Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
frouke

frouke

29-10-2009 om 10:08

Huiswerk inhalen in speeltijd (5 jaar)

Hoi,
het volgend is het geval: mijn zoontje van 5 jaar, in Belgie nu net begonnen in het eerste leerjaar (groep 3 in NL). Hij is erg enthousiast, leert al lezen en rekenen, geen probleem. Ze krijgen hier vanaf het begin zo'n 2-3 keer per week huiswerk mee, is meestal in 5-10 minuten klaar, stukje lezen of een letter schrijven of zoiets.
Ik vind het vroeg, maar goed, ook niet echt een probleem.
Wat ik wel een probleem vindt: als ze het huiswerk niet gemaakt hebben moeten ze het in de speeltijd inhalen (dus de rest van de klas naar buiten, en dan in de klas nog je werk maken! Enerzijds snap ik de redenering: anderen hebben het ook gemaakt, iedereen moet het doen etc.)
Maar goed, zoonlief is 5, ongeveer de helft van de keren weet hij zelf nog dat hij huiswerk mee heeft, de andere keren kijk ik in het mapje dat de leraar meegeeft zodat ik hem help herinneren. En zo was hij van de week vergeten zijn leesboekje in zijn tas te stoppen (zoals hij gemiddeld 3 keer per week vergeet om zijn brooddoos, drinkbeker, weet ik wat weer mee te nemen...), dus we konden het huiswerk niet maken (ik haal hem op van de opvang, school is dan dicht, dus ik kon het niet nog ophalen). Nog briefje erbij gedaan de dag erna dat we het die dag wel zouden inhalen, maar nee, volgens zoon moest hij het inhalen in de speeltijd.

Nu is vanavond ouderavond, en ik wil het er wel over hebben. Volgens mij zijn kinderen van die leeftijd nog niet zo georganiseerd dat ze er altijd zelf aan denken om het te maken, en/of hun spullen in hun tas hebben (als ik de gym/zwemkleren, boterhammen en alles niet regel heeft hij nooit alles mee), dus kun je ze er eigenlijk ook niet voor straffen vindt ik. Daarbij hebben die kindjes nog echt hun speeltijd nodig om energie krijt te raken, niet?? En ik vind het zo'n "straf-systeem", heb liever dat ze steunen en helpen, en belonen als ze het goed doen.
Hebben jullie nog sterke argumenten om leraar vanavond te overtuigen dat het beter anders kan, of tips???

Graag reacties zodat ik daar niet met mijn mond vol tanden sta/ of zo'n emotionele moeder ben die haar kleine kindje teveel beschermd) als hij begint met: maar dat geldt gewoon voor alle kinderen hier....
heel erg bedankt,
Frouke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar-ank

mar-ank

29-10-2009 om 10:51

Eerst

Mijn eerste reactie was; hoe durven ze, het kind is 5!

Maar toen ik er even over nadacht bedacht ik dat hier op school (in NL) de kinderen soms ook in de klas moeten achterblijven om hun werk af te maken als ze nog niet klaar zijn, terwijl de rest al lekker naar buiten mag. Is dus min of meer dezelfde situatie eigenlijk.

Ik zeg daarmee niet dat ik het er mee eens ben! Want volgens mij is dat kwartiertje spelen, op die leeftijd zeker, nog heel belangrijk. De reden dat ik er hier nooit tegen geprotesteerd heb was eigenlijk heel egoistisch; mijn kind was altijd op tijd klaar.

Oeps

Nou Frouke, daar zou ik ook niet blij van worden. Je schrijft dat hij in België naar school gaat. Ik krijg altijd het idee dat het er daar allemaal wat schoolser aan toe gaat (zie huiswerk). Ik denk dat het heel erg afhangt van de leerkracht of je je bezwaar kunt overbrengen. Je zoon is met 5 wel een vroege leerling voor groep 3, zijn de andere kinderen in zijn klas ouder?

