Bomen28
15-09-2009 om 17:32
Huiswerk [middelbaar onderwijs]
Ik heb een dochter in de tweede, vorig jaar deed ze niet veel aan huiswerk. Dit jaar gaat mijn jongste naar de middelbare en heeft veel meer huiswerk.(Of schrijft haar huiswerk op en doet het). In ieder geval zie ik groot verschil.
Ik ben benieuwd naar ervaringen met huiswerk. In welke klas zitten jullie kinderen en hoe lang doen ze over hun huiswerk?
ijsvogeltje
15-09-2009 om 18:01
1e klas
Nog niet zo veel ervaring, want mijn oudste zit net in de eerste klas (gymnasium). School geeft zelf aan dat de leerlingen in het eerste jaar moeten rekenen op 1,5 tot 2 uur huiswerk. Zoon is nu net twee weken bezig, huiswerk is nog beperkt, ik denk dat hij er een uurtje per dag mee bezig is geweest. Deze week zijn ze op kamp; ik verwacht hij vanaf volgende week écht aan de bak zal moeten.
Annet
15-09-2009 om 20:39
Klas 1
Dochter is gestart in 1 gymnasium. Het huiswerk is gemiddeld 30 minuten per dag (gerekend over 7 dagen per week). School geeft zelf 45 minuten per dag aan als gemiddelde, dus we verwachten dat het na een aantal weken nog oploopt.
Veel docenten geven in de les al gelegenheid tot het maken van huiswerk. Dochter grijpt dat moment dankbaar aan, dat scheelt weer tijd thuis. Andere kinderen zijn wat minder actief op dat soort momenten dus die merken dat thuis.
Ze schrijft alles heel precies op en doet ook alles.
Het scheelt wel (denk ik) dat dochter voordat ze begon al geleerd heeft: hoe moet je een tekst leren, hoe leer je woordjes, hoe bedenk je mogelijke vragen bij een toets, etc.
petertje
16-09-2009 om 08:43
2e klas vmbot
Dit jaar en ook vorig jaar zeker dagelijks 1 tot 1,5 uur, behalve vrijdag en zaterdag. EN dan in drukke perioden met verslagen en proefwerken ed nog wel eens 1 of 2 uur extra.
Ze doet ook braaf alles wat is opgegeven, wat resulteert in prima resultaten. Ze moeten vaak veel maakwerk doen wat veel tijd kost. En lezen gaat niet supersnel, dus teksten kosten ook wel de enige tijd.
maggietel
16-09-2009 om 09:08
Net in de brugklas
vmbo-t/havo. Ik vind het huiswerk nog minimaal, hooguit een half uurtje per dag (gemiddeld). Maar goed ze zijn nu aan de derde week bezig dus het zal nu wel een beetje los gaan komen en structurelere vormen aan gaan nemen denk ik.
albana
16-09-2009 om 09:17
Ook onder schooltijd
Hier doet oudste ook veel maakwerk al onder schooltijd. Bij wiskunde b.v. (is ze goed in dus 10 keer uitleggen niet nodig) maakt ze alvast biologie, ik noem maar een voorbeeld. In de 1ste was ze hier nog niet zo handig in, maar dit is haar standaardritme. Alleen leerwerk doet ze thuis (engelse woordjes etc.)
groeten albana
Tirza G.
16-09-2009 om 16:07
Na de herfstvakantie
dames, dán pas komen ze op stoom op school. Dan gaat er een tandje bij. Tot aan de kerstvakantie is het dan pezen en ploeteren, daarna kun je gaan oogsten
Tirza (1 net van VWO af, 1 op gym)
IngridT
16-09-2009 om 16:47
Nou tirza,
dat belooft dan nog heel wat.
(brugklaszoon heeft deze week al 4 toetsen, waarvan 2 die driedubbel tellen. Als dat nog de opstartstand is....)
Ingrid
Tirza G.
16-09-2009 om 19:20
Nou ingridt......
