Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Chippie

Chippie

06-09-2010 om 12:56

Hoogbegaafd; lage creativiteit

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-09-2010 om 18:26

Hb en dyslexie, ad(h)d etc.

Lijkt me niet meer dan logisch en het staat uitgebreid beschreven in het boek van Tessa Kieboom. Er zijn ruwweg 6 verschillende soorten van hb kinderen. Ieder kind beantwoordt aan een bepaald "profiel" Het vijfde "profiel" is het hb kind met leer- en gedragsmoeilijkheden zoals dyslexie, AD(H)D, Asperger etc. De hoogbegaafdheid van dat kind werkt als een soort vergrootglas op de "kwaal". Je kan het zelf nalezen. Hier staat als een paal boven water dat de hoogbegaafdheid van zoonlief zijn ADHD uitvergroot en andersom de invloed van zijn ADHD op het hb zijn is enorm en bijna niet lost van elkaar te onderscheiden. Een goede therapeut moet die dingen los van elkaar kunnen zien en uit elkaar zien te rafelen. Idem een goede leerkracht en ook de ouder(s) en de rest van de omgeving. Het kind zelf natuurlijk ook. Bewust danwel onbewust onbewust krijg je te maken met de "frustratie van talent" en wordt er te veel gefocussed op wat je niet kunt en niet op wat je wel kunt. Klinkt bekend? Je kan de dyslexie niet los zien van de hb en andersom maar het zijn twee gelijkwaardige moeilijkheden die als zodanig herkend, erkend, begrepen en aangepakt moeten worden.

Chippie

Chippie

07-09-2010 om 19:29

Niet logisch voor mij

De hoogbegaafdheid van dat kind werkt als een soort vergrootglas op de "kwaal". Je kan het zelf nalezen. Hier staat als een paal boven water dat de hoogbegaafdheid van zoonlief zijn ADHD uitvergroot en andersom de invloed van zijn ADHD op het hb zijn is enorm en bijna niet lost van elkaar te onderscheiden.

Misschien geldt dat voor ADHD. Ik heb juist meer het gevoel dat de HB en de dyslexie elkaar camoufleren. Hij haalt geen E-scores voor lezen en spelling (want hij kan goed compenseren door middel van zijn H en aan de andere kant verwacht je van een HB kind dat lekker in zijn/haar vel zit veel A's. Dat is dus zeker ook niet zo. Voor rekenen haalt hij B's en soms een A. Bovendien racet hij niet door de stof omdat hij traag werkt omdat rekenen niet geautomatiseerd is. Voor begrijpend lezen haalt hij een C omdat het technische aspect teveel aandacht vergt (tenminste dat denkt de psycholoog).
Zijn opvallende kennis van allerhande zaken viel wel op, maar dat was door omgevingsfactoren te verklaren (aldus school). Geen sociaal-emotionele problemen, geen verveling of andere hb-problemen. Ietwat faalangst (dyslexie of hbprobleem).

Bij mij was er wel een sterk gevoel dat er 'iets niet klopte'. Dat bleek dus ook zo te zijn. Maar een vergrootglas? Nope. Bij de jongste is zijn hb veel duidelijker: begin groep 3 en avi-uit bv. Dat is duidelijk.

Frustratie van talent? Ik weet en zie het (nog) niet. Ik zie wel veel frustratie omtrent het oefenen-oefenen-oefenen. Vaak die dingen doen waar je niet goed in bent en dus ook geen bal aan vindt (maar die wel heel erg belangrijk voor je zijn). Ik weet niet of hij zonder hb minder gefrustreerd zou zijn.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-09-2010 om 19:51

Versterken/camoufleren

Tja, ik vind het nog steeds allemaal best logisch en verklaarbaar. Maar goed, dat kan ook komen omdat ik al heel wat jaren bezig ben met hb (ben het zelf ook), veel hb kinderen ken (en volwassenen), veel erover heb gelezen en veel op hb fora rondstruin Plus met veel hb "deskundigen" te maken heb (gehad). Jullie zijn pas net bekend met de diagnose en hb is zo ontzettend complex; zeker als daarnaast nog iets als dyslexie, AD(H)D een rol speelt. Plus dat ieder kind anders is; ieder hb-zijn anders is net zoals ieder ADHD/dyslexie anders is.
Ik vind het frappant dat je de dyslectie niet noemde in je originele posting. Want je kind is dus en hb en dyslectisch. Het ene is niet ondergeschikt aan het andere en iets als een "lage creativiteit" "aanpassen naar beneden toe" "faalangst" kan zowel door het een als het andere komen en de twee versterken elkaar danwel kunnen op zijn minst een enorme al dan niet negatieve invloed op elkaar hebben (dat zou je camoufleren kunnen noemen maar het is feitelijk nog steeds een uitkristallisatie van..) Het heeft vooral te maken met compensatietechnieken/aanpassingsgedrag. Grote kans dat oorzaak en gevolg dan door elkaar heen lopen.
Er is heel veel goede info te vinden over de combinatie van hb en dyslexie en ipv te focussen op die "lage creativiteit" zou ik eerst daarmee aan de gang gaan. Zie bijv. http://www.pharosnl.nl/?dyslexie-dyscalculie
http://www.hiq.nl/hb-hben-dyslexie.php
http://www.onderwijsweb.nl/dossiers/Hoogbegaafde%20leerlingen/Pages/Hoogbegaafdheidendyslexie.aspx
http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Hoogbegaafd-en-dyslectisch-wat-nu.htm
http://www.edumax.nl/hoogbeg.html

Chippie

Chippie

08-09-2010 om 12:37

Elisa

Ik zie niet 123 de link met dyslexie en creativiteit, daarom heb ik het in eerste instantie niet genoemd (later trouwens wel).

"Jullie zijn pas net bekend met de diagnose en hb is zo ontzettend complex; zeker als daarnaast nog iets als dyslexie, AD(H)D een rol speelt."

Ik ben al wel veel langer bekend met HB en heb er al veel over gelezen. Gelukkig echter twee kinderen die niet tegen allerlei problemen aanlopen.

"Er is heel veel goede info te vinden over de combinatie van hb en dyslexie"

Dank voor de linken. De info was inderdaad bekend. Maar ik vind dat er helemaal niet veel info is over hoogbegaafdheid en dyslexie (en ik heb echt avonden achter internet gezeten). Helaas, ondanks mijn waardering voor de genomen moeite, de artikelen die jij aanhaalt bestaan uit een paar alinea's met wat huis-tuin-keuken-informatie. Het komt voor, het wordt vaak niet opgemerkt, kind moet rt krijgen voor dyslexie en moet uitgedaagd worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.