliere school. De jongste is onlangs versneld. Ik was daar lang op tegen, maar ik zag ook wel in dat het niet tegen te houden is. Ook in de hogere klas zitten we nu eigenlijk al weer met de handen in het haar. Maar ik ben er van overtuigd dat we met een paar aanpassingen (compacten, pluswerk, verrijkingsopdrachten, eventueel extra vak, etc) een heel eind gaan komen. Qua vriendjes zoekt hij wel aansluiting bij slimmere kinderen maar ook wel bij kinderen die net zo goed (slecht) als hem kunnen voetballen of ook dol zijn op de Lego-trein. Zijn broer is ook HB maar ook dyslectisch; dat is een hele lastige combinatie. Maar ook daar gaan we uitkomen met school. Hier trouwens geen plusklassen oid. Ook zonder plusklassen kan het dus.
Sinilind, ik denk dat je in no-time een beetje aan het 'doorschieten' bent in je oplossing. Ja, je zult er hard aan moeten trekken op school. Maar je sluit deze of een andere reguliere school uit op basis van één onderzoeksrapport. Je zou ook dit rapport kunnen gebruiken om nogmaals het gesprek met school aan te gaan. Neem de psycholoog/orthopedagoog mee naar school voor een gesprek. Dat werkt vaak heel erg goed. Er is een versnellingswenselijkheidslijst om te kijken of hij beter in een groep hoger past (denk ik wel in jullie geval), er zijn zoveel manieren om te compacten/verrijken/verbreden, thuis kun je extra's aanbieden (muziekles bv).
En blijf je kind vooral ook zien als een 'gewoon' kind dat net iets beter is in leren.

rodebeuk
17-11-2010 om 17:50
Zwart-wit denken levert niet zo veel op
Je kan niet categorisch zeggen dat blijven op de school, of wisselen naar een andere reguliere school, of wisselen naar Leonardo, altijd goed of slecht is.
Het hangt van heel veel omstandigheden af.
Het is belangrijk om je voor ogen te houden dat je pas over langere tijd zult zien of de beslissing de juiste was. Je stapt tot op zekere hoogte altijd in het duister. Good enough is een prima uitgangspunt.
Mijn advies zou zijn, maar dat heb ik al een beetje gezegd:
psych mee naar school
kijken naar andere scholen
Leonardo overwegen maar wel grondig informeel bevingeren (bv. via hb kind forum, en inmiddels zit ook het nodige aan Leo ouders op dit forum)
In een ideale droomwereld zou ik kiezen voor een reguliere school die echt adaptief werkt en goed differentieert. En, belangrijkste, die er echt LOL in heeft!

Chippie
17-11-2010 om 23:58
Sinilind
Ik sluit me aan bij Rodebeuk, maar nu ik je posting lees zie ik dat je pessimistisch bent en andere scholen waaronder Leo aan het overwegen bent. Onze kinderen hebben op een andere school gezeten. Toen onze jongste in groep 1 zat en we een heel onprettig gesprek hadden met de IB-er hebben we besloten om de kinderen te verhuizen naar een nieuwe school bij ons om de hoek. Het waren dus meerdere dingen: maar eigenlijk gaf hun visie op ons kind en slimme kinderen in het algemeen de doorslag om te wisselen. De nieuwe school ziet wat er aan de hand is, denkt mee, etc. Ik verwacht echter niet van een school dat zij een 100%-op-maat-programma kunnen leveren om het simpele feit dat er nog 25 kinderen in de klas zitten.
Het gaat super al zie ik best wel in dat er best nog wat obstakels moeten worden overwonnen.
"We wachten nu rustig af of school met iets aankomt, en in de tussentijd kijken we verder."
Dát heb ik wel geleerd. Je kunt niet altijd wachten totdat school met iets komt. Neem die psycholoog/orthopedagoog mee, laat hem/haar een aantal concrete aandachtspunten benoemen en ga daar achter aan. Niet afwachten maar gewoon benoemen wat jij denkt je kind nodig heeft.