Maak je borst maar nat. Ik heb toetsen meegemaakt bij mijn kinderen die 6 keer telden. Of 8 keer. Het summum was 12 keer, je gelooft het niet. Echt waar. Het is niet gauw te dol
Tirza
Maylise
16-09-2009 om 21:16
Rustig op gang
Mijn dochter is net begonnen in de brugklas maar hier doen ze het nog vrij rustig aan met huiswerk. Dochter is wel heel braaf en maakt en leert echt alles. Bovendien wil ze het ook allemaal nog netjes en goed hebben. Ze is dus wel een uur per dag bezig. Ze heeft ook een paar vriendinnen die ook zo ijverig zijn dus tot nog toe gaat het erg goed. Mijn zorg is eigenlijk dat straks als het huiswerk meer gaat worden het lastig zal worden voor jaar om alles zo precies te blijven maken en dan komt ze in tijdsgebrek en raakt ze in paniek.
Mijn oudste kinderen waren veel handiger daarmee, veel meer calculerend. Alleen maken waarvan je zeker wist dat je het moest inleveren, de helft leren want dan haal je net een voldoende meestal.... Hierdoor hoefden ze weinig tijd aan huiswerk te besteden en hadden toch keurige resultaten. Mijn oudste dochters waren denk ik gemiddeld 15 minuten of minder per dag bezig.
Mijn zoon van 16 is vooral vrij ambitieus en competitief. Hij wil graag de beste zijn en daarom besteed hij meer aandacht aan zijn schoolwerk dan eigenlijk nodig is. Hij wil echt scoren. Ook hij zit dus wel een 1 uur per dag aan zijn huiswerk minimaal. Als hij de volgende dag een proefwerk heeft dan ook gerust drie of vier uur.
Deze twee zijn dus heel anders dan de oudsten voor wie huiswerk maken niet echt wat voorstelde (al vonden ze zelf soms dat ze zoooo veel moesten doen)
Ik denk dus dat het erg per kind verschilt. Ik was zelf op school ook weinig tijd kwijt aan huiswerk. Ook ik paste een heel arsenaal aan trucjes toe en had altijd mijn trouwe spiekbriefjes voor de rest. Maar dat is niet iets wat ik zou aanmoedigen
Maylise
Silone
17-09-2009 om 09:35
Tot de kerstvakantie?
Mijn ervaring van vorig jaar was (brugklas) dat juist de periode na de kerstvakantie, zeg januari t/m maart het meest intensief was.
Overigens klaagt zoon nu ook al, maar dat zit meer tussen de oren dan dat ie nu daadwerkelijk zoveel tijd kwijt is aan huiswerk ![]()
Jakiro
17-09-2009 om 22:11
Bofkonten
Mijn dochter zit nu voor de 3e week op tweetalig VWO en heeft per dag voor minstens 4 vakken huiswerk, vandaag 2 toetsen gehad en morgen weer een toets.
En dan ook nog bijna alles in het engels.
Ze is nu al toe aan vakantie......
Jakiro
Tirza G.
17-09-2009 om 23:16
Ja jakiro
Zo kan ik het ook
Mijn zoon zit in de vierde en heeft elke dag voor ál zijn vakken huiswerk. Dat is het punt niet
Punt is wat je met dat huiswerk dóet, hoe je het doet en wanneer je het doet. Daar worden ze vanzelf slim in, althans, dat mag ik hopen. Mijn kinderen doen thuis niet veel in elk geval. Voor hun richting staat/stond (dochter is van school) anderhalf uur per dag (t)huiswerk. Daar komen ze in een week amper aan.
Tirza
Jakiro
17-09-2009 om 23:29
Tirza
Die van mij doet er niks mee. Gelukkig heeft de school studiewijzers en heeft Jeugdzorg ja gezegd tegen mijn aanvraag voor studiebgeleiding PGB...
