Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anna

Anna

10-07-2009 om 13:38

Hoogbegaafd, goede cijfers, cito b

Mijn dochter (groep 6) heeft voor de derde keer op rij een B gehaald voor haar cito rekenen. Ze is hoogbegaafd en heeft op haar rapport alleen maar cijfers 8 en hoger (en een 7 voor geschiedenis). Ze heeft verdiepings- en verbredingsstof, die ze zelf mede heeft mogen uitkiezen, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze onderpresteert. Hoe zou het komen dat ze dan toch een B haalt voor de cito? Even een minder momentje (en dat drie keer)? Ik maak er overigens geen groot probleem van, maar ik vind het wel een beetje vreemd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

10-07-2009 om 13:52

Misschien...

Ten eerste is B nog steeds beter dan gemiddeld, maar dat terzijde.

Mijn ideeën:
- geen zin in de toets
- slordigheidsfoutjes: te snel lezen, te snel antwoorden
- te ver doordenken, waardoor het voor de hand liggende antwoord 'vast niet het goede is'
- snel afgeleid

?

Mijn dochter van 5 denkt te ver door bijvoorbeeld. En moet ook alles goed hebben van zichzelf, dus gaat ze fouten maken. En ik maar zeggen dat ze van foutjes maken kan leren, maar ja...

Astrid

Astrid

10-07-2009 om 14:35

Hier ook hoor.

Ik weet niet waar het aan ligt, maar mijn zoon van 11 (net klaar met gr. 8) had dit jaar ook een B voor rekenen voor de cito. Hij is hoogbegaafd, heeft een klas overgeslagen, was begin groep 7 klaar met de basisschool en toch die B. Het kan dus...Misschien te gemakzuchtig, geen zin in o.i.d.

Annet

Annet

10-07-2009 om 16:02

Toets inkijken

Vraag aan de juf of je test en zijn antwoorden kan inkijken. Misschien zijn het een bepaald soort sommen die hij fout doet. Of zitten de fouten altijd aan het eind. Zeker als je drie testen naast elkaar legt, kun je misschien iets vinden dat bij alledrie overeen komt.
Heel belangrijk is die B natuurlijk niet. Aan de andere kant heeft hij in groep 8 misschien een hoge score nodig voor de school waar hij heen heeft. En dan is het toch fijn als je weet waar het door komt.

Hangt helemaal van je beeld af

wat is jouw beeld van een hb leerling? Want daar hangt het vanaf of dit opmerkelijk is.

Zelf verwacht ik niet dat een hb leerling alles altijd goed heeft. Een test is maar een test (en dat geldt trouwens ook voor een IQ-test). Je kind heeft veel meer kanten en aspecten dan een test.

Zelf denk ik dat een hb kind anders aangelegd is voor wat betreft sommige aspecten van zijn intellectuele vaardigheden. Bijna altijd wordt dat gecomnbineerd met ook een wat andere emotionele bedrading, en er zijn wat persoonlijkheidstrekjes die vaker voorkomen bij hb-ers.

Nu weet ik het weer. In een boek over dit onderwerp stond het een keer heel duidelijk: ze hebben niet meer van hetzelfde, maar ze zijn in aanleg anders.

Dus een hb kind zal niet altijd iedere toets 100% scoren. Ik kan me wel voorstellen dat jij wilt weten hoe het zit met de verhouding schoolwerk-citoresultaat. Het kan best zo zijn dat die citotoetsen weer eens raar opgezet waren, waardoor jouw dochter er niet mee uit de voeten kon.

Factorscores

Heeft ze alleen een B voor cito rekenen en de rest A?
Een IQ is opgebouwd uit verschillende tests (factorscores). Die zullen niet allemaal op hb niveau zijn, ook al is het totale IQ op HB niveau uitgekomen? Misschien is rekenen haar 'zwakste' onderdeel, ook al is B natuurlijk heel goed!

