Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Huiswerk en leren brugklas

Mijn zoon zit nu enkele weken op de brugklas HAVO/VWO. Hij heeft al verschillende overhoringen gehad en al veel huiswerk. Helaas heeft hij voor het meerendeel onvoldoendes gehaadl (totaal 5) voor engels, biologie, frans, aardrijkskunde en geschiedenis. Voor de laatste 2 had hij niet geleerd (was in week 2 op school). Daarna is hij gaan leren en kent het dan. Wij overhoren hem. Echter haalt hij dan nog onvoldoende. Hij is een ontzettende sloddervos. Hij kent dus wel de stof maar maakt veel schrijffouten, maakt zinnen niet af en vergeet woorden. Is met alles slordig zoals huiswerk in agenda schrijven, agenda vergeten, sleutels vergeten, etc. Het lijkt alleen maar erger te worden.
Vader gisteren boos omdat hij zijn huiswerk was vergeten te maken en om half tien 's avonds nog achter de boeken moest. Ik trof hem daar huilend aan wat mijn hart brak. Hij is in groep acht al gewaarschuwd omdat hij daar ook de halve tijd niet leerde, slordig was etc. Op deze school loopt hij er nu keihard tegen aan. Wij als ouders willen hem graag helpen. Ik zelf heb echter wel iets dat ik geen zin heb om als politie-agentje achter hem aan te zitten. Daarbij wil ik zeker rekening houden met de grote omschakeling en het wennen op een brugklas. Dat is al erg veel om te verwerken.
Ik wil echter wel dat hij een goede start maakt en niet de moed verliest. We willen nu kontakt opnemen met de mentor om te horen wat haar indruk is en hoe we hem kunnen helpen. Misschien is extra studieles wel wat(georganiseerd door een extern organisatie maar wel op school). Mijn zooon had op de lagere school in eerste instantie VWO advies maar aan het eind van groep acht HAVO. Er waren daar wijfels ontstaan. Ik denk echter dat hij slim genoeg is voor VWO maar niet gedisciplineerd genoeg. Maar misschien heb ik het helemaal mis en dan is het natuurlijk niet leuk voor hem wanneer wij blijven pushen.

zijn er ouders met ervaringen, tips etc. zodat wij een beeld krijgen van hoe het een beetje werkt op zo'n brugklas.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Draadje in puberteit

http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?sinds=3&template=1&actueel=1&usrkey=39900262535198487332&archief=0&thread=169953&forumsel=10&forum=10&post=2788184
Een paar dagen geleden heeft er een vergelijkbare vraag in Puberteit gestaan, misschien heb je daar wat aan?
Slecht kunnen plannen, consequenties niet overzien e.d. zijn normaal op deze leeftijd, zeker bij jongens. Hij kan het zelf (nog) niet, daar zullen jullie als ouders dus in moeten ondersteunen en sturen. Ik zou zeker regelmatig met de mentor overleggen. Hij/zij krijgt dit soort dingen ongetwijfeld vaker te horen en kan hier in de klas extra aandacht aan besteden.

Annejet

Annejet

07-10-2011 om 11:34

Ja, moeilijk

Ik heb zelf ook een verse brugger en ik vind het best lastig. Op de basisschool hoefde mijn dochter niet zoveel te doen om prima cijfers te halen, maar nu lijkt de lat iets hoger te liggen (vwo-brugklas). Tot nu toe heeft ze voldoendes gehaald, maar bij bijv. Engels heeft ze wel punten laten liggen op spelling. Dat had ik haar wel verteld, maar ze vond vooraf dat ze er voldoende aan had gedaan. Ik vind het dus lastig afwegen tussen laten gaan en er bovenop zitten. We hebben nu afgesproken (nou ja, een eenzijdige afspraak dat we de eerste proefwerkweek afwachten. Als ze die zonder onvoldoendes door komt, heeft ze verder geen last meer van me. Anders ga ik elke middag haar agenda met haar doornemen, en moet ze iedere gemaakte bladzijde huiswerk aan me laten zien. Ook verplicht overhoren, en mag haar pc pas aan voor onzinaangelegenheden als ik vind dat ze voldoende gedaan heeft.

Annejet

Annejet

07-10-2011 om 12:48

Mijn dochter vindt het niet fijn als ik me met haar werk bemoei. Ik heb van alles aangeboden maar ze reageert heel afwijzend als ik haar (naar haar zeggen) controleer. Prima, dan houd ik daar mee op, maar dan moet ze ook laten zien dat ze het zelf kan. En dan loopt ze i.d.d. het risico dat ze straks zwaar onder curatele staat. De proefwerkweek is volgende week, dus we gaan het zien

Annejet

Annejet

07-10-2011 om 13:19

6x per jaar

Er is 6 keer per jaar een proefwerkweek en tussendoor alleen SO's. Dat doen ze om alles te concentreren en zeker te stellen dat er maximaal 2 proefwerken per dag worden gegeven. Ze hebben dan 2 proefwerken en 's middags wordt er gewerkt aan een of ander project. Keerzijde is dat als het mis gaat, het dan ook gelijk bij alle vakken mis gaat.