Anders haalt ze die vierde nooit 
Jakiro
Astrid
17-09-2009 om 23:57
4 a 5 uur per dag!
Zoon zit nu 3 weken in een 2-talige gymnasium brugklas en is elke dag om 16.15 thuis. Hij begint om 16.45 met z'n huiswerk en met alleen een onderbreking voor het avondeten is hij elke avond tot 22.00 bezig! Of we naast hem zitten en hem aansporen of juist wegblijven, dat maakt niet uit. Hij valt om 22.00 om van de slaap. Iets voor zich zelf doen is er niet meer bij. Zoon is extreem sloom en kan echt niet sneller. Over z'n tas inpakken doet hij trouwens ook 30 minuten, evenals tandenpoetsen, daar heeft hij ook 30 min. voor nodig. Ik ben een beetje bang dat hij tegen de herfstvakantie ingestort is.
Vandaag een 1e gesprekje op school gehad en ook daar vonden ze hem extreem sloom met alles. Zelfs met lopen door de gang. Met de gym doet hij er ook een half uur over voor hij omgekleed is.
Jolijt
18-09-2009 om 07:37
Astrid
Hier eentje in 2 en 4 TVWO, maar de eerste 2/3 maanden van de brugklas hadden ze er hier ook zoveel werk aan. Daarna liepen de tijden terug naar maximaal een uurtje per dag.
ijsvogeltje
18-09-2009 om 22:37
Jeetje astrid
Tot 22 uur huiswerk maken - ik heb echt met hem te doen! Hopelijk ontstaat er een werkbare situatie, want dit gaat hij natuurlijk niet lang volhouden. Wat een zorgen joh, sterkte ermee!
Tirza G.
18-09-2009 om 22:44
Oef
Astrid, dat is echt niet goed. Want zo vlotjes als mijn kinderen door hun huiswerk heenrolden: táái hebben ze het wel gehad in de brugklas! Zo veel indrukken, kinderen, mensen, lokalen, onthouden, plannen, bedenken, fietsen, regelen........
Is je zoon altijd zo geweest of wordt het onder stress erger ofzo? Het lijkt me ontzettend moeilijk
Tirza
Jujube
18-09-2009 om 23:41
Paal en perk aan stellen
Astrid, je zoon moet nog leren prioriteiten stellen, denk ik. Dochter (nu 2 gym) was in het begin ook eeuwen bezig met alles, maar wij hebben gezegd dat ze maximaal 1,5 uur per dag huiswerk mocht maken. Ze moest ook tijd overhouden voor leuke dingen. We hebben in 't begin steeds gekeken wat belangrijk was: wiskunde gaat bijvoorbeeld vóór een tekenopdracht van levensbeschouwing. Nu in de tweede hebben ze meer vakken (Duits, Grieks en NaSk erbij) en het kost haar weer even tijd om alles op de rails te krijgen. Ook het Cambridge English gaat een tandje hoger. Maar ze begint er alweer helemaal in te komen. Ze is wel redelijk streberig en vindt alles onder de 8 'slecht'.
Succes!
Groet,
Jujube
Tineke
19-09-2009 om 11:29
Pfjoe astrid
Dat is werkelijk niet normaal, en ook niet vol te houden, voor jullie allemaal niet. Ik ben gewend dat er in het weekend zeker twee uur per dag gestudeerd wordt, doordeweeks altijd met een half uurtje klaar.
Maar goed, in zorgenkinderen geef je andere en meer belangrijke informatie. Ik begrijp eigenlijk niet waarom jullie voor het hoogste niveau kozen.
yelle
23-09-2009 om 08:09
13 en véél huiswerk toch
Mijn dochter zit in het tweede jaar en ze heeft altijd werk mee voor thuis.Meestal begint ze tegen half 6 (na't eten) en werkt tot een uur of 8-9.Hangt er ook vanaf hoeveel werk ze heeft meegekregen natuurlijk.