ayla
18-11-2010 om 10:14
Sinilind
Zoals je vast weet is dochter ook vorig jaar van school gewisseld, oude school gaf aan dat ze geen kennis en materie in huis hadden om dochter te begeleiden. Ik heb ook een Leonardoschool overwogen, wij hebben het niet gedaan omdat het praktisch bijna ondoenlijk is (iedere dag 2 uur reistijd) en omdat ik ook niet heel positieve verhalen hoor over deze Leo. Dus zijn we op zoek gegaan naar een school die openstaat voor deze kinderen, waar er begrip is en waar kinderen zichzelf kunnen zijn. Ik denk dat we met onze huidige school redelijk dicht bij een ideaal komen. Het blijft echter gewoon dat dochter nooit echt gelukkig zal zijn op school, het is altijd enigszins aanpassen voor haar en voor ons en de school zoeken naar een goed evenwicht. Ik heb er geen spijt van dat dochter gewisseld is, ik zou het zo weer doen. Ik heb echter de oude school wel nog een kans gegeven, we zijn met het rapport in handen er naar toe gegaan en hebben concreet gevraagd wat zij de komende jaren voor ons konden betekenen. Toen ik laatst ayladochter haar juf van vorig jaar had gesproken zei ze: als we dit allemaal een jaar geleden hadden geweten hadden we haar voor de kerst versneld naar drie. En dat vond ik juist zo tekenend. Iedereen wist dat dochter heel slim was, ze zagen het en zeiden het ook tegen ons maar toch mocht er pas ingegrepen worden op het moment dat dochter officieel Hb was en ze hoge scores haalde op de E3 cito. Durf eens een risico te nemen dan kom je als school soms heel wat verder.

Geerke
18-11-2010 om 13:56
Maar waarom dan niet in januari naar groep 6?
heb je dat al geopperd bij school?
Dat was het eerste dat bij mij opkwam, ook al ken ik hem niet eens. Naar groep 6.

wil40
18-11-2010 om 15:05
Ja geerke
Die vraag had ik ook al geopperd omdat Sini`s zoon èèn van de oudste uit de klas is en zij hem het liefst op deze school wil houden. Didactisch toetsen en hup, na de kerst naar groep 6.
Maar ik lees in Sini`s laatste posting dat ze een afwachtende houding naar school toe gaat aannemen. Ik begrijp het ook niet meer zo goed. Als Sini nu gaat afwachten zit een overgang naar groep 6 er direct na de kerstvakantie niet meer in.

Hermiena
18-11-2010 om 16:03
Goede school
Mijn zoon zit op een hele goede school. Hij krijgt heel veel aangeboden en alles op zijn niveau. De leerkrachten hebben heel wat cursusdagen over HB gevolgd en weten ook echt heel goed hoe het werkt en doen hun stinkende best. De school heeft hierdoor een bovengemiddeld aantal bovengemiddelde leerlingen. Werkelijk als ik alle verhalen om mij heen hoor van andere HB-ouders dan knijp ik in mijn handen.
En toch is het niet genoeg. Mijn zoon (7) zit nu in groep 6. Scoorde eind groep 5 op alle E6 cito's een A. Heeft verrijkingsmateriaal waar 6 weken voor staat binnen 2 weken af. Heeft zijn overvolle weektaak (alles gecompact en verrijkt) op woensdag af. De school weet het ook niet meer. Hij is niet vastgelopen, maar school geeft ook aan dat ze aan het eind van hun kunnen zijn. Dus gaan we toch naar een Leo. En toch is hij niet extreem HB. Hij heeft een hele middelmatige score op de HB-schaal. Op de Leo is meer instructietijd voor andere vakken. Hier heeft hij misschien wel aansluiting. Nu ligt hij goed in de groep, maar mist hij aansluiting.
Toen ik een aantal jaar geleden Jan Hendrix hoorde vertellen dat geen enkel kind met een hoog iq op een gewone basisschool zich kan ontwikkelen zoals zou moeten, vond ik dat zo'n onzin. Nu denk ik dat hij misschien weleens gelijk kan hebben. Tot groep 5 is het er goed toeven (op een goede school), daarna wordt het lastig. Dan helpt geen spaans, spektro, rekentijgers, plusmeesters etc. meer. Helaas, want wij willen helemaal niet weg bij deze school.