Annejet

Annejet

07-10-2011 om 13:50

Sini

Klopt. Maar ik heb begrepen dat er ook tijdens de mentoruren heel veel aandacht wordt gegeven aan leren plannen.

Fiorucci

Fiorucci

07-10-2011 om 14:03

Dat is alhier ook normaal, vier toetsweken en tussendoor alleen SO's.

Marina

Marina

07-10-2011 om 15:23

Beetje van dit en een beetje van dat

Lastig blijft het, het begin van de brugklas (en ook later nog). Voor de leerlingen want naast dat ze nieuwe klasgenoten hebben, nieuwe vakken, moeten wennen aan nieuwe kinderen en aan de middelbare school, is daar dat steeds maar terugkerende huiswerk dat heel anders is dan de basisschool en ook anders aangepakt dient te worden. Voor de ouders is het lastig want in hoeverre laat je het kind helemaal vrij, hoe steun je het kind in zijn veranderde omgeving?
Ikzelf denk dat het goed is om aan de ene kant het kind in de gaten te houden en het aan de andere kant het vertrouwen te geven dat het het zelf kan en aan kan.
Op dit moment help ik mijn brugklassers met het bijhouden en lezen van de agenda: wat staat er in de agenda? Wat doe je eerst en waarom? Hoe pak je het aan? Welk vak kost veel tijd? Wanneer heb ik proefwerk en wanneer kan ik het beste daar aan beginnen? Hoe kan ik woordjes leren (kaartjes? wrts? woordjesleren.nl?).Dan laat ik het kind verder vrij met vakken waarvan ik denk dat het dat wel kan. Bij de een is dat Engels en Nederlands bijvoorbeeld,bij de ander is dat wiskunde etc. Op verzoek overhoor ik en ik overhoor ook steeksproefgewijs. Zo heeft het kind het gevoel dat het niet voortdurend een hijgende ouder in de nek heeft want volgens mij werkt dat niet. En zo krijgt het kind ook meer zelfvertrouwen.
Verder probeer ik meer te coachen dan dingen uit handen te nemen. Dus niks voorzeggen, niks aanleren maar wel uitleggen hoe kind het het beste aan kan pakken en dan als het kind zegt klaar te zijn het te overhoren.
Mijn ervaring bij ons gym-kind was dat zij te snel denkt dat ze het kent. Een keer overlezen en dan kent ze het volgens haar (dat was immers op de basisschool zo). Na een aantal onvoldoendes is ze er achtergekomen dat ze net iets (veel) meer moet doen dan ze dacht. Dat is dus haar valkuil. Ze zit nu in de 3e en ook het begin van dit schooljaar is ze even iets te nonchalant geweest, Gelukkig is het nu weer wat opgepakt door haar.
Op dit ogenblik is dat begeleiden vrij intensief. Het wordt al wel weer wat minder. Ze beginnen te begrijpen wat er van ze verwacht wordt.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel want ik ben een beetje warrig, geloof ik.

Serwe

Serwe

07-10-2011 om 16:00

Begeleiden

Ik probeer de jongens hier ook zoveel mogelijk te helpen met school. Een van de jongens is heel slim maar heeft wel veel moeite met overzicht houden en plannen. De ander is juist wel goed in plannen maar heeft soms inhoudelijk moeite met de stof. Bij zoon 1 helpen we vooral met de organisatie. Agenda controleren, huiswerk plannen, hem herinneren aan belangrijke afspraken, planning maken voor grotere projecten als werkstukken en boekbesprekingen en controleren dat hij de planning volgt. Bij zoon 2 helpen we meer inhoudelijk, overhoren, stof uitleggen, samen met hem bepaalde opdrachten maken... Nu ze over de helft van de middelbare school zijn doen ze het grotendeels alleen (hoewel een beetje ondersteuning nog wel af en toe nodig is) maar in de brugklas deden we alles samen.

Na school nam ik samen met ze de agenda door en maakten we een planning voor huiswerk. Elke week een planning maken voor leerwerk. We hadden een groot bord hangen in de keuken met de planning erop. Dat is na de brugklas gestopt maar het is heel normaal om de eerste jaren te helpen/ondersteunen.