De kans is natuurlijk heel groot dat de leerkracht zegt, sorry mevrouw, dat is ons beleid en het geldt voor alle kinderen, maar misschien kun je het op je zoons leeftijd gooien en zeggen dat je het volstrekt onaanvaardbaar vindt dat een kind van vijf zijn speelkwartier wordt ontnomen voor iets wat hij niet opzettelijk is vergeten. Ik zou het wel aankaarten in ieder geval. Zijn andere scholen in de buurt ook zo?

Sterkte ermee in ieder geval.

Chris

neteret mut

neteret mut

29-10-2009 om 11:26

Tja

op gewone toon even vertellen wat het verhaal van je zoon was en of dat klopte en dan ook vertellen waarom hij het niet gemaakt had. Ik stopte wel eens een briefje in zijn agenda / huiswerkmapje. Voor mij zou het verder ook verschil maken in welke pauze hij het even moest maken terwijl en hou lang hij dan daarover deed. De middagpauze is op de school van mijn zoon bijna 2 uur, daar kun je echt wel 5 min van missen. Vergeet niet dat het leerproces in klas 1 heel snel gaat, ze kunnen beter geen "gaten" hebben in werk dat geleerd/ gedaan moest worden, en idd het systeem is iets minder soepel/ relaxt dan in NL.

Praten hoor

ik woon ook in België. Ik veronderstel dat je zoon nog voor het einde van het jaar nog 6 wordt. Indien dat zo is, dan zit hij gewoon op zijn plaats in het eerste leerjaar.

Dan: of hij nu nog 5 is, of onlangs 6 zou geworden zijn, dat maakt eigenlijk niet uit. Het is natuurlijk niet zo dat je van een kind van 5 of 6, een enorme zelfstandigheid kan verwachten om alles zelf te kunnen organiseren.

Bij ons op school kijkt de juf (tot in het 2e leerjaar/groep 4) na of het stapeltje dat mee naar huis gaat compleet is. Kind moet dan boek/schrift/bladeren op bureau leggen, en als dat in orde is, gaat alles in de boekentas. Ik vind dat je dat van een juf toch mag verwachten in groep 3 en 4 – zelfs nog groep 5. De kinderen zijn daar toch nog echt te jong voor- en geloof me; mijn zoon had ook regelmatig vanalles niet bij (tja, de juf controleert die bundeltjes ook niet alle dagen volledig voor de ganse klas). Hij zit nu in het derde leerjaar en er ontbreekt soms ook nog wel wat.

Wat betreft het huiswerk: ik vind het niet kunnen dat dat moet gemaakt worden onder de speeltijd. Daartegenover staat dan wel dat bij ons alles als extra huiswerk wordt meegegeven. Daar ben je dan mogelijk tot in de late uurtjes mee bezig onder de week - en dat is ook niet leuk (niet voor ouder en al helemaal niet voor kind). Of heel veel wordt extra meegegeven in het weekend - ook dat is niet leuk.
Ik zou proberen met de juf erover te praten. Hier werd aanvaard dat als het echt niet ging, je dat in de agenda mocht noteren. Soms kreeg je het dan niet meer terug, soms werd dat dan alsnog weekendwerk. Oh, wat heb ik met mijn zoontje afgezien in het eerste leerjaar: dictee was niet netjes genoeg geschreven en moest worden overgedaan, dat soort dingen.

Ja, het systeem hier is vrij streng en veeleisend. Dat wil niet zeggen dat je geen redelijkheid kan eisen van de juf. Schroom je niet en spreek zeker je zorgen uit.

En voor zover het een troost mag zijn, ik hoor vele ouders klagen over de hoge eisen hoor, je bent echt niet alleen.

Primavera

Primavera

29-10-2009 om 15:50

Medewerking vragen aan leerkracht

Ik zou het niet zozeer gooien opdat je zoon nog maar 5 is en daarom een coulantere aanpak vragen. Ik denk dat de kans op succes groter is als je om medewerking vraagt. Zoon wil echt wel en doet het niet expres. Inhalen in de pauze werkt wel om het werk af te krijgen, maar niet om beter te onthouden wat er nou mee naar huis moet. Daarom zou ik de leraar vragen of hij mee kan werken om je zoon en wellicht de rest van de klas daar wat mee te helpen.Bijvoorbeeld door vlak voor het einde van de schooltijd klassikaal te checken of ze wel allemaal de juiste dingen in hun tas hebben zitten.
Groeten Primavera