blauwtje
18-11-2010 om 19:15
Ja dat herken ik hermiena
en dan werkt onze school nog minder mee, maar het is gewoon te groot, dat verschil met de anderen. Ik heb weleens ergens gehoord dat het verschil tussen een kind in de 2 hoogste percentielen (waar jouw zoon dus wel in valt) en het gemiddelde vwo-kind groter is dan tussen een vwo-kind en een havo kind. Gemiddeld ook weer.
Dan heb je het over zaken als de breedte van de interesse, de behoefte om dingen helemaal uitgezocht te hebben, het zoeken van dwarsverbanden, het vrije laterale denken....
Kortom alles wat maakte dat er voor slimme kinderen vroeger niets anders overbleef dan uit het raam kijken.
De drie laatste klassen van de basisschool waren het areaal waar je kennis algauw kwa diepgang de kennis van de juf of meester te boven ging. Dit na drie klassen die je nog had uitgezeten met leren schrijven en wat gereken.. tegen de vierde klas was dat gewoon op. Precies wat Hermiena beschrijft.
Nog steeds vind ik dat voor die kinderen op een reguliere basisschool ruimte moet zijn. Maar dan zul je het normale leren moeten loslaten en ze de kans moeten geven echt, echt de diepte in te gaan. Op de Leo krijgen die kinderen gewoon een laptop en tijd om zelf een onderzoeksvraag te formuleren. Kijk, da's andere koek.

Chippie
19-11-2010 om 11:10
Sinilind
Jij zegt: ik zou hem veel talen en techniek aanbieden. Maar daarin schuilt ook een risico. Je kind begint dan ook op het VO met een flinke voorsprong in de talen. Ik denk dat je het volgende moet overwegen:
Zoon door naar groep 6.
School moet zijn reguliere programma compacten; de meeste methodes geven daar prima richtlijnen voor.
In de vrijgekomen tijd gaat hij andere dingen doen waarmee hij zijn voorsprong niet verder uitbreidt. Er zijn tig materialen (Rekentijger, Somplex, Kinheim, Kienmap, Plusschriften, webquests, Italiaans, Spaans, etc).
Ik wil dat mijn kinderen 'leren leren'. De oudste heeft dyslexie en leert wel doorzetten. De jongste komt alles aanwaaien maar ook hij moet leren leren, omgaan met fouten, etc etc.
Ik vind niet dat het programma van HB kinderen leuker moet zijn dan van niet HB kinderen. Fijn dat je kind talen leuk vindt, maar misschien moet hij ook leren zich vast te bijten in andere dingen die hij moeilijker en minder interessant vindt. That's life namelijk.

mamsavan2
19-11-2010 om 14:58
Juan y rosa (methode spaans)
Ik heb deze methode thuis en probeer dit samen met mijn kind (niet hb). Helemaal zelfstandig is op deze leeftijd misschien nog net teveel gevraagd en er af en toe iemand bij hebben die de taal spreekt is wellicht handig. Je moet nu jezelf controleren op de uitspraak
mamsa

joos
19-11-2010 om 21:12
Hier engels
Jongste dochter is vorig jaar versneld van groep 1 naar 3 en loopt nu in 4 tijdens de lees- en taallessen weer behoorlijk voor. Gisteravond hebben we een gesprek gehad met de juf en de IB-er en het handelingsplan doorgenomen. Ze krijgt nu engels er bij en een methode voor meerbegaafden. Dochter is trouwens niet getest, dus ik weet niet of ze hb is. We hebben wel een vermoeden dat het zo kan zijn.
Oudste dochter zit in groep 6 en is vandaag toevallig met een cursus spaans begonnen, omdat ze ook ver voorloopt met taal. Vindt ze erg leuk.
Als ik het zo lees, mogen we blij zijn dat de school het zo goed oppikt. Wij hebben trouwens niet een afwachtende houding aangenomen, maar zijn wel naar school gegaan voor een gesprek. De school stond daar ook zeer zeker voor open, dus dat scheelt natuurlijk ook.

egberdien
20-11-2010 om 13:15
Hier
heeft dochter (8, groep 6) routeboekjes van taal en rekenen. Daarin staat welke oefeningen ze moet maken. Als dat klaar is werkt ze uit 'Vooruit' voor taal en 'Kien' voor rekenen.
De IB-er wil wel van alles maar heeft er (te) weinig tijd voor.
Het is de bedoeling dat ze (samen met een ander meisje uit de klas) een weektaak krijgen, maar het loopt nog niet helemaal zoals we zouden willen, ook doorziekte van een van de juffen. Wij mailen geregeld met de IB-er om te vragen hoe het met afspraken staan en ideeen door te geven. Dochter heeft ook 1 dagdeel in de week een plusklas, dit gaat niet direct van school uit maar wel van de stichting waar de schoolbij is aangesloten.