Nely

Nely

07-10-2011 om 16:41

Moeilijk

om te weten waar je je brugklasser moet sturen en waar je hem moet loslaten. Het is allemaal wennen, elk uur een andere leraar, meer huiswerk, meer toetsmomenten zoals so of proefwerk.

Zelf probeer ik wel te helpen met plannen, een overzichtje maken voor een paar dagen met welk huiswerk hij welke dag moet maken/leren.

Annet

Annet

07-10-2011 om 21:02

Hier vier kwartalen en 8x proefwerken

De 'echte' proefwerkweek is aan het eind van elk kwartaal. Dan zijn er geen lessen, alleen proefwerken.
In het midden van elk kwartaal is er ook een proefwerkperiode (duurt geloof ik twee weken). Dan zijn er een aantal proefwerken ingepland met normaal lesrooster. Wel zijn de proefwerken voor alle klassen van dat jaar in hetzelfde lesuur.
SO's zijn er voortdurend tussendoor.

Proefwerken tellen 2 of 3 keer mee. So's maar 1x.
Wij hebben dus de mid-proefwerkweek al twee weken geleden achter de rug, de eind-proefwerkweek is de eerste week van november.

Mactrees

Mactrees

07-10-2011 om 21:10 Topicstarter

Hiephoi vandaag weer een 10

He, he....voor engels mondeling vandaag een 10 gehaald. Hij glunderde van oor tot oor! Hij had voor muziek trouwens ook al een tien en voor tekenen een 8. Maar goed dit is leuk maar zijn vakken die niet echt voorop staan. Heb wel het idee dat het voor hem veel makkelijker is een overhoring mondeling te doen dan schriftelijk. Hij zelf vind van niet omdat ze dus ook op het bord hadden moeten schrijven. Helaas telt dit punt maar 1x en de 4,3 die hij eerder haalde 2x. Staat nu wel gemiddeld op een 6.
Met de mentor gebeld en zij was hier heel nuchter onder. Vond het fijn dat we aan de bel trokken maar voorlopig nog geen paniek. Dit komen ze dus echt vaker tegen, kinderen die echt moeten leren leren. Exttra begeleiding is nog echt niet nodig. Het ligt bij hem toch vooral in discipline enzo en met de normale ondersteuning krijgen de meeste kinderen dit wel onder de knie.
Voorlopig blijven we hem wel helpen met overhoren, plannen etc. We hebben afspraken gemaakt samen waar hij zelf mag aangeven op wat voor tijdstip hij het liefst huiswerk maakt (dus na school of na het avondeten), hij wilde zelf afspreken direkt na huiswerk tas klaar maken, hij wil vrijdag na school vrij en zaterdag zijn huiswerk maken. Wij overhoren hem tot hij minimaal 2 voldoendes heeft gehaald voor een vak. Daarna mag hij zelf aangeven of hij hulp nodig heeft etc.
Daarbij hebben we ook naar hem toe heel duidelijk gezegd dat we nu zien dat hij zijn best doet, dat wij denken dat hij het echt wel leert en kan. Mocht het niet lukken dit jaar maar heeft hij zich er wel voor ingezet dan is dit zeker niet erg. Meer als je best doen kun je niet!

Poeh, 't is of ik mij terug zie hoe ik jaren geleden was. Chaotisch, dromer, slordig.

Bedankt voor jullie reacties overigens.

Fiorucci

Fiorucci

07-10-2011 om 21:21

Hier zijn de scholen veel vroeger begonnen,dus is het niet ondenkbeeldig.

kaatje43

kaatje43

08-10-2011 om 17:00

Helenaleen

Op zich herken ik wel wat jij beschrijft. Jongste zoon ging ook zo. Thuis met overhoren kende hij het wel, maar de resultaten vielen toch wat tegen. Bleek dat hij ook niet goed de vragen las en bijv. bij wiskunde niet de hele uitwerkingen op schreef. Slordigheid dus.

Rosase

Rosase

08-10-2011 om 22:06

Doe ook als p

Maar dan tot het eerste goed resultaat. En dan bedoel ik dus iets richting 8.

Gaat tot nu toe best aardig. Alleen met frans lukt het nog niet zo.