Maar,je kunt niet echt een vergelijking maken,denk ik,omdat het ene kind anders studeert dan het andere en ieder heeft zijn eigen thempo en mogelijkheden.
In ieder geval is het soms een hele boterham met als gevolg,veel gezeur en gemopper van haar kant.De lat wordt wel hoog gelegd en de druk nog erger.
Soms vraag ik me af of ze met dat huiswerk (bestaande uit taken en lessen),er wel goed aan doen.De stress bij vele kinderen is zeer hoog.De ganse dag op school zitten en 's avonds nog hopen werk?Voor ontspanning is er nauwelijks nog tijd.
M Lavell
23-09-2009 om 09:39
Lager niveau is vaak meer werk
Kaatje:"Ik begrijp eigenlijk niet waarom jullie voor het hoogste niveau kozen."
Het huiswerk wordt op lagere niveau's niet minder. Eerder meer. Juist op gymnasiumniveau is er te marchanderen. Dat moet je leren. Als je kind dat marchanderen niet in zich heeft, dan moet je dat voor hem doen.
Op lagere niveau's is minder te marchanderen. Daar telt vaker niet het resultaat op de toets, maar het aantal woorden op een vel papier.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
23-09-2009 om 11:38
Anderhalf uur
Op de midd.scholen hier in de regio wordt uitgegaan van 1,5 uur huiswerk per dag. Op élk niveau.
Tirza
M Lavell
23-09-2009 om 11:45
Slag in de lucht
"Op de midd.scholen hier in de regio wordt uitgegaan van 1,5 uur huiswerk per dag. Op élk niveau."
Dat is een slag in de lucht. Het is niet onderzocht of geprobeerd of gemeten hoeveel werk het werkelijk is.
Het verschil tussen de niveau's zit vooral in de aard van het werk. Hoe hoger het niveau, hoe meer je op kunt lossen met denken en een goeie babbel (lees of leer die tekst). Hoe lager het niveau, hoe meer er gevraagd wordt om productie: vellen papier met tekst (maak een samenvatting van die tekst of zelfs: schrijf over).
Dat laatste kost altijd tijd, ook als je een goeie babbel hebt.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
23-09-2009 om 23:15
Yup
Ik ben dan ook de eerste die toegeeft dat mijn kinderen (beiden hoog niveau) aan anderhalf uur in de wéék voldoende hadden. Ze rolden zich er wel doorheen en konden/kunnen met wat logisch doordenken zo een werkstuk in elkaar eeeeeeeh sodemieteren. Dat was volgens mij een stuk minder werk dan het uitschrijven van álle competenties die je als 2-vmbo-er had opgedaan bij het organiseren van een feestje voor 7-jarigen.
Tirza
Astrid
23-09-2009 om 23:16
Zoon is net klaar met huiswerk (nu 23.00)
Als ik eerlijk ben weet ik het niet meer. Zoon is vandaag om 16.30 begonnen met huiswerk en na een onderbrekening van een klein uurtje eten heeft hij tot 23.00 huiswerk gemaakt!! Ik had gezegd dat hij om 20.00 moest stoppen, maar toen moest er ook nog wat frans gedaan worden, daarna ook nog opeens fysica en toen ook nog latijn. Vooral met wiskunde is zoon 1,5 uur per dag bezig. Naast gewoon sommen is het veel vouw. en knip werk (kubussen maken) en figuren tekenen. Hij gaat door tot dat het perfect is. En hij is er toch al zo goed in...Als het mislukt gaat hij 5 min. gillen en bonken op de tafel en daarna weer verder. Dit gebeurt zeker wel 10x op een avond.
's Morgens is hij zijn bed niet uit te krijgen en het uur tussen opstaan en vertrek is 1 race partij. Voor z'n 2 zusjes hebben we geeneens tijd meer. Hij hoeft nog geeneens zich te wassen (moet 's avonds), wij smeren zijn brood en wij doen z'n tas op de fiets en dan redt hij het nog niet. Ik ben elke keer bkij als hij weer net op tijd op de fiets zit.