mirreke
22-11-2010 om 12:47
Extra talen (en een linkje)
Ik denk dat je met extra talen geen probleem krijgt op het vo hoor. Kies gewoon een of meerdere talen die daar niet meer gegeven worden, zoals spaans (ik zie net dat Sinilind daar al voor kiest) en grieks. Grieks is ook leuk vanwege de andere letters. Of kies Chinees, gouden kans voor later. Er is een redelijk leuke cd-rom met Chinees voor kinderen.
Ik denk trouwens niet dat het leuker moet zijn voor hb-kinderen, ik denk dat het gewoon een noodzaak is om extra en ander werk te vinden voor hb-kinderen. Anders mis je zoveel talent, wordt zo'n kind alleen maar gefrustreerd.
In de klas van mijn dochter zat een jongen die zichzelf spaans leerde, en die ook een website leerde bouwen, bv. Of programmeren. Er is leuk lego (lego mindstorms) waarmee je robots kunt bouwen en programmeren. Dit is op de oude basisschool van mijn kinderen ook aangeschaft. En heus niet alleen voor de hb-kids.
Ken je deze link al, sinilind? http://www.ru.nl/socialewetenschappen/ambulatorium/cbo/algemeen/publicaties/

Rembrand
24-11-2010 om 09:28
Niet positief over plus klas
Hoi Sini,
Onze jongste ( net 12 geworden) zit ook in de Plusklas. Sinds dit jaar zitten er ook hele jonge leerlingen bij en dat vind hij geen succes. Momenteel zijn ze met filosofie bezig en hij kwam thuis met de mededeling dat hij "over zichzelf moest nadenken". Ik heb het idee dat veel scholen maar wat aanrommelen met die Plusklassen.
M.

Chippie
24-11-2010 om 14:54
Filosoferen, tips gevraagd
Ik zou graag iets met filosofie met onze kinderen (8 en 6) willen doen. Wie heeft een leuk boek of website met ideetjes?

dirksmama
25-11-2010 om 02:05
Oh help filosoferen
Rembrand, dat is nou typisch iets waar je Dirk (toch echt wel H NIET mee lastig moet vallen.

joos
25-11-2010 om 09:15
Filosoferen ot
hier ook een dochter die vaak lekker diep wil gaan over bepaalde onderwerpen. Toen ze een jaar of 3 was lagen we in bed en hadden ook een lang en 'filosofisch' gesprek. Op een gegeven moment vroeg ik haar wat nou haar diepste wens was, alles was mogelijk. Zonder nadenken, en met een gelukzalige glimlach antwoordde ze verlangend: dat ik roze poep zou hebben...

Rembrand
25-11-2010 om 11:07
Dirksmama.
Rembrandszoon ( nooit laten testen maar 99% bij de entreetoets) haat het om over zichzelf na te denken, en zeker om over zichzelf te praten.......
M.

Gaia*
25-11-2010 om 11:08
Heerlijk filosoferen
Als dat dan wat.. en dan... etc.
Met zoon (9) kan dat ook zo fijn. Heel jonge kinderen doen dat makkelijker dan na 8 jaar. Dan zit het 'verstand' wat centraler dan het gevoel. Maar met hb of heel andere gevoelige kinderen kan het zo makkelijk.
Boeken die leuk zijn:
kinderen filosoferen docentenboek (er is ook een boek voor de leerlingen), Berrie Heesen
isbn: 90 5573 243 5
Maar de boeken van Brenifier zijn ook heel leuk. Die gooien alvast een onderwerp op en maken richting met stellingen en vragen. Meer boeken meer thema's zoals 'samenleven hoe doe je dat?
Vragen kunnen dan zijn:
moet je het altijd eens zijn met anderen?
Zijn we allemaal gelijk?
Ben je altijd verplicht om andere mensen te respecteren
zou jij graag helemaal alleen zijn
etc.
Veel plezier.

Guinevere
25-11-2010 om 12:01
Op school
Filosoferen is bij ons op de basisschool een vast onderdeel van de lessen. Al vanaf de kleutergroepen.

dirksmama
26-11-2010 om 05:06
Schools filosoferen
Hij filosofeerde wel hoor, vooral als kleuter. Doet het nog wel, kan lekker diep gaan.
Maar in opdracht, never nooit. Dat gaat ie liever over Pokemon praten of zo
Nee, ben blij dat ie het niet via school hoeft te doen.

Maylise
26-11-2010 om 19:40
Filosofie
In Frankrijk is filosofie een verplicht eind examen vak. Goede zaak vind ik.