Marjolein

Marjolein

10-10-2011 om 10:13

Hier ook een brugpieper

Onze jongste brugpiepert nu ook en ik begeleid hem zeker. Vooral ook omdat hij door sporttraining door de weeks weinig tijd over houdt. En in het weekend heeft hij weinig zin natuurlijk, lijkt me niet zo vreemd. Dus voor deze periode zit ik met hem vooral in de weekends te overhoren. En ik plan alles vooruit.
Zoals ik hierboven ook al bij iemand las, is hij best snel tevreden. "Ik ken het al!" En dan mist hij vaak toch de essentie. Vooral het leren van definities/begrippen vindt hij onnodige tijdsverspilling. Op de basisschool was het ook genoeg, nu echt niet meer. Ik leg dat uit (1 of hooguit 2 keer), maar ga niet drammen. Als hij niet wil, is het klaar. Dan merkt hij het wel aan zijn cijfer.
Vaak pakt hij dan toch nog eens zijn leerwerk op. Tot nu toe gaat het erg goed, zowel met hem als zijn cijfers.

Ingrid

Ingrid

11-10-2011 om 14:02

Doe eigenlijk niet veel

Ik vraag aan brugklaszoon of ik hem ergens mee moet overhoren en of ik moet helpen met huiswerk of iets dergelijks en dat is alles. Ja soms weet hij een vraag niet of moet ik wat woordjes overhoren.
Bij oudere zus hoefde ik ook nooit iets te doen. Zitten we er niet teveel bovenop als ouders vraag ik me wel eens af. Ja, je moet het wel in de gaten houden maar als ik soms lees en hoor wat ouders doen...pfft. Ze moeten er toch zelf achter komen en het zelf doen.
Huiswerk is ongeveer half uur/drie kwartier per dag en soms niet eens want ze kunnen in de les al veel doen.

69er

69er

11-10-2011 om 19:42

Huiswerktijd

Ik hoop dat mijn kind het leert om het in die tijd te kunnen doen. Nu is het toch meestal wel zo'n 1,5 à 2 uur.
69er

Annet

Annet

11-10-2011 om 20:25

Dtat is wel erg lang, 69er

Begeleid jij het huiswerk ook? Dit zou toch veel sneller moeten kunnen.
Maar ik heb ook gemerkt dat als kind niet sneller wil, dan doe je er niets aan.
Hier een kind dat in de brugklas evenveel tijd nodig had als nu in 3 Gym. Heeft ze meer werk? Ja. Maar ze blijkt nu meer door te werken en doet dus meer in dezelfde tijd. Nou ja, nu is het gemiddeld een uur per dag.
In de brugklas en in de 2e zag ze geen noodzaak om door te werken. Ze fröbelde rustig aan en had het naar haar zin. Nu heeft ze meer buitenschoolse activiteiten en is er een belangrijk doel !!!!

69er

69er

11-10-2011 om 20:53

Ja,

ik vind het ook wel erg lang, maar de tijd wordt volgens mij niet verkwanseld. Kind krijgt nu wel door hoe de oefenprgramma's werken, wellicht al wat feeling voor een taal en hoe je het aan kan pakken. Bij sommige vakken kunnen ze op school al beginnen, maar de woordenlijsten leren. 3 talen x 2 à 3 x oefenen, daarbij leren voor ak, bio, gesch, techniek. ne. mu. Daarnaast projectmatig, dus je agenda ook afstemmen met degenen waarmee je samenwerkt. Ik ben blij dat ze het schrijven op de pc kan doen, dat is al een stuk tijdswinst..( die typecursus was een goede investering).
School gaat uit van 1 à 1,5 uur en ik hoop dat ze daar over een paar weken op uit komt.
69

Marjolein

Marjolein

13-10-2011 om 14:36

Hoeveelheid ? eerder tempo en prioriteiten leren stellen!

De hoeveelheid is erg afhankelijk van het tempo van het kind zelf.
Hier doet mijn brugpieper nu exact dezelfde 1 Havo als zijn broer vorig jaar. Oudste werkte 4 uur per dag (tot 's avonds laat) en in het weekend hele dagen. Compleet doorgedraaid na de herfstvakantie. Bij hem heb ik enorm ingegrepen en het huiswerk door heel actief te sturen teruggebracht naar 1 tot 1,5 uur per dag. In weekend vaak wel iets langer.
Jongste heeft veel maakwerk al af op school. Dat scheelt enorm veel tijd. Hij heeft vooral huiswerk voor SO's en Toetsen, dat kun je goed spreiden als je weinig ander (maak)werk thuis hoeft te doen. Fijn ivm zijn sporten. Hij werkt nu dagelijks een half uurtje hooguit en in het weekend anderhalf uur per dag. Wat een verschil met zijn broer.
En: Het fijne is dat oudste het nu beter door krijgt (?) Hij werkt veel zelfstandiger, sneller en weet beter hoofd- en bijzaken te scheiden. Durft ook wel eens iets over te slaan. Hij is nu gaan skaten, terwijl hij een proefwerk biologie heeft morgen. Fijn! (Laat losss, mama.) Eindelijk is hij een blije puber, dat is ook heel belangrijk, vind ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.