Annet

Annet

10-07-2009 om 19:41

Aanvulling

Het zou ook nog kunnen dat het niveau te laag is.
Mijn zoontje is ook flink slim. Hij is net klaar met groep 3. Ze hebben hem de afgelopen weken doorgetoetst.
Daar scoort hij midden groep 3 een B, eind groep 3 een A, midden groep 4 een A, eind groep 4 een lage B en dan weer midden groep 5 een gemiddelde B.
M.u.v. de groep midden groep 3 zijn de toetsen binnen twee weken afgenomen. Blijkbaar maakt het niveau van de toets niet zoveel uit voor hem.
Is je dochter wel eens doorgetoetst?

Lies

Lies

10-07-2009 om 21:19

Herkenning

Hoi Anna,

Geen verklaring maar wel herkenning. Ik kom net terug van de 10-minuten gesprekken. Dochter, groep 4 en al een klas versneld, heeft voor alles verbreding en verrijking. Is al sinds begin ze in groep 3 zat Avi uit en leest alles wat los en vast zit.

Ze haalt voor alle toetsen een A (A+ zie berichtje hier onder), maar voor woordenschat alweer een C. Elke keer alle toetsen een A maar die woordenschat blijft ruim achter. hoe kan dat nu terwijl ze boeken leest als Harry Potter en volgens juf ook taal gebruikt waaruit blijkt dat ze juist veel verder is dan de klas?

juffen doen er niet moeilijk over, ze zal wel weer een off-day hebben gehad maar ik vind het net als jij bij jou dochter, vreemd. ben benieuwd of er iemand een verklaring heeft.

Lies

Annet

Annet

10-07-2009 om 21:31

Lies

De cito woordenschat voor groep 3 en 4 (= dezelfde toets maar dan andere normen per groep) is hopeloos verouderd. Deze toets wordt mondeling afgenomen, kind moet juiste plaatje aanstrepen.
De cito woordenschat van groep 5 is een schriftelijke toets met een zin met daarin een moeilijk woord. Ze moeten vervolgens uit vier beschrijvingen kiezen welke beschrijving van het woord juist is.
Zoon (eind groep 3) haalde afgelopen weken met doortoetsen een B voor eind groep 4 maar vervolgens een A voor de cito woordenschat voor groep 5.

Citotoetsen

zijn eigenlijk niet goed gemaakt voor hoogbegaafde leerlingen. Ze denken te ver door, denken anders, en dan is het goed of fout, de achterliggende redenatie wordt niet gezien/gehoord. En dus scoren hb kinderen vaak lager op een Cito.

Eugenie

Eugenie

10-07-2009 om 21:47

Wat (en hoe) scoort de cito?

Zonder het draadje te willen kapen ben ik toch onderhand benieuwd naar wat en hoe zo'n cito werkt. Mijn (ws. dyslectische) zoon scoort op zijn cito spelling een A, terwijl hij er een onvoldoende voor op zijn rapport heeft.
Ik denk zelf dat het komt dat de antwoorden van de cito met logica voorspelbaar zijn, want ook voor dictee haalt hij goede cijfers omdat hij weet over welke spellingsregels het dictee gaat.
Op dezelfde manier kan het zijn dat er iets in de vraagstelling is dat je dochter mist of verkeerd uitlegt ofzo. HB betekent overigens niet dat je per se in alle vakken goed bent. Misschien is rekenen gewoon niet haar ding en een B score is altijd nog bovengemiddeld.

Anna

Anna

13-07-2009 om 14:04

Even aankijken

Het is nu vakantie, dus we wachten maar gewoon de cito van groep 7 af. Ik wist niet dat je ze ook mocht inkijken, dus als ze volgend jaar weer een B scoort ga ik daar wel naar vragen. De cijfers voor rekenen op haar rapport bestaan trouwens uit vier onderdelen, waar ze voor twee een 8 heeft, en de andere twee een 9. Misschien ging de cito wel net over het deel waar ze wat zwakker in is. Ze wil ook nog wel eens heel snel te werk gaan, waardoor ze niet goed leest en denkt dat ze het toch allemaal wel weet. Ook is ze soms snel afgeleid. Een tijdje geleden had ze een C voor de dmt. Dat is echt heel vreemd (normaal heeft ze de hoogst mogelijke A). Verklaring van dochter was dat haar broek niet lekker zat en ze moest plassen. Tja, het zal je net overkomen op de allesbepalende eindcito. Dan krijg je vmbo-advies omdat je net op dat moment moest plassen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.