Het rare van dit alles is is dat hij school fantastisch vindt en het huiswerk vindt hij niet moeilijk, maar juist erg interessant. Heel fijn allemaal, ben ik blij om, maar ik zie hem dit niet zo redden tot de herfstvakantie.
Overigens plant zoon al voorruit, keurig in een huiswerkschriftje, soms doet hij voor de halve week al z'n huiswerk, maar toch blijft dit gebeuren. Gisteren was het ook 22.00. Mijn man (zelf docent) vindt dat hij gewoon veel huiswerk heeft, hij geen hoofd en bijzaken kan scheiden en dat hij extreem sloom is. En ja alles is in het engels...
Verder zijn de meeste boeken HAVO-VWO boeken, dus aan het niveau ligt het niet, misschien wel aan het tempo waar in het gaat. De rest van de klas schijnt 2 uur per dag aan zijn of haar huiswerk te zitten.
Ik weet het even niet meer...
Pippin
24-09-2009 om 10:16
Astrid
Astrid, heeft je zoon een lgf? Ik dacht het wel toch? Als ik jouw was zou ik met de zorgcoordinator van de school contact opnemen. Dit is niet goed hoor, zo raakt hij toch overspannen. Ik denk dat hij een aangepast huiswerk schema moet krijgen. Compacten dus. Als ik bij mijn dochter kijkt, die redt het allemaal wel hoor, ze zit in de tweede van het vwo, maar er is wel heel veel herhaling bij het huiswerk. Als je zoon het al weet of begrijpt, kan hij die herhaling overslaan. Maar het zal hem vast niet lukken om dat zelf te beoordelen. Daar zal iemand van school hem bij moeten helpen. Dan is het gelijk duidelijk voor je zoon. Je moet dit en dat doen, dat hoeft niet.
ijsvogeltje
24-09-2009 om 10:39
Astrid
Joh, wat vervelend allemaal. Pippin schrijft wat ik ook al zat te denken. Is het huiswerk wel allemaal nodig voor hem? Kan hij geen delen overslaan?
Hoe gaat de school er trouwens mee om? Heb je goed contact met de mentor of een zorgcoördinator?
Fijn trouwens dat je zoon het desondanks toch erg interessant vindt!
M Lavell
24-09-2009 om 10:52
Gamen
Er zijn ook heel veel brugklassers die tot laat in de avond gamen. Gezien de uitleg van Astrid vergelijk ik het gedrag van haar zoon liever daar mee. Hij hoeft het niet zo te doen, maar hij vindt het leuk.
Mijn aanpak zou dus ook dezelfde zijn: Biedt kind een kader. Tot xx uur en niet later. Hij kan in het weekend ook nog wat doen als hij per se wil.
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
24-09-2009 om 11:18
Ik was zelf ook zo
Ik moest van mijn ouders huiswerk maken. Logisch natuurlijk, maar ik had vroeger van heel veel het gevoel dat ik het op een bepaalde manier moest doen om mijn ouders het gevoel te geven dat ik goed bezig was. Als ik met mijn huiswerk bij mijn bureautje zat was ik echt heel veel tijd aan het verlummelen. Ik had een romannetje onder mijn huiswerkboek liggen en als ik de kust veilig achtte zat ik daar lekker in te lezen. Pas als ik het gevoel kreeg van ´nou nou... zo laat al, nú moet ik toch echt wat doen!´ kon ik me serieus concentreren. Dan waren de buitengeluiden inmiddels ook verstomd, ik werd nergens meer door afgeleid. Ik zat hierdoor ook zomaar tot half 11 huiswerk te maken. Het is een beetje een familietik geloof ik. Mijn vader was tekstschrijver en zat vaak tot een uur of vier te werken. Met een andere indeling had hij vast vroeger kunnen stoppen. Mijn zus zit ook vaak nog midden in de nacht van alles te doen.