picobello

picobello

30-10-2009 om 10:36

Scholen in belgie

zijn idd wel wat strenger in dit soort dingen.We hebben hier al wel wat ervaring met verschillende scholen. bij 1 school was alles erg "vrij", er werd veel op de eigen verandwoordelijkheid gegooid, dochter had dus ook regelmatig geen huiswerk spullen bij zich of broodtrommels bleven op school ect. Bij de 2de school, slik, zeer groot verschil. Strikte disipline, in de rij naar binnen, niet praten in de gangen, elke dag huiswerk. En zeker ook binnenblijven als je werk niet af is of extra huiswerk mee en de keren dat dochterlief thuis kwam met werk wat netjes overgeschreven moest worden. Maar het werpt zijn vruchten af, dochter zorgt er nu wel voor dat het werk netjes en op tijd af is.
In het eerste leerjaar helpt de juf wel met alle spullen die ze bv voor het huiswerk nodig hebben om in de tas te stoppen, er blijft geen broodtrommel , gymtas of jas meer hangen op school.

Tja het is ff wennen vooral als je het nederlandse school systeem kent, maar ze worden er ook groot mee.

frouke

frouke

02-11-2009 om 22:02

"het is geen straf"

he allemaal,
nog bedankt voor jullie reacties, heeft me wel geholpen dat er wat steun kwam dat ik niet de enige was met gerezen nekharen hiervan.
Maar het klopt ook dat het schoolsysteem hier wat strenger is, en deze school geeft zelf ook wel toe dat ze wat meer dan anderen prestatie-gericht zijn...
Maar goed, gesprek met de leraar gehad, en daar was ik dan toch weer minder blij mee.
Toen we zeiden dat we het er niet mee eens waren, zei hij"het is geen straf" nee wat is het dan als je als kind niet naar buiten mag in de speeltijd.
Mijn argument om het dan de dag erop mee te geven als extra huiswerk werd wat weggewimpeld (tjaja dan heb je dag erop zoveel oid), en mijn poging om leraar aan het werk te zetten om zoonlief te helpen om het allemaal te organiseren (alle spullen in de tas), leverde een soort van "maar mevrouwtje, ik kan toch niet van 20 kinderen de tas controleren??"
mmmmh ben er dus niet helemal tevreden mee..
Een moeder van een vriendje in de klas zit in de ouderraad, ik ga daar eens mee praten denk ik zo...
Mischien is dat wel de manier om te laten merken dat dingen ook anders kunnen dan hoe het altijd gaat.
Frouke

Dat dacht ik al

Frouke, ik kan me goed inleven in het standpunt van de leerkracht. Het werk moet af zijn op dag x van het schooljaar. Kinderen die het mee naar huis nemen, doen het thuis. Kinderen die dat niet doen, doen het op school in extra tijd.
Meegeven als huiswerk voor weer de volgende dag levert twee problemen op: de leerkracht moet actief tassen vol gaan stoppen, de leerling die het eerder al niet af kreeg, moet nu extra werk doen.
Je kunt je afvragen of het wel zo nuttig is om zo rigide met het werk om te gaan. Of het echt wel 'af' moet. Maar kennelijk heeft deze school dat standpunt ingenomen. Het is een duidelijk standpunt. Het laat kinderen die wel in staat zijn hun tas te pakken de ruimte om het thuis te doen. Het biedt kinderen die dat niet kunnen, of die thuis onvoldoende hulp krijgen, de kans om het werk op school te doen. Zo ontstaat er geen achterstand.
Ik zou als ik jou was de gedachte dat het om straf gaat, loslaten. Zo is het niet bedoeld. Leg je kind uit hoe het wel bedoeld is. Help je kind herinneren. Beloon het voor alles wat ie wel meeneemt. Stel in het vooruitzicht dat hij, als hij eenmaal geleerd heeft zijn tas te pakken, wel gewoon buiten kan spelen.
Groet,
Miriam Lavell

frouke

frouke

03-11-2009 om 12:13

He Miriam,
bedankt voor je reactie, ik kan me er wel in vinden, maar vindt ook wel dat er de andere kant is: kindjes van 5 en net 6 jaar, die moet je ook leren om hun spullen te pakken. En je hebt gelijk, ik kan dat thuis doen, en complimenteer hem ook elke keer als hij zelf eraan denkt dat hij huiswerk heeft (wat vaak wel zo is), maar het is toch niet gek om daar zeker in het eerste trimester op school ook aandacht aan te besteden?? De leraar hoeft van mij niet 20 tassen na te kijken, maar kan er wel extra aandacht aan geven, zodat ze erbij geholpen worden, en niet alleen maar negatief als de dag erna blijkt dat het vergeten is (snap je me?)>
En uit andere reacties maak ik op dat dat juffen/ meesters in andere klassen wel lukt, zelf nog voor iets oudere kinderen.
En je hebt gelijk, er moet geen achterstand ontstaan, maar ik vraag me af of dat wel het geval is als het een keertje voorkomt dat het huiswerk niet gemaakt is...
Ik ben prima terecht gekomen zonder huiswerk in d elagere school (en ja, ik weet het, daar wringt de schoen ook wel wat, van mij hoefte het niet dat huiswerk, ik maak het met zoonlief wel met plezier, help hem erbij, vindt het ook leuk om zo zijn vorderingen te zien, maar het gaat me te ver dat er dan straf (die geen straf is, maar wel voor mij zo voelt) op volgt...
Groeten, Frouke

Het is een manier

"kindjes van 5 en net 6 jaar, die moet je ook leren om hun spullen te pakken. "
Nee, want ze hoeven het niet thuis te doen. Het kan ook op school. Kinderen die het op school doen hebben thuis of buiten extra speeltijd. De oneerlijkheid die jij ziet heeft ook een eerlijke kant.
Bovendien moet je kindjes van 15 en 16 ook nog leren om hun tas te pakken. Sommigen kunnen dit soort dingen sneller behappen dan anderen.
"maar het is toch niet gek om daar zeker in het eerste trimester op school ook aandacht aan te besteden??"
Dat kan, maar kennelijk is daar niet voor gekozen. En dat is ook niet erg. Het lijkt me zinnig om je te verdiepen in de eerlijke kant van de manier die school heeft gekozen en daar mee om te gaan.
"Ik ben prima terecht gekomen zonder huiswerk in d elagere school"
Ja. Je kunt je ook afvragen of dat huiswerk wel zo zinnig is. Maar scholen maken nu eenmaal zelf keuzes op dit punt en wegen zelf voor- en nadelen af. Je kunt niet blijven debatteren over strategiën. Dit is er een en die is best te volgen. Probeer dat eens een jaar of wat. Leer je dochter dat ze op de andere leerlingen moet letten. Als die hun spulletjes pakken, moet zij dat ook. Het kan even duren voordat dat kwartje valt, maar als iedereen het zo doet, dan wordt het vanzelf makkelijker.
Daarvoor is wel nodig dat iedereen zich neerlegt bij die ene manier, die misschien niet de beste is, maar ook niet bar slecht. Er is best mee te leven.
Groet,
Miriam Lavell

frouke

frouke

03-11-2009 om 12:44

Is zo

Je hebt gelijk, er is best mee te leven, en dat gaat ons waarschijnlijk goed lukken ook.
Ik heb er dus ook voor gekozen om niet overal een punt van te maken: wist vantevoren dat ze hier huiswerk geven, dat ze in de rij moeten staan met naar binnen en buiten gaan, etc etc.
Ik denk dat ik me er nu vooral nog over opwindt dat die leraar zoiets had van: "maar zo gaat het nu eenmaal" (inderdaad strategie van school, heb ik niets over te zeggen), maar ik ben daar nogal allergisch voor. Had er wel op gehoopt dat er wat discussie over zou kunnen komen, dat het "inleven in het standpunt van de ander" niet alleen van mijn kant moet komen, dat school/ leraar bij opmerkingen van ouders ook even nadenkt over waarom ze iets doen en me dat duidelijk maken.
Anders vindt ik dat hele oudercontact een wassen neus en de ouderraad ook

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.